Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D20 vs. Nikon D70
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 08-10-04 18:47

Jeg står overfor anskaffelse af et digital SLR, og jeg har egentlig gået og
overvejet Nikon D70 i lang tid. Men så kom Canon D20. Er det bedre? Det er
lidt dyrere men ikke meget. Og er det bedre end 300D?

Tak.

Esben

Fra : Tommy Jensen

Dato : 08-10-04 19:29

On Fri, 8 Oct 2004 19:47:08 +0200, "Esben Kolind Laustrup"
<mail@ezben.dk> wrote:

>Jeg står overfor anskaffelse af et digital SLR, og jeg har egentlig gået og
>overvejet Nikon D70 i lang tid. Men så kom Canon D20. Er det bedre? Det er
>lidt dyrere men ikke meget. Og er det bedre end 300D?

Ja Canon EOS 20D er bedre end både 300D og Nikon D70 for det er en
helt anden klasse end begge.

Du sammeligner 2 forskellige kategorier af kameraer. 20D er 10D's
afløser ikke 300D's. Så du skal sammenligne med et Nikon kamera der
svarer til Canon 10D (jeg kender ikke noget til Nikon men mener vist
det er D100 du skal sammenligne Canon 20D med men det kan andre Nikon
kendere svare bedre på).

MVH Tommy

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-10-04 00:12

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> svarer til Canon 10D (jeg kender ikke noget til Nikon men mener vist
> det er D100 du skal sammenligne Canon 20D med men det kan andre Nikon

Det er rigtigt sammenlign, Canon 20D med Nikon D100 der er i samme klasse.
du kan sammenligne Canon 300D med Nikon D70. Hvis du skal investere i helt
nyt så køb Canon, Nikon har nogle undelige former for leveringstider og en
mærkelig service.

Mvh
Simon

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 00:46

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> investere i helt nyt så køb Canon, Nikon har nogle undelige former
> for leveringstider og en mærkelig service.

D100 er forældet - det overgåes af D70 på stort set alle punkter, og D70 er
ikke urimeligt at sammenligne med 20D (at det ene er plastik, det andet
magnesiumlegering har absolut ingen betydning). Jeg skiftede selv fra D70
til 20D grundet et for mig mere attraktivt udvalg af objektiver, og det
suverænt lave støjniveau (på billedet, lukkeren er tinnitusfremkaldende), og
ikke mindst mirror lock-up. Men jeg savner D70'erens suveræne blitzsystem og
geniale manuelle hvidbalancemåling (Canons system går ud på man skal tage et
billede af et hvidt objekt, gå ind i en menu, vælge billedet og slette det
til sidst, Nikons virker ved at man trykker på en knap og skyder et hvidt
objekt - voila), samt ikke mindst Nikons evne til at lave kameraer der
ergonomisk er gennemtænkte. Har man ikke for mange penge, vil jeg helt klart
anbefale D70 med 18-70 mm glimrende kit-objektiv, så er man godt kørende.

Hvad angår service og leveringstider, mener jeg du tager grueligt fejl. Har
man brug for support på Nikon, ringer man til DFA og kommer til at tale med
deres vidende teknikere. Har man brug for support på Canon, ringer man til
deres hotline og taler med alt-muligt-supportere hvis kendskab til kameraer
er yderst begrænset. Leveringstider? Spørg 10D-købere hvor let det var at
skaffe et 10D de første mange måneder efter introduktionen. D70 har også
været udsolgt til tider, men det har ikke været nær så slemt, ifølge en
fotohandler jeg spurgte.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-10-04 11:05

Simon Nielsen wrote:
> Det er rigtigt sammenlign, Canon 20D med Nikon D100 der er i samme klasse.

Og da D70 på mange måder er bedre end D100 er det måske alligevel
ikke en god sammenligning ?

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-10-04 18:30

> Og da D70 på mange måder er bedre end D100 er det måske alligevel
> ikke en god sammenligning ?

