Star Wars DVD-box
Fra : Dag Stinus

Dato : 17-09-04 22:37

Jeg fik lidt af en overraskelse ved eftermiddagens besøg i den lokale Fætter
BR legetøjsbutik. På hylden blandt diverse børnefilm stod en Star Wars
DVD-box (region 2) - og den var såmænd til salg (og er nu min ejendom).

Jeg forventede egentlig at den slags højt profilerede udgivelser var meget
stramt styret af distributøren og at ingen forhandlere måtte sælge boksen
før på mandag.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : spæf

Dato : 17-09-04 23:51

> ingen forhandlere måtte sælge boksen
> før på mandag.

Jeg så den i Blockbuster ved Nørreport idag, fredag.

Hilsner

spæf

"live long and prosper"

Fra : Brian k

Dato : 18-09-04 00:27

Dag Stinus wrote:
> [...]
> Fætter BR legetøjsbutik. På hylden blandt diverse børnefilm stod en
> Star Wars DVD-box (region 2) - og den var såmænd til salg (og er nu

Hej

og hvad var prisen?

Hvem der havde lidt ekstra penge til overs på budgettet, suk

Fra : Dag Stinus

Dato : 18-09-04 06:25

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message
[cut]
> og hvad var prisen?
[cut]

449 kr. minus Fætter BR rabatten på 17 kr (et 1 kr. værdimærke pr. 25 kr.
køb), dvs. 432 kr.

Hilsen
Dag

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 18-09-04 09:13

"Dag Stinus" <dag@REMOVEstinus.dk> wrote in message

> [...]
> [cut]
>
> 449 kr. minus Fætter BR rabatten på 17 kr (et 1 kr. værdimærke pr. 25 kr.

På Axelmusic.dk kan man få den for 399 inkl fragt. R1-versionen koster 349
samme sted.

/Mikkel

Fra : Kong Kent

Dato : 18-09-04 10:20

> På Axelmusic.dk kan man få den for 399 inkl fragt. R1-versionen koster 349
> samme sted.

Jeps. Jeg bestilte netop R2 versionen til 399,- derfra med fri levering
(pga. summen overstiger 300), og fik i går formiddags en besked om, at den
netop var blevet afsendt fra lager. Så med lidt held har jeg den i dag når
pakkeposten kommer, eller også ser det godt ud når jeg kommer hjem fra
arbejde mandag. Så står den sq på Star Wars

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-09-04 10:35

Kong Kent <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote:

> [...]
> held har jeg den i dag når pakkeposten kommer, eller også ser det
> godt ud når jeg kommer hjem fra arbejde mandag. Så står den sq på

Pakkepost om lørdagen?

--
Jesper Lund

Fra : Kong Kent

Dato : 18-09-04 10:57

> Pakkepost om lørdagen?

hehe... ja, stavet "hjerneblødning" fra min side
Jeg troede måske den ville komme med den almindelige post, hvilket den ikke
gjorde, desværre. Så jeg må pænt vente til på mandag. Men så kommer West
Wing sæson 1, 2 og 3 så til gengæld også, så det bliver en god dag på mandag
*GG*

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Sp@cey

Dato : 18-09-04 15:42

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Pakkepost om lørdagen?

Ja, da jeg kom hjem efter lidt lørdagsshopping havde posten lige lagt en
seddel om at jeg kan afhente SW på posthuset på mandag. Hvis bare jeg havde
været hjemme.......
Sur Røv!!

--
Sp@cey

A little government and a little luck are necessary in life, but only a fool
trusts either of them. - P.J. O'Rourke

Fra : John Hinge

Dato : 19-09-04 10:44

On 18 sep 2004 Sp@cey was heard to say:

> Ja, da jeg kom hjem efter lidt lørdagsshopping havde posten lige
> lagt en seddel om at jeg kan afhente SW på posthuset på mandag.
> Hvis bare jeg havde været hjemme.......
Hvis det er ligesom hvor jeg bor (Frederiksberg, Århus) så har
posten slet ikke pakken med, men kun sedlen.
Jeg har et par gange nået at få sedlen ind af døren, åbnet døren
og sagt "Jeg tager den bare nu tak" hvorefter postbudet har
måttet mumle noget om at den var ikke med.. grr..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-09-04 12:08

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> [...]
> og sagt "Jeg tager den bare nu tak" hvorefter postbudet har
> måttet mumle noget om at den var ikke med.. grr..

Nemlig.

