Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300dpi?
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 11:05

Jeg har betop taget nogle produktfotos med mit D70. Kunden mener imidlertid
at opløsningen på 300 dpi er for lav til tryk. Kan det være rigtigt - er
300 dpi ikke standard. Eller er det mig der er på afveje....

-Daniel

Fra : [HCS] 4000

Dato : 30-09-04 11:10

300 dpi er normalr det man bruger til magasin tryk.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-09-04 11:21

DH wrote:

> Jeg har betop taget nogle produktfotos med mit D70. Kunden mener
> imidlertid at opløsningen på 300 dpi er for lav til tryk.

Det lyder som en misforståelse et eller andet sted. Hvor stort skal
billedet trykkes (i centimeter) og hvor mange pixels er billedet på?
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Alex W

Dato : 30-09-04 11:31

> [...]
> at opløsningen på 300 dpi er for lav til tryk. Kan det være rigtigt - er
> 300 dpi ikke standard. Eller er det mig der er på afveje....

Hej Daniel

300dpi er standard.
Det bruger jeg.
Det er trykkeriet eller fotosætteren der sætter målene.

300 Dpi til magasintryk
450 Dpi til skøn og videretryk (sjældent brugt)

Hvis du sender ham billedet ... er det fløjtende ligegyldigt med DPI .. det
bestemmer layouteren. Billedet skal blot rumme oplysninger nok til et givent
format ... Dit kamera er formatet med fuld opløsning til tryk omkring A4
ved 300 Dpi ... A5 til sk.v. tryk.

/Alex W
www.skriverstuen.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-09-04 11:56

Læs her: http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 30-09-04 14:55

100 50 20 PostScript laser- & posterprintere

He he .. Niels

Det er da noget gammeldaws udstyr du måtte have ...
Min gamle laserprinter lavede billeder i 150 dpi... født 600 dpi
min nye i 300 dpi ..... født 1200 dpi

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-04 16:19

In article <415c101e$0$241$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Alex W wrote:
> [...]
>
> Det er da noget gammeldaws udstyr du måtte have ...
> Min gamle laserprinter lavede billeder i 150 dpi... født 600 dpi

Ja, men hver dot er sort eller hvid, ikke en værdi mellem 0 og mange.
Når der slås rester i, kan den så printe 137 lpi ? (Lines per inch)
Eller magasinkvalitet på 153 lpi ?

Min 1200 dpi kan ikke.

Fra : Alex W

Dato : 30-09-04 17:01

>Ja, men hver dot er sort eller hvid, ikke en værdi mellem 0 og mange.
Når der slås rester i, kan den så printe 137 lpi ?.. (klip)

Det jeg mener er at Niels bør opdatere sin liste så den er up to date ..
Den er jo god at have hvis den er opdateret.

/Alex W

Fra : Michael Holm

Dato : 30-09-04 21:55

Det er noget vrøvl, men kunder har heller ikke forstand på noget
somhelst....

Åbn billedet i photoshop. Resize det til dobbelt størrelse (i pixels) og sæt
opløsningen til 600dpi. Så holder kunder kæft, og du får dine penge. Trykket
bliver fint-fint. Gem det forresten i TIF, så filen bliver kæmpe stor. Ikke
fordi det gør nogen forskel i kvalitet, men fordi kunden tror han har fået
mere for pengene, hvis filen er større.

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-10-04 06:20

In article <cjhrqg$2d0m$1@news.cybercity.dk>, Michael Holm wrote:
> [...]
> fordi det gør nogen forskel i kvalitet, men fordi kunden tror han har fået

Problemet er vel,at bilkort er gået af mode. Med bilkort lærte man,
at selv den ringeste bil har en eller anden parameter der kan slå de
fleste andre, og at man skal se på mange parametre for at få et
komplet billede.

dpi er vel ligesom sensor størrelse, og digitalt zoom.
Et simpelt tal man kan sammenligne hvis man ikke fatter en brik.