Det er rigtigt, men D70 er nu produceret til entusiasten eller
amatørfotografen og D100 er til Semi-pro, så det er ligesom i de klasser jeg
sammenligner, samt at D100 gerne skulle kunne tage langt flere billeder end
D70. Det var lidt der min sammenligning lå, undskyld hvis jeg formulerede
dumt

Mvh
Simon

Fra : Christian Place

Dato : 09-10-04 12:15

On 2004-10-08, Simon Nielsen <news@REMOVEsiho.dk> wrote:
>[SNIP] Nikon har nogle undelige former for leveringstider og en
> mærkelig service. [SNIP]

Jeg har nu ikke oplevet mærkelig service hos Nikon. Jeg havde mit D70
til garanti service for nogle uger siden, fordi, 'memory-lampen' ikke
lyste. Så jeg henvendte mig til DFA, som sagde at jeg bare skulle
indlevere mit kamera til min forhandler. Det tog en uge, så havde jeg
mit kamera igen, med opdateret firmware og renset for nogle pletter jeg
kun kunne se i søgeren. Og selvfølgelig fejlen rettet. Det syntes jeg var
iorden.

Desuden fik jeg mit kamera 14 dage efter jeg havde bestilt det i
marts-april måned.

Hilsen Christian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-10-04 18:41

"Christian Place" <place@kampsax_punktum_dtu.dk> wrote in message

> [...]
> mit kamera igen, med opdateret firmware og renset for nogle pletter jeg
> kun kunne se i søgeren. Og selvfølgelig fejlen rettet. Det syntes jeg var

Hmm ok, indleverede et F90X til reperation, det tog 1 måned hvor jeg så
begyndte at spørge til det (de havde godt nok sagt at der var lidt travlt
for tiden), Der fik jeg så svaret at det lå vist nok på en hylde "VIST
NOK"?? Ja så gik der en uge mere og jeg ringede. Det var sandelig kommet
frem på skrivebordet og de vidste ikke helt om de skulle gå i gang med det,
nu var mit pis lige ved koge og jeg forklarede at jeg sendte det til
reperation fordi det skulle laves, ikke kigges på. Efter en uge fik jeg så
besked, (nu er der gået ca. 2 måneder) de havde det skilt ad og hele
inderhuset skulle skiftes ud. Derefter en måneds reperation fordi det lå hen
et sted og ventede på at få inderhuset skiftet. Og til det, ja så skulle jeg
også betale fragt, 500 kr for at finde fejlen of 1900 kr for reperationen.
De kunne i det mindste have givet mig rabat for den lange ventetid, men nej.

En anden gang ringede jeg for at få info om deres nye D2h (da det var nyt),
"Det kan ikke lade sig gøre at sende en brochure til dig da du kun vil
bestille en, hvis du bestiller 50 kan det lade sig gøre", ret flinkt svar.
Så jeg gik direkte til Nikon for at høre ad, jeg sendte en mail til Nikon
hovedkontoret og fik en mail tilbage ca. 2 dage efter "We can not send the
brochures to you, if you want information on our latest products, then
contact DFA A/S located in denmark" Spændene:-| Man kan godt blive lidt gal.
Så jeg går ned til en fotohandler for at bestille det. Der gik en måneds tid
før de havde det.

Desuden da jeg spurgte til om det var muligt at skifte det glas der sidder
foran sensoren på Nikon D1 bare i tilfælde af at der skulle snige sig et
eller andet ind og lave en ridse så fik jeg svar tilbage "det kan under
ingen omstændigheder lade sig gøre, der skal nyt print med sensor i og den
reservedel koster 12.500,-" Se det syntes jeg er underligt. For så vidt jeg
har forhørt kan man skifte glasset på Canons store modeller, med lidt
fingerfærdighed, vel at mærke.

Nå ja håber i forstod min pointe

Mvh
Simon

Fra : NIL

Dato : 10-10-04 00:54

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> har forhørt kan man skifte glasset på Canons store modeller, med lidt

Hej...
Det forløb kan jeg slet ikke 'genkende'. Tværtimod er jeg altid blevet
behandlet aldeles udsøgt.
Det skal siges, at jeg bor ikke så langt fra DFA som Simon gør, men det
burde da ikke...osv.

