Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
må man tag pasfoto med digitalkamera
Fra : Allan Hansen

Dato : 01-10-04 10:31

jeg har lige betalt 89 kr for 4 pas billeder ved en fotograf, ikke fordi jeg
er nærig men jeg synes alligevel det er kraftige priser for 4 små billeder,
da jeg selv har en god printer og digitalkamera, men jeg synes jeg har hørt
noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af
opløsningen, men jeg ved det ikke??

MVH
Allan

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-10-04 10:45

On Fri, 1 Oct 2004 11:30:40 +0200
"Allan Hansen" <ahdigital@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> jeg synes jeg har hørt noget om at man ikke må tage pasfoto med
> digitalkamera på grund af opløsningen, men jeg ved det ikke??

hvis du ser hvor ringe det indsatte billedes kvalitet i passet er, så
tror jeg ikke den teori holder vand.
Mit er i hvert fald meget uklart og det er ellers lavet ud fra et ganske
tydeligt billede.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Friturekokken

Dato : 01-10-04 10:48

Hej Allan ...

Jeg kan ikke tro det er på grund af opløsningen - men om det
må være Hjemmeprintet det er noget andet ... !

Jeg tror ikke holdbarheden er det samme som hvis du evt. sendte
samme billeder ind til bla. Fotocare ....

Din farver fra din printer vil ikke holde i længden

Blot lidt kritisk teori ...

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. DK-9900 Frederikshavn

Fra : Max

Dato : 01-10-04 10:55

> Jeg tror ikke holdbarheden er det samme som hvis du evt. sendte
> samme billeder ind til bla. Fotocare ....
>
> Din farver fra din printer vil ikke holde i længden
>
> Blot lidt kritisk teori ...

Tror nok at man scanner billeder ind idag.

/Max

Fra : Friturekokken

Dato : 01-10-04 11:18

Hej Max ....

Det har jo ikke noget med spørgsmålet at gøre -
det er ud printningen jeg har udtalt mig om.

Jeg tror ikke man privat kan ramme den kvalitet
som bla. modtager fra det Firma Photocare
anvender - her er ingen forskel på et normalt
foto fra film og til digital.

Spørgsmålet må være hvor længe farverne holder i
hjemmeprintet foto og det kan være helt lige meget
hvilket papir man anvender ...

Men igen det er kun *min* teori jeg kunne ikke drømme
om at lave mine billeder selv på en hobby printer ....

Jeg er for kræsen ....

/Keld

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-10-04 11:36

Som kim Schulz siger bliver billedet utrolig dårligt når det kommer i
passet, uanset hvor godt det er fra starten.
Hvis bare kvaliteten er i orden når man selv printer kan holdbarheden vel
være ligemeget, når de kun scanner billedet alligevel.

Allan

Fra : Max

Dato : 01-10-04 11:44

> [...]
> Hvis bare kvaliteten er i orden når man selv printer kan holdbarheden vel
> være ligemeget, når de kun scanner billedet alligevel.

Tak

Mener også at canon giver en del års farve garanti på deres foto printere og
papir...(Fik det fortalt til en demostration af en af deres printere)

/Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-10-04 12:24

On Fri, 1 Oct 2004 12:35:31 +0200, "Allan Hansen"

De gemmer vist et billede.
mvh Ebbe

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-10-04 11:23

Allan Hansen wrote:
> [...]
> jeg synes jeg har hørt noget om at man ikke må tage pasfoto med
> digitalkamera på grund af opløsningen, men jeg ved det ikke??

Jeg ved det ligesom de andre heller ikke - men det må da være rimelig
simpelt at ringe til den lokale politistation og spørge pas-kontoret før man
tager ned med billedet

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 01-10-04 11:30

<ahdigital@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

Hej Allan.

Man må ikke bruge digital foto til pas, selv om det var noget billiger

Citat start
Fotografiet må ikke være fremstillet ved digital video- og
printerteknik."Allan Hansen"
Citat slut
hentet fra denne side http://www.politi.dk/p19/pas/pas_vejledning.htm

Mvh Frank

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-10-04 11:36

"Frank Bojsen Nielsen" <fbn¤MÅ Æ VÆRE DER¤@tiscali.dk> skrev:

> Citat start
> Fotografiet må ikke være fremstillet ved digital video- og
> [...]

