Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit udbytte fra weekendens fotosafari til ~
Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 16:53

Her er så mit udbytte fra en ualmindelig hyggelig og lærerig fotosafari til
Kalvø/Haderslev Dam:

http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=15

Lyset var langt fra perfekt med gråvejr og regnbyer, men det gjorde bare
udfordringen og dermed den indhøstede erfaring så meget større for os alle.
Vi så faktisk lidt sol, men da sad vi inden døre og spiste frokost Dvs.
vi fik også lige lidt sol allersidst på dagen, hvor Thomas fik en flot
kronhjort på krogen.

Tak til Jesper for et godt initiativ og for at lægge sommerhus til på en
dejlig lokalitet. Håber så sandelig, dette er en tilbagevendende begivenhed.
Måske én eller anden på Fyn kunne arrangere noget næste gang, så både jyder
og sjællændere kan mødes på midten?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 30.09.04)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 17:03

In article <cjp78p$9di$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> Her er så mit udbytte fra en ualmindelig hyggelig og lærerig fotosafari til
> Kalvø/Haderslev Dam:
>
> http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=15

Og mine er her:
http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=16

> [...]
> Vi så faktisk lidt sol, men da sad vi inden døre og spiste frokost Dvs.
> vi fik også lige lidt sol allersidst på dagen, hvor Thomas fik en flot

Jeg tror vi alle er enige om, at det var en hyggelig tur, hvor de
fleste lærte lidt, uanset om man havde et almindeligt lille digicam,
eller et kæmpeobjektiv med håndtag, hvor der vist sad et lille kamera
i enden :)

Der var god stemning, og vi var alle overraskende godt på bølgelængde
taget i betragtning vi ikke kendte hinanden på forhånd.

> [...]
> Måske én eller anden på Fyn kunne arrangere noget næste gang, så både jyder

Jeg er klar til en tilsvarende tur igen.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 03-10-04 17:26

> Og mine er her:
> http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=16
>
> --
> Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)

Her er så mine http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=18

Det er stort set første gang jeg tager billeder af andet en ting der skal
sælges på dba, så bær over med mig

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 20:09

In article <41602814$0$55832$14726298@news.sunsite.dk>, thomas schreiber (8200) wrote:
> Her er så mine http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=18
>
> Det er stort set første gang jeg tager billeder af andet en ting der skal
> sælges på dba, så bær over med mig

Det taget i betragtning, så er det da meget godt.

Synes søen er lige lys nok i dit landskabsbillede.
Sjov beskæring af hunden - Måske skulle der lidt mere væk til
højre, men kan ikke lige vurdere det. Vil flytte hunden lidt mere væk
midten. Generelt sigter man efter at få tingene væk fra
midten i sin komposition.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 04-10-04 16:06

> [...]
> højre, men kan ikke lige vurdere det. Vil flytte hunden lidt mere væk
> midten. Generelt sigter man efter at få tingene væk fra

Tror det er godt nogle gange at man ikke kender "reglerne", og bare gør hvad
der falder én ind.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-04 17:02

In article <416166cd$0$59401$14726298@news.sunsite.dk>, thomas schreiber (8200) wrote:

> Tror det er godt nogle gange at man ikke kender "reglerne", og bare gør hvad
> der falder én ind.

Helt enig. Nytænkning er en god ting. Jeg har heller ikke selv prøvet
at klippe i højre side, men det var et forslag. Normalt regnes
trediedele for at være "magiske"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 17:57

In article <slrncm08m0.1h9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:

> Og mine er her:
> http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=16

Jeg havde overset en mappe, og har oploadet nogle flere. Desværre
kom nogle af dem i Erik W's mappe.

Så lad være med at kritisere ham for dem :) - Har bedt Jens om at
slette dem, da jeg har lagt en kopi i min mappe.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 18:36

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in
message news:slrncm0bqv.1h9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> Jeg havde overset en mappe, og har oploadet nogle flere. Desværre
> kom nogle af dem i Erik W's mappe.
>
> Så lad være med at kritisere ham for dem :) - Har bedt Jens om at
> slette dem, da jeg har lagt en kopi i min mappe.

Så skulle dine og Eriks billeder være skilt korrekt ad.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 03-10-04 18:28

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Måske én eller anden på Fyn kunne arrangere noget næste gang, så både jyder

Lyder til i har haft en hyggelig tur.
Kan godt lide dit
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?album=15&pos=13
Det minder mig lidt om BRF kredit reklamen med alle de gamle ting der
står ude og forfalder - sad faktisk og hørte musikken fra reklamen
samtidig (Teddybears Sthlm - Alma), måske spillede det ind. Men godt
billede med en fed stemning. Måske skulle du skære det grønne reb væk i
nederste højre hjørne.

