Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Ved fyret.
Fra : Erik W.

Dato : 28-09-04 23:52

Her et billede i en genre jeg ikke er helt fortrolig med, så jeg vil gerne
have lidt feedback. Det er taget med min nye Sigma 28-300mm 1:3.5-6.3, der
lige er kommet på markedet og ikke må forveksles med det gamle Sigma med
samme zoom spændvidde.
Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-09-04 00:16

"Erik W."
> [...]
> lige er kommet på markedet og ikke må forveksles med det gamle Sigma med

Det må være et af de fineste billeder jeg ikke har set, der er nok noget
du ku' gøre for at forbedre det, men det vil jeg overføre til dig med telepati..
Aah pyt lad os bare få det link, jeg er ved at sprænges af nysgerrighed.. )-max-

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 00:20

"-max-" skrev i news:Qgm6d.53386$Vf.2568941@news000.worldonline.dk...
> [...]
telepati..
> Aah pyt lad os bare få det link, jeg er ved at sprænges af nysgerrighed..

Okay så får I det .. http://wildau.dk/ved_fyret.jpg

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-09-04 00:36

"Erik W."
> "-max-"
> telepati..
> )-max-
>
> Okay så får I det .. http://wildau.dk/ved_fyret.jpg
>
> Mvh Erik

Tænk det var slet ikke sådan jeg havde forestillet mig det, hehe
det er sku da pisse flot, farverne og bokeh er super.. Indholds
mæssigt, hmm den røde lampe minder mig om Amsterdam, men
jeg er nok på vildspor her ;) absolut et lækkert billede.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 00:52

"-max-" skrev i news:rzm6d.53387$Vf.2568989@news000.worldonline.dk...

> [...]
> mæssigt, hmm den røde lampe minder mig om Amsterdam, men
> jeg er nok på vildspor her ;) absolut et lækkert billede.. -max-

Tak for det - Jeg kan også godt selv lide det. Menesker der sidder og
slapper af i solen forår og efterår er et rigtigt godt motiv tror jeg.
Indholdsmæssigt har jeg selv prøvet at tolke lidt, men jeg ender i en
blindgyde ved hver tolkning. "Fyret og hvad så?" "Moden dame med fyr" etc.
Mmmm med bokeh mener du spændet mellem den skarpe model og det uskarpe fyr
eller...?

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-09-04 01:00

"Erik W."
> [...]
> Mmmm med bokeh mener du spændet mellem den skarpe model og det uskarpe fyr

Med bokeh mener jeg det der er uskarpt, objektivet har virklig flot
bokeh.. Folk snakker så meget om bokeh - er egentlig ikke sikker
på hvad det står for men det lyder godt.. Lets bokeh..)-max-

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 01:21

"-max-" skrev i news:vWm6d.53390$Vf.2568991@news000.worldonline.dk...

> Med bokeh mener jeg det der er uskarpt, objektivet har virklig flot
> bokeh.. Folk snakker så meget om bokeh - er egentlig ikke sikker
> på hvad det står for men det lyder godt.. Lets bokeh..)-max-

Oh yearh. Jeg fandt den her artikel men jeg må indrømme jeg ikke rigtigt
fatter det. http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
Sigma 28-300'eren fik jeg i dag, og er bestemt ikke skuffet indtil videre.
Selvfølgelig har den som den superzoom den er svært ved at hamle op med de
bedste mere traditionelle objektiver, men til gengæld er den utroligt handy
at gå med. Med zoomen sat til 28mm er objektivet ikke større end et standard
28-80 objektiv, og det betyder at folkomkring en ikke opfatter at man går
med et teleobjektiv.

Mvh Erik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-04 07:43

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> bokeh.. Folk snakker så meget om bokeh - er egentlig ikke sikker
> på hvad det står for men det lyder godt.. Lets bokeh..)-max-

This is how Bokeh, come on every bodE

Det er et rigtigt lækkert stemnings billede det her. Flotte farver og en fed
dybdeskarphed.