Hvis jeg har ringet til DFA om et eller andet problem, har beskeden altid
været: "Kig forbi...så ser vi på
det med det samme!". Og det er sandelig heller ikke altid, at det har kostet
penge, selvom jeg ikke er under nogen form for garanti.
Det eneste jeg har betalt for, er en CCD-rensning, hvor mit kamera samtidig
blev testet i alle ender og kanter. Sidstnævnte uden beregning.
Jo...jeg har fået et nyt stykke gummi på CF-dækslet: Gammelt gummi
afmonteret, emnerne afrenset og påmontering (limning) af frisk gummi.
Pris: 30 kroner!

Hilsen
NIL

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-10-04 08:44

> [...]
> Jo...jeg har fået et nyt stykke gummi på CF-dækslet: Gammelt gummi
> afmonteret, emnerne afrenset og påmontering (limning) af frisk gummi.

Det lyder som om jeg bare har været uheldig. Men det er da godt at høre at
andre har haft bedre erfaring med DFA og Nikon service. Men jeg ville nu
ikke bytte mit Nikon D1 for noget Canon kamera

Simon
"lad være med at tænke negativt før nogen kalder dig svin"
Simon Nielsen - 2004

Fra : NIL

Dato : 10-10-04 11:29

> [...]
> andre har haft bedre erfaring med DFA og Nikon service. Men jeg ville nu
> ikke bytte mit Nikon D1 for noget Canon kamera

Enig. Hvis man nu var meget, meget ung...ville man sige: "D1 styrer for
vildt!"

Hilsen
NIL

Fra : Simon Nielsen

Dato : 10-10-04 12:49

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> wrote in message

> "Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i en meddelelse

> Enig. Hvis man nu var meget, meget ung...ville man sige: "D1 styrer for
> vildt!"

Hehe enig. Men jeg vil nu gerne have fingrende i et D1x på et tidspunkt. Jeg
må ærligt indrømme jeg er ikke for vild med det nye D2x, men det kan være
det kommer

Fra : AS

Dato : 09-10-04 08:03

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Ja Canon EOS 20D er bedre end både 300D og Nikon D70 for det er en
> helt anden klasse end begge.

Man skal sige "prisklasse".

> [...]
> svarer til Canon 10D (jeg kender ikke noget til Nikon men mener vist
> det er D100 du skal sammenligne Canon 20D med men det kan andre Nikon

D100 er ældre model, D70 er bedre i faktisk alle punkter som kamera. IMHO
D70 er bedre end 10D, kan godt sammenlignes med 20D. D70 mangler mirror
lockup, 20D mangler spotmetering (AFAIK). 2MPix extra på 20D spiller heller
ikke den største rol på printbilleder, fordi D70 har ikke så aggresiv
antialliassing. Til sidst alt er smag.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-10-04 10:41

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse
[SNIP]
>D70 mangler mirror
> lockup

++++++++++++++++++++++++++++

Vås, D70 mangler da ikke mirror lockup.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 10:43

Jørgen Nielsen wrote:
> "AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse
> [SNIP]
>
> ++++++++++++++++++++++++++++
>
> Vås, D70 mangler da ikke mirror lockup.

Vås, D70 mangler mirror lock-up. Bevares, man kan låse spejlet når man skal
rense CCD'en, men det er altså ikke mirror lock-up i den almindelige
betydning, som har til formål at forhindre vibrationer ved store
brændvidder.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-10-04 16:36

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal rense CCD'en, men det er altså ikke mirror lock-up i den almindelige
> betydning, som har til formål at forhindre vibrationer ved store

+++++++++++++++++++++

Ok ok, det er bare hvad Nikon kalder det i manualen Det er måske samme
ord for to forskellige ting?

Fra : AS

Dato : 09-10-04 16:53

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Ok ok, det er bare hvad Nikon kalder det i manualen Det er måske samme
> ord for to forskellige ting?

