Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
UV-filter
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-10-04 17:10

Mange steder tilrådes det, at man køber et UV-filter for at beskytte
linsen mod ridser mv.
Er der nogen grund til at bruge relativt mange penge på et sådant
filter eller kan man bare købe et billigt noname filter (der er vel
nærmest bare tale om vinduesglas?)?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Langgaard

Dato : 05-10-04 17:26

> [...]
> Er der nogen grund til at bruge relativt mange penge på et sådant
> filter eller kan man bare købe et billigt noname filter (der er vel

Hej

Du har jo givet en formue for optikken, så er det jo op til dig at tage
chancen, går det eller går det ikke. Det er jo altid de andre der er
uheldige og får en ridse i frontlinsen, det er ikke sikkert at den kan ses
på billederne, men hold kæft hvor er det ærgerligt, og et stort værditab kan
ligeledes påregnes.
Så smut hen og køb et UV-filter og en modlysblænde, den er ikke kun til
pynt, men hæver kontrasten, især på zoomoptik i modlys.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-10-04 17:29

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev:

> [...]
> at den kan ses på billederne, men hold kæft hvor er det ærgerligt,
> og et stort værditab kan ligeledes påregnes.

Det er også det jeg er kommet frem til.

> Så smut hen og køb et UV-filter og en modlysblænde, den er ikke
> kun til pynt, men hæver kontrasten, især på zoomoptik i modlys.

Modlysblænde fulgte der med kameraet.

Men hvad med UV-filteret. Er det væsentligt om man køber et til 300,-
eller et til små 100,-?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 05-10-04 17:41

> Men hvad med UV-filteret. Er det væsentligt om man køber et til 300,-
> eller et til små 100,-?

køb du bare det billigste, hvis du da ikke ligefrem er heldig er finde brugt
uridset hos fotoforhandleren. Men husk du skal ha et på hver objektiv.

Vh Per

Fra : Anders F

Dato : 05-10-04 20:10

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message

> køb du bare det billigste

Jeg er nu ikke enig! Hvis man har lagt mange penge for et objektiv, hvor
producenten møjsommeligt har coated glasset - så sætter man da et
multicoated filter på???
Jeg har ikke checket billeder - men der er tydeligt forskel når man kigger
på selve glasset!

/anders

Fra : Langgaard

Dato : 05-10-04 17:48

> Men hvad med UV-filteret. Er det væsentligt om man køber et til 300,-
> eller et til små 100,-?

Hej

De fleste fotohandlere har en skuffe med gode brugte filtre, prøv at se
efter der hvor du ellers handler foto, B&W er fine filtre, ellers
"originale" mærker som Canon, Nikon, Pentax eller andre.

Fra : Max

Dato : 05-10-04 17:33

> [...]
> Så smut hen og køb et UV-filter og en modlysblænde, den er ikke kun til
> pynt, men hæver kontrasten, især på zoomoptik i modlys.

En formue koster det jo heller ikke...jeg gav 300.- for et B+W UV filter i
67mm... Det "bør" man vel have råd til...

Det er lidt noget andet hvis man snakker om Pol filtre i samme kvalitet...

Med venlig hilsen

MAx

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-10-04 21:00

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev:

> Jeg har ikke checket billeder - men der er tydeligt forskel når
> man kigger på selve glasset!

Hvad gør coatningen?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-10-04 23:06

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvad gør coatningen?

Den beskytter frontglasset mod UV strålernes skadelige virkning.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-10-04 01:38

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Den beskytter frontglasset mod UV strålernes skadelige virkning.
>
> Mvh
> Simon

Sludder..!!! -max-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-10-04 07:14

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev:

> Sludder..!!!

Har du et bud på hvad coatningen gør godt for?

Jeg har i øvrigt købt et nyt HOYA 72mm HMC UV Multi-Coated Haze Filter
for $13 (78,-) på EBay.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Langgaard

Dato : 06-10-04 10:37

> Har du et bud på hvad coatningen gør godt for?

Hej

Man coater et linse-element eller et filter for at begrænse de uønskede
reflekser i mellem de mange linser i optikken. Uden coatning ville
optikkerne være kontrastløse.
Hver gang en "lysstråle" skal ind i gennem overfladen på en glasflade,
reflekteres der noget tilbage, som igen reflekteres osv. derved kommer der
en masse "strølys" i optikken, som gør den dårlig.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-04 18:29

In article <4163bc62$1@news.dansketelecom.com>, Langgaard wrote:
> [...]
> reflekteres der noget tilbage, som igen reflekteres osv. derved kommer der
> en masse "strølys" i optikken, som gør den dårlig.

Der findes flere slags coating, men det du skriver er reelt korrekt.
Nogle typer coating resulterer i at mindre lys kastes tilbage, og det
har så også den effekt at lyset sendes videre ind gennem optikken,
dvs man kan øge optikkens lysfølsomhed med coating. Anvendes meget
på eksempelvis kikkerter.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-10-04 11:05

> [...]
> glasflade, reflekteres der noget tilbage, som igen reflekteres
> osv. derved kommer der en masse "strølys" i optikken, som gør den

Fornemt. Tak for forklaringen

--
Morten http://miljokemi.dk