Jeg ville værdsætte en konkurrent, der opsamlede pakker til en på en
central i nærheden af mit arbejde eller hjem og sendte en email, når
der kom noget.

Hvis de så ovenikøbet ikke stjal mine film eller i det mindste
erstattede dem, når de gjorde, ville det jo være perfekt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Koeffe

Dato : 18-09-04 12:17

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps. Jeg bestilte netop R2 versionen til 399,- derfra med fri levering
> (pga. summen overstiger 300),

Hvorfor ikke bare give 300 kr plus levering?:

http://www.find-dvd.co.uk/27233DVD.htm

--
Koeffe

Fra : Morten Bowman

Dato : 19-09-04 10:22

"Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote in message news:<414c192c$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> "Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare give 300 kr plus levering?:
>
> http://www.find-dvd.co.uk/27233DVD.htm

Fordi vi er nogle der gerne vil have dk tekst på sådanne udgivelser!

Fra : flemsus

Dato : 19-09-04 10:54

Morten Bowman wrote:
> "Koeffe" <kena_FJERN_DETTE_@mail.dk> wrote in message

> Fordi vi er nogle der gerne vil have dk tekst på sådanne udgivelser!

Hvis du åbnede dine øjne ville du se at det får du også.

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Morten Bowman

Dato : 19-09-04 16:48

On Sun, 19 Sep 2004 11:54:02 +0200, "flemsus" <flemsusNOSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Hvis du åbnede dine øjne ville du se at det får du også.

Ja det opdagede jeg. Pis kunne have sparet 120,-

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Taba

Dato : 18-09-04 17:22

> På Axelmusic.dk kan man få den for 399 inkl fragt. R1-versionen koster 349
> samme sted.

Er indholdet det samme? Iflg. cdwow er der 387 min. på R1 mens R2 er på 380
min....?

/Taba

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-09-04 17:42

Taba <no@hotmail.com> wrote:

> Er indholdet det samme? Iflg. cdwow er der 387 min. på R1 mens R2
> er på 380 min....?

PAL speed-up på 4%. Det skulle dog gøre R2 ca 15 min kortere, så hvis de
to runtimes er korrekte (R1: 387 min, R2: 380 min), er der klippet et
eller andet fra R1 i forhold til R2. Formentlig er disse oplysninger
bare lidt upræcise. Ifølge
http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=6018
er der ingen cuts i nogen af versionerne.

--
Jesper Lund

Fra : Taba

Dato : 18-09-04 20:01

> [...]
> bare lidt upræcise. Ifølge
> http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=6018
> er der ingen cuts i nogen af versionerne.

Ok, lækkert nok.. Ender nok med R1 eller en R2 med engelske covers, vil sgu
ikke have der bl.a. står "Empiret slår igen" når "The Empire strikes Back"
er en mulighed!

/Taba

Fra : Per

Dato : 18-09-04 20:09

> [...]
sgu
> ikke have der bl.a. står "Empiret slår igen" når "The Empire strikes Back"

Så vil du hellere have lidt ringere billedkvalitet på en R1 ;?

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 18-09-04 21:34

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> sgu

> Så vil du hellere have lidt ringere billedkvalitet på en R1 ;?

Altså!
Der er intet som helst belæg for at konkludere at en region 1-film generelt
har en dårligere billedkvalitet end en region 2. Det eneste man kan være
sikker på er at PAL (region 2) altid kører 4% for hurtigt, hvilket NTSC
(region 1) ikke gør.

På ham, sniper_nolight!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : PerX ...

Dato : 19-09-04 00:06

In article <cii62l$id4$1@news.cybercity.dk>,
albuerumminusspam@hotmail.com says...

> [...]
> har en dårligere billedkvalitet end en region 2. Det eneste man kan være
> sikker på er at PAL (region 2) altid kører 4% for hurtigt, hvilket NTSC

Jeg fatter ikke det skulle være nødvendig med nogen som helst fart
forskel, de må sgu da bare kunne omsortere framesne så det stadig
passer.
Lucas af alle folk (han elsker jo teknik) må sgu da kunne få lavet det.

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-04 10:44

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

> [...]
> passer.
> Lucas af alle folk (han elsker jo teknik) må sgu da kunne få lavet

Jo, man kunne gentage to halvbilleder per sekund, hvorved 24 fps bliver
til 50 halvbilleder i sekundet. Lidt ala hvordan 24 fps bliver til 60
halvbilleder per sekund på NTSC. Her kaldes metoden 3:2 pulldown. Begge
dele har ulemper, og i diverse diskussionsfora, incl. denne gruppe, kan
du finde personer der ikke har noget problem med PAL speedup, men
absolut ikke kan leve med 3:2 pulldown, og en anden gruppe som har det
lige omvendt.

