En scene har sat sig fast...
Fra : Lothario

Dato : 21-09-04 19:43

...i mit hoved, og jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvor det er fra, så
håber i kan hjælpe mig, med den vage beskrivelse jeg giver. Det er fra en
tegnefilm. Der er et dovendyr (eller lignende) der går forbi en anden
person, kigger på personen, trækker på skuldrene og mumler 'i dont know' (nn
d nw). Jeg kan bare huske det er morsomt, men måske skulle man have været
der. Jeg har en ide om det er fra 'The Emperors New Groove', men har skippet
filmen lidt igennem uden held.

På forhånd tak

Moe

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-09-04 19:58

On Tue, 21 Sep 2004 20:42:50 +0200, "Lothario" <lothario@webspeed.dk>
wrote:

>Der er et dovendyr (eller lignende) der går forbi en anden
>person, kigger på personen, trækker på skuldrene og mumler 'i dont know' (nn
>d nw).

Simpsons, Treehouse of Horror V, andet afsnit ("Time and Punishment"),
hvor Homer rejser tilbage i tiden vha. sin ombyggede toaster og kommer
til at dræbe forskellige forhistoriske dyr.

Første gang, Homer rejser tilbage, kvaser han en moskito og siger:

"But that was just one little insignificant mosquito. That can't
change the future, right? .. right?"

... mens et eller andet dyr går forbi i baggrunden.
--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: af sted (og ikke afsted)

Fra : Lothario

Dato : 21-09-04 22:55

Selvfølgelig. Mange tak.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-09-04 23:05

Peter Brodersen wrote:

> Første gang, Homer rejser tilbage, kvaser han en moskito og siger:
>
> "But that was just one little insignificant mosquito. That can't
> change the future, right? .. right?"

Hvor stammer dette motiv egentlig fra? At man rejser tilbage i tiden,
ændrer en detalje, hvilket afstedkommer store forandringer i nutiden?

Måske svært at sige, da det vel er ret ofte brugt.

Nogle berømte eksempler vil også være på sin plads, hvis nogen kan
oplyse mig.

Jeg husker f.eks. en gammel sci-fi-novelle med titlen "Tordenøglen".

Mikkel

Fra : Tron Furu

Dato : 22-09-04 00:59

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i melding
> Peter Brodersen wrote:

> Hvor stammer dette motiv egentlig fra? At man rejser tilbage i tiden,
> ændrer en detalje, hvilket afstedkommer store forandringer i nutiden?

Ray Bradbury's "A Sound of Thunder" er en klassiker der.

Fra : -V-

Dato : 22-09-04 01:29

Tron Furu wrote:

> Ray Bradbury's "A Sound of Thunder" er en klassiker der.

Og minsandten...http://www.apple.com/trailers/wb/asoundofthunder/

-V-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-09-04 01:54

On Wed, 22 Sep 2004 02:29:14 +0200, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>Og minsandten...http://www.apple.com/trailers/wb/asoundofthunder/

Den ser spændende ud. De har brugt Bradburys lille pointehistorie som
udgangspunkt og digtet videre på den. Glæder mig meget til at se den,
Jeg er vild med tidsrejsehistorier.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Tron Furu

Dato : 22-09-04 01:56

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i melding
> On Wed, 22 Sep 2004 02:29:14 +0200, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>

> Jeg er vild med tidsrejsehistorier.

Kan du huske når det begynte?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-09-04 04:02

On Wed, 22 Sep 2004 02:56:11 +0200, "Tron Furu" <tronfuru@frisurf.no>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i melding

>Kan du huske når det begynte?

Min interesse for tidsrejser? Bradburys novelle var helt klart noget
af det, jeg tændte på. Det var, da jeg gik i gymnasiet midt i
tresserne. Det helt store kick fik jeg, da jeg læste Poul Andersons
"Guardians of Time" et par år senere.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-09-04 04:16

On Wed, 22 Sep 2004 05:01:57 +0200, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> [...]
>af det, jeg tændte på. Det var, da jeg gik i gymnasiet midt i
>tresserne. Det helt store kick fik jeg, da jeg læste Poul Andersons

Og nu kom jeg pludselig i tanke om min allerførste kærlighed: Alle
tidsrejsehistoriers moder, H.G. Wells' The Time Machine, som jeg
stiftede bekendtskab med som Illustreret Klassiker engang i
halvtredserne. Jeg så også med stor begejstring filmatiseringen af den
med Rod Taylor, som gik i Platan Bio under titlen "Rædselsrejsen".

