Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad syntes I om valg + pris?
Fra : Jane M. :o)

Dato : 30-09-04 15:35

Jeg har kigget på følgende linser til mit nikon D70

For det første vil jeg lige høre om de passer dertil?

For det andet vil jeg lige høre om valget er OK (all around nok?)

For det tredje vil jeg lige høre om prisen lyder fornuftig I forhold til de
priser I kender?

Ellers bare kom med gode råd, links m.m.

NIKON 80-200MM F2.8 IF ED AF-S ZOOM NIKKOR
 1195.00 USD <7215.77 kr)

17-55mm f/2.8G IF-ED AF-S DX Zoom-Nikkor
 1349.99 USD (8151.71)

NIKON 60MM F2.8 D AF MICRO-NIKKOR
 329.99 USD (1992.64)

Total Purchases
 2874.98 (17360.11)

Mvh Jane

Fra : HKJ

Dato : 30-09-04 15:45

"Jane M. " <virker@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har kigget på følgende linser til mit nikon D70

> Total Purchases
> 2874.98 (17360.11)

Ser ud til at være en god samling, men du vil ikke have VR?

Husk at hvis du køber dem unde for Europa, så skal du betale told, moms og
behandlingsgebyr.

Fra : Jane M. :o)

Dato : 30-09-04 15:57

On 30/09/04 16:44, in article cjh67l$1hev$1@news.cybercity.dk, "HKJ"
<xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Ser ud til at være en god samling, men du vil ikke have VR?
>
> Husk at hvis du køber dem unde for Europa, så skal du betale told, moms og

Hvad er VR...?

He he...

Hvor meget er tolden, momsen og behandlingsgebyret (altså I procenter).

Mvh Jane

Fra : HKJ

Dato : 30-09-04 16:10

> Hvad er VR...?

Mulighed for at arbejde ned til 1/10 sekund håndhold på 200mm.
Ok, det er måske lidt optimistisk, men prøv at læse:
http://www.naturfotograf.com/AFS70-200VR_rev00.html

> Hvor meget er tolden, momsen og behandlingsgebyret (altså I procenter).

Jeg ved ikke lige hvad tolden er.
Moms er 25%
Gebyret er omkring 60 kr ved almindelig post og lidt mere ved de andre.

Vær også opmærksom på at garantien ikker virker særlig godt mellem EU/US.

Fra : Jane M. :o)

Dato : 30-09-04 16:21

On 30/09/04 17:09, in article cjh7m4$1jgf$1@news.cybercity.dk, "HKJ"
<xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> [...]
> Gebyret er omkring 60 kr ved almindelig post og lidt mere ved de andre.
>
> Vær også opmærksom på at garantien ikker virker særlig godt mellem EU/US.

Ok - Men er der nogen af der der kender priserne på tingene herhjemme, så
jeg kan se om det stadig kan betale sig.

Det virker bare fantastisk billigt - trods 25% moms oveni..

(får jeg egentlig ikke den moms tilbage, når jeg trækker hele skidtet fra I
mit firma??)

Mvh Jane

Fra : HKJ

Dato : 30-09-04 16:28

> Ok - Men er der nogen af der der kender priserne på tingene herhjemme, så
> jeg kan se om det stadig kan betale sig.

Du kan jo checke:
http://www.technikdirekt.de/
http://www.cav.dk/
http://www.nycamera.de

Fra : Alex W

Dato : 30-09-04 18:24

> (får jeg egentlig ikke den moms tilbage, når jeg trækker hele skidtet fra
> mit firma??)
>
> Mvh Jane

Du skal ikke betale moms og andre skatter ... du skal udføre dit fotoudstyr
i stedet.
Når du er momsregistreret er du momsfritaget i det land du udfører varen
fra, med mindre at firmaet har en aftale med toldskat. Det er der flere
tyske firmaer der har.

/Alex W

Fra : Jane M. :o)

Dato : 30-09-04 18:40

On 30/09/04 19:24, in article 415c413b$0$284$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Alex W" <alex@fjernskriverstuen.dk> wrote:

> [...]
> Når du er momsregistreret er du momsfritaget i det land du udfører varen
> fra, med mindre at firmaet har en aftale med toldskat. Det er der flere

Ok - men er du så klar over hvor meget tolden bliver ved køb I USA? Det er
lidt duffust at læse om diverse steder på nettet. Ikke en konkret procent
syntes jeg.

Mvh jane

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 19:29

"Jane M. " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det går fint, hvis du er fotograf med en omsætning, der passer til udstyret.

