Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafet uge 41 ("Efterårsløv"): Indkomn~
Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 07:02

Lidt forsinket anmodes I om at poste link til jeres løsningsforslag til
ugens fotostafet med emnet "Efterårsløv". Deltagere, der ikke har adgang til
serverplads, kan uploade på denne adresse:
http://usenet.fotolog.dk/index.php?cat=8. Husk at uploade til albummet med
uge nr. 41 i kategorien "dk.fritid.foto/fotostafet".

Indkomne billeder debatteres indtil søndag aften, hvor undertegnede vil
udvælge en ny stafetbærer.

HUSK: Næste uges emne, som max har valgt, er "Portræt i naturligt lys".
Læs mere her: news:Q298d.55399$Vf.2646560@news000.worldonline.dk.

Yderligere info om fotostafetten her:
http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/fotostafet.htm

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 06.10.04)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-10-04 07:51

> [...]
> http://usenet.fotolog.dk/index.php?cat=8. Husk at uploade til albummet med
> uge nr. 41 i kategorien "dk.fritid.foto/fotostafet".

Og jeg lægger så ud med billedet af en rød fluesvamp ved Øje Sø
Knipset i fredags, da jeg lige skulle tage lokaliteten i øjensyn

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-10-04 07:57

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg lægger så ud med billedet af en rød fluesvamp ved Øje Sø
> Knipset i fredags, da jeg lige skulle tage lokaliteten i øjensyn

Hovsa, og jeg glemte at skrive navn i emnelinien

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-10-04 08:06

> Hovsa, og jeg glemte at skrive navn i emnelinien

Det går vist ikke for godt lige nu
Glemte også linket!
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=0

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-10-04 00:16

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:41663c63$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det går vist ikke for godt lige nu
> Glemte også linket!
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=0

Det kører da slet ikke for mig i dag.
Her er den rigtige URL:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-169

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 01:36

"Frodo Nifinger"
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-169
Jesper Nielsen

Skarpt og fine farver, er ikke sikker på du har
fået alt ud af motivet, en anden vinkel ville muligvis
have været mere interessant.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 00:15

> [...]
> Jesper Nielsen
>
> Skarpt og fine farver, er ikke sikker på du har
> fået alt ud af motivet, en anden vinkel ville muligvis

Nej, jeg skulle nok have klippet lidt af græsset væk, inden jeg skød
billedet og i øvrigt givet mig mere tid.
Men på forunderlig vis slæbte jeg min datter med ud på turen bare for at
tjekke området ud.
13 årige teenagers har ikke den allerstørste tålmodighed, så hvorfar fan...
jeg slæbte hende med, finder jeg nok aldrig ud af.

De to egeblade ku med fordel have været fjernet, og et par af græsståene og
de brune blade. Men sådan er man så bagklog.
Godt man lærer af det.

Og hey, Svampe er da en stor del af efterårets vegetation!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:21

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-169

Flot billede med gode farver, men jeg synes, du bevæger dig liiige på kanten
af emnet. Det løv, der kan ses, kan lige så godt være forårsløv, og virker
nærmest som tilfældige omgivelser. Måske du skulle have fjernet lidt af de
forstyrrende elementer omkring svampen, før du tog billedet?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:13

Frodo Nifinger wrote:

> Det kører da slet ikke for mig i dag.
> Her er den rigtige URL:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-169

Uhhhm. Svampe. :) Særdeles dejlige farver, men der er nu ikke meget
efterårsløv. En lidt anden vinkel kunne måske have gjort det lidt mere
dramatisk, og den røde fluesvamp kan godt tåle dramatik.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 08-10-04 09:15

Så vil jeg bidrage med et - godt nok lidt gammelt - billede fra
Charlottenlund Skov:

http://bystrup.net/anders/_images/bench.jpg

(24mm @ f11-ish, Ektar 25)

Mvh Anders

--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 09:20

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote
in message news:h0jcm0p3pnr6j533utinvo7qjagkqi716b@4ax.com

> Så vil jeg bidrage med et - godt nok lidt gammelt - billede fra
> Charlottenlund Skov:
>
> http://bystrup.net/anders/_images/bench.jpg
>
> (24mm @ f11-ish, Ektar 25)

Fint nok - især at se en ny deltager - men billedet skal være taget i
perioden. Det er et af formålene med fotostafetten: At tvinge os til at tage
nye, aktuelle billeder med bestemt emne. Du kan stadig nå at få et aktuelt
billede med. Vejret er jo dejligt, og vedbliver med at være det hele
weekenden, så se at få skudt et nyt og smid et link her

Du kan læse lidt om retningslinierne for stafetten her:

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-10-04 09:24

"Jens Bruun"
> [...]
> weekenden, så se at få skudt et nyt og smid et link her
>
> Du kan læse lidt om retningslinierne for stafetten her:

Aj hvor ærgeligt - ellers et fint billede..!! -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-10-04 09:36

> [...]
> billede med. Vejret er jo dejligt, og vedbliver med at være det hele
> weekenden, så se at få skudt et nyt og smid et link her

Ellers et dejligt billede med en god stemning!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-10-04 09:51

> [...]
> billede med. Vejret er jo dejligt, og vedbliver med at være det hele
> weekenden, så se at få skudt et nyt og smid et link her

Ja, det er et rigtig flot billede med en god stemning.

MVH
Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 08:26

On Fri, 8 Oct 2004 10:19:41 +0200, Jens Bruun wrote:

> "Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote
> in message news:h0jcm0p3pnr6j533utinvo7qjagkqi716b@4ax.com

Jeg kan kun tilslutte mig de andre og sige at det er et flot billede.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 08:24

On Fri, 8 Oct 2004 08:50:42 +0200, Frodo Nifinger wrote:

> Og jeg lægger så ud med billedet af en rød fluesvamp ved Øje Sø
> Knipset i fredags, da jeg lige skulle tage lokaliteten i øjensyn

Jeg kan godt lide det og synes det er flot. En lidt anden vinkel på
billedet var måske at foretrække, men det er svært at se om du kunne komme
lidt mere til ventre. Du har nogle ideer og kommer altid med lidt
utraditionel løsning på de fleste opgaver. Det giver noget liv i
opgaverne.

Jeg har også valgt en lidt utraditionel løsning på ugens konkurrence, men
den var måske lidt mere af nød, da de øvrige jeg tog var for dårlige og
det har jeg lært af efter jeg er kommet hjem med dem.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-10-04 10:31

Så har jeg også et billede klar:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0

Der er justeret farver og kontrast i PS.

