skilpadde?
Fra : Gitte J.L

Dato : 16-05-01 08:16

Jeg vil gerne vide hvordan en skildpaddefarvet kat egentlig ser ud, så
hvis nogen har et link eller et billede, ville det være
superduperdejligt.
- Gitte

Fra : Ann K.

Dato : 16-05-01 09:37

Hej Gitte.
En skildpaddefarvet kat er faktisk ikke andet end, hvad man ellers kalder
tortie eller trefarvet... Som regel er det altid hunkatte.
Svjh skal aftegningerne helst være skarpt afgrænsede, når man bruger
betegnelsen trefarvet/skildpadde, mens tortie sagtens kan være blot to
farver, der mere eller mindre gnider ind i hinanden...
Billeder??? Prøv at låne Aldertons "alverdens katte" (tror jeg den hedder)
på biblioteket... Bogen er smækfuld af pragtfulde kattebilleder på hver
eneste side Og her vil du kunne se hvor mange forskellige slags tortie
der findes... ex.vis tortiesmoke, tortietabby, tortie med hvidt osv osv...
Mvh Ann

Fra : Gitte J.L

Dato : 16-05-01 10:25

Fnis... jeg havde nærmest forestillet mig en lidt... "mønstret" kat...sådan
med antydningen af tern på ryggen..*G*
Vil straks bestille bogen hjem...jeg synes ikke jeg kan huske at have lånt
den.
- Gitte

Fra : Nina

Dato : 16-05-01 10:54

en skilpadde har vel ikke tabby-mønster. Farverne er vel ligesom store
flader med skarpe afgrænsninger.
Meget specielle, og meget smukke (efter min mening).
Hilsen Nina

Fra : Ann K.

Dato : 16-05-01 22:28

Hejsa.
>en skildpadde har vel ikke tabby-mønster.
<> Hmm - det vil jeg så straks fortælle til Askes halvsøster... en dejlig
brun-tabbymønstret skovdame med fine røde aftegninger i mønsteret

>Farverne er vel ligesom store flader med skarpe afgrænsninger.
<> Nej ikke hos alle... Saga's mor var nærmest sort med nogle røde plamager,
der virkede som om de var gnedet rundt i den sorte pels... Hmmm - totalt
umulig forklaring, håber nogen fatter den!

>Meget specielle, og meget smukke (efter min mening).
<> Tja, hver sin smag... Kan lige gå med til at synes at de tortie-katte,
hvor aftegningerne er skarpt afgrænsede da er "meget pæne"... Må indrømme at
jeg aldrig har set en så rent ud sagt _grim_ kat som Saga's søster!!! Et
ansigt, der var rødtabby med hvid blis og bryst, sort krop med disse
mærkelige gnidrede røde og hvide plamager... Mivver var næsten så grim at
hun virkede charmerende!

Mvh Ann

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 16-05-01 18:39

"Ann K." <tsars@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gitte.

> tortie eller trefarvet... Som regel er det altid hunkatte.

Det er det _altid_

Niels
=/\ . . /\= Benissa (lille og meget bestemt tortie burmeser)

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-05-01 19:13

Niels Jacobsen <just4y@wanadoo.dk> skrev...

> Det er det _altid_

Nej, ikke altid - der har gennem tiderne været adskillige tortie hankatte,
nogle endog fertile og brugt i avlen... det er fx ikke mere end et par år
siden at der blev født en tortie perserhan i DK, den har også været med på
udstilling! Men enig, det er sjældent...

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Tina

Dato : 17-05-01 15:34

Skildpadde som i kalder det er som sagt "altid" hunkatte jeg har læst et
sted at når det bliver hankatte så er det fordi at der er gået kuk i
"generne" Jeg mener også der er noget med at det er megt få procent der
bliver hankatte ca 10 stk i hele europa. Er der ikke oså noget med at
stribede røde katte uden nogen form for hvidt på altid er hanner?.

Tina

Fra : Grit Wessel

Dato : 17-05-01 17:43

> Skildpadde som i kalder det er som sagt "altid" hunkatte jeg har læst et
> sted at når det bliver hankatte så er det fordi at der er gået kuk i
> "generne"

Ja, det er helt rigtigt. Enten har katten fået et kønskromoson for meget
(XXY i stedet for XY) eller også er der sket en sammensmeltning af to
befrugtede æg meget tidligt i graviditeten (giver normale gener).

> Jeg mener også der er noget med at det er megt få procent der
> bliver hankatte ca 10 stk i hele europa.

Det er meget få, ja, men 10 i hele Europa tror jeg er lidt for lidt sat. Roy
Robinson skriver i "Genetics for Cat Breeders" (BiblEN for kattegenetik):
"The frequency of tortoiseshell males would appear to be about 0,6 per
cent".

> Er der ikke oså noget med at
> stribede røde katte uden nogen form for hvidt på altid er hanner?.

Nej, der er (masser af) røde hunner, og det er ligegyldigt om de er med
eller uden striber, eller med eller uden hvidt, for det er ikke kønsbundet.
For at få en rød hunkat, skal man parre en tortie hun og en rød han, eller
en rød hun og en rød han (når jeg skriver tortie/rød, mener jeg alle former
for tortie/rød, dvs. også blåtortie, creme, rødtabby, tortietabby med hvid
osv.)