> Ok - men er du så klar over hvor meget tolden bliver ved køb I USA? Det er
> lidt duffust at læse om diverse steder på nettet. Ikke en konkret procent

6,7% slå det dog op hos T&S!

Priserne du har fundet er bestemt gode, så pas på! måske for gode.

Nikor AF D 80-200 2,8 ED er en pragtoptik, jeg selv har. Pris i USA ca $820-
de billigste steder.
Nikor AF-S 80-200 2,8 ED er en anelse bedre, helt sikkert. Men koster næsten
det dobbelte!

$820 = 5120 Dkr
Told = 345-
Transport ca. 250-
Sum 5715-
+ Moms 7143-
Gebyr ca. 150-
Så nettopris for dig: 7300-

Samme objektiv koster ca. 9000- i Tyskland inkl. forsendelse, med fuld EU
garanti. Så der er penge at spare i USA. Og risiko.

Personligt ville jeg holde mig fra dyre DX objektiver. De duer kun til
dagens CCD'er - Full frame 24x36 kommer!

Kik på Tamrons Macro 90mm som mulighed. Den er IMO bedre end Nikons og
billigere. Har den selv!

Gert

Fra : Jane M. :o)

Dato : 30-09-04 19:41

On 30/09/04 20:28, in article 415c5059$0$288$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote:

> "Jane M. " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> fra
>
> Det går fint, hvis du er fotograf med en omsætning, der passer til udstyret.

Ja - er klar over de ting. Det er ingen problem med det.
Er dog ikke UDDANNET fotograf. Bare en lille amatør der er så heldig at
tjene lidt på det... Mere held end forstand.

Tager produktbilleder.

> 6,7% slå det dog op hos T&S!
>
> Priserne du har fundet er bestemt gode, så pas på! måske for gode.

Ja netop også min tanke... Men nogen gange kan man også være heldig..

> [...]
> dagens CCD'er - Full frame 24x36 kommer!
>
> Kik på Tamrons Macro 90mm som mulighed. Den er IMO bedre end Nikons og

Vil kigge lidt videre..

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 01-10-04 18:48

> [...]
> Er dog ikke UDDANNET fotograf. Bare en lille amatør der er så heldig at
> tjene lidt på det... Mere held end forstand.

At man tjener lidt på at fotografere, er vist de fleste amatørfotografer
forund - men det er ikke det samme som at drive økonomisk erhvervsmæssig
virksomhed. En hobbyvirksomhed er således ikke momspligtig og er dermed ikke
berettiget til at være momsregistreret - og det er ikke noget der undersøges
ifm. registrering, men en efterfølgende kontrol kan afdække det - med deraf
uheldige følger.

Men det er selvfølgelig et spørgsmål om niveauet af din "virksomhed". Hvis
du er amatør og derudover rent faktisk driver økonomisk erhvervsmæssig
virksomhed, så vil du være berettiget til at trække momsen fra efter samme
forhold som du anvender udstyret - hvis du bruger udstyret 20%
erhvervsmæssigt har du fradrag for 20% af momsen - det hedder delvis
fradragsret.

Mvh Kim

Fra : HKJ

Dato : 01-10-04 18:55

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> berettiget til at være momsregistreret -

Momspligt har ikke noget med hobby/erhverv at gøre, men er afhængig af
omsætningen.

Hvis omsætningen er over en hvis grænse, skal du moms registreres, under
grænsen er det ikke nødvendigt.

Selvfølgelig skal der være en hvis sammenhæng mellem indtægt og udgifter i
firmaet, hvis du altid skal have moms tilbage, så skal told&skat nok bede om
en nærmere forklaring.

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 01-10-04 23:10

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Momspligt har ikke noget med hobby/erhverv at gøre, men er afhængig af
> omsætningen.
>
> Hvis omsætningen er over en hvis grænse, skal du moms registreres, under
> grænsen er det ikke nødvendigt.

Om så du har en omsætning på 4 milliarder er du ikke momspligtig, medmindre
det er en økonomisk virksomhed - håber overdrivelsen fremmer forståelsen

> [...]
> firmaet, hvis du altid skal have moms tilbage, så skal told&skat nok bede

Der skal være så meget sammenhæng, at det vurderes, at der er tale om en
erhvervsmæssig økonomisk virksomhed - og i den vurdering er forholdet mellem
indtægter og udgifter bare et enkelt af kriterierne - andre kriterier er
bl.a. om der "bare" er tale om ens hobby.