MVH
Thoams

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 01:32

"Thomas Pedersen"
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0
> Thoams

Linket funker ikke, men måske det er dette billede..??
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=2

Meget smukt træ i interessant belysning, fin balance -
men er det skarpt og er græsset måske for gult ellers
meget flot.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:23

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Linket funker ikke, men måske det er dette billede..??

Det må være denne:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-170

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 11:06

> [...]
>
> Meget smukt træ i interessant belysning, fin balance -
> men er det skarpt og er græsset måske for gult ellers

Beklager jeg ikke fik svaret før, jeg tog bare lige linket, og fik det ikke
tjekket inden jeg skulle ud af døren, der stod to gutter og ville have mig
med til Karup Å (jeg fik ingen fisk). Farverne er måske lidt kradse i det,
men jeg synes det giver en fed effekt.

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:26

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0

Imponerende træ. Jeg er lidt i tvivl om baggrunden. Den grå nuance virker
"forkert" i sammenligning med lyset på selve træet, men måske er det lige
nøjagtig dét, der gør, at billedet hæver sig over det ordinære? Det havde
imho været endnu bedre uden buskene nederst i begge sider, men det havde nok
krævet, at du have gravet dem væk, da vi jo ikke manipulerer med billederne
på den måde i fotostafetten.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 11:08

> [...]
> nok
> krævet, at du have gravet dem væk, da vi jo ikke manipulerer med

Kameraet fangede ikke den grå nuance som det så ud, der lå en tordensky
bagved og solen var lige brudt igennem. Jeg ville gerne have undværet
buskene nederst, men jeg vidste jo, at vi ikke måtte clone i billedet, så de
fik lov at blive. Jeg er på jagt efter det perfekte træ, men har endnu ikke
fundet det

MVH
Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-04 10:08

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> fik lov at blive. Jeg er på jagt efter det perfekte træ, men har endnu ikke

Har du været en tur rundt i det vest-sønderjyske?

Hvad med Thy?

Der er altså nogen træer som er ganske fascinerende pga. vinden fra
Vest.

mvh

Carsten Riis

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-10-04 10:27

> Har du været en tur rundt i det vest-sønderjyske?
>
> Hvad med Thy?
>
> Der er altså nogen træer som er ganske fascinerende pga. vinden fra
> Vest.

Hej Carsten.

Jeg har desværre ikke været på fotojagt i Thy. Jeg var i Karup i weekenden,
men der var der ikke de træer der hælder mod øst Men det er set langs
hele vestkysten, er det ikke? Selvom jeg faktisk synes det er et
fascinerende syn, at vinden er så voldsom.

MVH
Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-04 10:36

Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> hele vestkysten, er det ikke? Selvom jeg faktisk synes det er et
> fascinerende syn, at vinden er så voldsom.

Jo naturligvis er det sådan langs hele vestkysten. Men jeg har ikke
opholdt i området ///Nord for Esbjerg -->> Thyborøn/// særlig meget, så
jeg ved reelt ikke om det sådan i det område.

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:11

Thomas Pedersen wrote:
> Så har jeg også et billede klar:
>
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0
>
> Der er justeret farver og kontrast i PS.

Ja, det må man nok sige. Flot træ - men jeg synes det ser ekstremt kunstigt
ud med det voldsomt grønne græs, og himlen passer på en eller anden måde
ikke sammen med træ og skygger.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 11:09

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det må man nok sige. Flot træ - men jeg synes det ser ekstremt
> kunstigt ud med det voldsomt grønne græs, og himlen passer på en eller
> anden måde ikke sammen med træ og skygger.

Farverne på græsset er måske lidt voldsom, det giver jeg dig ret i, men det
var for at få den røde farve frem i træet. Himlen var ganske grå, der lå en
tordenbyge bagved, og solen var lige brudt frem

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 00:20

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Så har jeg også et billede klar:
>
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0
>
> Der er justeret farver og kontrast i PS.
>
> MVH
> Thoams
Det får mig til at tænke på en eller anden poster, jeg har set.

Træet og farverne er i hvert fald blevet gjort før. (altså ikke lige det træ
, men måden, det er blevet billedbehandlet på) Jeg mener dog, himlen var
mere dramatisk på posteren.

Jeg kan faktisk godt lide det, men hvis billedet skal videre, bør du clone
buskene i begge sider væk, og få mere farveintensitet i himlen.
Ellers ret fedt billede.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 11:10

> [...]
>
> Jeg kan faktisk godt lide det, men hvis billedet skal videre, bør du clone
> buskene i begge sider væk, og få mere farveintensitet i himlen.

Jeg er enig Jesper, buskene i siden skulle væk (må hellere sige, at det
faktisk er en skov ). Men vi må jo ikke clone i fotostafetten

MVH
Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 08:31

On Fri, 8 Oct 2004 11:31:02 +0200, Thomas Pedersen wrote:

> Så har jeg også et billede klar:
>
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0
>
> Der er justeret farver og kontrast i PS.
>
> MVH
> Thoams

Rigtig flot træ, jeg kan bare ikke lide himlen. Den passer bare ikke ind.
Buskene omkring træet synes jeg ikke gør så meget, det ville selvfølgelig
være flottere uden dem, men nu er de en del at naturen som ikke er så nem
at fjerne andet end under behandlingen af billedet. Det synes jeg ikke man
skal gøre til billeder i denne konkurrence.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 11:21

Mit bud her:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-171

Fotograferet på det grimmeste og mest trafikerede spot i hele
Københavns-området: Sydhavnen lige overfor det nye Scandic-hotel. Justeret
under RAW-konvertering i PS CS og dernæst beskåret.

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 08-10-04 12:40

> [...]
>Københavns-området: Sydhavnen lige overfor det nye Scandic-hotel. Justeret
>under RAW-konvertering i PS CS og dernæst beskåret.

Hehe ja, det må være betonvæggen ind til TDC's parkeringsplads? Cykler
forbi hver morgen og aften og tænker at "i morgen tager kameraet og
noget Velvia med"...

Fint billede, og i hvert fald et andet billede end jeg formentligt
ville have valgt at tage (og med min nærsynethed havde jeg sikkert
heller ikke set sneglen).

/Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 12:47

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote
in message news:l0vcm0lrb58ujmmjk7fn3ve5rd1um622j9@4ax.com

> Hehe ja, det må være betonvæggen ind til TDC's parkeringsplads?

Bingo, bortset fra, at TDC har fraflyttet og lokalerne nu står tomme.

> Cykler
> forbi hver morgen og aften og tænker at "i morgen tager kameraet og
> noget Velvia med"...

Jeg har været på cykel hele denne uge, og har tænkt nøjagtig det samme som
dig, bortset fra,jeg ikke bruger Velvia.