--
Jesper Lund

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 11:25

PerX ... wrote:

> [...]
> passer.
> Lucas af alle folk (han elsker jo teknik) må sgu da kunne få lavet det.

Prøv at læse lidt om de forskellige metoder der
findes. Det er ikke trivielt. Med PAL afspiller
man bare 1 filmframe som 1 PAL-frame. Dvs. at det
der på film tog 1 sekund nu tager 24/25 sekund.
Derfor afspilles PAL hurtigere. Med NTSC har du 30
frames i sekundet så der ville en tilsvarende
metode gøre at filmen trods alt ville køre alt for
hurtigt. I stedet bruger man 3:2 pulldown som har
sine egne ulemper. Læs evt. mere i dk.teknik.tv+video

Svaret på disse problemer er at man ikke skal
bruge PAL eller NTSC. Men da PAL/NTSC er en ret
integreret del af det nuværende DVD-format så kan
Lucas ikke "lige" gøre et eller andet som gør at
en dvd kan vise 24 progressive frames i sekundet.

/David

Fra : Taba

Dato : 18-09-04 21:40

> Så vil du hellere have lidt ringere billedkvalitet på en R1 ;?

Uddyb venligst, for i mine ører er det noget sludder det du siger.. Folk der
vil have R2/PAL er primært pga. underteksterne siger min erfaring mig, ikke
det tekniske...!

/Taba

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 19-09-04 09:16

"Taba" <no@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> der
> vil have R2/PAL er primært pga. underteksterne siger min erfaring mig,

PAL-standarden har flere vertikale linier end NTSC, dvs højere opløsning:

http://www.michaeldvd.com.au/Articles/PALvsNTSC/PALvsNTSC.asp

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 19-09-04 11:32

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spamikl@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Taba" <no@hotmail.com> wrote in message

> PAL-standarden har flere vertikale linier end NTSC, dvs højere opløsning:
>
> http://www.michaeldvd.com.au/Articles/PALvsNTSC/PALvsNTSC.asp

Du har ret i at PAL har en meget højere opløsning end NTSC (576 vs. 480
*horisontale* - ikke vertikale linjer). Det er dog langt fra altid det der
er det vigtigste. Ofte er en PAL-DVD taget fra en NTSC-master, og så er vi
jo lige vidt. Desuden er det meget vigtigere hvilken kompressionsrate DVD'en
har, hvilke artifacts den er belemret med o.s.v.
Men når alt andet er lige, så vil PAL typisk have den bedste billedkvalitet
af de to formater. Desværre er alt andet sjældent lige i den verden!

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-04 11:36

Jonas Gaarde <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Men når alt andet er lige, så vil PAL typisk have den bedste
> billedkvalitet af de to formater. Desværre er alt andet sjældent

Dertil kommer hvor godt dit fremvisningudstyr er til hhv. PAL og NTSC
video input.

--
Jesper Lund

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 12:14

Jesper Lund wrote:

> Dertil kommer hvor godt dit fremvisningudstyr er til hhv. PAL og NTSC
> video input.

Det er nu ret trivielt at gøre ordentligt.

/David

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-04 12:21

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Det er nu ret trivielt at gøre ordentligt.

Enig, men der kunne være nogen som har et TV, der ikke kan tage NTSC
video input, og som må forlade sig på den NTSC->PAL konvertering, som
DVD afspilleren laver. Disse personer vil sikkert opleve en større
forskel mellem NTSC og PAL end dem som har "ordentligt" udstyr.

--
Jesper Lund

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 12:37

Jesper Lund wrote:

> [...]
> DVD afspilleren laver. Disse personer vil sikkert opleve en større
> forskel mellem NTSC og PAL end dem som har "ordentligt" udstyr.

Måske. NTSC->PAL-konvertering kan gøres ret
perfekt i dvd-afspilleren.

/David

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-04 12:47

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Måske. NTSC->PAL-konvertering kan gøres ret
> perfekt i dvd-afspilleren.

Ok; i brugervejledningen for min DVD afspiller (Philips dvd 728) står
der ret direkte at man får det bedste resultat, hvis TVet kan tage NTSC
input.

