Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manual til Speedlite 550EX på dansk
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 07-10-04 16:13

Er der nogen af jer der har emnet eller kender en side hvor den er på...
Så kan man jo lige kopiere den...

Jabbe

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-10-04 17:41

Jabbe(4k) wrote:
> Er der nogen af jer der har emnet eller kender en side hvor den er på...
> Så kan man jo lige kopiere den...

Nej, men du kan få en på engelsk:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/Manualer/speedlite-550-ex-eng.pdf

Har du i øvrigt prøvet at søge tilbage i gruppen ? emnet har været
oppe ca. 47 gange alene i år

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-10-04 14:18

> Har du i øvrigt prøvet at søge tilbage i gruppen ? emnet har været
> oppe ca. 47 gange alene i år

Jammen jammen det er jo en engelsk manual, jeg ville gerne have den på
dansk....
men det er måske ikke til at finde....

Jabbe

Fra : fam. Ager

Dato : 08-10-04 14:38

"Jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jammen jammen det er jo en engelsk manual, jeg ville gerne have den på
> dansk....
> men det er måske ikke til at finde....
>
> Jabbe
jamen så må du jo betale dig fra det!!!!!!!
prøv en DANSK forhandler, og betal ca. 500 kr, for manualen..

torben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-10-04 14:40

fam. Ager wrote:
> prøv en DANSK forhandler, og betal ca. 500 kr, for manualen..

Manualen er i øvrigt ikke ret god.. :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-10-04 14:54

> jamen så må du jo betale dig fra det!!!!!!!
> prøv en DANSK forhandler, og betal ca. 500 kr, for manualen

Ok undskyld at jeg havde den opfattelse af at vi hjalp hinanden her inde med
"videns deling"

Men jeg vil da prøve at have det i baghovedt at hvis nogen søger hjælp som
egentlig kan gøres ganske gratis, så nægter man bare at hjælpe dem....

Jabbe

Fra : fam. Ager

Dato : 08-10-04 15:00

du jabbe

fik du ikke hjælp??
bare engelsk af hans, hvis du skal have dansk så hedder det forhandler....
Så her bliver givet masser af hjælp, og det ved du jo godt...
og mit svar var ment som ironi, så sorry hvis du ikke fik den...

t..

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-10-04 15:23

> [...]
> Så her bliver givet masser af hjælp, og det ved du jo godt...
> og mit svar var ment som ironi, så sorry hvis du ikke fik den...

Fam Ager

Jeg fangede ikke ironien i den, så ok sorry... Kommentaren tændte bare lidt
lunte hos mig...

Jo jeg fik et link til en engelsk manual og jo det er dejligt, meeeen jeg
ville jo foretrække den på dansk og det skrev jeg også....

Jabbe

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-04 17:37

Jabbe(4k) skrev:

>Jo jeg fik et link til en engelsk manual og jo det er dejligt, meeeen jeg
>ville jo foretrække den på dansk og det skrev jeg også....

Så må du jo betale eller også håbe, at en vil kopiere den til
dig, men det vil ikke være lovligt at kopiere den, når det ikke
er til eget brug.
--
Knud

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 08-10-04 20:08

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Så må du jo betale eller også håbe, at en vil kopiere den til
> dig, men det vil ikke være lovligt at kopiere den, når det ikke
> er til eget brug.

Hvad blander du dig i det for, er det ikke nok du er betjent i windows
gruppe.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-10-04 10:08

Jabbe(4k) wrote:
> Jo jeg fik et link til en engelsk manual og jo det er dejligt, meeeen jeg
> ville jo foretrække den på dansk og det skrev jeg også....

Hvis man vil have dansk manual må man jo leve med at købe i DK..