> Fint billede, og i hvert fald et andet billede end jeg formentligt
> ville have valgt at tage (og med min nærsynethed havde jeg sikkert
> heller ikke set sneglen).

Hmm. Her er et fra i forgårs samme sted:
http://www.fotolog.dk/archives/061004/HT0C3576.jpg

Fra : A B

Dato : 08-10-04 14:46

>Bingo, bortset fra, at TDC har fraflyttet og lokalerne nu står tomme.

TDC bor nu stadig inde bag betonvæggen - det gjorde de i al fald kl.
ca. 15:00 da jeg trillede hjemad; det er vist kun nogen af etagerne
der er rømmet og til leje.

Mvh og god weekend,
Anders

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 01:25

"Jens Bruun"
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-171
> -Jens B.

Ja du har ramt emnet og lavet et fint billede, det er faktisk
ret imponerende i fuld størrelse. Jeg syns måske kompositionen
ikke er så stram som den kunne være, øjnene flakker lidt mellem
sneglen og bladet, men rigtigt flot. -max-

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:17

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Københavns-området: Sydhavnen lige overfor det nye Scandic-hotel.
> Justeret under RAW-konvertering i PS CS og dernæst beskåret.

Det er fint, men der er alt for meget med, synes jeg. Ærgeligt at bladet
sneglen sidder på ikke er skarp hele vejen igennem - jeg manglende
dybdeskarphed kan være godt, men når det er blandet sammen på denne måde
(nogle blade skarpe, andre ikke, og "hovedbladet" slet ikke, virker det ikke
helt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 00:23

> [...]
> Københavns-området: Sydhavnen lige overfor det nye Scandic-hotel. Justeret
> under RAW-konvertering i PS CS og dernæst beskåret.

Dejligt billede der!

Skulle det have været helt perfekt, havde du lige klippet det nederste blad
af, så stilkstumpen var usynlig bag blad nr 2 fra neden. og så lige et halvt
stop længere ned på blænden og en tættere beskæring, der nu kunne lade sig
gøre uden at amputere noget blad.

Ellers rigtigt godt lækre farver og godt set.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 08:38

On Fri, 8 Oct 2004 12:21:12 +0200, Jens Bruun wrote:

> Mit bud her:
>
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-171

Sneglen og bladet den sidder på kunne godt være lidt skarpere. Det er jo
den der gør at billedet bliver interresant. Jeg tror at hvis det var taget
lidt mere skrå ind fra højre ville det blive lidt bedre, så man fik lidt
mere med af sneglen og bladet samt at bladet vil ligge lidt mere naturligt
for billedet.

Beskæringen og farverne er flotte.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 11:11

> [...]
> Københavns-området: Sydhavnen lige overfor det nye Scandic-hotel. Justeret
> under RAW-konvertering i PS CS og dernæst beskåret.

Hej Jens.

Fint billede du har fanget, kan især godt lide, at sneglen er med på
billedet. Farverne er gode og naturlige, men jeg er ikke vild med
baggrunden, men det forklarer du jo

MVH
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-10-04 12:52

Halløj!

Hermed mit bud: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=2

(det er ret højt, så måske F11 eller scrollknappen skal i brug)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 13:22

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Hermed mit bud:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=2

Nope. Her er dit bud:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-172

Husk, du skal klippe linket ud fra billedets infodel (nederst på siden), når
billedet vises. Du må ikke bare tage den aktuelle URL, når du har uploadet
billedet, da den er dynamisk.

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-10-04 13:43

Jens Bruun wrote:
> [...]
> siden), når billedet vises. Du må ikke bare tage den aktuelle URL,
> når du har uploadet billedet, da den er dynamisk.

Ah, snedigt. Eller noget. :) Takker.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:30

> Ah, snedigt. Eller noget. :) Takker.

No problemos

Nu til billedet: Ikke rigtig spændende, synes jeg. Jeg havde gerne undværet
træstykkerne/personerne nederst, og så havde det været flot med knaldblå
himmel. Lige nøjagtig dét billede havde nydt godt af et polfilter, tror jeg
da nok Måske du bare skal skrue lidt op for farveintensiteten?

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:04

Jens Bruun wrote:
> [...]
> med knaldblå himmel. Lige nøjagtig dét billede havde nydt godt af et
> polfilter, tror jeg da nok Måske du bare skal skrue lidt op for

He. :) Har du overvejet en monitorkalibrering? Det billede er så overmættet
(udelukkende for at tilfredsstille det farveglade publikum her i gruppen ;)
at det ligefrem ligner en farveladebakke. Men polfiltret kunne måske have
været godt nok til himlen, det burde jeg måske have sat på.

Jeg kan ikke forstå, at du vil af med træstammerne og personerne - de
fremhæver efter min mening i allerhøjeste grad grandiositeten ved træerne og
scenen i det hele taget.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 09:14

> He. :) Har du overvejet en monitorkalibrering?

Jeg sidder med en IBM ThinkPad på skødet, så det kan være derfor. Og nej,
jeg gider ikke have en kæmpestor CRT-skærm stående. De tider er forbi for
mit vedkommende!

> Jeg kan ikke forstå, at du vil af med træstammerne og personerne - de
> fremhæver efter min mening i allerhøjeste grad grandiositeten ved
> træerne og scenen i det hele taget.

Jeg er enig i din idé, men synes ikke, den udføres ordentligt med de
konkrete træstykker/personer - derfor. Hvis nu personerne havde befundet sig
foran træstykkerne, og måske ligefrem havde kigget op på træerne, men ikke
som nu, halvt gemt bag nogle tilfældige træstammer.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 10:31

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Jeg sidder med en IBM ThinkPad på skødet, så det kan være derfor. Og
> nej, jeg gider ikke have en kæmpestor CRT-skærm stående. De tider er
Bevares. De er ellers dejlige, de kæmpestore CRT-skærme. :)

> [...]
> befundet sig foran træstykkerne, og måske ligefrem havde kigget op på
> træerne, men ikke som nu, halvt gemt bag nogle tilfældige træstammer.
Måske. Jeg tror det ville have fjernet roen i billedet.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 08:46

On Fri, 8 Oct 2004 14:43:27 +0200, Morten Wartou wrote:

> [...]

Siger ikke mig så meget, men det er da flot. Trækævlerne og børnene er med
til at give lidt liv til billdet. En mere mørkeblå himmel ville nok have
gjort underværker.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 09:34

> [...]
>
> Hermed mit bud: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=2
>
> (det er ret højt, så måske F11 eller scrollknappen skal i brug)

Billedet er i og for sig godt, men ...
Der burde have været mere med i bunden, så børnene og kævlerne var rykket
højere på i udsnittet.

Himlen, som er en stor del af billedet ku måske også have været mere
dramatisk, men sådan er det jo. Vi får ikke altid alt det, vi efterspørger

Skulle jeg tage billedet om, ville jeg nok tage et større udsnit og sætte
ungerne op på kævlerne istedet. bagved.
Billedet vil vinde meget ved efterbehandling. Ellers flot!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-10-04 16:47

On Fri, 8 Oct 2004 08:01:55 +0200, Jens Bruun wrote:

Mit første billede i denne konkurrence.

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-173

Taget i eftermiddag, med canon 300d og sigma 70 - 300 apo marco super II i
macro mode. Billedet er beskåret lidt og fået lidt usm.

Jeg ved ikke hvad blomsten hedder men jeg var nødt til at tage billedet da
man sjældent ser blomster i oktober.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-10-04 20:20

On Fri, 8 Oct 2004 17:47:06 +0200, Jens Stadsgaard wrote:

Jeg ville egentlig hellere have haft dette her billede,

http://jensstadsgaard.adsl.dk/album/displayimage.php?pos=-14

men det er meget uskarpt. Kan ikke håndbolde til 1/60. Dette var det
bedste af den 3 jeg tog og har fået en del usm. Og det fandt jeg først ud
af da jeg for alvor fik kigget på billederne da jeg kom hjem. Men så har
jeg da lært det til næste gang. Det var anden gang jeg har brugte
objektivet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 01:19

"Jens Stadsgaard"
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-173
> Jens Stadsgaard

Fint blomsterbillede, kan godt li' at den ene står
sprødt og skarp og den anden lidt uskarp i baggrunden,
er ikke så vild med det skarpe lys, her kunne et pol
filter have gjort blomsterne mere saftige.. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-10-04 08:18

On Sat, 9 Oct 2004 02:19:08 +0200, -max- wrote:

> [...]
> er ikke så vild med det skarpe lys, her kunne et pol
> filter have gjort blomsterne mere saftige.. -max-

Det er nok rigtigt at de vil være mere saftige. Valget var mellem høj sol
eller overskyet. Jeg kan generelt godt lide lyse billeder og synes en del
af dem jeg har taget er underexponerede, men det må jeg jo lære at tage
højde for. Som sagt er det det første billede jeg har offentliggjort til
en større forsamling og jeg synes selv at jeg er kommet rimeligt fra det.
Har ikke så meget udstyr andet et 300d og kit objektivet samt et ny
indkøbt sigma 70-300 og et par uv-filtre.

Tusind tak for din kommentar.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:37

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> Mit første billede i denne konkurrence.

Velkommen til. Håber, vi kommer til at se rigtig mange billeder fra din
side.

> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-173

Ligesom Jesper, bevæger du dig lige på kanten af ugens emne. Jeg vil faktisk
sige, dit billede ikke har ret meget med ugens emne at gøre. Jeg kan
simpelthen ikke finde noget efterårsløv i billedet, heller ikke med heftig
fortolkning

Nå, her diskvalificerer vi ikke:

Jeg ville nok have beskåret det lidt tættere i venstre side, så blomsterne
var centreret. Og så ville jeg have sænket skyggerne, så baggrunden stod
mørkere, og om muligt fået begge blomster skarpe - evt. ved at vælge en lidt
anden vinkel. Er det bevægelse, der gør højre blomst så uskarp?

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-10-04 09:05

On Sat, 9 Oct 2004 09:36:32 +0200, Jens Bruun wrote:

> "Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> Velkommen til. Håber, vi kommer til at se rigtig mange billeder fra din
> side.

Det vil der helt sikkert, måske ikke hver uge.

> [...]
> sige, dit billede ikke har ret meget med ugens emne at gøre. Jeg kan
> simpelthen ikke finde noget efterårsløv i billedet, heller ikke med heftig

Det tænkte jeg også at det var på grænsen. Men de andre jeg tog var for
dårlige. Der var et jeg hellere vill have, men har ikke tid til at tage om
før engang søndag eftermiddag. Jeg skal lige vænne mig til den eksta vægt
af kamera. Er vant til en A40 der vejer 2 - 300g og så 300d med objektiv
på 1200g.

> Nå, her diskvalificerer vi ikke:

tak

> Jeg ville nok have beskåret det lidt tættere i venstre side, så blomsterne
> var centreret.

Jeg valgte at den skarpe skulle så meget i centrum som mulig, samtidig med
at der var luft om den uskarpe. Den mulighed du nævner var også i
betragning.

> Og så ville jeg have sænket skyggerne, så baggrunden stod
> mørkere,

Det har jeg ikke tænkt på, og helt sikkert en ide. Jeg vil prøve mig frem
senere.

> og om muligt fået begge blomster skarpe - evt. ved at vælge en lidt
> anden vinkel. Er det bevægelse, der gør højre blomst så uskarp?

Jeg har kun fokuseret på den ene, så det er helt med vilje. Og de står
lidt forskudt i den vinkel jeg har taget dem i. Tænkte ikke på at tage dem
i en vinkel hvor de var på højde.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:19

Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg ved ikke hvad blomsten hedder men jeg var nødt til at tage
> billedet da man sjældent ser blomster i oktober.

Meget smukt som blomsterfotografi, men efterårsløv er det jo ikke.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 09:40

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> macro mode. Billedet er beskåret lidt og fået lidt usm.
>
> Jeg ved ikke hvad blomsten hedder men jeg var nødt til at tage billedet da

Du er osse lidt på kant med fortolkningen af "efterårsløv" , men hvad -
Blomster er vel også løv.

Det ser næsten ud som om, blomsten er spejlet i sin uskarpe modpart. Lidt en
skam, at den er visnet lidt i kanten.

Lyset er godt, og motivet pænt beskåret IMHO, og jeg kan godt lide farverne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-10-04 11:30

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du er osse lidt på kant med fortolkningen af "efterårsløv" , men hvad -
> Blomster er vel også løv.
Nej, blomster er ikke løv. Løv er blade på træer eller buske.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 11:16

> [...]
> macro mode. Billedet er beskåret lidt og fået lidt usm.
>
> Jeg ved ikke hvad blomsten hedder men jeg var nødt til at tage billedet da

Fint billede, Jens, godt den ene står rigtig skarpt, men sollyset er lidt
hårdt. Og jeg synes det er en fin fortolkning, hvorfor skulle blomster ikke
være løv, de har da i hvert fald kronblade

MVH
Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-10-04 18:59

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> [...]
> http://usenet.fotolog.dk/index.php?cat=8. Husk at uploade til albummet med
> uge nr. 41 i kategorien "dk.fritid.foto/fotostafet".