Jeg ville ikke forvente at det var en feature, som producenterne af DVD
afspillere ofrede ret mange penge på (de dyrere TVs kan typisk tage NTSC
input).

--
Jesper Lund

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 14:11

Jesper Lund wrote:

> [...]
>
> Jeg ville ikke forvente at det var en feature, som producenterne af DVD
> afspillere ofrede ret mange penge på (de dyrere TVs kan typisk tage NTSC

Har du prøvet at se forskellen i praksis på om
tv'et eller dvd-afspilleren foretager
konverteringen? Den er minimal. S-video vs
Scart-RGB har langt større indflydelse på signalet.

/David

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 19-09-04 11:53

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Men når alt andet er lige, så vil PAL typisk have den bedste
> billedkvalitet af de to formater. Desværre er alt andet sjældent lige i

De fleste film ligger på en HD-master (high-definition) som slår både NTSC
og PAL af banen, derfra kodes de til hhv PAL og NTSC: ergo vinder PAL på
opløsningen. Det er rigtigt at komprimering, edge enhancing osv også er
vigtige faktorer, men det er det jo for både NTSC og PAL, og eftersom
filmene ofte kommer fra samme master, vinder PAL igen på opløsningen.

Men hvis man køber skumle On-Air udgivelser og den slags, er det dog ikke
til at gennemskue hvordan filmen har fundet vej til skiven, og derfor skal
man passe mere på.

I tilfældet med Star Wars er jeg dog mere end almindelig sikker på at
billedet er overført fra en HD-master til hhv NTSC og PAL, så derfor må PAL
vinde her.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 12:14

Jonas Gaarde wrote:

> Du har ret i at PAL har en meget højere opløsning end NTSC (576 vs. 480
> *horisontale* - ikke vertikale linjer). Det er dog langt fra altid det der
> er det vigtigste. Ofte er en PAL-DVD taget fra en NTSC-master,

Nej! det er den ikke "ofte". Nævn nogle eksempler.

> [...]
> Men når alt andet er lige, så vil PAL typisk have den bedste billedkvalitet
> af de to formater. Desværre er alt andet sjældent lige i den verden!

Alt er vigtigt, det eneste der er at gøre er at
sammenligne de konkrete udgivelser. Men PAL har
ikke sjældent bedste billedkvalitet.

/David

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 19-09-04 12:36

> Nej! det er den ikke "ofte". Nævn nogle eksempler.

Næ, for det kan jeg ikke. Det er bare noget jeg har hørt. Det er måske ikke
sandt?

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 12:39

Jonas Gaarde wrote:

> Næ, for det kan jeg ikke. Det er bare noget jeg har hørt. Det er måske ikke
> sandt?

Nej, men det er en sejlivet myte.

/David

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 19-09-04 12:47

> Nej, men det er en sejlivet myte.
>
> /David

Som vel hermed bør være aflivet! Så lærte vi noget igen

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 14:11

Jonas Gaarde wrote:

> Som vel hermed bør være aflivet! Så lærte vi noget igen

:)

Den nævnes ofte i gruppen, så helt aflivet er den
nok ikke. Men vi bliver ved at prøve!

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 11:28

Taba wrote:

> Uddyb venligst, for i mine ører er det noget sludder det du siger.. Folk der
> vil have R2/PAL er primært pga. underteksterne siger min erfaring mig, ikke
> det tekniske...!

PAL har højere opløsning og lider ikke af
problemerne ved 3:2 pulldown ved film. NTSC har
andre fordele og det er altid en afvejning. Og i
øvrigt kommer det i praksis an på den enkelt
udgivelse. Men der er masser af PAL-dvder der er
bedre end deres NTSC-modstykke. Hvis du smider
billedet op på en projektor kommer forskellen i
opløsning for alvor til sin ret, og man indser at
dvd (PAL og NTSC) egt. har for lav opløsning.

/David

Fra : Morten DH

Dato : 19-09-04 11:55

> [...]
> op på en projektor kommer forskellen i opløsning for alvor til sin ret, og
> man indser at dvd (PAL og NTSC) egt. har for lav opløsning.

"Problemerne" ved 3:2 pulldown kan man kompensere 100% for - forudsat at
pulldown flag'ene er sat korrekt eller at dekoderen er i stand til at gætte
den korrekt... hvor imod PAL's 4% hastighedsforøgelse er et nødvendigt onde
man ikke kan slippe for...