Når jeg køber ting i udlandet forventer jeg ikke en manual jeg kan
forstå, men på ting hvor jeg har behov for en manual har jeg også
normalt hentet manualen under udvælgelse af produktet.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-04 16:41

"Jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men jeg vil da prøve at have det i baghovedt at hvis nogen søger
> hjælp som egentlig kan gøres ganske gratis, så nægter man bare at

Så du forventer altså, at vi andre skal rode os ud i ulovligheder med fare
for at blive straffet og bødepålagt, for at du kan få gratis hjælp? Jamen
hvis der er din forventning, så forventer jeg af dig, at du røver den lokale
BG Bank og giver mig udbyttet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 06.10.04)

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 09-10-04 07:38

Som den kære Knud Gert Ellentoft sagde:
"håbe, at en vil kopiere den til
dig, men det vil ikke være lovligt at kopiere den, når det ikke
er til eget brug."

Jeg skal jo bruge den til eget forbrug så hvad er problemet???
Jeg skal bare selv kopiere den....

Jabbe

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-04 15:39

Jabbe(4k) skrev:

>Jeg skal jo bruge den til eget forbrug så hvad er problemet???
>Jeg skal bare selv kopiere den....

Det er ikke dig, der ejer manualen og det er ulovligt at låne den
af en anden og så kopiere den.

Du må f.eks. heller ikke låne en cd af naboen og så kopiere den.
--
Knud

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-10-04 19:21

Knud Gert Ellentoft wrote:

[Snip Jabbe vil gerne låne & kopiere en manual]

> Det er ikke dig, der ejer manualen og det er ulovligt at låne den
> af en anden og så kopiere den.

Som jeg læser http://www.infokiosk.dk/sw10553.asp er det tilladt at
låne en manual og kopiere den til eget brug.

Se endvidere http://www.infokiosk.dk/sw12416.asp

> Du må f.eks. heller ikke låne en cd af naboen og så kopiere den.

Korrekt. At man så gerne måtte for et års tid siden gør ikke reglerne
mere gennemskuelige.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-04 19:33

Toke Eskildsen skrev:

>Som jeg læser http://www.infokiosk.dk/sw10553.asp er det tilladt at
>låne en manual og kopiere den til eget brug.

Der er forskel på et et værk, der er på et bibliotek og så et der
er hos en privat person, biblioteker betaler for at man må tage
kopier, det gør private ikke.

>Se endvidere http://www.infokiosk.dk/sw12416.asp

Hvad har analog kontra digital kopiering med kopiering af en
tryksag at gøre?
--
Knud

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-10-04 19:48

Knud Gert Ellentoft wrote:

[Snip http://www.infokiosk.dk/sw10553.asp ]

> Der er forskel på et et værk, der er på et bibliotek og så et der
> er hos en privat person, biblioteker betaler for at man må tage
> kopier, det gør private ikke.

Fair nok, bortset fra...

[Snip http://www.infokiosk.dk/sw12416.asp ]

> Hvad har analog kontra digital kopiering med kopiering af en
> tryksag at gøre?

Overskriften er "Er analog kopiering altid tilladt?" og artiklen
handler ikke om digital vs. analog kopiering. Jeg var af den opfattelse
at du snakkede om at tage en fysisk kopi fra en fysisk manual, men jeg
kan selvfølgelig have taget fejl der.

Fra : .J.S...

Dato : 09-10-04 20:04

> Der er forskel på et et værk, der er på et bibliotek og så et der
> er hos en privat person, biblioteker betaler for at man må tage
> kopier, det gør private ikke.

Er du sikker på det ??
Jeg mener det de betaler for er at du må låne værket for at læse det, ikke
kopiere det !

mvh/JS

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-04 20:16

..J.S... skrev:

>Jeg mener det de betaler for er at du må låne værket for at læse det, ikke
>kopiere det !

Tjah, du må ihvert stå på biblioteket og tage alle de kopier, du
måtte ønske af et trykt værk.