Jeg har tilladt mig en lidt fri fortolkning af emnet, og valgt en
aftenstemning.

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=5

Teknik: EOS 10D, 17-40mm f/4.0L. Billedet er taget på 1/30sek f8.
Efterbehandling: resized og cropped i PS.

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-10-04 19:05

A' Prøver 'sgu Igen med en link:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-147

Kai

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 19:21

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> A' Prøver 'sgu Igen med en link:
>
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-147

A' tillader mig lige at give det korrekte link (og skrive dit navn i
emnelinien): http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-174

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 09:44

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> A' Prøver 'sgu Igen med en link:
>
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-147

Lyset er ikke rigtigt med dig her på dette stemningsbillede. Mit bud er, at
du var lidt for sent ude.
Himlen er flot og veleksponeret, men jorden er noget tung og mørk.
Der kan selvfølgelig hentes en del i PS efterfølgende, men det må vi jo ikke
her i stafetten.

Du er måske også lige lidt på kant med din fortolkning af emnet, men hva
....!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-10-04 19:32

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> A' tillader mig lige at give det korrekte link (og skrive dit navn i
> emnelinien): http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-174

Takker. EDB-guderne må vide hvorfor F.....^2 hvorfor der lige skulle
flyttes rundt på 4 og 7 i det link. Og jeg var irriteret/stresset nok
over dét (og sunsite's server ikke vil tage supercedes) at jeg missede
at jeg havde glemt at rette subject linien.

Det kan *kun* blive en dårlig weekend, med denne optakt...

--Kai

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 01:41

"Kai Harrekilde-Petersen"
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-174
> --Kai

Lyset var ikke på din side, havde du bare haft lys
som på Thomas enlige træ, kunne der måske have
været et billede her. Men som det står er det flat
og ret uinteressant.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:42

> Det kan *kun* blive en dårlig weekend, med denne optakt...

Vrøvl, nu kan det da kun gå fremad

Nå, lidt kommentarer til billedet: Dit billedet er alt for fladt i farverne.
Himlen ser dramatisk ud, og man kan lige ane broen i aftendisen. Jeg tror
faktisk godt, du kan hive et langt mere interessant billede frem af
råmaterialet, hvis du leger lidt med justering af
lys/skygge/kontrast/farver. Og så ville jeg have beskåret i venstre side ved
trafikskiltet, så det ikke kom med. Det havde været et rigtigt sjovt
billede, hvis der havde været en enkelt solstråle ned gennem skyerne lige på
de to personer i højre side.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:22

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> at jeg havde glemt at rette subject linien.
>
> Det kan *kun* blive en dårlig weekend, med denne optakt...

Lyset er helt galt, og motivet ikke videre spændende eller
efterårsløvsagtigt. Du skulle nok have været ude tidligere på dagen, eller
måske endda en helt anden dag.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 08:52

On Fri, 08 Oct 2004 20:31:55 +0200, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det kan *kun* blive en dårlig weekend, med denne optakt...
>

> --Kai

Den er vel blevet bedre ;)

Igen en utraditionel løsning på ugens opgave. Der magler efter min mening
noget lys. Så der kan komme lidt mere spil i billeder og nogle bedre
kontraster. Det er meget fladt at se på.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-10-04 12:15

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> writes:

> Lyset er helt galt, og motivet ikke videre spændende eller
> efterårsløvsagtigt. Du skulle nok have været ude tidligere på dagen, eller
> måske endda en helt anden dag.

Jeps, lyset var definitivt ikke med mig. På de ~20 min det tog mig at
komme hjemmefra og ned til havnen, forsvandt ganske meget lys. Min
tid til jagte fotostafet billeder er ret begrænset, så jeg må leve med
det lys jeg får på en tilfældig søndag eftermiddag :-/

Mht kontrast, lys og saturation, så *har* jeg prøvet at 'lege'
med. Det bliver det IMHO ikke bedre af. Jeg prøvede at hive mere
grønt ud af plænen, men det gav billedet blot en kunstig toning som
jeg ikke bryder mig om.

Kai

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-10-04 20:22

Jens Bruun wrote:

> Lidt forsinket anmodes I om at poste link til jeres
> løsningsforslag til ugens fotostafet med emnet "Efterårsløv".

Jeg deltager for første gang med et billede af overgangen fra vores
nuværende pletvise dejlige efterår til det mere kedelige efterår vi går
i møde.

Det ville have været bedre rent symbolsk, hvis regnbuen havde vendt den
anden vej. Men der var lidt for langt at køre, hvis jeg skulle om på
den anden side af den.

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-175

Taget med DCS-T1. Beskåret, givet levels i PhotoShop og skaleret.

Jeg synes selv at billedet er en lidt vel fri fortolkning af
"Efterårsløv". Jeg bliver ikke fornærmet hvis det diskvalificeres.

Fra : Erik W.

Dato : 08-10-04 22:20

"Toke Eskildsen" skrev i news:Xns957CD963AAAFCtokeeskildsen@130.133.1.4...
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-175

> Jeg synes selv at billedet er en lidt vel fri fortolkning af
> "Efterårsløv". Jeg bliver ikke fornærmet hvis det diskvalificeres.

Under alle omstændigheder er det et fedt billede. Den blå pil der peger op i
regnbuen, lyset det hele.. uhadada

Mvh Erik

Fra : OCB

Dato : 08-10-04 23:55

Mit bud:

http://www.condrup.dk/photos/fall/146_4679_public.jpg

08.10.04 - Augustenborg Slotshave kl. 0800.
EOS 300D med 17-40L

Mvh
Ole Condrup Boesen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 09-10-04 00:36

On 2004-10-08, OCB <contactREMOVEME@condrup.dk> wrote:
> Mit bud:
>
> http://www.condrup.dk/photos/fall/146_4679_public.jpg
>
> 08.10.04 - Augustenborg Slotshave kl. 0800.
> EOS 300D med 17-40L

Lækkert billede. En lille smule mere knald på farverne ville dog ikke
gøre noget.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : OCB

Dato : 09-10-04 08:05

http://www.condrup.dk/photos/fall/146_4679_public.jpg

> Lækkert billede. En lille smule mere knald på farverne ville dog ikke
> [...]

Tak. Mht farverne, det er en smagssag. Jeg prøvede at øge farverne en
anelse, men det bliver "for meget", især da efterårsfarverne ikke helt er
slået igennem endnu.