MVH Grit

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : DK. True Trust

Dato : 17-05-01 22:01

Hej Tina
Vi har en Norsk Skovkat HUN. Hun er rød blotchedtabby uden hvid.
Du har ret i, at det ikke er så almindeligt at få røde hunkatte, der sakl jo
også være rødt på både mor og far for at avle røde hunkatte.
Du er velkommen til at kigge ind på vores side www.truetrust.dk find
Berlinetta under Norsk Skovkatte.
Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Tina

Dato : 17-05-01 23:51

Det var ikke helt sådan jeg mente med farven (har set på siden) Den er
mønstre i det røde den kat der er på siden, jeg mente katte kun røde med
(lige) striber. Eller er det også muligt at lave hunner af den slags?

Tina

Fra : DK. True Trust

Dato : 18-05-01 00:32

Hej Tina

ønstret du omtaler som lige striber er det man kalder for makreltabby eller
tigerstribet. Vores kat har striber som blotchedtabby eller også kaldt
clasic tabby eller bare tabby.
Ja det er muligt at lave makreltabby røde hunkatte, dog skal begge forældre
have rødt.

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 18-05-01 09:28

In article <9e1e29$9b$1@news.inet.tele.dk>, "DK. True Trust"
<nospamtruetrust@mail.dk> wrote:

      Hej

> Hej Tina Vi har en Norsk Skovkat HUN. Hun er rød blotchedtabby uden
> hvid. Du har ret i, at det ikke er så almindeligt at få røde hunkatte,
> der sakl jo også være rødt på både mor og far for at avle røde hunkatte.

   Jeg har da også en rød hunkat - Nala er flot mørk rød med mørkere
striber, hvid på maven og brystet og op over næsen og så med de fineste
små hvide poter.... Åh, jeg skal alså ha lagt billeder op af hende

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Tina

Dato : 19-05-01 09:07

Har tænkt over følgende hvis man har en torri hunkat hvilken farve skal man
så bruge for at hunkillingerne bliver tortie. eller hvordan laver man en
tortie ud fra en sort hvid kat kan man det?

Tina

Fra : Grit Wessel

Dato : 19-05-01 15:56

> [...]
så bruge for at hunkillingerne bliver tortie. eller hvordan laver man en
tortie ud fra en sort hvid kat kan man det?

I det følgende, når jeg skriver rød, mener jeg alle former for rød, dvs.
rød, creme, rød/hvid, cremestribet osv.
Når jeg skriver tortie, mener jeg alle former for tortie, dvs. tortie/hvid,
blåcremeblotchedtabby, tortiemakreltabby/hvid, blåtortie osv.
Og når jeg skriver sort, mener jeg alle former for sort/brun, dvs.
bruntabby, sort, blå og blåtabby m/u hvid.

En tortie hunkat, der bliver parret med en rød hankat kan få tortie og røde
hunkillinger + sorte og røde hankillinger
Tortie hunkat + sort hankat = tortie og sorte hunkillinger + sorte og røde
hankillinger
Sort hunkat + rød hankat = tortie hunkillinger og sorte hankillinger
Sort hunkat + sort hankat = sorte killinger
Rød hunkat + rød hankat = søde killinger (ja, jeg mener selvfølgelig "røde
killinger", men jeg synes, at den tastefejl var for sød til at rette
Rød hunkat + sort hankat = tortie hunkillinger + røde hankillinger

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-05-01 17:29

Hej Gitte

Har på siddende mås kun lige links til hvordan briter og burmesere ser ud i
"skildpadde-varianten" (kaldet tortie eller fx blåcreme for britens
vedkommende...) - briten i tortie-varianten er nok den, der er mest udbredt,
nemlig relativt store plamager i forskellige farver, evt. kombineret med
hvidt (som brite-pigen på det link, du får om lidt...), hvorimod burmeserens
tortiemønster er meget mere spættet - genetisk er farverne dog ens, så
hvorfor mønstret opfører sig anderledes på fx burmesere og orientalere, ved
jeg ikke... Men se selv her:
http://hjem.get2net.dk/bb-klubben/Brite/Index-BRI.htm (brite, klik på
Fotoalbum) og http://hjem.get2net.dk/bb-klubben/Burmeser/Index-BUR.htm
(burmeser, igen klik på Fotoalbum).

Mvh. Camilla

Gitte J.L <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B022924.2CEFB79B@hum.auc.dk...

