Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
størrelse på filer
Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 29-09-04 12:52

Hej,

Er der nogen der kan forklare hvorfor et 6MP billede ikke fylder det samme
altid? For eks. ved lyder filer fylder 1minut 44,1/16 altid det samme,
uanset om der er forskel på "indholdet" i filen.

Igår aftes var jeg til et foredrag om buddhisme, med den danske Lama Ole
Nydahl, og tog i den forbindelse små 200 billeder. Da jeg så overførte
billederne, så jeg at stort set var alle billederne af forskellig størrelse.

Hvorfor?

Ses vi i øvrigt på fototur på lørdag?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Peter Schroeder

Dato : 29-09-04 13:16

"thomas schreiber (8200)" skrev
> Er der nogen der kan forklare hvorfor et 6MP billede ikke fylder det samme
> altid? For eks. ved lyder filer fylder 1minut 44,1/16 altid det samme,
> uanset om der er forskel på "indholdet" i filen.

Groft sagt fjerner en komprimering af lyd de
"alligevel ikke hørbare" over og sub-toner.

> [...]
> billederne, så jeg at stort set var alle billederne af forskellig størrelse.

Billedkomprimering fjerner dele af billedet. 100
strygere bliver reduceret til een enkelt stryger fordi de
alligevel "lyder stort set ens" (billedligt talt)
Jo flere strygere der kan fjernes, jo mindre bliver
filen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-09-04 14:12

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> alligevel "lyder stort set ens" (billedligt talt)
> Jo flere strygere der kan fjernes, jo mindre bliver

-Af samme årsag spillede Mantovani altid med 101 strygere
(jeg ku' bare ikke lade være)

Bo //

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 29-09-04 15:09

> "thomas schreiber (8200)" skrev
>
> Groft sagt fjerner en komprimering af lyd de
> "alligevel ikke hørbare" over og sub-toner.

Undskyld, men ved du hvad du taler om? Som du kan se skrev jeg 44,1/16 -
og som alle der ved en smule om lyd betyder det 44,100hz i 16 bit = ikke
komprimeret.

> [...]
> alligevel "lyder stort set ens" (billedligt talt)
> Jo flere strygere der kan fjernes, jo mindre bliver

?!?!? Forstår ikke din pointe.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 29-09-04 15:14

> Groft sagt fjerner en komprimering af lyd de
> "alligevel ikke hørbare" over og sub-toner.

> [...]

Og det var naturligvis underforstået at jeg mente WAV filer.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jens B

Dato : 29-09-04 13:18

"thomas schreiber (8200)" <NOSPAMg4@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altid? For eks. ved lyder filer fylder 1minut 44,1/16 altid det samme,
> uanset om der er forskel på "indholdet" i filen.

Fordi nogle billeder kan komprimeres mere end andre. Hvis du forestiller dig
et billede hvor hver eneste pixel har forskellige farver, så vil det være
umuligt at finde mønstre/områder med samme farver, og dermed umuligt at
reducere filstørrelsen udfra diverse komprimeringsalgoritmer. Hvis man
derimod har et billede med mange større ensfarvede områder, så har
komprimeringsalgoritmerne lettere ved at finde mønstre, som kan beskrives
ens. Det medfører at et billedet kan reduceres betydeligt i filstørrelsen.

Hvis man derimod taler om bitmap billeder .bmp så er størrelsen mig bekendt
altid den samme, forudsat der er det samme antal pixels, og at man har valgt
samme farvedybde i billedet.Dette skyldes at bitmap ikke komprimeres,
hvormed man altid beskriver farven på hver eneste pixel.

Jens

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 29-09-04 15:12

> [...]
> har valgt samme farvedybde i billedet.Dette skyldes at bitmap ikke
> komprimeres, hvormed man altid beskriver farven på hver eneste pixel.

Takker. Det forklarer det Hvis jeg nu gemte mine billeder i RAW, så
ville størrelsen forblive den samme?

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : HKJ

Dato : 29-09-04 16:01

"thomas schreiber (8200)" <NOSPAMg4@mail.dk> wrote in message

> Takker. Det forklarer det Hvis jeg nu gemte mine billeder i RAW, så
> ville størrelsen forblive den samme?

Det afhænger af raw formatet, nogle kamera (f.eks. Nikon D70) bruge tabsfri
komprimering, så vil filstørrelsen også variere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-04 13:05

> [...]
> Nydahl, og tog i den forbindelse små 200 billeder. Da jeg så overførte
> billederne, så jeg at stort set var alle billederne af forskellig

Det er sikkert jpg filer, og derfor lidt komprimeret, og det er jo
forskelligt hvor meget 2 billeder kan komprimeres.
Var det bitmaps var de lige store

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : HKJ

Dato : 29-09-04 13:23

> [...]
> altid? For eks. ved lyder filer fylder 1minut 44,1/16 altid det samme,
> uanset om der er forskel på "indholdet" i filen.

En lydfil fylder ikke altid det samme, prøv at se på mp3 filer.

Filer kan gemmes på flere måde:

Uden komprimering: Her vil størrelsen være fast, for en bestemt mængde data.

Med tabsfri komprimering: Variable størrelse, men komprimeringen vil ikke
være særlig høj ved foto eller musik.

Komprimering med tab: Variable størrelse, høj komprimering, kvaliteten
afhænger af den valgte komprimeringsgrad. F.eks. jpg og mp3 bruger denne
måde.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 29-09-04 15:11

> En lydfil fylder ikke altid det samme, prøv at se på mp3 filer.

Unskyld der skulle ahve stået WAV filer of course

Ok.

Fra : HKJ

Dato : 29-09-04 16:00

> Unskyld der skulle ahve stået WAV filer of course

Jeg regnede egentlig også med at du så på wav filer, det var derfor jeg
nævnte mp3, som et eksempel på en der bruger "lossy" kompression.