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-10-04 08:18

OCB wrote:
> [...]
>
> Tak. Mht farverne, det er en smagssag. Jeg prøvede at øge farverne en
> anelse, men det bliver "for meget", især da efterårsfarverne ikke helt er

Enig. Efter min smag bør du ikke sætte mere "knald" på farverne. Tror
jeg ville skære lidt fra i bunden, da sti+græs dominerer i den nuværende
beskæring.

--
Don't waste space

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 01:08

"OCB"
> Mit bud:
>
> http://www.condrup.dk/photos/fall/146_4679_public.jpg
>
> 08.10.04 - Augustenborg Slotshave kl. 0800.
> [...]

Nydeligt, men også ret ordinært.. -max-

Fra : OCB

Dato : 09-10-04 08:14

> "OCB"

> Nydeligt, men også ret ordinært.. -max-

Tak, det har du helt ret i, men personligt synes jeg det "ordinære" ikke er
nogen synd, tværtimod. Her har jeg lavet et klassisk efterårsbillede, hvor
stien fører beskueren ind i naturen. Istedet for konstant at skulle prøve at
"opfinde" noget som aldrig er set før, hvilket i sagens natur nok vil være
ret svært. Sjovt nok, så er kunder også altid ordinære når de ønsker
billeder

God weekend/efterårsferie

Mvh Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:57

"OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk> wrote in message

> http://www.condrup.dk/photos/fall/146_4679_public.jpg

Ganske ordinært, og ganske godt. Det ordinære har så sandelig også sine
kvaliteter, og dit er et godt eksempel herpå. Dit billede er klassisk mht.
motiv, lys, linier osv., og du har gjort det godt. Jeg ville nok have ofret
lidt af himlen og højre side for at få løvet i øverste højre hjørne væk. Og
så kan det garanteret godt trække en gevaldig opjustering af
farveintensitet.

Dejligt objektiv, som jeg nok må have fingre i en dag ved lejlighed.

Jeg har tilladt mig at tilføje dit navn i emnelinien. Det er meget lettere
for os andre at se, at du poster et bidrag til stafetten, hvis du gør det
som besvarelse på det oprindelige indlæg og samtidig tilføjer dit navn i
emnelinien.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:29

OCB wrote:
> Mit bud:
>
> http://www.condrup.dk/photos/fall/146_4679_public.jpg
>
> 08.10.04 - Augustenborg Slotshave kl. 0800.
> EOS 300D med 17-40L

Fine naturlige farver, pæn men måske lidt for kunstig scene (for menneskabt,
hvis du forstår) men komposititionen er uheldig, synes jeg, især finder jeg
vejens afslutning forneden uhyre forstyrrende.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 09:03

On Sat, 9 Oct 2004 00:54:58 +0200, OCB wrote:

> Mit bud:
>
> http://www.condrup.dk/photos/fall/146_4679_public.jpg
>
> 08.10.04 - Augustenborg Slotshave kl. 0800.
> [...]

Et flot billede. Jeg kan ikke helt lide trætoppen øverst til højre, jeg
synes at den ødelægger lidt. Den skal enten beskæres væk eller det skal
tages fra en lidt anden vinkel så den ikke kommer med. Jeg kan godt lide
det med stien der forsvinder under træet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 01:14

"Toke Eskildsen"
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-175
>
> Taget med DCS-T1. Beskåret, givet levels i PhotoShop og skaleret.

Der er gode elementer, skiltet er sjovt, regnbuen er fin,
men hvad laver manden..? Desuden er alle elementer
placeret på halv distancen, der mangler ligsom noget. -max-

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-10-04 05:57

-max- wrote:

> "Toke Eskildsen"

> Der er gode elementer, skiltet er sjovt, regnbuen er fin,
> men hvad laver manden..?

Han er den figur vi erstatter med os selv, når vi tænker på hvor vi
ønsker at være i billedet?

Det var i hvert fald kærestens bud. Jeg må dog bryde grædende sammen og
indrømme at han ikke var særlig grundigt overvejet. Der var lidt stress
på i situationen, så jeg opdagede regnbuen, bevægede mig indtil den
faste del af forgrunden gav mening og skød et par hurtige billeder, før
jeg skulle videre.

Ræsonnementen for manden er på billedet er noget i stil med "Hmm... Det
er en mand. Skal jeg vente til han er gået? Nej, det er vist egentlig
ikke så dumt med lidt liv i billedet".

> Desuden er alle elementer placeret på halv distancen, der mangler
> ligsom noget. -max-

Efterfølgende tænkte jeg på at det måske kunne have virket med biler i
højre side, længere nede af vejen. Jeg tror dog ikke det havde passet
med stedet - så skulle jeg have fundet et andet sted at tage billedet.

http://ekot.dk/foto/misc/20041007_Overgang_2.jpg er en udgave med en
bus. Men billedet er dårligere end det første på alle måder.

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-04 06:58

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ræsonnementen for manden er på billedet er noget i stil med "Hmm... Det
> er en mand. Skal jeg vente til han er gået? Nej, det er vist egentlig

Jeg er ikke med i stafetten, men derfor kan jeg godt have en mening:
Aldeles fint billede, hvor manden næsten er en nødvendighed - humoren i hans
kropsholdning vs. myten om hvad der er hvor regnbuen ender - i pilen på
vejskiltet og regnbuens retning - billedet er åbent for fortolkning og giver
netop derfor et "sug". Måske kunne jeg ønske lidt mere tegning i haverne i
h. side. kan der løftes lidt i PS?
Yes

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

---

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-10-04 12:26

Ole Larsen wrote:

> Måske kunne jeg ønske lidt mere tegning i haverne i h. side. kan der
> løftes lidt i PS? Yes

Jaeh, der kan godt løftes lidt. En hel del faktisk. Men jeg bryder mig
ikke om det: Dels er højresiden grim med et trådhegn, dels fungerer den
i billedet som den mørke tid vi går mod.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 11:46

"Toke Eskildsen"

> [...]
> på i situationen, så jeg opdagede regnbuen, bevægede mig indtil den
> faste del af forgrunden gav mening og skød et par hurtige billeder, før

Hende skal du holde dig til, hun har en go' hjerne.. Jeg kan bare ikke
la' vær' og se en landevejs rytter med alt hans happengut lystigt sigsaggende
ned ad gaden, sådan en rigtig Storm.P type med fluer i hovedet.. Eller måske
en lille dreng og pige hånd i hånd - ok det er corny og hvor finder man lige
sådan nogen når regnbuen står så flot.. Jeg havde nok kontaktet manden
om ikke han kunne gøre et eller andet. Når den situation opstår skal man
ikke være genert - 9 ud af 10 vil syns det er sjovt at være med på et
billede..

