Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital videokamera
Fra : Jimmy

Dato : 07-10-04 23:08

Hej

Jeg har intet forstand på digital video, så jeg håber I kan hjælpe mig
igang.

Jeg har kig på dette http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74471

Det kan optage MPEG/AVI-video i 320x240, men det lyder helt i skoven for
mig, da mit billige Digital IXUS også kan dette og der er kvaliteten ringe.

Men det betyder måske at normal video optages i en anden opløsning og lagres
i DV-format, som jeg så kan importere og efterfølgende konvertere til MPEG2?

I hvilken opløsning optages video i DV-format?

Kan DV-videoen kun hentes ud via FW eller også via USB?

Er det en USB 2.0 port?

Hvorfor er der ikke en mikrofon-indgang?

DV-bånd - Er det muligt at genskrive på dem?

Hvor meget tab er der når man lagrer på DV-bånd, hvis man køber de
billigste?

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob K.

Dato : 08-10-04 09:41

Hej Jimmy.

Jeg har haft digital videokamera i et års tid.
Dét har jeg været vældig glad for....

> Jeg har kig på dette http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74471

Et glimrende kamera. Jeg købte det selv i sin tid, men returnerede det
fordi jeg ikke ville undvære en DV -indgang. Dét betyder at man ikke
kunne redigere optagelserne på sin pc og derefter lægge dem tilbage på
et DV-bånd til arkivering.

Hvis man har DVD-brænder er dette ligegyldigt, for så skal båndene kun
bruges til råoptagelser.
Jeg har fået mig en DVD-brænder nu, og det er overdrevet læx at kunne
lave menuer og at man ikke skal sidde og spole frem og tilbage.

> Det kan optage MPEG/AVI-video i 320x240, men det lyder helt i skoven for
> mig, da mit billige Digital IXUS også kan dette og der er kvaliteten ringe.

MPEG/AVI -metoden er da vist kun til brug hvis man insisterer på at
bruge SD-kortet til optagelserne. -Og dét er nøjagtig det samme som på
et alm. digitalkamera.
Normalt bruger man jo DV-bånd til lagring, eftersom fire minutters
optagelse i DV-kvalitet fylder 1 GB.
Mht. video er pixel-opløsningen ligegyldig. -Man kan alligevel ikke se
forskellen på en TV-skærm. Jeg kan ikke huske hvad opløsningen på en
TV-skærm er, men den er betydeligt lavere end på en PC-skærm.

> Men det betyder måske at normal video optages i en anden opløsning og lagres
> i DV-format, som jeg så kan importere og efterfølgende konvertere til MPEG2?

Jep, optagelserne lagres på DV-bånd.
Du kan konvertere til alle mulige formater hvis du har softwaren til
det. Dét system jeg har (Pinnacle Studio 9, som kostede 5-600 kr,
incl. firewire-kort til computeren) giver mulighed for at omdanne til
MPEG, AVI, DV, CD-R, DVD og flere andre som jeg ikke husker.

> I hvilken opløsning optages video i DV-format?

Som nævnt før er opløsningen irrelevant mht. videooptagelser. Alle
DV-kameraer til privat brug giver nogenlunde samme billedkvalitet (og
den er rigtig god!). Forskellen ligger i optikken og hvor hurtigt
kameraet kan justere lyd -og lysforhold og den slags.
(Jeg har *ikke* foretaget en videnskabelig undersøgelse, men jeg har
stået i mange forretninger og prøvet mange forskellige kameraer i
5.000 kroners klassen...)

> Kan DV-videoen kun hentes ud via FW eller også via USB?

Ved ikke med andre kameraer, men mit (som er et JVC) kan kun bruge
Firewire. Men dét fulgte med redigeringssoftwaren som man også skal
have. USB vil være alt for langsomt til overførsel af så meget data.

> Hvorfor er der ikke en mikrofon-indgang?

På nogle kameraer er der mikrofon-indgang, hvilket er en *stor*
fordel. PÅ mit kamera har jeg kun den mikrofon der er indbygget i
kameraet. Dét betyder at der bliver stor forskel på lydniveauet på
optagelserne. Hvis den der holder kameraet f.eks. står og snakker,
lyder det meget højt i forhold til personer der står længere væk.
-En ekstern mikrofon kan rette noget op på dette.

> DV-bånd - Er det muligt at genskrive på dem?

Ja, sagtens. De taber lidt i kvalitet da det jo er en mekanisk proces
når man afspiller og optager på et bånd. -Men man skal bruge dem
*mange* gange før det overhovedet kan skimtes.

Vh. Jacob K.

Fra : Jimmy

Dato : 08-10-04 10:38

"Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> fordi jeg ikke ville undvære en DV -indgang. Dét betyder at man ikke
> kunne redigere optagelserne på sin pc og derefter lægge dem tilbage på

Det er rigtigt... Jeg brænder dem nu bare ned, så jeg *tror* ikke jeg vil
mangle den.