Og ja, PAL dvd'erne har højere opløsning og der findes også en del PAL
dvd'ere som er anamorphic og hvor deres NTSC fætter er non-anamorphic
letterbox - her har PAL skiverne næsten dobbelt opløsning; men desværre er
det ikke entydigt lig med bedre billedkvalitet... der er mange andre ting,
som master, komprimering osv som afgører den endelige billedkvalitet...

Men ellers er jeg enig, dvd har for lav opløsning; men jeg kender rigtig
mange som ikke kan se den store forskel på en god VHS og den tilsvarende dvd
(som sandsynligvis vises i en eller anden u-snedig zoom mode på deres 28"
16:9 tv fra Bilka)... så spørgsmålet er om markedet er der? Der er ingen
tvivl om det kommer; men spørgsmålet er om vi ender med et laserdisc
lignende marked, med få bruger og voldsomme priser?!? Forhåbentligt vil ting
som bagud-kompabilitet, lavere produktionsomkostninger og det parallelle
marked i computerindustrien sikre det ikke sker

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 19-09-04 12:02

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message

> [...]
> ting som bagud-kompabilitet, lavere produktionsomkostninger og det
> parallelle marked i computerindustrien sikre det ikke sker

Er du bekymret for DVD-markedet? Jeg tror ikke der er fare for at DVD bliver
et niche-produkt. Det er den hurtigst udbredte platform verden nogensinde
har set og VHS er slået totalt af banen! DVD er kommet for at blive!
Spørgsmålet er bare om de næste generationer HD-DVD vil kunne slå den
nuværende DVD-standard af banen? Det kræver at menigmand kan se tydelig
forskel og fordele ved at skifte, og det tvivler jeg på vil ske, ligesom at
DVD-audio og SACD formegentlig vil forblive et niche-produkt fordi man skal
have noget rigtig dyrt isenkram for at kunne høre det og høre forskel over
CD.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-09-04 15:27

Mikkel Selsøe Sørensen wrote:

> Spørgsmålet er bare om de næste generationer HD-DVD vil kunne slå den
> nuværende DVD-standard af banen?

Det er jeg overhovedet ikke i tvivl om at de vil! I modsætning til hvad
størstedelen af folk tror, giver en DVD langt fra et perfekt billede og nu
hvor projektorer og fladskærmstv af en vis størrelse efterhånden er nede i et
prisleje hvor hr og fru Jensen også kan lege med, er det kun et spørgsmål om
tid før folk vil kræve en bedre standard.

> Det kræver at menigmand kan se tydelig
> forskel og fordele ved at skifte, og det tvivler jeg på vil ske,

På et 25" B&O fra 1988 kan menigmand ganske rigtigt ikke se forskel, men en
projektor der for 5 år siden kostede 100.000 Dkr svarer idag til en der koster
under 10.000Dkr. Der skal ikke mange år til før en ordentlig storskærm kan
købes i Bilka og så slår DVD formatet næppe til.

> [...]
> have noget rigtig dyrt isenkram for at kunne høre det og høre forskel over

For ca 1½ år siden købte jeg mig en Pioneer 656A til 600 euroer. Det var på
det tidspunkt den absolut billigste DVD afspiller der kunne afspille DVD-audio
og SACD. Idag kan du få en Pioneer 575 til under en trediedel af hvad jeg i
sin tid betalte for min afspiller - og 575 eren er 656eren overlegen på alle
punkter.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-04 15:33

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> efterhånden er nede i et prisleje hvor hr og fru Jensen også kan
> lege med, er det kun et spørgsmål om tid før folk vil kræve en

Måske. På den anden side køber hr og fru Jensen deres nuværende CRT TV i
Bilka til nogle få tusinde kroner. Hvis de ikke vil give 10-12k for et
godt CRT, er det måske lidt svært at forestille sig at de vil give 20+k
for fladskærm eller projektor samt det ekstra en god progressive scan
dvd afspiller koster.

--
Jesper Lund

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-09-04 15:38

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> writes:

> [...]
> godt CRT, er det måske lidt svært at forestille sig at de vil give 20+k
> for fladskærm eller projektor samt det ekstra en god progressive scan

Ja. Nu.

Men dagens entusiastudstyr er morgendagens standard.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-09-04 15:16

Morten DH wrote:

> der er mange andre ting,
> som master, komprimering osv som afgører den endelige billedkvalitet...