> [...]
>
> http://ekot.dk/foto/misc/20041007_Overgang_2.jpg er en udgave med en
> bus. Men billedet er dårligere end det første på alle måder.

Njae tror du valgte at deltage med det bedre af de to.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 08:48

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Jeg synes selv at billedet er en lidt vel fri fortolkning af
> "Efterårsløv". Jeg bliver ikke fornærmet hvis det diskvalificeres.

Vel bliver det ej diskvalificeret. Sådan noget giver vi os ikke af med her.

Jeg synes, dit billede er smadderflot. Det er behagligt og ikke mindst
interessant at kigge på for mig. Jeg synes, du virkelig har indfanget
efteråret: Stemningen, lyset, farverne, lugten. Situationen taget i
betragtning har du fået meget ud af det.

Efterårsløvet er sekundært i dit billede, men sådan er der jo så meget.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 09:26

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>

> Jeg synes selv at billedet er en lidt vel fri fortolkning af
> "Efterårsløv". Jeg bliver ikke fornærmet hvis det diskvalificeres.

Dramatisk, det må man sige. Man fornemmer virkelig at der er ca. 100%
relativ fugtighed, og lugten af regnvejr oser igennem. Efterårsløv synes jeg
dog ikke der er meget af. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 08:58

On 8 Oct 2004 19:22:12 GMT, Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>

> Jeg synes selv at billedet er en lidt vel fri fortolkning af
> "Efterårsløv". Jeg bliver ikke fornærmet hvis det diskvalificeres.

Kan godt lide regnbuen. Men uden manden og lidt mere lys og knald på
farverne, så tror jeg det ville have været perfekt.

Men det med årstiden at man ikke kan få al den lys man gerne vil.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-10-04 12:32

Jens Stadsgaard wrote:

> Kan godt lide regnbuen. Men uden manden og lidt mere lys og knald
> på farverne, så tror jeg det ville have været perfekt.

Jeg vil gerne beholde den mørke højreside, men derfor kunne der godt
være mere blus på. Jeg må dog sige at farverne allerede er skruet op
til lidt i overkanten af hvad jeg normalt foretrækker. De blev primært
dikteret af at få regnbuen til at se godt ud.

Når det er sagt vil jeg da gerne indrømme at jeg synes mine billeder
generelt kunne bruge lidt mere spræl (farver, kontrast, skarphed...).
Jeg er nok noget konservativ med at pille for meget i PhotoShop.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 16:41

On 10 Oct 2004 11:31:35 GMT, Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> til lidt i overkanten af hvad jeg normalt foretrækker. De blev primært
> dikteret af at få regnbuen til at se godt ud.

Det er da godt vi er forskellige, for ellers vil det blive en grå og
kedelig verden. ;)

> Når det er sagt vil jeg da gerne indrømme at jeg synes mine billeder
> generelt kunne bruge lidt mere spræl (farver, kontrast, skarphed...).
> Jeg er nok noget konservativ med at pille for meget i PhotoShop.

Det problem har jeg også lidt, for jeg synes godt at det kan bliver
formeget. Men man bliver bedre med tiden.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 09:26

> [...]
>

> Jeg synes selv at billedet er en lidt vel fri fortolkning af
> "Efterårsløv". Jeg bliver ikke fornærmet hvis det diskvalificeres.

Det er stadig et dejligt billede fuldt af symbolik.
Jeg synes manden er med til at bringe billedet liv, selv om han bare er der
ved en tilfældighed.

Jeg kan godt lide, at lysstriben på vejen følger regnbuen, og det samme gør
pilen på skiltet.
Farverne? Ja de er vel som lyset nu er under sådanne forhold ...

Men efterårsløv? - Well, der er da lidt langs fortovet, så den lad vi slippe
igennem.
Min Fluesvamp er vel også lige på kanten.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 09-10-04 09:28

> [...]

> udvælge en ny stafetbærer.
>
> HUSK: Næste uges emne, som max har valgt, er "Portræt i naturligt lys".

Jeg synes det er et godt initiativ af Jens Bruun at give alle serverplads
til billederne i denne fortløbende konkurrence. Jeg er i den forbindelse
kommet til at tænke på, om det ikke var en ide, at alle skulle bruge
pladsen for at deltage i konkurrencen, således at alle billderne fra
konkurrencen er placeret et sted og samlet. Det giver et større overblik
over dem, samt en større mulighed at se billederne fra tidligere uger.
Måske skulle man endda lægge kommentarerne til billederne ind også, men så
forsvinder det jo helt er fra gruppen og det er jo ikke meningen.

Fra : Erik W.

Dato : 09-10-04 12:08

"Jens Bruun" skrev i news:ck5agj$318r$1@news.cybercity.dk...
> Lidt forsinket anmodes I om at poste link til jeres løsningsforslag til
> ugens fotostafet med emnet "Efterårsløv".

Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-176

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-04 12:17

"Erik W."
> Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-176
>
> Mvh Erik

Hehe - Godt Erik, du har fundet en anden tolkning af emnet og den
kan jeg godt li' - de billedmæssige kvaliteter er måske lidt mindre,
en klarere mere konsekvent komposition ville have været rart.
Men ideen er helt i top.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 09-10-04 12:31

"-max-" skrev i en meddelelse

> en klarere mere konsekvent komposition ville have været rart.
> Men ideen er helt i top.. -max-

Tak for kritikken Max. Du må gerne uddybbe det med kompositionen lidt, for
jeg har virkeligt arbejdet kompositorisk med dette billede, i modsætining
til de fleste af mine billeder hvor jeg skyder først og tænker bagefter.
Her var det lidt anderledes. Trillebøren rendte ingen steder så jeg havde
tid til at arbejde med billedet og beskære det i kameraet.

Jeg har eksempelvis prøvet at dele billedet op i tre tredjedele på det
lodrette plan, og har lavet delvis dobbeltindramning i det vandrette. hvis
jeg beskar hårdere ville noget af stemningen ryge tror jeg.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 12:31

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message

> Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-176

Godt efterårsbilleder, der fint lever op til emnet. Du har fået forbavsende
mange farvenuancer med, man normalt ikke forbinder med efterår (bl.a.
lysegrønt og lyslilla), men som virker helt rigtige på dit billede. Jeg
savner en større dybdeskarphed, så også træerne i baggrunden havde stået
skarpe. Har du prøvet at dæmpe højlysene en smule?

Fra : Erik W.

Dato : 09-10-04 12:44

> Jeg savner en større dybdeskarphed, så også træerne i baggrunden havde
stået
> skarpe. Har du prøvet at dæmpe højlysene en smule?