> -En ekstern mikrofon kan rette noget op på dette.

Ja, det var også tanken. Jeg må lige se mig om efter en med.
Hvilken model er dit?

Tak for alle svarene! Der er en del at lære når man skal i gang og helst vil
vælge rigtigt kamera til behovet (Optage hobby af hunden og stævner mm)
første gang.

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 16:32

"Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> wrote in message

> USB vil være alt for langsomt til overførsel af så meget data.

FireWire: 400 mb/sek.
USB 2.0 (High-Speed): 480 mb/sek.

Hvilken standard tror du er hurtigst?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 06.10.04)

Fra : HKJ

Dato : 08-10-04 16:34

> FireWire: 400 mb/sek.
> USB 2.0 (High-Speed): 480 mb/sek.
>
> Hvilken standard tror du er hurtigst?

FireWire.

Fra : John

Dato : 08-10-04 16:54

> "Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> wrote in message

> FireWire: 400 mb/sek.
> USB 2.0 (High-Speed): 480 mb/sek.
>
> Hvilken standard tror du er hurtigst?

I praksis: FireWire.

Mvh

John

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 17:36

"John" <jk7410@hotmail.com> wrote in message

> I praksis: FireWire.

Hvorfor?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-04 19:34

In article <ck6fmb$1619$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "John" <jk7410@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor?

Fordi de 400 mbit/s vs. 480 mbit/s er signalling rate, og intet har
at gøre med reel oveførselshastighed efter protokol overhead.

USB har et eller andet lortebegreb omkring noge master/slave.

USB er designet til mus, og er klokket op. Firewire er designet som
en high-speed bus med mange ligestillede enheder herunder diske,
tidskritisk video (dvs man kan få garanteret en båndbredde på FW,
men ikke på USB - DV allokerer typisk 100Mbit/s), netværk etc.

Windows XP installerer Firewire kort som netværkskort. Alle
enherder er nemlig ligestillede, og teoretisk kan man dele
printere, scannere m.m. via firewire.

USB er noget skrammel men en PC der skal bestemme, og den
skal hele tiden holde øje med om der kommer en 4 mbit/s enhed
der gerne vil låne lidt kapacitet. Så den skal holde pauser
ind imellem.

54 Mbit/s wireless er også max 27 mbit/s i praksis, da
halvdelen af tiden skal basestationen sende, den anden
halvdel modtage.

USB 2.0 er og bliver et misfoster, og blev kun introduceret som
det er, fordi Intel var ved at tabe til Apple.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-04 19:35

In article <ck6fmb$1619$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "John" <jk7410@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor?

Lige til info, et 56k modem kører også kun 9600 baud.
Men det er langt hurtigere end et 14400 baud modem.

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-10-04 20:40

Povl H. Pedersen wrote:

> Lige til info, et 56k modem kører også kun 9600 baud.
> Men det er langt hurtigere end et 14400 baud modem.

Lige til info, et 56K modem (V.90) kører ved maks. 3429 baud (V.34 (33,6K)
benyttes) op mod udbyderen, 8000 baud ned. Et V.32bis modem (14,4K) kører
2400 baud. Men ellers godt forsøgt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-04 19:25

In article <4165be9b$0$59402$14726298@news.sunsite.dk>, Jimmy wrote:
> [...]
> i DV-format, som jeg så kan importere og efterfølgende konvertere til MPEG2?
>
> I hvilken opløsning optages video i DV-format?

720x576 pixels er full frame PAL. Og der skal to billeder i
DV til at lave et sådant da det er interlaced.

> Kan DV-videoen kun hentes ud via FW eller også via USB?

Har ikke set noget der kører USB, da USB er en ufattelig ringe
standard, og Hi-Speed USB 2.0 noget der kan være ringe endnu hurtigere.
Så tænk Firewire når du tænker DV -øden understøøtter isosyncron overførsel,
dvs garanteret bånbredde.

> Er det en USB 2.0 port?

USB 1.0 kan sælges som USB 2.0 - Spørg om det er Hi-Speed USB -
som er 480 Mbit/s.

USB porten er kun til de billeder du tager til SD kortet. USB er ikke
beregnet til meget andet end scanner og mus.

> Hvorfor er der ikke en mikrofon-indgang?
>
> DV-bånd - Er det muligt at genskrive på dem?

Ja.

> Hvor meget tab er der når man lagrer på DV-bånd, hvis man køber de
> billigste?

Som udgangspunkt er DV digitalt, hvis det er ringe bånd risikerer
du dropouts, eller grove firkanter. DV er tabsfri komprimering, og
langt bedre end den skod MPEG der anvendes på eksempelvis DVD.