Korrekt. Komprimering er stadig DVD'ens største problem. Jeg har for nyligt
fået mig en Mitsubishi HC2000 proyector installeret og nogle film med en
typisk 3 MBPS bitrate er næsten ikke til at holde ud at se på. Pixeleringen
ligner et animeret gif billede.

Igår så jeg The Punisher på DDV og den var virkelig hårdt komprimeret, det var
slet ikke til at holde ud at se på.

På papiret er Pal pænere end NTSC, men det er aligevel aldrig PAL vs NTSC
formatet der sætter begrænsningen for DVDens kvalitet, så diskutionen er
udelukkende akedemisk og uden noget reelt indhold.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-09-04 10:11

Morten DH wrote:

> "Problemerne" ved 3:2 pulldown kan man kompensere 100% for - forudsat at
> pulldown flag'ene er sat korrekt eller at dekoderen er i stand til at gætte
> den korrekt...

Og hvordan kan man det? Hvis du vil afspille et filmsignal på et
NTSC-display, bliver du nødt til at gøre et eller andet. Det et eller
andet er som regel 3:2-pulldown, så det er det du ser, hvis du ser det
på et NTSC-display (eller på et PAL60 display). Og det kan i den grad
ses. Du kan ikke kompensere for det.

> [...]
> som master, komprimering osv som afgører den endelige billedkvalitet...

Ja, som jeg også har skrevet: Man bliver nødt til at sammenligne de
enkelte udgivelser. Udtalelser i stil med "R1 er bedre fordi..." eller
"R2 er bedre fordi..." er altid forkerte.

Det eneste man måske kan gøre, er at diskutere hvad man skal vælge når
alt andet virkeligt _er_ lige. Og der vælger jeg PAL pga den højere
opløsning, på trods af speedup. Andre ville sikkert vælge NTSC.

> [...]
> som bagud-kompabilitet, lavere produktionsomkostninger og det parallelle
> marked i computerindustrien sikre det ikke sker

Det kommer an på hvor meget producenterne selv presser på. Hvis det man
kan købe til 499,- nede i Føtex er en HD-DVD-afspiller¹, og det man kan
leje i Blockbuster er HD-DVD'er, så tager det hurtigt over. Det er alt
sammen op til producenterne.

/David

¹Med HD-DVD mener jeg her den standard som efterfølger DVD, og som nu
engang vinder markedet, hvad det så bliver for en af dem.

Fra : Brian k

Dato : 19-09-04 13:00

David Rasmussen wrote:
> [...]
> billedet op på en projektor kommer forskellen i
> opløsning for alvor til sin ret, og man indser at
> dvd (PAL og NTSC) egt. har for lav opløsning.

Vi bliver ikke ueninge om at PAL ofte er bedre end NTSC.

Men..... at feks Scandisk har den meget irriterende vane at skære i filmene
(Con Air, The Rock, etc), er latterligt.
I The Rock, i PAL udgaven, hører man et maskingevær hagle løs.... pludselig
ser man en masse døde mennesker ligge på jorden døde!?!... I NTSC udgaven
får man lov til at se dem "blive skudt sønder og sammen"

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 14:12

Brian k wrote:

> [...]
> ser man en masse døde mennesker ligge på jorden døde!?!... I NTSC udgaven
> får man lov til at se dem "blive skudt sønder og sammen"

Scanbox og On-Air fucker konstant op. Det har
intet med PAL/NTSC at gøre.

/David

Fra : Brian k

Dato : 19-09-04 14:58

David Rasmussen wrote:
> Scanbox og On-Air fucker konstant op. Det har
> intet med PAL/NTSC at gøre.

Øhhhhh..... nej

Men Pal er reg 2 og Ntsc er reg.1 og det er altid i region 2 der er skåret
fra, og det var det det var min pointe.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 19-09-04 15:05

> Øhhhhh..... nej
>
> Men Pal er reg 2 og Ntsc er reg.1 og det er altid i region 2 der er skåret
> fra, og det var det det var min pointe.

Forkert! Der er masser af region 1 film der er blevet skåret i, i forhold
til deres fætre fra andre regioner. Et eksempel er Stanley Kubricks 'Eyes
Wide Shot' som har fået skåret scener ud i region 1 versionen, men ikke i
region 2:

http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=667

På denne side som sammenligner R1 vs R2/3/4 kan man se statistik over
vinderne, det er dog ikke altid det er pga. at filmene er beskåret:
http://www.dvdcompare.net/comparisons/

Mvh
Mikkel

Fra : Martin Helbo

Dato : 20-09-04 07:25

> [...]
> Wide Shot' som har fået skåret scener ud i region 1 versionen, men ikke i

Det er vel mere pga censuren i USA end det har noget at gøre med
billedformatet.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Mikl

Dato : 20-09-04 07:35

"Martin Helbo" <helbo@FJERNthedude.dk> wrote in message
> "Mikkel Selsøe Sørensen" <spamikl@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel mere pga censuren i USA end det har noget at gøre med
> billedformatet.