Men næppe noget man behøver at tage så tungt. Hvis du kommer med et
papirfoto, der opfylder kravene til et pasfoto størrelsesmæssigt og
ansigtsprofilmæssigt, så er der næppe nogen, der spørger, hvordan
billedet er skabt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-10-04 12:55

Det krav kan være en dårlig formulering af at billedet skal være "ægte", så
man ikke selv ar rettet en skæv næse op eller fjernet et ar fra det sidste
sørøvertogt

Bo //

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-10-04 13:39

Frank Bojsen Nielsen wrote:

> Man må ikke bruge digital foto til pas, selv om det var noget billiger
>

> Citat start
> hentet fra denne side http://www.politi.dk/p19/pas/pas_vejledning.htm

Nu ved jeg ikke hvordan du fandt det link, men jeg kommer frem til:
www.politi.dk -> Information -> Pas -> Vejledning om ansøgning
http://www.politi.dk/p19/pas/pas_vejledning.htm

Og der står:

"...Fotografiet kan være i farve eller sort/hvid. Det skal være af god
kvalitet og egnet til indskanning..."

Der står intet om at det ikke må være digitalt.

--
Don't waste space

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-10-04 15:20

Thomas Corell wrote:

> [...]
> kvalitet og egnet til indskanning..."
>
> Der står intet om at det ikke må være digitalt.

Tja, i Haderslev Politikreds kan man ikke få pas med billede lavet via
digitale video- og printerteknik

Men der står intet om digital foto.

http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/Pas.htm

----
Fotografi.

Fotografiet skal være et vellignende brystbillede af Dem uden
hovedbeklædning. Politiet kan dog tillade, at De bærer hovedbeklædning,
såfremt De af religiøse grunde fremsætter begæring herom. Fotografiet
skal være taget i "halvprofil", dvs. således at begge øjne, men også
højre øre/side af ansigtet er synligt på billedet.
Fotografiet kan være i farve eller sort/hvid, det skal være af god
kvalitet og kopieret på almindeligt tyndt fotografipapir. Det må ikke
være forsynet med stempler, og det skal være 35 mm bredt og 45 mm højt.

Carsten Riis

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-04 12:43

Thomas Corell skriblede og skrablede følgende:

> Og der står:
> "...Fotografiet kan være i farve eller sort/hvid. Det skal være af god
> kvalitet og egnet til indskanning..."
> Der står intet om at det ikke må være digitalt.

Jo, der gør. Du skal bare læse længere ned på siden under punket "fotografi"

Iøvrigt tog jeg billeder til en veninde for fire måneder siden. De blev
printet ud på min HP fotoprinter, og dem var der ingen problemer med. Jeg
lavede bare fire ens billeder og satte dem over hinanden - akkurat som en
fotoautomat gør..

Og hun er da i egypten nu... (jeg håber da også, at hun kommer hjem igen)

Claus

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-10-04 14:13

Claus Tersgov wrote:
> Thomas Corell skriblede og skrablede følgende:

> Jo, der gør. Du skal bare læse længere ned på siden under punket "fotografi"

Prøv:
www.politi.dk -> Information -> Pas -> Vejledning om ansøgning

Bogstavkombinationen 'digital' findes ikke på den side, ejheller under
punktet "Fotografi".

$ lynx -dump http://www.politi.dk/Pas/pasansoeg.htm | grep -ic digital
0

Altså 0 forekomster (-i giver ignorer forskel på store/små bogstaver)

--
Don't waste space

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-10-04 04:19

> Citat start
> Fotografiet må ikke være fremstillet ved digital video- og
> [...]

Av for den - så er jeg lovbryder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 30.09.04)

Fra : Palle

Dato : 02-10-04 13:46

> "Frank Bojsen Nielsen" <fbn¤MÅ Æ VÆRE DER¤@tiscali.dk> wrote in message

> Av for den - så er jeg lovbryder.

Ja, eller som Lene E. siger "kriminel"...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-04 21:38

In article <415ea2f3$0$259$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Palle wrote:

> Ja, eller som Lene E. siger "kriminel"...

Det kræver vel et brud på straffeloven ?

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-10-04 00:40

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Det kræver vel et brud på straffeloven ?