Rent juridisk må du så sikkert kun bruge kopierne til eget brug
og ikke viderdistribuere dem.
--
Knud

Fra : Kim

Dato : 09-10-04 20:50

Nu må i lige holde...... Hvis manden allerede ejer en Speedlite 550EX og
gerne vil ha' fingre i en dansk manual fordi han kun ejer en manual på 10
andre sprog, tror i så helt ærligt at Canon, som ejer ophavsretten, vil
slæbe nogen i retten for at lave en kopi til ham af en dansk manual?

Mvh. Kim
Og ja jeg kender godt reglerne for kopiering, men jeg har ikke mistet
jordforbindelsen over det!

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-04 21:53

"Kim" <futtown@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> manual på 10 andre sprog, tror i så helt ærligt at Canon, som ejer
> ophavsretten, vil slæbe nogen i retten for at lave en kopi til ham af

Og hvorfor tror du liiiige, han ikke har en dansk manual? Den danske
importør har faktisk haft udgifter ved at oversætte og trykke en dansk
manual.

> Og ja jeg kender godt reglerne for kopiering, men jeg har ikke mistet
> jordforbindelsen over det!

Du vrøvler og det har _intet_ med jordforbindelse eller mangel på samme at
gøre. Man får lige nøjagtig det, man betaler for. Hvorfor skal andre, der
har købt deres 550EX i DK og dermed betalt mere for produktet end Jabbe(4k),
sponsere en gratis dansk manual til Jabbe(4k)? Når man køber i udlandet,
giver man samtidig afkald på visse rettigheder, bl.a. en dansk manual. Det
er én af grundende til, det er det billigere at købe i udlandet. Jabbe(4)
vil både blæse og have mel i munden på samme tid, og helst have andre til at
betale for ham. Ganske usympatisk, hvis du spørger mig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 08.10.04)

Fra : Kim

Dato : 09-10-04 22:41

> [...]
> at
> betale for ham. Ganske usympatisk, hvis du spørger mig.

Og du tror stadig at folk vil blive slæbt i retten af Canon Danmark A/S, for
at lave en kopi af den danske manual til en person der har købt en Speedlite
550EX i udlandet?

Kim

Fra : Martin K. R.

Dato : 09-10-04 23:42

"Kim" <futtown@hotmail.com> wrote in message

Tillader mig at blande mig...

<snip>

> Og du tror stadig at folk vil blive slæbt i retten af Canon Danmark A/S,
> for at lave en kopi af den danske manual til en person der har købt en
> Speedlite 550EX i udlandet?

Hvad har det med noget at gøre, om Canon vil gøre noget ved det eller ej?

Hvis én poster spørgsmålet, om det er i orden at han bryder ind hos naboen
for atstjæle nogen småpenge, skulle jeg så svare "Ja, det er OK, for det
bliver der vist ikke gjort meget ved..."?

Hvis man vil købe i udlandet (som jeg selv), så må man tage de ulemper og
fordele der følger med.

Martin

Fra : Kim

Dato : 10-10-04 01:02

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> for atstjæle nogen småpenge, skulle jeg så svare "Ja, det er OK, for det
> bliver der vist ikke gjort meget ved..."?

Prøv nu lige at klappe hesten!
Vi snakker om en person der har købt og betalt et stykke udstyr, som han så
gerne vil ha' en dansk manual til, fordi der ikke var en med i den pakke han
købte, og så spurgte han om hjælp til at skaffe denne manual på dansk.
Det er da ok at folk ikke gider at hjælpe og ikke mener det er lovligt osv,
men derfra, og så til at sidestille det med et bankrøverirøveri og et
indbrud, der er sku' godt nok et stykke.
Og jeg er lige ved at tro at Canon Danmark vil kunne hjælpe ham med at
skaffe den manual (gratis eller meget billigt) såfrem han ringede og spurgte
dem.