Fra : DK. True Trust

Dato : 16-05-01 19:50

Se dette link
http://www.geocities.com/Vienna/9125/
det skulle gerne være en tortie HANkat Maine Coon
Så det er ganske rigtig, at der også findes tortie hankatte.
Miauuer fra Birgitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 16-05-01 22:15

Dvs. tortie/skildpadde kan faktisk variere helt enormt! I alt fald
kommer jeg aldrig til at kunne kende forskel på alle de former for
tortie, der optræder på Camillas link...spændende er de dog. Hankatten
fra dit link, Birgitte, er altså bare så nuser
Mange tak for linksene, jeg har faktisk længe undret mig over hvad
betegnelsen betød.
- Gitte

Fra : Grit Wessel

Dato : 16-05-01 22:19

> [...]
> tortiemønster er meget mere spættet - genetisk er farverne dog ens, så
> hvorfor mønstret opfører sig anderledes på fx burmesere og orientalere,

Hej Camilla
Er det ikke fordi det er med eller uden hvidt? Billedet af den tortie brite
var MED hvid, og burmesere og orientalere er UDEN hvid. Den hvide farve får
af en eller anden grund det røde og sorte til at dele sig op i plamager,
mens det bliver blandet, når det er uden hvid.

Og så må jeg vel også hellere sende et par links til tortie
(skildpaddefarvede) katte (selvfølgelig skovkatte - man ER vel miljøskadet
:

Tortie (uden hvid og uden mønster):
http://home.worldonline.dk/~carli/rafiung.htm og
http://hjem.get2net.dk/tilianova/DK/martha.htm
Tortie med hvid (uden mønster):
http://hjem.get2net.dk/tilianova/DK/kalypso.htm og
http://www.skovkat.dk/thecats/karena.htm
Tortietabby (uden hvid): http://home.worldonline.dk/~carli/uniung.htm og
http://www.truetrust.dk/wilde/kimbilled.html
Tortietabby med hvid: http://w1.1338.telia.com/~u133801168/dk/
(forsidebilledet) og http://hjem.get2net.dk/tilianova/DK/musen.htm
Blåtortie (uden hvid og uden mønster): http://home12.inet.tele.dk/kville/
(forsidebilledet)
Blåtortietabby med hvid: http://home.worldonline.dk/~carli/canberra.htm
Tortiesølvtabby (uden hvid):
http://hjem.get2net.dk/floresta-leaos/Frigg_.htm

Og vil man se flere, så er det bare at kigge siderne på denne linksside
igennem:
http://www.norskskovkat.dk/dansk/links.htm

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : Gitte J.L

Dato : 16-05-01 22:20

wow...dejlige billeder og dejlige katte!!!
- Gitte

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 17-05-01 17:43

Jamen så skal min dejlige kat da også lige med :)
Hun er en tortie med hvid huskat på 2 år. Om 14 dage skal hun føde, og faderen er
rød, så mon ikke der er chance for nogle flere farvelade-killinger?
http://www.kishka.dk/fie.html

Hilsen Dorthe ( - og Fie, der er stolt over endelig at være på nettet! )

"Gitte J.L" skriver:

Fra : Trine

Dato : 17-05-01 19:48

WAUW hvor er hun smuk!!!!

Jeg kan bestemt godt synes at racekatte er flotte....men det er bare så
sjældent at se en "almindelig" huskat der ser ud som din

/Trine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-05-01 22:37

Grit Wessel <wessel@mailme.dk> skrev...
> [...]
> af en eller anden grund det røde og sorte til at dele sig op i plamager,
> mens det bliver blandet, når det er uden hvid.

Hej Grit

Jo, det kan der da godt være noget om - altså at dem med hvid har større
plamager end dem uden... men der nu stadig forskel, for burmesere og
orientalerne (og sikkert også lige nogle andre racer...) er meget mere
spættede end nogen som brite/huskat/skovkat etc. jeg har set!
Men den med det hvide kan der nu godt være noget om alligevel, se fx her:
http://hjem.get2net.dk/marinas_cats/hunbri.htm - der er billeder af
3-farvede og 2-farvede...

Og tak for linksene til skovkattene

Mvh. Camilla

Fra : Anja

Dato : 17-05-01 09:11

Nogle spændende kattebilleder! Jeg har aldrig set noget lignende, men man
lærer noget nyt hver dag...

Personligt synes jeg lidt de ligner noget der har været oppe og slås med en
malerbøtte -jeg havde aldrig gættet det var racekatte, umiddelbart siger
min hjerne "gadekryds" når jeg ser disse farver. Hm. Anderledes.

--
mange hilsner
Anja

Fra : Tina

Dato : 17-05-01 14:37

Nu vi snakker om farver hedder det så noget specilelt når katte ser ud som i
Whiskas reklamen helt sølvgrå med sorte striber?

Fra : Gitte J.L

Dato : 17-05-01 14:46

.... jeg tror det kaldes sølv-tabby... mener i alt fald, at whiskatten er blevet
kaldt det, på NG'en her.
- Gitte

Fra : Grit Wessel

Dato : 17-05-01 15:19

> ... jeg tror det kaldes sølv-tabby...

Kært barn har mange navne:

Sortsølvtabby
Sortsilvertabby
Sølvtabby
Silvertabby

....og så findes tabby i flere mønstre. Den stribede hedder makreltabby:

Sortsølvmakreltabby
Sortsilvermakreltabby
Sølvmakreltabby
Silvermakreltabby

MVH Grit (som lige har fået eget domænenavn i dag

--
Grit Wessel
Ginkgo Norske Skovkatte

Fra : Nina