Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon D70 - problemer
Fra : Jane M. :o)

Dato : 29-09-04 17:31

Ok. Når jeg putter min 75-300 linse på blinker den bare FEE og jeg kan intet
gøre.

Når jeg putter min 35-70 linse på kan den kun stå på 35, hvis jeg prøver at
rykke den sidder den FAST..

Det er begge linser jeg ikke har brugt I lang tid (brugte dem med mit F-601
engang.

Kan den lille linse være låst på en måde - eller bare I stykker eller
hvorfor sidder den helt fast der?

Og hvad betyder FEE...?

Mvh Jane

Fra : Jan

Dato : 29-09-04 17:48

Hi

"Jane M. " <virker@hotmail.com> wrote in message
> Ok. Når jeg putter min 75-300 linse på blinker den bare FEE og jeg kan
> intet
> gøre.

Sæt den på max. blænde på blænderingen(Største blændetal). Det er kameraet
der styrer blænden så blænderingen skal kun bruges ovenstående. Når du så
skal justere blænden på f.x. A bruger du en ene "fingerhjul"

> [...]
> F-601
> engang.
>
> Kan den lille linse være låst på en måde - eller bare I stykker eller

Kan du dreje den når du har objektiven i hånden uden kameraet på?

/ Jan M

Fra : Jane M. :o)

Dato : 29-09-04 19:21

> Kan du dreje den når du har objektiven i hånden uden kameraet på?
>
> / Jan M

Nej - det kan jeg heller ikke...?

Mvh Jane

Fra : Jan

Dato : 29-09-04 20:43

Hi

> [...]
>>> engang.

Og du har vel ikke 601eren så du kan prøve om de virker på det hus?

> Nej - det kan jeg heller ikke...?

Mærkeligt. Jeg har også en 35-70mm. Sikkert den samme som din og der er ikke
så meget der kan gå galt der.

Hvad siger D70eren til 35-70? Også FEE???

/ Jan M

Fra : Jane M. :o)

Dato : 29-09-04 21:32

On 29/09/04 21:42, in article 415b1039$0$264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
"Jan" <jms_dk@removemeyahoo.com> wrote:

> [...]
> så meget der kan gå galt der.
>
> Hvad siger D70eren til 35-70? Også FEE???

Nej den kan sagtens bruges og virker.. Den kan bare kun stå på 35... Hmmm...
Sgu da underligt... Det er fuldstændig "låst" fast...

Det kan jeg ikke mindes den var sidst jeg brugte den.. Og nu har jeg kigget
rundt omkring på den og kan ikke finde nogle knapper eller andet, der skulle
kunne skabe det...

???

/Jane M

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-04 22:25

> [...]
kigget
> rundt omkring på den og kan ikke finde nogle knapper eller andet, der

Det kunne være det meget lidt smøremiddel der sidder i objektiver for at få
dem til at køre glat der i tiden er fordampet og er tørret ud selvom det
lyder undeligt. Prøv at tage den forbi en autoriseret Nikon forhandler og få
dem til at kigge på det.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-09-04 18:14

"Jane M. " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> F-601
> engang.
>
> Kan den lille linse være låst på en måde - eller bare I stykker eller

Den fejler ingen ting.

Du skal dreje blænderingen til maks blænde (f/32) og låse den der, så virker
den fint. På D70 kan du ikke bruge blænderingen på objektivet, men skal
stille den på kameraet.

MVH
Thomas

Fra : Jane M. :o)

Dato : 29-09-04 19:21

On 29/09/04 19:13, in article 415aed42$0$211$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> den fint. På D70 kan du ikke bruge blænderingen på objektivet, men skal

Ja - jeg troede også det var nok - men selvom jeg gør det siger den stadig
det samme.

:-I

Mvh Jane

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-04 22:26

> On 29/09/04 19:13, in article
415aed42$0$211$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,

> Ja - jeg troede også det var nok - men selvom jeg gør det siger den stadig
> det samme.

Virker underligt. Har du tjekket alle indstillinger på kameraet. Nå men også
med dette objektiv. Tag hele dit grej ned til en autoriseret Nikon
Forhandler og lad dem kigge på det. Det kan være de kan nogle tricks.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 21:58

> [...]
intet
> gøre.
>
> Når jeg putter min 35-70 linse på kan den kun stå på 35, hvis jeg prøver

Når den heller ikke kan drejes, når den ikke er monteret, er det ikke din
D70, men objektivet.

> [...]
F-601
> engang.
>
> Kan den lille linse være låst på en måde - eller bare I stykker eller

75-300 er vist ikke et CPU objektiv
Det betyder at du ikke kan anvende automatikken i D70. Sæt D70 i M og det
skulle virke.
Ps. Man kan vist få objektivet opgraderet for omkring en tudse.

Gert

Fra : AS

Dato : 29-09-04 22:05

Jeg har selv 75-300 4.5-5.6 AF. Den virker fint på min D70 i P, A, S mode.
Generalt alle AF objektiver virker med D70, med D og uden D.

Jeg er ikke sikker om der findes en MF version.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-09-04 22:07

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle virke.
> Ps. Man kan vist få objektivet opgraderet for omkring en tudse.

Nikkor AF 75-300 f/4.5-5.6 er med CPU, jeg bruger det selv på mit D70, men
hvad der sker med Jane's D70 og 75-300 kan jeg ikke forstå, mit virker fint
når bare den står på f/32.

MVH
Thomas

Fra : Jane M. :o)

Dato : 29-09-04 22:12

On 29/09/04 23:06, in article 415b23e1$0$208$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]

> hvad der sker med Jane's D70 og 75-300 kan jeg ikke forstå, mit virker fint

Ja - det har intet at sige, om den står på M eller AF, så det har noget med
selve objektivet at gøre..

Jeg er vist ret uheldig.

Går til en fotohandler og spørger I morgen..

Mvh Jane

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 22:33

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nikkor AF 75-300 f/4.5-5.6 er med CPU, jeg bruger det selv på mit D70, men
> hvad der sker med Jane's D70 og 75-300 kan jeg ikke forstå, mit virker
fint
> når bare den står på f/32.

Ja, så må der være noget andet galt.

Slog lige op i manualen.
FEE blink betyder at blænden ikke er sat på højeste blænde.
F-- blink betyder at det ikke er et CPU objektiv.

Så prøv at rense kontakterne på objektivet.

Gert

Fra : Jane M. :o)

Dato : 30-09-04 14:37

Nu har jeg sendt 75-300 til reperation, da de inde I butikken ikke kunne
sige, hvad problemet var.

Den alm. Linse 35-70 beholder jeg herhjemme imens, da jeg ellers intet har,
og han sagde at det kunne tage op til 2 uger... Hmmm..

Så må jeg jo nøjes med at tage billeder på 35.

Æv æv.. Da...

Hvis det hele ender med at jeg måske skal have nye linser kan mit køb godt
ærge mig, da jeg ellers ville have valgt Canon D20.

Men sådan kan det jo gå.

Mvh Jane
---
http://www.janemark.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-10-04 12:54

> [...]
>
> Hvis det hele ender med at jeg måske skal have nye linser kan mit køb godt
> ærge mig, da jeg ellers ville have valgt Canon D20.

Hejsa Jane.

Nu har jeg selv været ude for det problem du beskrev her, jeg har en
kammerat der lige har købt D70, og jeg tænkte, at han kunne jo sagtens låne
min 75-300, men den virkede ikke på hans kamera.

Har du fundet ud af, hvad der var galt, så jeg eventuelt kan få mit til at
virke på hans hus?

MVH
Thomas