Mvh Kim

Fra : HKJ

Dato : 02-10-04 06:43

> [...]
medmindre
> det er en økonomisk virksomhed - håber overdrivelsen fremmer forståelsen

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=208740&vID=200629&i=14#i208
740

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 02-10-04 22:25

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=208740&vID=200629&i=14#i208
> 740

Der findes nu et meget mere relevant link:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=95841&vID=200604&search=hobby

Beløbsgrænsen på 50 tkr. vedrører registreringspligt og er jo kun relevant,
hvis man rent faktisk driver økonomisk virksomhed - hvilket en
hobbyvirksomhed ikke er.

Mvh Kim

Fra : Jane M. :o)

Dato : 01-10-04 20:34

> [...]
> forhold som du anvender udstyret - hvis du bruger udstyret 20%
> erhvervsmæssigt har du fradrag for 20% af momsen - det hedder delvis

Jeg driver "virksomhed", hvis det du kalder virksomhed er, så snart man har
et momsnummer og lever af det... Ja - så gør jeg.

Jeg laver flere forskellige ting I min "virksomhed"... Grafisk arbejde,
Forlagsvirksomhed, fotografering.... O.s.v..

Og grundet køb af så gode linser m.m. Er så mine billeder kan blive bedre...
Altså først og fremmest dem jeg tjener penge på.

Syntes bare ordet "virksomhed" lød så stort, når kun jeg er lille mig...

Jeg har revisor til at styre de "tal-ting". Jeg spørger bare ham næste gang.

Men tak for svarene.

Mvh Jane

Fra : Jane M. :o)

Dato : 01-10-04 12:18

> Personligt ville jeg holde mig fra dyre DX objektiver. De duer kun til
> dagens CCD'er - Full frame 24x36 kommer!
>
> Gert

Ok - nu vil jeg helst ikke "sables" ned, da jeg kun er en amatør og ikke ved
så meget om alle "definitionerne"...

(måske jeg skulle tage uddanelsen.. He he)

Jeg er klar over "Full Frame", men I forhold til objektiver er jeg lidt
"lost".. Hvilke objektiver passer til det?

Og når du siger det kommer - inden for hvilken tidsramme er det sådan cirka?

Jeg er klar over det vigtige I lysstærke objektiver, og derudover har jeg
fundet ud af af ED skulle være rimelig gode objektiver, men det med DX og
ovenstående du nævner er noget jeg ikke har været klar over.

Hvis du vil uddybe det, vil jeg være glad, så jeg ikke kommer til at købe
noget der bliver forældet - for hurtigt.

Jeg er nemlig interesseret nok I at købe noget "ordentligt" fra starten.

D.v.s. En linse som f.eks. 10.5mm f/2.8G ED AF DX Fisheye-Nikkor
Også er et dumt køb (det er en DX)..

På forhånd tak

Mvh Jane

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 12:58

"Jane M. "

DX objektiverne er designet specielt til Nikons nuværende CCD'er i digitale
spejlreflex.
De kan gøres mindre og lettere, da de ikke skal dække hele billedarealet for
et full frame kamera.
Sætter du et DX objektiv på en analog Nikon, givet sorte hjørner.

> Og når du siger det kommer - inden for hvilken tidsramme er det sådan
cirka?

Canon har annonceret deres første på markedet.
http://www.dpreview.com/news/0409/04092104canoneos1dsmkii.asp

Så Nikon kommer sikkert også med et - snart.

Det er en naturlig udvikling, så om nogle år kan vi sikkert få en Dxx70xx i
full frame til meneskepenge.
Indtil da vil jeg være glad for min D70.

Objektiverne skal helst ikke skulle skiftes ud, når den dag kommer. For mig
i hvert fald.

> D.v.s. En linse som f.eks. 10.5mm f/2.8G ED AF DX Fisheye-Nikkor
> Også er et dumt køb (det er en DX)..

Det tror jeg bestemt ikke, men det vil ikke kunne anvendes på et evt.
kommende full frame!

Gert

Fra : Jane M. :o)

Dato : 01-10-04 13:06

(snip)

> Det tror jeg bestemt ikke, men det vil ikke kunne anvendes på et evt.
> kommende full frame!
>
> Gert

Ok - Men det er KUN DX objektiverne der ikke kan - eller?

Mvh Jane

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-10-04 13:21

Gert Nielsen wrote:
> Canon har annonceret deres første på markedet.
> http://www.dpreview.com/news/0409/04092104canoneos1dsmkii.asp

Det har de jo ikke...

Det er deres andet på markedet, det gamle 1Ds var deres første
full-frame tilbage i 2002.

