Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ND grad filter mm. spm.
Fra : Alexander

Dato : 01-10-04 11:41

Hej alle,

Jeg har lige læst en fin artikel i den engelske "Photography-monthly"
magasin om de
Neutral Density graduate filtre...

Her skriver de f.eks. : " When we look at the scene our eyes can absorb a
brightness range
of up to 13 stops in photographic terms. A slide film can only manage five
( 5 ) stops before it becomes impossible
to retain detail in higlights and shadows..."
og så mere: "... ND f grad filters come in var. strengths. A good choice for
most situations would include a 0.3 ( one
stop 9, 0.6 ( two stops ) and 0.9 ( three stops )..."

Jeg forstår det ikke helt. Først siger de, at slide film kan klare ( kun ) 5
stops og bagefter siger de at man
kan bruge de ND grad filtre op til 3 stops!! Hvorfor skal man overhoved
bruge dem, hvis der ikke er forskel
mellem lyse og mørke toner på mere end de ovennævnte 5 stops??

Er der nogle, der kan forklare?

PFT
Alex

Fra : Martin K. R.

Dato : 01-10-04 11:53

"Alexander" <XXvrisca_dupetaria@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> bruge dem, hvis der ikke er forskel
> mellem lyse og mørke toner på mere end de ovennævnte 5 stops??

Hvis det motiv du betragter har stor forskel på lys og mørk (f.eks. 13
stop), kan du bruge et ND filter til at dæmpe højlysene så de ikke kridter
ud på filmen/sliden. Dermed får du tegning i både mørke og lyse områder.

Martin

Fra : Alexander

Dato : 01-10-04 12:08

ja, det ville give mening, men...
de kommer også med nogle eksampler, der viser noget andet:

"...my metter reading resulted in a two-stop difference between the sea and
the sky. I used
a 0.6ND ( two stops ) , which allowed me to retain detail in the clifs, sea
and sky..."

skulle de 2 stop forskel mellem himmel og jord ikke blive fanget af kamera ?

Fra : Peter Schroeder

Dato : 01-10-04 12:46

"Alexander" skrev
> [...]
> the sky. I used
> a 0.6ND ( two stops ) , which allowed me to retain detail in the clifs, sea

Nøgleordet er clifs.

> skulle de 2 stop forskel mellem himmel og jord ikke blive fanget af kamera ?

Jo. kunsten er at få klinten med uden at udbrænde
himlen og evt. vandet.
Jeg vil tro at han har dæmpet himmel og vand for at få
detaljer på landjorden med.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Martin K. R.

Dato : 01-10-04 12:22

> [...]
> and sky..."
>
> skulle de 2 stop forskel mellem himmel og jord ikke blive fanget af kamera
?

Hmm... svært at kommentere når man ikke sidder med artiklen, men kan det
evt. tænkes at klipperne er endnu mørkere, så der allerede er 5 stop mellem
klipper og hav?

Martin