De andre er ok, men ikke noget helt vildt.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-04 20:45

> Her er så mit udbytte fra en ualmindelig hyggelig og lærerig fotosafari
til
> Kalvø/Haderslev Dam:

Det var en skidegod tur
Også jeg har lagt billeder op, og vil gøre det de næste par timer.
http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=14

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 21:04

"Erik W."

> [...]
> til
> >

> Det var en skidegod tur
> Også jeg har lagt billeder op, og vil gøre det de næste par timer.

Sikke en flot serie, jeg er vild med action billederne og den zigzag
skidende mååge er underholdende og flot konverteret. Spring-
fyrene tror jeg du kan efter behandle til at stå bedre, imo er de
for mørke og for blå, de fortjener det, fanme flotte..!!!! -max-

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-04 22:21

> [...]
> fyrene tror jeg du kan efter behandle til at stå bedre, imo er de
> for mørke og for blå, de fortjener det, fanme flotte..!!!! -max-

Mange tak. Max - jeg har peppet den ene lidt op
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-118 og den anden får også en
tur.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-10-04 23:04

"Erik W."

> Mange tak. Max - jeg har peppet den ene lidt op
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-118 og den anden får også en
> tur.
>
> Mvh Erik

Lidt for meget farve og lidt for blødt, lavede den her hurtigt,
også beskåret en del.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-04 23:34

> Lidt for meget farve og lidt for blødt, lavede den her hurtigt,
> også beskåret en del.. -max-

Det ser godt ud, jeg kan dog ikke lide den mørke kant. Jeg takker og vil
prøve at bruge den som reference.

Mvh Erik.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 21:38

In article <416056cd$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:

> til
>>

> Det var en skidegod tur
> Også jeg har lagt billeder op, og vil gøre det de næste par timer.
> http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=14

Du gør det ikke let for dig selv, f/13 på mågen og ISO 800.
Du har ikke behov for f/13 her. Og ISO er noget man bruger
for at få en acceptabel lukketid.

Hemmeligheden ved at skyde fugle på den meget lyse himmel
er at overeksponere på forhånd, med 1-2 blændetrin. Det er
den bedste chance for at hente detaljer i fuglen.

Enig med max i at dine bukke er alt for mørke og kedelige
i farven. Jeg lysner næsten allle mine billeder. Kan du
i Photoshop se noget om din hvidbalance ? Det er muligt den
ikke har stået rigtigt, eller også er der bare for mørkt.

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-04 22:19

"Povl H. Pedersen" skrev i

> Hemmeligheden ved at skyde fugle på den meget lyse himmel
> er at overeksponere på forhånd, med 1-2 blændetrin. Det er
> den bedste chance for at hente detaljer i fuglen.

Jeg hørte skam efter hvad du sagde, da vi var nede ved søen og skyde skarver
Jeg lærte ufatteligt meget på turen. Problemet er bare, at jeg havde et
kamera med som jeg kun havde haft knap en uge. Så jeg kunne ikke bruge det
til noget mens vi stod der. Hvis jeg havde brugt Fuji S5000'eren istedet
kunne jeg have indstillet kameraet med det samme, og måske have fået bedre
billeder; men det havde da også været synd, når man nu har et 10D.

> [...]
> i Photoshop se noget om din hvidbalance ? Det er muligt den
> ikke har stået rigtigt, eller også er der bare for mørkt.

Jeg har lysnet en af dem lidt
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-118 og varmet den lidt op i
farven.
Jeg skulle have skudt i RAW så kunne jeg bedre havet rette eksponering og
hvidbalance.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 23:19

In article <41606cbb$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> [...]
> kunne jeg have indstillet kameraet med det samme, og måske have fået bedre
> billeder; men det havde da også været synd, når man nu har et 10D.

Ja, kommentarerne her var lige så meget for at andre kunne få
glæde af dem. Konstruktiv kritik gives både for fotografens skyld,
men også for at de andre der ser på billederne og kritikken kan
lære noget.

Men du må i gang med manuelen så alle funktionerne kommer ind
på rygmarven, så kan du bruge det du har lært uden at tænke
ret meget over det. men det er svært, jeg laver mange fejl som
jeg kan se på billedet straks jeg åbner det i Photoshop, primært
omkring komponering af billedet.

