Hvis jeg må have lov til at anbefale - Sha~
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-09-04 14:42

http://www.imdb.com/title/tt0365748/

Titlen forvirrer måske, denne film er vitterlig som det lyder en spoof på
George A. Romeros røverhistorier om zombier, men det er så absolut ikke en
crazy komedie a la Scary Movie (grrrr!) og andet samlebåndsbavl.

For det første er filmen engelsk, hvilket er en kærkommen forandring for en
spoof. For det andet ligger der en kolossal kærlighed og respekt til Romero
bag, hvilket hælper til at gøre filmen gennemført til sidste billede. For
det tredje har filmen sin helt egen velafbalancerede tilbagelænede
taberhumor a la Lock Stock og sår'n, hvilket gør det befriende at se en
zombiespoof udført på Full Monty arbejderengelsk. Dialogen igennem hele
filmen er simpelthen så fed.

Det er for eksempel (lille spoiler) total griner at se tre engelske
skvatmikler tampe løs på en zombificeret olding med billardkøer på den
lokale pub...til tonerne af Queen fra jukeboxen. Eller når hovedpersonen
prøver at lokke zombiernes opmærksomhed mod sig med et 'kom og spis'
samtidig med at han piver 'oh, bollocks'. Zombiestilen (makeup, lyde og
bevægelser) er en fuldstændig kopi af 'Dawn of the Dead' filmene, men tilsat
engelsk humor når det er bedst. Og det funker.

Jeg var heldig i og med at min kammerat der satte den på fortalte os absolut
ingenting om filmen, og de første 10 minutter sad vi og troede at vi var
tvangsindlagt til en eller anden småkedelig socialrealistisk komedie om en
taber der hader sit job i VVS-forretningen, har en spade af en bedste ven og
en kæreste der ikke gider sidde og glane på pubben hver eneste fredag.
Pludselig render der udøde rundt i middelklasseforstæderne og så
skraldgriner man resten af filmen, mens der nakkes zombier med et cricketbat
(!).

Det her er uden tvivl den fedeste film jeg har set i år. Jeg er ikke som
sådan fan af Dawn of the Dead, men jeg genkender stilen og "Shaun"s kærlige
parodi er så drengerøv så det er kult. Den skal jeg have i min samling.

--
What a shame and tragedy it is, that the well-meaning but highly ignorant
Abraham of Ur, Jesus the Aramaic and Muhammed of Mekka has more influence on

Fra : Per

Dato : 28-09-04 06:55

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> [...]
kærlige
> parodi er så drengerøv så det er kult. Den skal jeg have i min samling.

Jeg syntes det meste var lidt kikset, dog med enkelte sjove scener imellem.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 28-09-04 11:30

On Tue, 28 Sep 2004 07:55:12 +0200, "Per" <no@tak.dk> wrote:

>Jeg syntes det meste var lidt kikset, dog med enkelte sjove scener imellem.

Jeg havde store forventninger til den, men blev lidt skuffet. Den har
som du siger enkelte sjove scener