Jeg syntes dette er blæst helt ud af proportion, og gider ikke kommenterer
mere på det, udover at sige, det er da dejligt at vide vi har så mange
borgere i DK som følger landets love og regler sådan til punkt og prikke. Så
kan i jo alle mødes i fodgænger felterne rundt om i danmark for med denne
moral har i jo slet ikke samvittighed til at krydse vejene andre steder, og
hvis i er i bil så kan i altid kendes på, at i ALDRIG overskrider
hastighedsgrænserne.
Moral er godt, dobbelt moral er dobbelt så godt!

Mvh. Kim

Fra : Martin K. R.

Dato : 10-10-04 01:19

> [...]
> Og jeg er lige ved at tro at Canon Danmark vil kunne hjælpe ham med at
> skaffe den manual (gratis eller meget billigt) såfrem han ringede og

Jamen, klap da selv lige hesten. Og nej, det vil Canon ikke - det er prøvet
før.

Se, hvis det nu var mig der stod og manglede en dansk manual, ville jeg lige
forhøre mig hos venner og bekendte først. Hvis jeg så derefter går ud i et
_offentligt_ forum med mit ønske, så må jeg saftsusemig også acceptere at
andre kan have en anden mening om rimeligheden i min forespørgsel uden at
blive smækfornærmet.

Martin

Fra : Klaus Madsen

Dato : 11-10-04 00:23

> Jamen, klap da selv lige hesten. Og nej, det vil Canon ikke - det er
> prøvet
> før.

En af mine venner havde samme problem og kunne da godt købe en hos Canon.
Det var godt nok til Canon 10D men det er vel det samme.

Mvh. Klaus

Fra : Povl

Dato : 11-10-04 00:30

Klaus Madsen wrote:

> En af mine venner havde samme problem og kunne da godt købe en hos Canon.
> Det var godt nok til Canon 10D men det er vel det samme.
>
> Mvh. Klaus

Sjovt nok er lige præcis manualer til Speedlite 550EX - i modsætning til
de kameramanualer jeg har ledt efter - ikke så let at finde til download.

Fra : Martin K. R.

Dato : 11-10-04 00:33

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> wrote in message

> En af mine venner havde samme problem og kunne da godt købe en hos Canon.
> Det var godt nok til Canon 10D men det er vel det samme.
>
> Mvh. Klaus

Til en billigere pris end via fotohandleren (som var det forslaget gik på)?

Martin

Fra : Deaster

Dato : 10-10-04 18:42

Kim wrote:

> [...]
> punkt og prikke. Så kan i jo alle mødes i fodgænger felterne rundt om
> i danmark for med denne moral har i jo slet ikke samvittighed til at

Må man da ikke gå over vejen hvis der ikke en et fodgænger felt, det
var dog temmeligt besværligt ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-10-04 12:53

Martin K. R. wrote:

> Hvis én poster spørgsmålet, om det er i orden at han bryder ind
> hos naboen for atstjæle nogen småpenge, skulle jeg så svare "Ja,
> det er OK, for det bliver der vist ikke gjort meget ved..."?

Nu er sagen lidt anderledes her, da det dels drejer sig om kopiering
(så enhver analogi til tyveri er dømt til at være forfejlet) og dels
ikke er klart hvorvidt det er ulovligt i det hele taget (hvis vi altså
snakker analog kopiering fra lovligt oplæg).

Jeg synes ikke http://www.infokiosk.dk/sw12416.asp er klar i den
forbindelse, men hælder fortsat til at den kan fortolkes i retning af
at omtalte kopiering er lovlig.

Fra : Martin K. R.

Dato : 10-10-04 14:58

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg synes ikke http://www.infokiosk.dk/sw12416.asp er klar i den
> forbindelse, men hælder fortsat til at den kan fortolkes i retning af

Det har du ret i. Jeg opponerede bare imod, at rimeligheden skulle være
bestemt af hvorvidt der blev gjort noget ved det eller ej.

Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-10-04 18:20

i en fotohandel,