> [...]
> farven.
> Jeg skulle have skudt i RAW så kunne jeg bedre havet rette eksponering og

Det har da hjulpet helt gevaldigt. Nu er farverne behagelige at
se på. Generelt synes jeg dine billeder erfor mørke, også dine
2 portrætter, og du fik også kritikken for børnene på stranden.

Måske er din skærm for lys. Du kan prøve at følge vejledning
på denne side.
http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html#gammachart

Udgangspunktet er, at man kører kontrast til 100%, og så justerer
lysstyrken. Jeg kører med 46 af 100 i lysstyrke.

Der er også softwarelinks på siden til noget der kan hjælpe
dig med kalibrering.

Fra : Erik W.

Dato : 03-10-04 23:59

"Povl H. Pedersen" skrev i

> Konstruktiv kritik gives både for fotografens skyld,
> men også for at de andre der ser på billederne og kritikken kan
> lære noget.

Good point

> [...]
> ret meget over det. men det er svært, jeg laver mange fejl som
> jeg kan se på billedet straks jeg åbner det i Photoshop, primært

Jeps men det tager nok en måneds tid før jeg er der. Fejl vil man altid
lave. Om ikke andet fordi man bliver mere og mere selvkritisk efterhånden
som man bliver bedre.

> Måske er din skærm for lys. Du kan prøve at følge vejledning
> på denne side.
> http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html#gammachart

Måske er det min skærm der er for lys. En tft skærm er jo heller ikke det
optimale til billedbehandling. Jeg vil tjekke siden ud i morgen, skal snart
til at sove kan jeg mærke.
Måske er min smag til mørke billeder, så er det min hjerne der skal
kalibreres.

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-10-04 10:39

> [...]
> Dvs.
> vi fik også lige lidt sol allersidst på dagen, hvor Thomas fik en flot

Ja, det var lidt af en slåskamp først på dagen at få hurtige
lukkerhastigheder, men lidt billeder blev det da til. Du har da nogle gode
billeder fra først på dagen.

> [...]
> begivenhed.
> Måske én eller anden på Fyn kunne arrangere noget næste gang, så både

Jeg håber også succesen bliver gentaget, det var kanon hyggeligt.

Jeg har lige smidt et par billeder op, men er kommet til at smide 5 ind på
Erik's galleri, jeg så ikke lige at man skulle ændre person ved hvert
billede.

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-10-04 10:53

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Jeg har lige smidt et par billeder op, men er kommet til at smide 5
> ind på Erik's galleri, jeg så ikke lige at man skulle ændre person
> ved hvert billede.

De er nu lagt på rette hylde.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 02.10.04)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-10-04 14:11

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> De er nu lagt på rette hylde.

Takker mange gange

MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 04-10-04 14:17

"Jens Bruun"skrev i news:cjp78p$9di$1@news.cybercity.dk...
> Her er så mit udbytte fra en ualmindelig hyggelig og lærerig fotosafari
til
> Kalvø/Haderslev Dam:

Jeg synes du har taget en rigtig god serie. Drivtømmeret i hjørnet, båden
mellem træerne og flere andre.. - det første af den pyntede kronhjort. Lige
i øjet.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-10-04 12:20

> Her er så mit udbytte fra en ualmindelig hyggelig og lærerig fotosafari
> til
> Kalvø/Haderslev Dam:

Og her er så mit:
http://usenet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=13

Jeg lægger flere billeder op i løbet af i morgen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : NIL

Dato : 07-10-04 00:31

KLIP>
> [...]
begivenhed.
> Måske én eller anden på Fyn kunne arrangere noget næste gang, så både

________

Det tyder virkelig på, at I gutter har haft en herlig tur. Egentlig ville
jerne ha' været med, men havde en anden aftale.
Den blev så i øvrigt aflyst, men der var "Sjællandsbilen" vist allerede oppe
i fart.... Øv!

Måske bliver der en tilsvarende udflugt en anden gang..?

Med venlig hilsen
NIL
Østerbro, København

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-10-04 07:38

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oppe
> i fart.... Øv!
>
> Måske bliver der en tilsvarende udflugt en anden gang..?

Det kan du bide spids på

Jeg er allerede så småt i gang med at planlægge en tur på Djursland/Århus
Vi skal liiige ha fundet en egnet dato,så ... hold dig klar.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger