Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af objektiv
Fra : Preben Holm

Dato : 28-09-04 19:34

Hej gruppe,

jeg søger et objektiv i en prisklasse der er til at betale for amatøren
(som jeg jo er), men hvad skal jeg vælge til mit Nikon D70.
Jeg har i forvejen 18-70 kit objektivet, men overvejer at få mig et
objektiv med større brændvidde.

Jeg har set på flg.:

- Tamron XR 3,5-6,3/28-300 DI N/AF (Nypris 349,- euro)
- Tamron XR 3,8-5,6/28-200 NAFD schwarz (Nypris 232,- euro)
- Tamron LD 4,0-5,6/70-300 M NAFD schwarz (Nypris 147,- euro)

- Sigma DC 4-5,6/55-200 N/AF (Nypris 169,- euro)
- Sigma 3,5-6,3/28-300 Macro NAFD (Nypris 299,- euro)
- Sigma C 3,5-5,6/28-200 NAFD (Nypris 185,- euro)

- Nikon AF-G 3,5-5,6/28-200 IF-ED schwarz (Nypris 366,- euro)
- Nikon AF-G 4,0-5,6/70-300 schw. inkl. HB-26 (Nypris 186,- euro)
- Nikon AF-D 4,0-5,6/70-300 ED 62 incl. HB-15 (Nypris 406,- euro)

Lad mig sige som det første. Jeg kan se ideen i at have et objektiv der
går fra 28mm til omkring 28-300 mm idet det giver et rigtig godt
allround-objektiv, men går det meget ud over kvaliteten, at den skal
være så allround (set f.eks. i forhold til 28-200)?
Dernæst har prisen jo også en rimelig betydning og jeg ser gerne
alternativer som f.eks. brugt udstyr, men der må jeg ærligt nok
indrømme, at jeg er på herrens mark i hvad jeg skal vælge).
Desuden skal jeg også huske at autofokus er et must (til D70 i hvert
fald) og lysmålingen skal også helst virke både med og uden flash!
Dette er også hensyn jeg skal tage til valg af nyt objektiv - hvilke
objektiver understøtter hvad?

Hvad angår Tamron og Sigma med blænde 6.3 - ja, autofokus stopper med at
virke, men hvad med kvaliteten. Vejl. udsalgspris er ca. den samme om
det er 28-200 eller 28-300 objektiverne, så jeg er lidt skeptisk for
kvaliteten af objektiverne - er der nogen generel sammenhæng.

Er der nogle brugte objektiver der kan anbefales - evt. også objektiver
med fast brændvidde på ca. 140-200 mm.
F.eks. a'la:
- Nikon Nikkor 135mm 3,5 Ai
- Sigma AF UC zoom 70-210mm l:4-5.6

og hvad skal jeg være opmærksom på?

På forhånd mange tak,

Preben

Fra : den ægte fotomand

Dato : 28-09-04 20:23

Sjovt det eneste du ikke skriver, det er hvad du skal bruge det til. Så hvad
er dit behov, du køber jo heller ikke en ferrari, hvis du har en familie på
5.

Vh Per

--
Billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Fra : Preben Holm

Dato : 28-09-04 20:34

> Sjovt det eneste du ikke skriver, det er hvad du skal bruge det til. Så hvad
> er dit behov, du køber jo heller ikke en ferrari, hvis du har en familie på
> 5.

Well, lidt af hvert såmænd. Jeg vil gerne have det kan klare
familiefesterne, lidt blomster/bier/sommerfugle makro-fotografering og
dyrebilleder på afstand... Så jeg tror nok ikke jeg kan komme mere
allround end det...

Jeg vil nok egentlig helst finde noget brugt der er godt (studerende har
ikke så mange penge jo), men så er prisen nok alligevel høj

Mvh / Preben Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-09-04 20:33

In article <4159ae89$0$55830$14726298@news.sunsite.dk>, Preben Holm wrote:
> [...]
>
> - Tamron XR 3,5-6,3/28-300 DI N/AF (Nypris 349,- euro)
> - Tamron XR 3,8-5,6/28-200 NAFD schwarz (Nypris 232,- euro)

Dette har jeg haft. Min konklusion er, glem alt om superzooms,
altså 28-200 / 28-300. Et standard Canon 70-300mm var MEGET bedre
(mindre CA (blå/røde kanter) og PF (Lilla kanter)), samt skarpere
billede.

> - Tamron LD 4,0-5,6/70-300 M NAFD schwarz (Nypris 147,- euro)
>
> - Sigma DC 4-5,6/55-200 N/AF (Nypris 169,- euro)
> - Sigma 3,5-6,3/28-300 Macro NAFD (Nypris 299,- euro)
> - Sigma C 3,5-5,6/28-200 NAFD (Nypris 185,- euro)

Sigma har en 70-300mm der hedder noget med Macro, APO og Super.
Det er en af de bedre af de billige 70-300mm.

> [...]
> allround-objektiv, men går det meget ud over kvaliteten, at den skal
> være så allround (set f.eks. i forhold til 28-200)?

Begge dele er lav kvalitet sammenlignet med 75-300 (som er ca. 4x
zoom i modsætning til de 7x på 28-200). Mit standardobjektiv på Canon
(der er et gevind til forskel) er mit Canon 28-135mm IS USM. Det giver
en rimelig fornuftig zoom, og næsten vidvinkel nok. Men mangler lidt
i begge ender.

Jeg har et standard 18-55mm til vidvinkel, og som zoom har jeg
båd een standard 75-300mm samt en Sigma EX 100-300mm. Og her er
Sigma så meget bedre at det billige standardobjektiv som regel
bliver hjemme, selvom Sigma'en er stor og tung.

> Er der nogle brugte objektiver der kan anbefales - evt. også objektiver
> [...]

Generelt er primes (fast brændvidde) af en ret fornuftig kvalitet.
Og til den lange ende kan en ren 300mm være et bedre valg end en
zoom der altid vil smide lidt kvalitet.

Fra : Preben Holm

Dato : 28-09-04 21:33

> [...]
> altså 28-200 / 28-300. Et standard Canon 70-300mm var MEGET bedre
> (mindre CA (blå/røde kanter) og PF (Lilla kanter)), samt skarpere

Ok. Men 70-300 giver ingen problemer (generelt) eller hvad, selvom det
jo trods alt også er ~4x zoom?

[snip]

> Sigma har en 70-300mm der hedder noget med Macro, APO og Super.
> Det er en af de bedre af de billige 70-300mm.

Set i forhold til Tamrom - hvad så?

Sigma'en du snakker om ligger på 199 euro.

Men hvad ville du foretrække:
- Sigma 24-135mm F2.8-4.5
- Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II
eller måske Tamron'en?

Jeg ved det er to vidt forskellige zoom's, men da jeg er mest
interesseret i zoom-range 135 mm området er det måske en telekonverter
der skal på den ene. Den første har lysforholdene iorden, men hvad med
farverne?

> Generelt er primes (fast brændvidde) af en ret fornuftig kvalitet.
> Og til den lange ende kan en ren 300mm være et bedre valg end en
> zoom der altid vil smide lidt kvalitet.

Ja, men priserne er åbenbårt tårnhøje. Er der nogle gode "billige"
primes at finde nogle steder?

Hilsen Preben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-09-04 09:29

Preben Holm wrote:
> Men hvad ville du foretrække:
> - Sigma 24-135mm F2.8-4.5
> - Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II
> eller måske Tamron'en?

Jeg ville foretrække at vente og købe en Sigma EX istedet når der
blev penge til det

EX-serien er god, det billige Sigma er ikke specielt godt.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Preben Holm

Dato : 29-09-04 17:33

> Jeg ville foretrække at vente og købe en Sigma EX istedet når der
> blev penge til det
>
> EX-serien er god, det billige Sigma er ikke specielt godt.

Ja, det kan godt være, men nu er det for mig ikke et spørgsmål om når
der bliver råd - for så snakker vi år før jeg synes, at jeg faktisk har
råd til sådan noget. Jeg har 3 år tilbage af studiet, og så er det
rimelig langt ude i fremtiden, at jeg i det hele taget får råd til sådan
noget stads.
Det er også derfor jeg måske hellere vil have noget brugt - hvis det kan
betale sig!

Mvh / Preben Holm

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-09-04 19:45

On Wed, 29 Sep 2004 18:32:40 +0200, Preben Holm wrote:

> Det er også derfor jeg måske hellere vil have noget brugt - hvis det kan
> betale sig!

Så anbefales du at holde øje med ebay.(com|de|co.uk) - der er et
pænt udvalg af brugt optik og slutpriserne ser generelt ok ud. De
har en agent-ting man kan downloade, så du nemt kan holde øje med
hvad der kommer til salg osv.

Jeg var helt grøn i hovedet over en Canon 100-400L IS på ebay for
en uges tid siden, men finanserne var desværre ikke til den, suk.
Men jeg holder øje..

Man skal selvfølgelig holde udkik efter fuskere, men Ebay har
nogle ok online vejledninger, som bør læses inden man kaster
nogle tusser efter noget glas.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-09-04 21:50

Preben Holm wrote:
> [...]
> råd til sådan noget. Jeg har 3 år tilbage af studiet, og så er det
> rimelig langt ude i fremtiden, at jeg i det hele taget får råd til sådan

Prøv at kigge efter et brugt Canon EF 75-300, det skulle være ganske
udemærket så længe der er nok lys, og det koster ikke meget brugt
(ca. 1000-1500,- kroner:)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Preben Holm

Dato : 30-09-04 16:24

> Prøv at kigge efter et brugt Canon EF 75-300, det skulle være ganske
> udemærket så længe der er nok lys, og det koster ikke meget brugt
> (ca. 1000-1500,- kroner:)

Det er et stadig til et Nikon D70! Lad mig gætte at Canons objektiver
ikke passer hertil

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-09-04 16:55

Preben Holm wrote:
> Det er et stadig til et Nikon D70! Lad mig gætte at Canons objektiver
> ikke passer hertil

Hov, iih, det er også Povl den slambert der giver sig til at snakke
om Canon midt i det hele

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-04 23:53

In article <slrnclob2a.6b3.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Hov, iih, det er også Povl den slambert der giver sig til at snakke
> om Canon midt i det hele

Ja, for Sigma objektiverne er vel af samme kvalitet uanset
fatning. Og så tror jeg jeg nævnte standard Canon tingen for
at have noget at sammenligne med. Går ud fra Nikon har noget
tilsvarende.

75-300mm er vel det nærmestr man kommer en zoom alle har på
programmet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-10-04 08:22

Povl H. Pedersen wrote:
> Ja, for Sigma objektiverne er vel af samme kvalitet uanset
> fatning. Og så tror jeg jeg nævnte standard Canon tingen for
> at have noget at sammenligne med. Går ud fra Nikon har noget
> tilsvarende.

Det må formodes at Sigma har samme kvalitet lige meget hvilken
fatning ja.

Hm, burde dpreview i øvrigt ikke bruge Sigma-optik når de
sammenligner dslr?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : nyrup

Dato : 28-09-04 21:29

Jeg har aldrig prøvet de nye "ultra-mega-meget *1000" zoom, men det er vist
en gammel sandhed, at jo større område et zoomobjektiv skal dække jo ringere
bliver kvaliteten. - Jeg har en del forskellig Nikon-optik i forvejen og
havde ikke lyst til at ofre det mere, som 18-70 mm sættet koster. Men efter
sigende skulle den optik ikke være helt tosset. Det synes jeg heller ikke
når jeg ser billeder taget med den. Så har du ingen optik i forvejen er det
da det bedste bud. Skal det være helt billigt og du stadig vil have
autofokus og lysmåling, men 1. klasses kvalitet, så køb en 50 mm optik,
enten en Nikkor eller en makro Sigma. Det duer. Du vil kunne tage en bunke
fremragende billeder bare med det ene objektiv! Men det bliver jo en let
tele, altså en 75mm på D70'eren. Helt fint til portrætter. Du kan også ofre
en 4-5000 kr og købe det ultimative (hvad billed-kvalitet angår) 60 mm micro
Nikkor (makroobjektiv) Det er et objektiv der står højt på min ønskeliste.
Det bliver rost til skyerne af ALLE tidsskrifter der tester objektiver og
Nikonkameraer.
Men vil du gerne ha' et alround-valg, så køb 18-70mm'eren. Selv om det ikke
er i den absolutte topklasse, så vil det sikkert ikke betyde noget i
praksis. Billedkvaliteten bliver garanteret højere end med langt de fleste
kompaktkameraer. Det er jo nok, trods alt, de færreste der får lavet
billeder større end A4 format.
Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg for et par år siden købte en billig (knapt
2000 kr) Voigtländer (Cosina eller hvad det nu er det også hedder) 19-35 mm
zoom. Jeg har allerede haft meget fornøjelse af den på mit F70. Jeg var
meget spændt på hvor "elendig" billederne nu ville blive på D70'eren, som
ifølge tests skulle kræve langt mere af objektiverne.
I praksis viser det sig, at til almindelige snapshots leverer det en ganske
akseptabel kvalitet. Jeg har fået fremkaldt A4 format hos en fotohandler og
det holder! Hvis jeg kigger godt efter og laver ekstreme udsnit på min skærm
kan jeg da se forskel på det og mit 300 mm Nikkor, som koster mange gange
Voigtländeren, men jeg klarer mig nu godt med det ind til videre. - Faktisk
er der, mig bekendt ingen objektiver der er testet til topkvalitet i
vidvinkelområdet! - Desværre!
Det er der DSLR har sin svaghed.
Men, igen, jeg tror nu ikke det har den store betydning i praksis. Endelig
kan man jo bruge et 35mm filmhus når man vil tage ekstreme
vidvinkelbilleder... De er efterhånden billigt til salg!
Men... selv om mega-zoom er praktisk, så har det en bagside....:
Billedkvaliteten falder

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-04 01:05

"Preben Holm" skrev i news:4159ae89$0$55830$14726298@news.sunsite.dk...
> - Sigma 3,5-6,3/28-300 Macro NAFD (Nypris 299,- euro)

Sådan een har jeg lige købt til mit 10D. Jeg har ikke nået at lære den at
kende rigtigt endnu, men den er dejligt nem at arbejde med. Mht
billedkvaliteten kan jeg ikke sige noget sikkert endnu, men jeg er
ihvertfald ikke blevet chokeret over kvaliteten.

Mvh Erik