Science fiction og fantasy hang ikke på træerne i efterkrigstidens
Danmark. Da jeg gik i skole i halvtredserne, anede ingen fx, hvem
Frankenstein var. Dracula var også næsten ukendt, før Bram Stokers bog
udkom som billigbog på Borgen (i øvrigt oversat af Benny Andersen!)
vist nok sidst i tresserne. Selv om både Frankenstein og Dracula var
britiske opfindelser, var det mest amerikanerne, der havde taget dem
til sig. Dengang var der stadig stor forskel på kontinental-europæisk
og engelsk/amerikansk folklore, og på det kulturelle verdenskort lå
London meget længere fra Danmark, end Los Angeles gør i dag. Nu er
det hele én stor global grød.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 22-09-04 06:42

Niels Søndergaard wrote:

> Den ser spændende ud. De har brugt Bradburys lille pointehistorie som
> udgangspunkt og digtet videre på den. Glæder mig meget til at se den,
> Jeg er vild med tidsrejsehistorier.

Set-up'et er interessant, men jeg synes ikke traileren giver grund til
at tro, at filmen forstår at udnytte det til noget særligt spændende.
Det ser ikke ud til, at Bradburys idé kan bære en hel spillefilm. Jeg
gætter på, at filmens sidste halvdel er en kedelig actionfilm, der
ligner alle de andre, vi har set. Naturligvis kan jeg tage fejl.

Mikkel

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-09-04 14:56

Niels Søndergaard wrote:
> Jeg er vild med tidsrejsehistorier.

Så må jeg anbefale "Blackadder: Back and Forth"

/jim

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 22-09-04 06:30

Tron Furu wrote:
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i melding

> Ray Bradbury's "A Sound of Thunder" er en klassiker der.

Så har jeg da reddet æren. Det var netop den novelle, jeg læste i dansk
oversættelse ("Tordenøglen") i sin tid.

Den var med i en spændende antologi fra den tid:
http://www.litteratursiden.dk/sw5656.asp

Mikkel

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-09-04 07:57

On Wed, 22 Sep 2004 01:58:53 +0200, "Tron Furu" <tronfuru@frisurf.no>
wrote:

>Ray Bradbury's "A Sound of Thunder" er en klassiker der.

Heh, jeg tænkte netop på traileren
http://raincloud.warnerbros.com/wbmovies/asoundofthunder/trailer/trailer_hi/trailer_MSTR.mov

(jeg har ikke læst bogen)

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 22-09-04 14:14

"Thomas Jespersen" <thomas@SECRET.lucky-music.dk> wrote in message

> Heh, jeg tænkte netop på traileren
> http://raincloud.warnerbros.com/wbmovies/asoundofthunder/trailer/trailer_hi/trailer_MSTR.mov
>
> (jeg har ikke læst bogen)

Det er ikke en "bog" men blot en novelle på et par sider. Du kan læse den på
en halv time hvis du er nogenlunde rutineret.

Den kan bl.a. findes online dansk oversat på:

http://users.cybercity.dk/~kam1966/torden.htm

Klart at anbefale..

Mvh. Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-09-04 10:53

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Hvor stammer dette motiv egentlig fra? At man rejser tilbage i tiden,
> ændrer en detalje, hvilket afstedkommer store forandringer i nutiden?

Meterologen Edward Lorenz satte tidligt i 60erne sin computer til at
regne på en simpel differentiallignings-model for vejret. Han udskrev
hele tiden alle modellens parametre på papir, dels så han havde en log
og dels så han altid kunne fortsætte beregningerne fra et tilfældigt punkt.

En dag undrede han sig over nogle af tallene og ville prøve at beregne
følgen af tal igen, fra det problematiske punkt og frem. Han
"indtastede" parametrene som de var på dette punkt, og satte beregningen
i gang.

Stor var hans overraskelse da følgen hurtigt divergerede fra den
oprindelige og begyndte at opføre sig på en helt anden måde end den
oprindelige. Det var jo de samme tal han havde brugt?!

Da han undersøgte sagen nøjere fandt han ud af at computeren internt
brugte 6 betydende cifre til sine beregninger, mens han faktisk kun selv
udskrev 3. I mange hidtil kendte og mere eller mindre lineære
sammenhænge ville den slags ikke betyde det store. Men for Lorenz'
stærkt ikke-lineære system betød det alt. Han var faldet over den
ikke-lineære dynamik og det matematikerne i dag kalder kaos, et ord som
alverdens andre videnskaber og ikke-videnskaber så senere har brugt og
misbrugt.

Den grundlæggende erkendelse er: Hvis systemet ikke er ultrasimpelt og
lineært men derimod realistisk, naturligt og derfor under normale
omstændigheder stærkt ikke-lineært, så kan små bitte ændringer i
startbetingelserne betyde alt for den videre udvikling.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-09-04 12:28

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote

> Nogle berømte eksempler vil også være på sin plads, hvis nogen kan
> oplyse mig.

