Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid reportage foto fra Darfur
Fra : Michael Bothager

Dato : 01-10-04 19:26

Er der nogen her der har set James Nachtwey's seneste billeder fra Darfur?

Se dem på <http://www.time.com/time/covers/1101041004/photoessay/index.html>

Jeg syntes at det er virkelig stærke og gode billeder, som er værd at
spekulere over.

Hvad syntes I?

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : KNL DtP

Dato : 01-10-04 19:43

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Hvad syntes I?

Der er altså noget helt specielt ved sort/hvid-billeder - og brugt rigtigt,
som i disse reportagebilleder, er det et yderst kraftfuldt
kommunikationsmiddel.

Jeg kan godt lide den meget enkelte stil, hvor fotografen gør fin brug af
lys og skygge til at vise motivet.

Nu kan man ikke linke til et billede (damn you, Flash!), men under Food er
jeg ret vild med 4'eren: Bjerget af tomme madsække fortæller så meget, uden
egentligt at vise det og 1'eren, hvor de frem fem mænd stor i forgrunden og
spejder op mod himmelen og nødhjælpsflyveren. Meget stilfuldt!

Nogle af billederne synes jeg dog er lidt rodede - som f.eks. 6'eren under
Shelter: Grenene og fadede popper næsten ud af billedet. Så er 1'eren under
Medicine mere min stil: Herlig kontrast mellem den hvide klædedragt, og de
mørke ansigter i baggrunden. Less is more!

Tak for linket!

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : rosenauer.dk

Dato : 02-10-04 12:05

> [...]
og
> spejder op mod himmelen og nødhjælpsflyveren. Meget stilfuldt!

Jeg er enig med dig - faktisk er Food sektionen klart den bedste - og i mine
øjne er det første billede "vinderen" (hvis man kan tale om det, når det
gælder folks ufatteligt tragiske skæbne).. lad os håbe Times bruger de fotos
til at starte nogle tanker!

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 04-10-04 17:12

rosenauer.dk wrote:

> [...]
> gælder folks ufatteligt tragiske skæbne).. lad os håbe Times bruger de fotos

Jeg syntes der er mange stærke billeder, både æstetisk/kompositorisk, og
menneskeligt. Og jeg syntes nogle af dem er stærke som enkeltstående(nr.
7 i Shelter, et nyfødt barn med en anden familie i baggrunden), og nogle
af dem i sammenhæng inden for deres emne.

Det billede som rører mig dybest er nr. 3 i Medicine.

James Nachtwey er tidligere blevet beskyldt for at gøre de grufulde og
grusomme smukt. Han har dækket mange frygtelige katastrofer i verden,
bl.a. i Rwanda, hvor et af de meste kendte billeder er af en ung mand
som er blevet hakket flere gange i hovedet med en machete.

Time gør noget ved det, i ugens blad er der essays, billeder ogg
artikler om tragedien i Sudan. Vi må bare håbe at folk der læser det
også hjælper nødhjælpsorganisationerne.

Time kan iøvrigt generelt anbefales for deres reportager.