Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tamron versus Sigma til Canon
Fra : BJ

Dato : 29-09-04 16:43

Hej gruppe,
Jeg har lige bestilt et Canon 20d med et EF-S 18-55 objektiv (billigt, men
sikkert ikke mere værd)...Jeg kunne godt tænke mig et teleobjektiv, der ikke
skal være særligt kostbart, og har i den forbindelse kigget på Tamron og
Sigma, der begge har et 70-300 4-5,6 på programmet...De hører begge til i
den billige ende (ca. 1K), men hvilket er bedst ????
mvh. og på forhånd tak
BJ

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-09-04 01:51

"BJ" <Bimmerol@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:415ad816$0$55819$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Sigma, der begge har et 70-300 4-5,6 på programmet...De hører begge til i
> den billige ende (ca. 1K), men hvilket er bedst ????
Du må undskylde min sarkasme, men hvorfor i al verden køber du et 10.500 ~ 14.000 kroners super kamera og så vil spænde en hinkesten foran det?
Hvis budgettet er begrænset til ca. 15.000. så er det da bedre at købe et D300 eller et lettere brugt D10 og så bruge resten af pengene på noget fornuftigt glas.
Kameraet er alligevel forældet om 2 år, mens objektiverne også kan bruges til næste generation af kameraer.
Et D10 med et godt objektiv giver langt bedre billeder end et D20 med en 300 mm, der er blød på midten.
Hvorfor spilde 1000 kr og masser af tid på et dårligt objektiv bare for at have det nyeste og bedste kamera.

Når vi snakker DSLR har kameraet også en del at sige mht. billedekvaliteten fordi filmmediet er en integreret del af kameraet, men vigtigst og dyrest er stadig objektiverne.
Samtidigt udvikles billedchipsene stadigt voldsomt, og nye kameramodeller vil vælte frem i en lind strøm.
Derimod vil optikkerne ikke ændres det store, og generelt vil de være kompatible med nye kameramodeller.
Det er altså i objektiverne, pengene skal lægges.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Max

Dato : 30-09-04 13:24

Kameraet er alligevel forældet om 2 år, mens objektiverne også kan bruges
til næste generation af kameraer.

Hvor er det forældet om 2 år?

Skal man bare hele tiden have det nyeste? hvad nu hvis billede kvaliteten
opfylder ens krav?

/Max

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 01-10-04 00:52

In article <415bfaed$0$236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Max" <maxsesSNOT@hotmail.com> wrote:

> Skal man bare hele tiden have det nyeste? hvad nu hvis billede kvaliteten
> opfylder ens krav?

Lige min tanke... Har selv købt et 20D (og ja !, "klarer" mig med
kitglasset so far), i den tro at jeg stadig har det om mange år. Jeg er
et af den slags mennesker der godt kan lide at ting har en hvis
affektionsværdi, altså at man forbinder ting med nogle gode
oplevelser... og et kamera er da, om noget, en ting der kan bringe
minder frem på nethinden.

Yderligere er jeg nybegynder/amatør/fotoenthusiast, (hvad jeg gætter på
at mange andre 20D/70D købere er), og ja !, det er totalt overkill at
kaste så mange penge efter et kamera for mit vedkommende, men det fryder
mig at ting som f.eks. AF bare funker. Selvfølgelig kommer der en
større, nyere og bedre model inden længe, men så længe jeg ikke skal
tjene til føden ved at sælge billeder opfylder dette kamera til fulde
mit behov (i modsætning til de få foregående eksemplarer jeg har ejet).

Til syvende og sidst kommer det vel an på at kende sine behov (?!), og
så sørge for at de bliver opfyldt... Det er jo (til en hvis grænse) ikke
kameraet i sig selv der sætter begrænsningerne, men derimod manden
(M/K), som trykker på udløseren.

Men al respekt for "gadgetfreaks" som bare må eje det sidste nye... det
er trods alt dem der er skyld i at folk som mig har *host* råd *host*
til at købe et 20D i dag .