Naturligvis (diskussionen havde vist lidt forladt det oprindelige emne her),
men Brian K mente at det kun var region 2-udgivelser der blev skåret i så
jeg blev nødt til at reagere

/Mikkel

Fra : 3W

Dato : 21-09-04 02:35

"Martin Helbo" <helbo@FJERNthedude.dk> wrote in message
> Det er vel mere pga censuren i USA end det har noget at gøre med
> billedformatet.

Der er ikke censur i USA. Der er et branchestyret vurderingssystem, som
producenterne oftest vælger at følge.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-09-04 15:18

Brian k wrote:

> Men..... at feks Scandisk har den meget irriterende vane at skære i filmene
> (Con Air, The Rock, etc), er latterligt.

Det er nu ikke scandisk der skal have æren for at skære i de nævnte
udgivelser. Jeg mener det er den engelske master der er skåret som følge af
britternes latterlige forhold til censur.

Jeg har begge film fra spanske udgivelser og de er ligeså beskårede som de danske.

Fra : Jesper

Dato : 18-09-04 19:52

> [...]

> stramt styret af distributøren og at ingen forhandlere måtte sælge boksen

Hvis man forudbestiller får man iøvrigt også ofte filmen før den
officielt udkommer. Og så forresten, hvad gav du for den hos Fætter
Battle Royale?
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Dag Stinus

Dato : 18-09-04 21:02

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
[cut]
> [...]
> Battle Royale?

449 kr. minus Fætter BR rabatten på 17 kr (et 1 kr. værdimærke pr. 25 kr.
køb hvis man har et barn der er medlem af klubben), dvs. 432 kr. Indkøbet
kunne have været gjort billigere jvf. de øvrige indlæg, men en sjælden gang
skal man vel have lov til at være spontan og have filmen i hånden med det
samme i stedet for at vente på postbudet

Hilsen
Dag

Fra : Jesper

Dato : 18-09-04 21:44

> [...]

> skal man vel have lov til at være spontan og have filmen i hånden med det
> samme i stedet for at vente på postbudet

Hvis du ikke behøver danske undertekster og Region 2 kan DVDimport.com
levere den til 243,52 kr incl forsendelse!

--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Taba

Dato : 18-09-04 22:14

> Hvis du ikke behøver danske undertekster og Region 2 kan DVDimport.com
> levere den til 243,52 kr incl forsendelse!

Tænker du på denne her: http://dvdimport.com/product.asp?productid=14679
Hvis ja, er det ikke 243,52 kr., men rettere: 62,95 * 4,7 = ca. 295,- (kurs
fra valutakurser.dk kl. 23 lørdag aften)...
Iflg.
http://www.kjaerland.dk/DVD/AZSearch.asp?p=1&Str=%22star+wars+trilogy%22&st=dvd&sa=us
kan man på amazon.com finde den til 255,80 kr + porto som er 7 USD, i alt
ca. 298,- (Men hvis du har fundet en anden måde at få prisen ned på de 243
kr må du meget gerne sige til)

Hos DVDImport er det billigst når alt kommer til alt, men er der ikke risiko
for told+moms (hos dem begge)?
Har ikke handlet hos dem før...

/Taba

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-09-04 22:40

Taba <no@hotmail.com> wrote:

> Hos DVDImport er det billigst når alt kommer til alt, men er der
> ikke risiko for told+moms (hos dem begge)?

Der er risiko for told+moms i begge tilfælde.

Hvad med R2 incl danske subtitles til 28.99 pund incl forsendelse?
http://www.choicesdirect.com/templates/product.asp?ProductGuid=665378&CallerID=NDPC9146
Choicesdirect sender fra UK, altså ingen problemer med moms.

De to pund til forsendelse er et fast beløb, og ChoicesDirect har mange
gode tilbud...