Det samme ting, men bruges til forskellige formål, derfor implementering kan
være også forskellig.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-10-04 18:36

> Det samme ting, men bruges til forskellige formål, derfor implementering
> kan
> være også forskellig.
++++++++++++++++++

Ok, så er jeg med

Fra : [HCS] 4000

Dato : 09-10-04 08:17

Jeg vil også anbefale dig Canon EOS 20D, som nok er bedste (nyeste)
teknologi p.t., når vi holder os inden for de modeller du overvejer. Det er
ved at være med DSLR kameraer som med PCere, der kommer rimeligt hurtigt ny
modeller med ny teknologi som overgår de gamle, og ældre modeller taber
hurtigt i pris. Jeg købte selv Canon EOS D60 for 25.000 for lidt over to år
siden, i dag kan du få Canon EOS 20D til det halve. Samtidigt har Canon en
god objektiv serie til enhver pengepung, og de ligger som regel lidt
billigere end Nikons.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : AS

Dato : 09-10-04 13:16

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> siden, i dag kan du få Canon EOS 20D til det halve. Samtidigt har Canon en
> god objektiv serie til enhver pengepung, og de ligger som regel lidt

Indtil nu har Canon valgt præcis som i komputerteknik - opdatering så tit
som muligt. Hvis man tager forskelle fra model til model
(D30->D60->10D->20D) ganske små. Jeg har indtryk, at firma vil få et ekstra
beløb ved at forføre ved hjælp af ganske enkelte fiduser/forbedringer. Nikon
har lavet D100 for knap 3 år siden, og folk mener stadigvæk, at den kan
sammenlignes med 10D.

Ellers skal man huske, at man køber ikke et kamerahus. Den fungerer kun med
objektiver -> man skal købe hele system. Før man gør det skal man også tænke
hvilke objektiver skal man have og hvor meget koster det hele sammen. Jeg
kender eksempler, hvor folk har valg en firma eller anden på grund af nogen
enkelt bestemt objektiv. Skal man have super macro, eller super tele? Har
man nogle i forvejen? (det lyder ikke i denne situation) Flashsystem? Skal
fotograferes i RAW -> Hvordan virker det bagefter? Kort sagt, behov,
arbejdsstil, erfaring, ...(udfyld selv) spiller rol. Der er meget forenklet
spørgsmål "N eller C hus". Det er bedst, hvis man mangler viden, som
C.Stensgaard siger, skal man finde et fotobutik, hvor man kan se og føle
tingene.

Man kan også finde masse diskutioner om emnet i f.eks. www.dpreview.com ,
hvor "this horse is beaten to death". Så har man flere timers underholdning

Fra : C.Stensgaard

Dato : 09-10-04 12:34

Hej Esben

Du skal ikke lytte til den religionskrig der kører. Selvfølgelig er der hold
i noget af det debatørerne kommer med af argumenter, men for mig at se er
det blot "udtalelser" der går lidt i retning af "Se, min er større end din".

Mit råd er at gå ned til en forhandler - hold de to kameraer i hånden - test
dem lidt, prøv dem af i butikken og gå eventuelt udenfor.

Når alt kommer til alt, så er der både for og imod Canon vs. Nikon.

Jeg har selv haft Nikon og sværget til det i mange år - vel og mærke på den
analoge side (F3 og F4) - og på det tidspunkt synes jeg Nikon var Canon
klart overlegen.

Da jeg gik over på DSLR konverterede jeg til Canon, fordi jeg synes det
passede bedst i min hånd, teknikken var bedre end nikons (IMO), - og da jeg
ikke havde mere Nikon udstyr - så var det mig helt frit at vælge hvilken
side af hegnet jeg ville stå Præcist som dig ligenu.

Nu er det ikke bare at stå med det i hånden og skyde lidt - gå eventuelt ind
på dpreview.com og der kan du få både 20D og D70 op ved siden af hinanden -
se forskellene og også læse diverse test og reviews.

Og hør så lidt på religionsfanatikerne - sorter fra, men brug de ting som er
vigtige for dig - og udfra dette, mener jeg du er i stand til at vælge om du
er til C eller N

Disse bogstaver mangler i ovenstående mærkevalg : "ano"

--
Venlig hilsen
Claus Stensgaard

//Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 09-10-04 14:21

"C.Stensgaard" <kamisu@håtmail.com> wrote in message
> [...]
> Venlig hilsen
> Claus Stensgaard
>
> //Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige

Tak for alle jeres råd! Jeg blev da lidt klogere

Esben