Tak for kritikken. Du har ret, - en større dybdeskarphed havde nok klædt
billedet. Mht højlysende skulle jeg nok have brugt et pol-filter, hvis jeg
skulle have undgået de udbrændte reflekser i det røde træ. Jeg skød billedet
med forskellige eksponeringer, og selv de allermest mørke af dem havde
udbrændte højlys.

Mvh Erik

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 09:11

On Sat, 9 Oct 2004 13:07:55 +0200, Erik W. wrote:

> "Jens Bruun" skrev i news:ck5agj$318r$1@news.cybercity.dk...
>
> Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-176
>
> Mvh Erik

Flot.

De mørke områder vil jeg gerne se lidt lysere og de helt lyse noget
mørkere, og så at der var lidt mere dybeskarphed i det. Men det er vist
ved at være derude hvor vi er i småtingsafdelingen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 09:53

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens Bruun" skrev i news:ck5agj$318r$1@news.cybercity.dk...
>
> Her er mit bidrag: http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-176
>
> Mvh Erik

Det må siges, at være et helt anderledes efterårsbillede
Forbløffende så mange pastelfarver, det er lykkedes dig at hive ind i et
enkelt foto.
Meget postkort agtigt. Fint arbejde!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Lau

Dato : 09-10-04 21:17
Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 21:45

"Lau" <invalid@email.addr> wrote in message

h> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=4

Her er det rigtige link:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-177

I får lige en uddybende forklaring inden næste uges afleveringsfrist, men I
skal huske at linke via dét link, der står under billedets infodel, når det
er uploadet.

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-10-04 21:55

> [...]
>
> I får lige en uddybende forklaring inden næste uges afleveringsfrist, men
> skal huske at linke via dét link, der står under billedets infodel, når

Og apropos afleveringsfrist - trænger reglerne til opdatering, eller hvad?
Der står "Link til billedet skal være offentliggjort i den dertil oprettede
"resultattråd" senest midnat mellem fredag og lørdag ", og der er da kommet
et par bud siden da.

For min skyld ingen alarm - men måske det lige skulle afklares, så der
undgåes misforståelser.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 10-10-04 09:17

On Sat, 09 Oct 2004 22:16:59 +0200, Lau wrote:

> Her er mit bud:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=4

Virker meget traditionelt på mig og er jævnt kedeligt at kigge på, noget
med farverne og lyset. Fint med anden der svømmer, den giver lidt liv i
det.

Fra : Lau

Dato : 10-10-04 10:16

> Virker meget traditionelt på mig og er jævnt kedeligt at kigge på, noget
> med farverne og lyset. Fint med anden der svømmer, den giver lidt liv i
> det.

Tak for din kritik. Det er en beskæring af et billede, der er en del
større, hvor der også er noget af himlen med over træerne og en masse
siv til venstre. Jeg beskar det, sådan som det er, fordi jeg synes der
er en speciel stemning over den gyldne sø og de forskellige træer. Jeg
tror også jeg godt kan lide ting i forholdvis ens farver, men med
diskrete detaljer.

Måske synes jeg at det er interessant fordi det minder mig om da jeg
selv var der og tog billedet - noget som andre der ser billedet
selvfølgelig ikke vil få samme association til.

Nu er jeg begynder, men kan godt se at det er ret traditionelt med en
skovsø og en and Jeg ville ikke have noget imod at få nogle ideer
til en mere interessant komposition med nogenlunde samme motiv, hvis det
er muligt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-10-04 10:01

"Lau" <invalid@email.addr> skrev i en meddelelse
> Her er mit bud:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=4
>
> --
Det vil klæde billedet med en opjustering af farverne i PS. Det er mig lidt
rigeligt grønt i grønt
Det er ligesom om, der mangler noget kontrast.
Godt nok er der anden, men den er næsten for lille til at gøre noget ved
det.
Billedet havde været bedre, om der havde været lidt mere pang eller kontrast
i træernes blade og mindre reflektioner i vandet, så forskellen mellem skov
og sø forstærkes.

Billedet kan vinde meget i PS, men de beskidte tricks må man jo ikke her i
stafetten

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Lau

Dato : 11-10-04 11:24

> Billedet havde været bedre, om der havde været lidt mere pang eller kontrast
> i træernes blade og mindre reflektioner i vandet, så forskellen mellem skov
> og sø forstærkes.

Det er ikke efterbehandlet bortset fra beskæringen. Mere kontrast og
pang er taget til efterretning

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-04 18:11

"Lau" <invalid@email.addr> wrote in message

> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=11&pos=4

Hmm. Jeg finder farverne meget brune. Der mangler lidt afveksling i
farverne. Lidt grønt, lidt blå himmel, lidt rødligt. For mig ser det ud til,
at hvidbalancen er stillet forkert. Bortset fra det, så er det sjovt set med
anden. Det havde været endnu bedre, om anden havde været i centrum med lige
lange kølvandsstriber til begge sider og allerbedst, hvis vandet havde været
spejlblankt. Muligvis du skulle skære lidt af bunden og højre side?

Fra : Lau

Dato : 11-10-04 11:26

Tak for kritikken.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-04 18:13

Jeg har luret lidt på de mange løsningsforslag til ugens emne, og er nået
frem til at udpege dette billede som "vinderen":
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-170. Billedet lever på bedste
vis op til ugens emne, og er et klassisk eksempel på, at enkelthed ofte er
stærkest.

Billedet er taget af Thomas Pedersen, der hermed velfortjent overtager
stafetten.

Lad mig afslutningsvis takke for de usædvanligt mange bidrag i denne uge,
hvoraf flere kommer fra helt nye deltagere. Det har været meget svært at
udvælge "vinderen", da der har været så mange kompetente løsningsforslag.
Jeg glæder mig meget til at se, om vi kan følge succesen op i næste uge,
hvor emnet jo er "Portræt i naturligt lys", valgt af max

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 18:58

> [...]
> Jeg glæder mig meget til at se, om vi kan følge succesen op i næste uge,
> hvor emnet jo er "Portræt i naturligt lys", valgt af max

Tusind tak for æren. Så må jeg jo hellere finde på et emne, og bare rolig,
det bliver ikke småfugle i flugt

Emnet for uge 43 er "Bevægelse". Jeg tror selv det er et ret bredt emne med
mange fortolkningsmuligheder, så håber I mener det samme.

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-04 19:17

> Emnet for uge 43 er "Bevægelse". Jeg tror selv det er et ret bredt
> emne med mange fortolkningsmuligheder, så håber I mener det samme.

Smid lige et nyt indlæg med emnet.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-10-04 20:22

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message