Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billedstabilisering på objektiv
Fra : -Thomas H.-

Dato : 30-09-04 07:11

Hejsa.

Jeg har kig på det Canon objektiv her med billedstabilisering.

http://makeashorterlink.com/?D11125969 (forkortet link)

Er der nogle der har noget erfaring med det ? Er det det værd at købe et
objektiv med stabilisering?

Findes der evt. et Sigma EX objektiv af samme størrelse der også har
stabilisering?

De skal bruges på mit 300D

På forhånd tak
Thomas H.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-09-04 07:30

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> objektiv med stabilisering?
>
> Findes der evt. et Sigma EX objektiv af samme størrelse der også har

Det skulle efter sigende være et af Canon's bedste ikke L-serie objektiver
og akn klart anbefales ifølge flere andre indlæg her i gruppen.

Det fåes også som en EF-S serie som 17-85 mm, der kun passer på dit D300 og
D20 ( Det går længere ind i kameraet, og bagerste linse sidder tættere på
filmplanet)
Ellers er det helt identisk med 28-135-objektivet

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 30-09-04 10:48

"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse

> [...]
> filmplanet)
> Ellers er det helt identisk med 28-135-objektivet

http://kortlink.dk/technikdirekt/bu6

Det kunne meget vel blive min næste fotoinvestering. Det må være et
fantastisk objektiv til fotografering ved fester og sammenkomster. IS burde
gøre det nemmere at fotografere ved naturlig belysning eller slov syncro, så
man får hyggebelysningen med på billederne.

Man skal vel nærmest have sig en objektiv strategi, medmindre man har penge
til at købe det hele på een gang. Nu har jeg en Sigma 28-300 til allround
brug - den vil altid være velegnet til gade- og feriefotografering uanset
hvad jeg ellers får af bedre objektiver senere.
Det næste bliver så en 17-85'er IS og næste igen en 100-400 IS.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-09-04 11:06

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad jeg ellers får af bedre objektiver senere.
> Det næste bliver så en 17-85'er IS og næste igen en 100-400 IS.

Whoah, klap lige hesten
17-85'eren er med EF-S fatning. Den passer ikke med dit D10! Kun til D300 og
D20.
Objektivet er det samme som 28-135 F4,5-5,6 IS, men er rykket længere ind i
kameraet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 30-09-04 11:31

"Frodo Nifinger" skrev i
> Whoah, klap lige hesten

Hmm mon ikke også du snart kommer i en situation hvor du skal klappe
hesten... At dømme efter hvor velorienteret du er om Canons objektiver,
kunne jeg godt forestille mig at der snart opstår kraftig turbulens i din
privatøkonomi

> [...]
> D20.
> Objektivet er det samme som 28-135 F4,5-5,6 IS, men er rykket længere ind

Okay så må jeg finde et alternativ til den .. men det bliver nu ikke lige
med det samme.

mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-09-04 12:14

> [...]
> hesten... At dømme efter hvor velorienteret du er om Canons objektiver,
> kunne jeg godt forestille mig at der snart opstår kraftig turbulens i din

Tjahh!
Jeg tæller da grundigt på knapper.
Overvejer om jeg skal gå the Canon or the Nikon Way, og om jeg skal gå i
gang med stille og roligt at finde objektiver, jeg vil have for at købe
huset senere.
Objektiverne er jo det vigtigste, og da jeg ikke gider rende rundt med en
hinkesten monteret på kameraet, og kameraerne samtidigt dropper i pris,
virker det som en fornuftig løsning. Altså finde objektiver til en god pris
for så at købe det bedst mulige hus til de til rådighedværende penge.
det er selvfølgelig ikke nært så sjovt som at fare ud og købe hus og et
enkelt optik med det samme.
Men mit CooPix 4500 er jo heller ikke dårlig med min 3x telekonverter.

BTW.
Hvor skal du hentes lørdag morgen? Jeg er i Århus kl 6:30

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 30-09-04 12:41

"Frodo Nifinger" skrev i

> BTW.
> Hvor skal du hentes lørdag morgen? Jeg er i Århus kl 6:30

Lyder godt. Jeg bor lige i nærheden af Hydro-Texaco tanken på hjørnet af
Vejby Centervej og Grenåvej. Der kunne jeg jo stå og vente. Jeg er nem at
kende med 10D'eren om halsen.

mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-04 16:22

In article <415ba7dc$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> filmplanet)
> Ellers er det helt identisk med 28-135-objektivet

Ja, men som sagt væsentlige mere vidvinkel end 28-135mm på samme
kamera, men svarnede til 28-135mm på fullsize sensor/analogt.

Jeg er glad for den lange ende af mit 28-135mm, men mangler dog ind
imellem lidt i den brede ende.

Spørgsmålet er også om EF-S modellen er så god. Du kommer tættere
på glassets hjørner.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 30-09-04 07:38

On 2004-09-30, -Thomas H.- <condor-9@mail.xx> wrote:
> Jeg har kig på det Canon objektiv her med billedstabilisering.
>
> http://makeashorterlink.com/?D11125969 (forkortet link)

Linket virker ikke for mig[1], men det ser ud til der er tale om et
EF 28-135/3,5-5.6 IS.

> Er der nogle der har noget erfaring med det ? Er det det værd at købe et
> objektiv med stabilisering?

IS er en god ting, specielt når du med et EF 28-135 ved 135mm får en
min. blænde på 5.6.

> Findes der evt. et Sigma EX objektiv af samme størrelse der også har
> stabilisering?

Sigma har så vidt jeg ved ikke nogen standard zoom med stabilisering,
der skal man op i tele zooms.

1) irq% host www.canon.dk
www.canon.dk CNAME www.wip.canon.dk
www.wip.canon.dk A record not found, server failure

2) <http://www.sigmaphoto.com/html/zoom_intro.htm>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-09-04 20:01

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> wrote in message
> [...]
> objektiv med stabilisering?
>
> Findes der evt. et Sigma EX objektiv af samme størrelse der også har

Hej Thomas jeg kan varmt anbefale Canon 28 - 138 IS. Det dækker et godt
område, tager gode billeder og det gør at ofte kan undvære at bruge stativ.

Nedenstående billede er taget håndholdt ved 1/10 del sekund, med fuld
blændeåbning, ved 60mm (svarer til 96 mm). En tommelfingerregel siger at
lukkertiden skal være 1/brændvidden = 1 / 96 sec.
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=66540

mvh
Flemming

---

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-10-04 17:11

"-Thomas H.-"

> Jeg har kig på det Canon objektiv her med billedstabilisering.

> De skal bruges på mit 300D
>
> På forhånd tak
> Thomas H.

IS er udemærket, men træerne vokser altså ind i himlen,
på motiver der bevæger sig hjælper IS ikke, der må du
bruge hurtigere lukkertid - Det vidste du sikkert godt..)-max-