> Det er en naturlig udvikling, så om nogle år kan vi sikkert få en Dxx70xx i
> full frame til meneskepenge.

Eller også vil de blive ved med at have de små sensorer man bruger
nu, i begge lejre...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 01-10-04 14:08

> [...]

>et full frame kamera.
>Sætter du et DX objektiv på en analog Nikon, givet sorte hjørner.

Nikon har udtalt, at de ikke forventer at komme med et full-frame
digital SLR, men i stedet satser på DX formatet.

>Canon har annonceret deres første på markedet.
>http://www.dpreview.com/news/0409/04092104canoneos1dsmkii.asp

Det er nu nummer 2. Det første hed EOS-1 Ds. Derfor hedder det nye EOS-1
Ds mark II.

>Så Nikon kommer sikkert også med et - snart.

Der er mange som drømmer om det, men jeg tvivler på, at det kommer
snart. Jeg tror Nikon i stedet laver nogle Objektiver med meget kort
brændvidde til DX formatet. Som Canon har gjort det med deres nye 10-22
zoom i EF-S serien.

>Det er en naturlig udvikling, så om nogle år kan vi sikkert få en Dxx70xx i
>full frame til meneskepenge.
>Indtil da vil jeg være glad for min D70.

Jeg tror der vil gå lang tid - hvis over hovedet nogensinde. Jeg har
godt nok holdt mig fra DX objektiver til nu. Men det er nu mest fordi,
jeg også har et F100 (som jeg stadig bruger en gang imellem).

Peter

Fra : Povl

Dato : 01-10-04 23:39

Peter Rongsted wrote:

> [...]
> godt nok holdt mig fra DX objektiver til nu. Men det er nu mest fordi,
> jeg også har et F100 (som jeg stadig bruger en gang imellem).

Jeg er enig.

Det er bestemt ikke sikkert at fullframe-sensorer bliver særligt billige
i en overskuelig fremtid. Grunden til at elektronik hele tiden bliver
bedre og billigere er groft sagt at man kan pakke mere ned på den samme
eller mindre plads. Små sensorer betyder:

1: Flere sensorer per silicium-skive.
1a: VIGTIG KONSEKVENS HERAF: Flere sensorer produceret per fabrik per
måned. Chips-fabrikker afskrives hurtigt.
2: Færre %-del kasserede sensorer.

Derfor: Hvis sensoren bliver meget stor bliver billedkvaliteten godt nok
bedre - men over en vis størrelse (som bla. afhænger af hvor det samlede
kamera skal ende prismæssigt) vil forbedringen ikke være stor nok til at
modsvare den drastisk forhøjede pris.

Mit GÆT er at man stadigvæk om 10 år skal betale mere end 10.000 kr. for
et nyt kamera med fullframe-sensor! (Og at man i øvrigt til den tid for
10.000 kr. kan få et kamera som mht. megapixels og anden billedkvalitet
er bedre end 1Ds MkII - det er bare ikke et fullframe-kamera.)

I øvrigt siger Nikon (og andre fabrikanter som markedsfører
"digitalobjektiver") at de i designet har taget særligt hensyn til at
billedet skal ende på en digital sensor og ikke en flad film - noget med
at sensoren stiller højere krav til at lyset kommer ind nogenlunde
vinkelret.

Mht. Nikons og andres fremtidsplaner kan man nok ikke stole på hvad de
siger andet end annoncerede produkter. Canon påstod jo også for et års
tid siden at de ikke havde planer om andre EF-S-objektiver end 18-55'eren.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-10-04 13:03

Hej Jane,

FullFrame henviser til en chip, der er af samme størrelse som traditionel
film, altså 24x36mm. De chips Nikon bruger er lidt mindre (ca 1.5 gange). De
fleste objektiver kan levere billede over 24x36mm arealet. Men for at lave
noget, der er billigere og lettere, laver man DX serien, der "kun" laver
billede på den størrelse, der passer til chip'en. Den kan derfor ikke bruges
til fullframe kameraer, hvadenten det er med film, eller med den sensor, som
Nikon må forventes at komme med i deres D3, der ikke se set andet en 1.
aprils rygter om.

Man kan se at Nikon stadig udvikler deres non-DX objektiver og kommer med
særdeles find nyheder, så det må forventes at det lever videre. Jeg tror dog
at DX objektiverne og kameraerne med "lille" sensor vil leve mange år i
amatør markedet.

Bo //

Fra : Kenneth K

Dato : 30-09-04 16:07

On Thu, 30 Sep 2004 16:35:05 +0200, Jane M. <virker@hotmail.com> wrote:

> [...]
> de
> priser I kender?
>
> Ellers bare kom med gode råd, links m.m.