Mvh
Simon

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-09-04 08:22

-max- wrote:
> [...]
> bokeh.. Folk snakker så meget om bokeh - er egentlig ikke sikker
> på hvad det står for men det lyder godt.. Lets bokeh..)-max-

Jeg så en signatur et eller andet sted som beskrev det meget godt: "when I
don't wear my glasses, all I see is bokeh!" Bokeh er ganske simpelt den måde
som de dele af fotografiet der er ude af fokus ser ud. Kvaliteten af bokeh
afhænger blandt andet af hvor mange dele irisblænden er opbygget af - er der
kun få ... lameller? plader? dimser? - bliver bokeh ret kantet i det, og
virker unaturlig. Er der mange... lameller? plader? dimser? - bliver bokeh
blød og naturlig. Bokeh består af utallige cirkler, og disse cirkler er ikke
særligt cirkulære med en simpel irisblænde. En god bokeh har cirkler der er
lysest i midten, og en jævn og blød fordeling ud til kanterne. Cirklerne i
et spejlobjektivs bokeh er klart lysest i kanterne, ligner ringe, hvorfor
det ser ganske håbløst ud.

Bokeh er desuden en afledning af det japanske ord for uskarphed.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 09:09

"Morten Wartou"skrev i news:_nt6d.1184$Mc1.280@news.get2net.dk...

> [...]
måde
> som de dele af fotografiet der er ude af fokus ser ud.

Jeg siger tak for en god forklaring Morten, nu tror jeg faktisk den sev ind.

Mvh Erik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-09-04 09:11

> [...]
> det ser ganske håbløst ud.
>
> Bokeh er desuden en afledning af det japanske ord for uskarphed.

Dejlig info, det er da lidt sejt at kunne se på et billede og sige, "dejlig
naturlig bokeh" med brillerne på næsetippen og hånden på hagen, ej det er
faktisk en fed info at have, endnu et fagord man kan blære sig med. Men
hvorfor har vi så først hørt det nu, hvor længe har man vidst på dansk at
der var noget der hed bokeh, at dybdeskarpheden og for den sags skyld,
uskarphed i billedet egentlig havde et navn?

Mvh
Simon

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-09-04 15:49

On Wed, 29 Sep 2004 09:21:45 +0200, Morten Wartou wrote:

> Cirklerne i et spejlobjektivs bokeh er klart lysest i kanterne,
> ligner ringe, hvorfor det ser ganske håbløst ud.

Også kendt som "doughnut-effekten

Det må vel blive til vaniliekranse på dansk..

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-09-04 08:38

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message

> Okay så får I det .. http://wildau.dk/ved_fyret.jpg

Rigtigt dejligt efterårsbillede. Du kunne ikke vente til torsdag, hva'?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 09:15

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse news:cjdop6$191q$1@news.cybercity.dk...

> Rigtigt dejligt efterårsbillede. Du kunne ikke vente til torsdag, hva'?

Jeg har to billeder - det her og et andet et som passer godt til ugens
emne. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilket der er bedst. Så jeg løste
problemet ved at fyre det her af og samtidigt få kommentarer på mit nye
Sigma. Det andet kommer på torsdag

Mvh Erik

Fra : Frederik Thorup

Dato : 29-09-04 10:16

Erik W. wrote:
> "-max-" skrev i
>
> Okay så får I det .. http://wildau.dk/ved_fyret.jpg

Tja det er da ikke en anarektisk tøs i iturevent tøj.

Er det "bokeh" eller iso støj i himlen? Syntes den virker lidt grumset, ikke
at det generer billedet, men jeg er bare nysgerrig.

Ångående den der fine uskarphed "bokeh", er der så nogen der ved hvordan det
udtales?

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-09-04 10:20

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> wrote in message

> Ångående den der fine uskarphed "bokeh", er der så nogen der ved
> hvordan det udtales?

"Båukii", vil jeg tro.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-09-04 14:22

"Jens Bruun"
> "Frederik Thorup"

> "Båukii", vil jeg tro.
>
> --
> -Jens B.

LOL.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 10:55

"Frederik Thorup" skrev i news:cjduc5$rj4$1@news.net.uni-c.dk...

> Er det "bokeh" eller iso støj i himlen? Syntes den virker lidt grumset,
ikke
> at det generer billedet, men jeg er bare nysgerrig.

Det er støj. Jeg er ikke fortrolig med kameraet endnu og var kommet til at
undereksponere billedet. Jeg har rettet det i Photoshop, hvilket desværre
har trukket noget støj frem.

Mvh Erik