Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera som scanner?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 29-09-04 19:53

Nogen der har praktisk erfaring med at bruge et digtalkamera som
scanner?

Hvor stor opløsning skal kameraet have for at det kan lade sig gøre at
affotografere en A4-side og aflæse den i et OCR-program?
Jeg har prøvet med et 0,3 MP telefonkamera, og det virker bare ikke
(sikkert også fordi jeg ikke kan fokusere).

På nogle af Ricohs Caplio-kamereraer er der en indstilling for
tekst-scanning. Nogen der har prøvet og ved, om det gør nogen forskel?

Lars

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 29-09-04 20:25

jubija@yahoo.dk wrote:
> [...]
>
> På nogle af Ricohs Caplio-kamereraer er der en indstilling for
> tekst-scanning. Nogen der har prøvet og ved, om det gør nogen forskel?

Jeg har prøvet med et 3MPixel Canon PowerShot A300
indstillet til makro (5cm..50cm vistnok).
Jeg fotograferede den lille bog med brugsanvisning til kameraet
og puttede det igennem OCR software,
så nu kan jeg lave fritekstsøgning i min brugsanvisning.

Afhængig af bogstavernes størrelse og tydelighed kan det godt lade sig gøre
at fotografere og OCR en hel A4 side, men ellers må den tages i 2 omgange.

Det er væsentlig hurtigere at fotografere end at scanne gennem en
flatbedscanner.

Det bedste resultat opnås med god (solskins) belysning,
og der må ikke være relekser i det fotograferede.

Jeg trykkede først udløseren halvt ibund indtil den sagde
*bib* som tegn på at den nu havde indstillet afstand (skarphed)
og så langsomt helt i bund.

Det *kan* godt lade sig gøre uden stativ, men hurtigst og sikrest med
støtte til kameraet så rystelser undgås.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-04 22:15

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> wrote in message

> [...]
> at fotografere og OCR en hel A4 side, men ellers må den tages i 2 omgange.
>
> Det er væsentlig hurtigere at fotografere end at scanne gennem en

Det kommer da an på, jeg kan scanne og køre igennem ocr på 5 sek. det syntes
jeg nu er hurtigt nok.

Mvh
Simon

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-09-04 22:55

Simon Nielsen wrote:

> "Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> wrote in message
>
> Det kommer da an på, jeg kan scanne og køre igennem ocr på 5 sek. det syntes
> jeg nu er hurtigt nok.

Hvad er det for en scanner?

mvh

Carsten Riis

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 23:59

"Thorkild Dalsgaard" skrev i
> og der må ikke være relekser i det fotograferede.

Kunne man ikke bruge et Pol-filter på kameraet?

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-09-04 20:30

jubija@yahoo.dk wrote:

> På nogle af Ricohs Caplio-kamereraer er der en indstilling for
> tekst-scanning. Nogen der har prøvet og ved, om det gør nogen forskel?

Det kan næppe svare sig, at bruge et digicam til affotografering af
tekster, da selv en billig flatbed scanner vil være meget mere
velegnet til dette formål, og nemmere at arbejde med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 29-09-04 22:42

On Wed, 29 Sep 2004 21:29:38 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det kan næppe svare sig, at bruge et digicam til affotografering af
>tekster, da selv en billig flatbed scanner vil være meget mere
>velegnet til dette formål, og nemmere at arbejde med...

Det er jeg klar over.
Jeg burde måske have fortalt, at tanken bl.a. var at kunne tage sådan
en "scanner" med mig. Jeg har en A4-flatbed i forvejen, men jeg kan
ikke have den i lommen og den virker ikke uden en PC tilsluttet....

Lars

Fra : driver

Dato : 29-09-04 21:56

<jubija@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> På nogle af Ricohs Caplio-kamereraer er der en indstilling for
> tekst-scanning. Nogen der har prøvet og ved, om det gør nogen forskel?

Jeg bruger ofte et dig.camera ( i lav opløsning ) til at affotografere
dokumenter på Landsarkiver (i forbindelse med slægtsforskning). Det giver en
udemærket kvalitet, men det går ikke senere gennem et OCR program da det som
regel er håndskrevne (med gotisk skrift) dokumenter.
mvh
driver

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-04 22:17

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message

> [...]
som
> regel er håndskrevne (med gotisk skrift) dokumenter.

Det kan jeg se det geniale i Bruger selv affotografering at ting der ikke
kan tåle skarpt lys, så som gamle ikoner, malerier og andre skrøbelige
dokumenter, der er det en fotræffeig løsning.

Mvh
Simon

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 29-09-04 22:42

On Wed, 29 Sep 2004 22:56:07 +0200, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

> [...]
>udemærket kvalitet, men det går ikke senere gennem et OCR program da det som
>regel er håndskrevne (med gotisk skrift) dokumenter.

Interessant. Hvilket kamera er der tale om?

vh
Lars

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 30-09-04 17:53

> Interessant. Hvilket kamera er der tale om?

Jeg bruger en Nikon D100 til affotografering af gotiske skrifter på
mikrofilm. Glimrende resultat.

mvh
Ole