--
Jesper Lund

Fra : Taba

Dato : 18-09-04 23:10

> [...]
> Choicesdirect sender fra UK, altså ingen problemer med moms.
>
> De to pund til forsendelse er et fast beløb, og ChoicesDirect har mange

Ser godt ud, men er der så danske covers på (vil gerne have
engelske/amerikanske)?

/Taba

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-09-04 23:13

Taba <no@hotmail.com> wrote:

> Ser godt ud, men er der så danske covers på (vil gerne have
> engelske/amerikanske)?

Du køber den engelske udgave, så mon ikke den har engelsk tekst på
coveret?

--
Jesper Lund

Fra : Taba

Dato : 19-09-04 00:14

> Du køber den engelske udgave, så mon ikke den har engelsk tekst på
> coveret?

Så er det ikke hverdag jeg ser en engelsk udgave med danske, svenske, norske
og finske undertekster men ingen engelske undertekster? Men ja, markedet for
dvd'er med danske covere i englang er nok begrænset...

/Taba

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-04 10:38

Taba <no@hotmail.com> wrote:

> Så er det ikke hverdag jeg ser en engelsk udgave med danske,
> svenske, norske og finske undertekster men ingen engelske
> undertekster? Men ja, markedet for dvd'er med danske covere i
> englang er nok begrænset...

Det er meget normalt. Fordi en dvd disc kan indeholde et stort antal
subtitle tracks (vist nok 32) laver producenterne ikke disc'e til hvert
enkelt land. Kun coveret oversættes. Det reducerer deres
produktionsomkostninger. Og den danske forbruger kan udnytte det til at
shoppe rundt på nettet. Det er dog ikke altid at R2UK har danske
undertekster. Andre gange kan man være heldig med R4 udgaven, der så
ofte er R2+R4 kodet så man ikke engang behøver en kodefri afspiller. Som
regel er www.dvdcompare.net præcise med specs for de enkelte udgivelser.

--
Jesper Lund

Fra : Taba

Dato : 19-09-04 12:53

> [...]
> undertekster. Andre gange kan man være heldig med R4 udgaven, der så
> ofte er R2+R4 kodet så man ikke engang behøver en kodefri afspiller. Som

Tak for den gode forklaring!

/Taba

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-04 12:16

Taba <no@hotmail.com> wrote:

> Så er det ikke hverdag jeg ser en engelsk udgave med danske,
> svenske, norske og finske undertekster men ingen engelske
> undertekster?

Der er "engelsk for hørehæmmede" (English HoH) udover de skandinaviske
subtitles.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper

Dato : 19-09-04 09:32

Taba <no@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hos DVDImport er det billigst når alt kommer til alt, men er der ikke
> risiko for told+moms (hos dem begge)? Har ikke handlet hos dem før...

dvdimports Star Wars Box står nu til en højere pris på
dvdpricecheck.co.uk end da jeg sidst checkede prisen og nu er det
DVDsoon der er billigst med 273,12 kr incl forsendelse.

http://www.dvdsoon.com/show-title-details.xml?uid=106445&partner_id=1005
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : PerX ...

Dato : 18-09-04 23:59

In article <cifldg$31au$1@news.cybercity.dk>, dag@REMOVEstinus.dk
says...
> Jeg forventede egentlig at den slags højt profilerede udgivelser var meget
> stramt styret af distributøren og at ingen forhandlere måtte sælge boksen
> før på mandag.

Jeg så den på en tank station i forgårs :)

Fra : Jesper

Dato : 19-09-04 13:07

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

> In article <cifldg$31au$1@news.cybercity.dk>, dag@REMOVEstinus.dk
> says...
>

> Jeg så den på en tank station i forgårs :)

Det er tanken der tæller
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 19-09-04 09:19

> [...]
> stramt styret af distributøren og at ingen forhandlere måtte sælge boksen

Spørgsmål: Er rulleteksterne i starten af filmene på den danske R2-udgave på
dansk? Hvis man vælger finske undertekster, er de så på finsk og vælger man
engelske undertekster er de så på engelsk?

Mvh
Mikkel

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-04 11:29

> [...]
> dansk? Hvis man vælger finske undertekster, er de så på finsk og vælger man
> engelske undertekster er de så på engelsk?

Sådan er det i hvert fald på SW 1+2.

/David

Fra : Dag Stinus

Dato : 19-09-04 17:31

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

R2-udgave på

> Sådan er det i hvert fald på SW 1+2.

Danske tekster giver dansk startrulletekst på SW 4 (har ikke set 5+6 men mon
ikke de er magen til).

Hilsen
Dag