De vil alle passe perfekt på dit D70. Kvaliteten er bestemt "OK" da det
alle er topklasse objektiver. Var det mig som havde den slags penge til at
spendere på objektiver ville jeg gerne eje:

50 1.4
17-55 2.8 DX
70-200 2.8 VR
TC1.4EII

*savle* *savle*

vh.
Kenneth

Fra : Lars Troels

Dato : 01-10-04 12:23

Var det mig som havde den slags penge til at
> spendere på objektiver ville jeg gerne eje:

> [...]

Ja. Enig. Så mangler der bare den nye DX 12-24 f 4,0G

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-09-04 19:01

> [...]
>
> For det første vil jeg lige høre om de passer dertil?
>
> For det andet vil jeg lige høre om valget er OK (all around nok?)

Fremragende samling. Jeg ville nok tilføje en 50mm 1.8 eller 1.4. Det er små
lette objektiver, som tegner skarpt.

Jeg lægger især mærke til at du går efter lysstærke sager, og det er lige i
min smag, selv om det ikke er letvægts ting.

Hvis du køber udenfor EU kommer der told på. Hvis du køber i EU gælder
Nikons europæiske garanti. Indfører du fra US, skal du sende det derover,
hvis der bliver bøwl med det.

Bo //

Fra : Jane M. :o)

Dato : 30-09-04 19:24

On 30/09/04 20:00, in article 415c49cb$0$22676$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis du køber udenfor EU kommer der told på. Hvis du køber i EU gælder
> Nikons europæiske garanti. Indfører du fra US, skal du sende det derover,

Ja - jeg er klar over det med told m.m.... Men efter søgning på nettet ser
det ud til godt at kunne betale sig - trods alt..

Iøvrigt fandt jeg samme sted et Nikon D1X - huset kun - for KUN 2449 USD =
15.000 kr. Kan det næsten passe???

Det er sgu da tæt på man får lyst til et sådan.. He he...

Mvh Jane

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-09-04 22:01

> [...]
> 15.000 kr. Kan det næsten passe???
>
> Det er sgu da tæt på man får lyst til et sådan.. He he...

Det har jo den fordel, at du også kan bruge de "gamle" objektiver, der ikke
er AF på. Mange af dem kan anskaffes let brugte til "ingen penge", og er af
meget høj optisk kvalitet. Hvor mange af dine billeder kan tages på AF, og
hvor mange er det reelt lettere/hurtigere at bruge manuel fokus ?

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-10-04 21:51

Bo Bjerre wrote:

> Hvis du køber udenfor EU kommer der told på. Hvis du køber i EU gælder
> Nikons europæiske garanti. Indfører du fra US, skal du sende det
> derover, hvis der bliver bøwl med det.

Nope - jeg har just købt en SB800 i Las Vegas og den er udtrykkeligt
udstyret med en Worldwide garanti med direkte henvisning til DFA som
indleveringssted, hvis du får brug for garantien i Dk.

vh
Jan

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-10-04 01:00

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

>Nope - jeg har just købt en SB800 i Las Vegas og den er udtrykkeligt
>udstyret med en Worldwide garanti med direkte henvisning til DFA som
>indleveringssted, hvis du får brug for garantien i Dk.

Og de nægter at have noget med den at gøre, hvis du ikke har kvitering
fra Told&Skat på at den er indført helt lovligt. Dvs. at du har betalt
told og moms.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-10-04 06:13

In article <sgabn0h36ebk4egq8qbdll5f2md0ght589@4ax.com>, Peter Rongsted wrote:

> Og de nægter at have noget med den at gøre, hvis du ikke har kvitering
> fra Told&Skat på at den er indført helt lovligt. Dvs. at du har betalt
> told og moms.

Dvs amerikaneren på besøg i DK har et problem med at få repareret
sine ting på worldwide garanti ? Såfremt jeg låner / lejer udstyr
af en amerikaner der er på besøg, så er der intet ulovligt
i indførelsen. Jeg mener det er for dårligt at de selv gør sig til
dommere. Hvis de har mistanke om momssvindel bør de i stedet gøre
deres pligt, og anmelde det til T&S.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-10-04 08:29

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>i indførelsen. Jeg mener det er for dårligt at de selv gør sig til
>dommere. Hvis de har mistanke om momssvindel bør de i stedet gøre

En amerikaner på besøg i Danmark bør ikke have problemer, da det er
indført helt lovligt.

Peter