Tja, for at få en plet* på _straffe_attesten, så kan man faktisk få den
ved at køre spirituskørsel (hvilket jo er en færdselslovsovertrædelse)

*: den politiet mfl. kan se
http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

mvh

Carsten Riis

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 08:15

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Tja, for at få en plet* på _straffe_attesten, så kan man faktisk få
> den ved at køre spirituskørsel (hvilket jo er en
> færdselslovsovertrædelse)

Nope, det er en straffelovsovertrædelse. Du kan ikke komme i fængsel pga.
overtrædelse af færdelsloven.

Fra : Palle

Dato : 03-10-04 09:41

meddelelse news:slrnclu4d0.1cf.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Det kræver vel et brud på straffeloven ?

Det er også min opfattelse, men i den store opgørelse forleden uge, der
viste, at 30% af alle danskere er 'kriminelle', hoppede Lene E. straks med
på vognen. Jeg føler mig ikke specielt kriminel, fordi jeg f.eks. har kørt
syv kilometer til et autoværksted for at få udskiftet en afbrændt
forlygtepære. Men jeg erkender, at der er tale om en overtrædelse af
færdselsloven.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-10-04 21:31

Frank Bojsen Nielsen wrote:
> <ahdigital@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Man må ikke bruge digital foto til pas, selv om det var noget billiger

Hold da op - hele famillien har sgu fået pas med egenudprintede digifotos.
Og det har aldrig givet noget problem.

vh
Jan

Fra : Samsara

Dato : 21-10-04 00:02

> Hold da op - hele famillien har sgu fået pas med egenudprintede digifotos.
> Og det har aldrig givet noget problem.
>
> vh
> Jan

Hej'sa

For en uges tid siden spurgte jeg politiet og de sagde, at det måtte man
godt - det samme gælder til kørekortet.

Venligsst
Samsara

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-10-04 11:35

"Allan Hansen" <ahdigital@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

På pilitiets hjemmeside står følgende:

http://www.politiet.dk/Pas/pasansoeg.htm

Fotografi.
Fotografiet skal være et vellignende brystbillede af Dem uden
hovedbeklædning. Politiet kan dog tillade, at De bærer hovedbeklædning, hvis
De af religiøse grunde fremsætter begæring herom. Fotografiet skal være
taget i "halvprofil" dvs. således at begge øjne, men også højre side af
ansigtet er synligt på billedet.

Fotografiet kan være i farve eller sort/hvid. Det skal være af god kvalitet
og egnet til indskanning. Fotografiet må ikke være forsynet med stempler, og
det skal være 35 mm bredt og 45 mm højt. Hovedet skal måle 25-35 mm i
højden.

-men det kan være et problem med interferens at scanne et billede, der er
printet efter et digitalt billede.

Bo //

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-10-04 11:41

Sidst jeg skulle forny mit pas glemte jeg at blive fotograferet og tog så et
billede og printede det ud. Det fik jeg ingen problemer med.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jane M. :o)

Dato : 01-10-04 12:20

On 01/10/04 11:30, in article 415d23bf$0$23086$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
> [...]

> da jeg selv har en god printer og digitalkamera, men jeg synes jeg har hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

Her I sommers fik jeg lavet pas, hvor jeg selv ordnede det med billederne.

Printede dem ud på min inkjet printer I foto-kvalitet - og intet blev nævnt
om, at de ikke var gode nok.

Mvh Jane

P.S. At de så måske er falmede om et par år, må jeg jo se på.. Hihi...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-04 12:46

Jane M. skriblede og skrablede følgende:

> Her I sommers fik jeg lavet pas, hvor jeg selv ordnede det med
> billederne.
> Printede dem ud på min inkjet printer I foto-kvalitet - og intet blev
> nævnt om, at de ikke var gode nok.

Om så billederne blev printet ud på en gammel nåleprinter med genbrugspap,
så vil du altid se dejlig ud

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 14:46

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-04 14:49

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Om så billederne blev printet ud på en gammel nåleprinter med
> genbrugspap, så vil du altid se dejlig ud

Puha. Kan I to så se af flytte jeres jeg-ved-ikke-hvad over i private mails.
Vi andre prøver at være seriøse her

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-04 23:50

Jens Bruun skriblede og skrablede følgende:

> Puha. Kan I to så se af flytte jeres jeg-ved-ikke-hvad over i private
> mails. Vi andre prøver at være seriøse her

Er det derfor, det gik galt for dig i: news:cjovr1$1sn$1@news.cybercity.dk

For første gang i dit liv, forsøger du at skrive et seriøst indlæg, og så
kan du ikke finde ud af det?!

Claus

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-10-04 13:34

Allan Hansen wrote:
> [...]
> da jeg selv har en god printer og digitalkamera, men jeg synes jeg har hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

http://www.politi.dk/Pas/pasansoeg.htm afsnittet... tada... "Fotografi"
;)

--
Don't waste space

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-10-04 14:29

"Allan Hansen"
> [...]
> da jeg selv har en god printer og digitalkamera, men jeg synes jeg har hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

Jeg kan med 100% sikkerhed sige Ja , så længe billedet
overholder krav til størrelse, neutral baggrund og al begge
ører er synlige (krav på det pas og visa jeg fik lavet i sidste
uge).. Sp kan du lege pasfotograf ligså tosset du vil, har gjort
det i årevis uden så meget som et løftet øjenbryn..
Prisen på 89 kr for et sæt er sku da latterligt billigt, hvafor en
planet bor du på.. )-max-

Fra : Kim

Dato : 01-10-04 15:02

Her i byen bruger den lokale fotohandel et digitalkamera til at ta' pasfoto
med, og jeg havde da ingen problemer med at få lavet nyt pas med et af
billederne her i foråret.

Kim

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 01-10-04 15:15

> [...]
hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

Jeg har afløst nogle gange for en Børnefotograf (i kender typen, der
sidder i et supermarked og taget billeder). Der tager vi også pasfotos, de
bliver taget med et Canon EOS D60 og printet ud bagefter.

Jeg tror det er lovligt...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-10-04 15:21

Allan Hansen wrote:

> [...]
> da jeg selv har en god printer og digitalkamera, men jeg synes jeg har hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

Hvad med at maile til politiet og spørge dem.

mvh

Carsten Riis

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 01-10-04 15:45

"Allan Hansen" <ahdigital@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af
> opløsningen, men jeg ved det ikke??

Fik lavet nye pas til ungerne i foråret med hjemmelavede billeder. No
problemos.
Størrelserne kan du finde på politiets hjemmeside.

Med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Jackie Harbøll

Dato : 01-10-04 16:18

Tak for alle de gode svar, og til Max, det ka da godt være at 89 kr er
latterligt billig, men hvis jeg selv kan gøre det for ca 4-5 kr eller der
omkring, hvorfor skal man så betale en fotograf for det???

MVH allan

Fra : Ulf Pedersen

Dato : 01-10-04 17:10

On Fri, 1 Oct 2004 17:17:37 +0200, "Jackie Harbøll"
<jackieh@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>latterligt billig, men hvis jeg selv kan gøre det for ca 4-5 kr eller der
>omkring, hvorfor skal man så betale en fotograf for det???

Nej og fra i dag. 1 oktober, får man et nyt pas, som er lasergraveet,
så det skulle blive umuligt for en "baggårdskat" at lave et falsk pas.

--

Mvh. Ulf Pedersen
http://www.digifoto-nord.dk/ - min legeplads

http://www.betterphoto.com/sites4photogs/dynoMG.asp?memberID=51318

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-10-04 19:12

> [...]

>da jeg selv har en god printer og digitalkamera, men jeg synes jeg har hørt
>noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

Jeg fik lavet nyt pas, med udstedelses dato d. 12/4-2004

Billedet blev taget ved den lokale JapanPhote med digital kamera, kopieret i
farve på butikkens minilab. Billedet var så en tur omkring paskontoret, og her
blev det skannet til passet i sort/hvid og billedet fulgte med passet tilbage.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 02-10-04 11:50

Allan Hansen wrote:
> [...]
> da jeg selv har en god printer og digitalkamera, men jeg synes jeg har hørt
> noget om at man ikke må tage pasfoto med digitalkamera på grund af

Tror næppe det er et problem når størrelse er 35*45mm. Med et 2Mpixel
kamera vil du så få en DPI på ca 890, mon ikke det er rigeligt!
Hvis du tager sådan et billede, og indkopierer 8 styks, i et billede, og
sender det til fremkaldelse ved Japan Photo (har desværre lige indført
startgebyr på 10 kr) kan du få 8 pasbilleder til ialt 12 kroner eller
1,50 pr styk. Det er da ikke så galt. Og det kan garanteret ikke ses at
det er taget med et digitalt kamera.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com