The Butterfly Effect
Back to the future
Det sidste afsnit af Star Trek TNG

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 22-09-04 13:04

Lars Hoffmann wrote:

> Back to the future

Part III:
Hvad sker der hvis Marty ikke går ud til duellen med Mad Dog?
"Everybody everywhere is gonna say that Clint Eastwood is the biggest
yella-belly in the West!" LOL

Clint var lige ved at få sig et eftermæle som Vestens største kujon.
Pga. en ganske lille forskel.

Mikkel

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 22-09-04 14:19

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> wrote in message
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote

> The Butterfly Effect
> Back to the future
> Det sidste afsnit af Star Trek TNG

Hvis bare jeg kunne skrive med større bogstaver!
Men yderst værdig at nævne er:

12 MONKEYS!!!

Genial film om tidsrejser, effekterne af dem mm. Spørgsmål der rejses i den
er bl.a.: Er alt vi laver i tidsrejsen allerede sket? Er det forudbestemt at
det vil ske? Foretager vi tidsrejsen på baggrund af en ting vi allerede har
gjort i en tidsrejse?

Utrolig paradoksale ting pryder filmens plot. En af mine yndlings film.

En anden film omkring emnet måtte måske være Timeline, men den mener jeg så
er en mindre god en af slagsen.

Mvh. Martin

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 22-09-04 14:41

Martin Ohlsson wrote:
> "Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> wrote in message

> Hvis bare jeg kunne skrive med større bogstaver!
> Men yderst værdig at nævne er:
>
> 12 MONKEYS!!!
[snip]

> Utrolig paradoksale ting pryder filmens plot. En af mine yndlings
> film.

Ja, nu bliver det til tidsrejser i det hele taget, og det var ikke lige
det jeg var ude efter.

I flere af disse film er paradokserne så mange og så "utrolige" at det
hele bliver lidt fjollet og forvirret.

Jeg var mere interesseret i det enkle, men ganske fascinerende motiv,
som var genstand for den første post, og som altså er genbrugt/citeret i
Simpsons - at en ganske lillebitte ændring for meget, meget lang tid
siden kan have drastiske konsekvenser for "nutiden". Og som David har
forbinder med kaosforskningen og en meteorologs forskning i verjliget
over tid.

Mikkel

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 22-09-04 15:04

> [...]
> siden kan have drastiske konsekvenser for "nutiden". Og som David har
> forbinder med kaosforskningen og en meteorologs forskning i verjliget

Det var skam også blot en tilføjelse til den liste Lars Hoffmann kom med
Men du må ikke kalde 12 Monkeys for fjolled ;-(

Jeg ville mene at oprindelsen allerede var blevet besvaret så flot af David
Rasmussen tidligere...

Mvh. Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-09-04 15:06

> [...]
> siden kan have drastiske konsekvenser for "nutiden". Og som David har
> forbinder med kaosforskningen og en meteorologs forskning i verjliget

Sommerfugleanalogien blev brugt af Lorenz senere. Han startede vist med
at det var en havmåge der baskede med vingerne, men en matematikerven
foreslog ham at bruge sommerfuglen i stedet fordi den er så lille og
undseelig. Så bliver det endnu mere sensationelt. Søg på "Edward Lorenz"
på google. Masser af spændende læsning, også for lægpersoner.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-09-04 15:06

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote

> 12 MONKEYS!!!

Den handler da ikke om hvilke ændringer der sker i fremtiden pga en
lille ændring i fortiden. Emnet berøres også i Frequency, 2009 Lost
memories, men mest af alt i den jeg allerede har nævnt - The butterfly
Effect (der netop er navngivet efter dette fænomen)
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 22-09-04 20:34

> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote

> Den handler da ikke om hvilke ændringer der sker i fremtiden pga en
> lille ændring i fortiden.

*Måske lille spoiler for 12 monkeys...*

Ved vi hvordan 1. verdenskrig ville have udspillet sig, hvis ikke Hr. Willis
havde endt der ved et tilfælde? Det kan være vores tid allerede er den onde
effekt af dette. Nej nu ved jeg godt emnet ikke berøres pr. definition i
denne film, men mere den generelle tanke mht. tidsrejsen.

Tilgengæld spiller Kasandra-syndromet dog en betydelig rolle i denne film,
hvilket jeg også mener er essentielt i tidsrejse film, med denne vinkel.

Mvh. Martin

Fra : David T. Metz

Dato : 27-09-04 13:20

Lars Hoffmann wrote:
> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote

> Den handler da ikke om hvilke ændringer der sker i fremtiden pga en
> lille ændring i fortiden.

Det er nu ikke lige sådan at afgøre. Alene pga. problemet med at afgøre hvad
der er fortid og hvad der er fremtid i den film ... Det er jo relative
størrelser og det er netop det den spiller på (bl.a.).

David