Torben.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-10-04 08:39

Torben Hedstrøm wrote:
> Lige min tanke... Har selv købt et 20D (og ja !, "klarer" mig med
> kitglasset so far), i den tro at jeg stadig har det om mange år. Jeg er

20D lyder også bare som et rigtig godt kamerahus.. Og med god AF og
lavt støjniveau, AF-Servo samt lidt andre ting, er det ca. det meste af det
jeg savner ved mit nuværende 300D

> [...]
> så sørge for at de bliver opfyldt... Det er jo (til en hvis grænse) ikke
> kameraet i sig selv der sætter begrænsningerne, men derimod manden

Så længe AF ikke kan ramme, støjen er for høj ved iso1600+ og objektiverne
ikke er lysstærke nok, vil udstyret jo sætte en del af
begrænsningerne i visse tilfælde

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-10-04 01:42

"Max" <maxsesSNOT@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:415bfaed$0$236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvor er det forældet om 2 år?
>
> Skal man bare hele tiden have det nyeste? hvad nu hvis billede kvaliteten

Undskyld, men har du læst hele mit indlæg?
Jeg argumenterer for, at BJ skal købe et mindre kostbart og evt. brugt kamerahus for at bruge pengene på objektiver istedet, hvis budgettet skal holdes.
Hvad er selv det fedeste kamearhus værd, når der skal fotograferes gennem noget, der kan sidestilles med frostet toiletrudeglas eller en køkkenrulle med Vita Wrap på enderne?

Et brugt ikke for slidt D10 med en et godt objektiv giver da langt mere fotoglæde og langt bedre billeder end et D20 med et lavprisoptik. 1000 kr er 1000 kr for meget givet ud for et dårligt objektiv. Så simpelt er det.

Men bevares, køber BJ det billige optik, kan jeg sikkert købe hele systemet billigt af ham om 7-8 måneder, når han er blevet træt af det

Jeg vil foreslå enten et brugt D10 til ca. 6500 kr eller et nyt D300 med 18-55 mm standardoptikken til 6800 kr, en EF 28-135 mm f/4,5-5,6 IS USM eller EF-S18-85 mm f/4,5-5,6 IS USM (obs! kun til D300/D20), og et brugt EF 70-210 f/3.5-4-5 USM, der kan fåes til meget rimelige priser.
Så er der endda næsten råd til en 1,4x telekonverter eller et fornuftigt stativ.
så har han da noget, der er værd at bygge videre på, og trækker D20'eren stadig for meget, kan han jo springe på den, når prisen er blevet lidt lavere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : BJ

Dato : 01-10-04 13:32

Hej gruppe,
Tak for alle indlæggene..Jeg er selvfølgelig godt klar over, at optikken er
en væsentlig prismæssig andel af et kamerakøb..Min tanke var blot, at vente
lidt med de dyrere køb af optik, indtil udbuddet af EF-S bliver noget
større..Et
EF-S objektiv er vel alt andet lige mere velegnet end et tilsvarende
EF-ditto...Er det ikke sådan, at f.eks. EF-S 17-85 IS USM og EF 28-135 IS
USM er identiske bortset fra måden, hvorpå de anbringes på kameraet (EF-S'en
sidder tættere på spejlet) og virker derved mere rigtigt (bedre vidvinkel)
??? Prisforskellen mellem de 2 nævnte objektiver(nye) er ca. EUR 250,-...Er
dette beløb pengene værd ???
mvh. BJ

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-10-04 18:43

> [...]
> sidder tættere på spejlet) og virker derved mere rigtigt (bedre vidvinkel)
> ??? Prisforskellen mellem de 2 nævnte objektiver(nye) er ca. EUR

Det er så det gyldne spørgsmål.
EF 28-135 IS USM er efter al omtale et forrygende objektiv.
EF-S 17-85 IS USM er jo et identisk objektiv men placeret tættere på
filmplanet.
Derved opnår du den lavere brændvidde. Til gengæld udnyttes linsen meget
tættere på kanterne.
Det stiller langt større krav til linsernes kvalitet. (Risiko for kromatisk
aberration)

Der er mig bekendt ingen pålidelige anmeldelser med hensyn til objektivets
ydeevne, hvorimod EF 28-135 IS USM er meget anerkendt.
Spørger du mig, vil jeg nok satse på EF 28-135 IS USM og så nøjes med
standard optikken 18-55 mm til at dække det sidste vidvinkelområde.
Så er der også lidt flere penge til de lange teler Standardkit
objektivet skulle efter sigende slet ikke være så dårligt endda.
Senere ku man måske så kaste sig over et rigtigt vidvinkeloptik.

Et næsten helt nyt EF 28-135 IS USM er set i DBA til 2700 kr. Mon ikke det
kan handles lidt ned i pris

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger