Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 20D - nogen der har fået sig det kam~
Fra : Jan

Dato : 28-09-04 17:02

Er der brugere i nyhedsgruppen der har fået en Canon EOS 20D ??

Det ser jo ud til at være et temmeligt dejligt kamera, meget bedre en 10D på
et antal punkter og på mange måder tæt på EOS 1D mark II...

Mvh Jan

Fra : rosenauer.dk

Dato : 28-09-04 17:22

> Det ser jo ud til at være et temmeligt dejligt kamera, meget bedre en 10D

> et antal punkter og på mange måder tæt på EOS 1D mark II...

På trods af at jeg endnu ikke har nået at bruge mit meget endnu, og egentlig
mest købte det fordi jeg ikke kunne få leveret Mark II inden for overskuelig
fremtid, uden at betale psykotisk overpris, så virker det umiddelbart/indtil
videre som et rigtigt fedt og robust kamera. Crop factor og pris og en stak
andre ting differencierer selvfølgelig i forhold til Mark II.

Eneste meget underlige ting jeg har oplevet indtil videre var at softwaren i
kameraet låste totalt - fjernelse af batteriet afhjalp dog problemet .. der
kommer nok et software update på et tidspunkt der fixer det..

Derudover ville jeg nok læse sammenligninger, reviews og stolpe op o.s.v. på
www.dpreview.com, www.steves-digicams.com, etc. hvis jeg var dig og finde ud
af om det dækker behovene inden du køber..

Jeg har en stak fotos online på http://rosenauer.dk, der er taget med det,
og der kommer helt klart flere til inden for nærmeste fremtid :)

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-09-04 17:29

On Tue, 28 Sep 2004 18:01:54 +0200, "Jan"
<jan.nyhedsgruppesvar@mail.dk> wrote:

>Er der brugere i nyhedsgruppen der har fået en Canon EOS 20D ??

Yep jeg har det. Det er bare super hurtigt. Tænder med det samme og er
klar med det samme fra sleep. Det er altså slut med at miste billeder
fordi kameraer går i sleep mode.

Her er eet af de første billeder jeg har taget med 20D

http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo040918lioncub2.jpg

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-04 17:51

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo040918lioncub2.jpg

Sødt. Nogen særlig grund til, at du har beskåret halespidsen?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-09-04 17:56

On Tue, 28 Sep 2004 18:51:17 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

>Sødt. Nogen særlig grund til, at du har beskåret halespidsen?

Nej, det var en smutter. Billedet er ikke beskåret.

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-04 17:59

> Nej, det var en smutter. Billedet er ikke beskåret.

Ærgeligt. 70-200 f/4.0L er altså bare et super-objektiv, alt taget i
betragtning. Jeg solgte mit til fordel for et 100-400, og savner det
voldsomt.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-09-04 18:07

On Tue, 28 Sep 2004 18:58:49 +0200, "Jens Bruun"
> [...]

>Ærgeligt. 70-200 f/4.0L er altså bare et super-objektiv, alt taget i
>betragtning. Jeg solgte mit til fordel for et 100-400, og savner det

Ja det er faktisk mit favorit objektiv. Når jeg går rundt i zoo er det
det objektiv der er på 99% af tiden.

På et tidspunkt skal jeg også have mig et 100-400 men jeg sælger ikke
mit 70-200 blandt andet pga. vægten samt det kan kombineres med en
1,4x extender uden at det går ud over kvaliteten.

MVH Tommy

Fra : Jan

Dato : 28-09-04 18:08

Det er et godt billede Tommy, god skarphed på trods af kun et blændetrin fra
vidt åben.

Hvilken af de mulige type lysmålinger har du brugt ??
Har kameraet selv valgt fokuspunkt? eller har du ?

De to vandrette grene som løven ligger på virker tæt på overbelyste, måske
ikke teknisk, men når mine øjne ser på dem, det er dog ok da løven er belyst
korrekt.

Er det Raw eller jpg ?
Hvor meget har du efterbehandlet ?

Mvh Jan

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-09-04 18:26

On Tue, 28 Sep 2004 19:08:10 +0200, "Jan"
<jan.nyhedsgruppesvar@mail.dk> wrote:

>Det er et godt billede Tommy, god skarphed på trods af kun et blændetrin fra
>vidt åben.
>
>Hvilken af de mulige type lysmålinger har du brugt ??

Evaluerende lysmåling.

>Har kameraet selv valgt fokuspunkt? eller har du ?
Det var første dag så jeg lod kameraet vælge, det valgte midterste
samt nederste i midten. Hvilket svarer til lige mellem løvens højre
øje og næsen samt cirka midt mellem munden og grenen.

>De to vandrette grene som løven ligger på virker tæt på overbelyste, måske
>ikke teknisk, men når mine øjne ser på dem, det er dog ok da løven er belyst
>korrekt.
Ifølge PS CS raw converter er de ikke overbelyst.

>Er det Raw eller jpg ?

Jpg da Adobe på det tidspunkt ikke havde frigivet den nye raw
convertor og jeg havde læst at DPP som følger med ikke gav et godt
resultat fra raw. Men jeg optog både raw og jpg.

>Hvor meget har du efterbehandlet ?

Faktisk intet!, Resize samt save for web er alt jeg har gjort ved
dette billede.

MVH Tommy

Fra : Jan

Dato : 28-09-04 20:14

Det er et kanon godt billede, jpg - direkte ud af kameraet, det set ud til
at 20D kan levere lige så gode billeder som mark II.

Har du ændret på indstillingerne for farve og skaphed ?? eller er det som
kameraet kommer fra fabrikken ?

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-09-04 20:56

On Tue, 28 Sep 2004 21:13:31 +0200, "Jan"
> [...]

>at 20D kan levere lige så gode billeder som mark II.
>
>Har du ændret på indstillingerne for farve og skaphed ?? eller er det som

Jeg brugte så vidt jeg husker parameter 1 som de var sat fra
fabrikken. Default er parameter 2 som er neutral. Parameter 1 har mid
high i contrast, sharpen og saturation.

MVH Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-09-04 19:54

"Tommy Jensen"
> [...]
> fordi kameraer går i sleep mode.
>
> Her er eet af de første billeder jeg har taget med 20D

Smukt - super lækker belysning og farver, måske kan du
nedtone den lyse træstamme i forgrunden, den springer
lidt i øjnene.. -max--

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-09-04 20:58

On Tue, 28 Sep 2004 20:53:55 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

>"Tommy Jensen"

>Smukt - super lækker belysning og farver, måske kan du
>nedtone den lyse træstamme i forgrunden, den springer
>lidt i øjnene.. -max--

Er det dodge tool du tænker på? Kan du anbefale nogle parametre ?

MVH Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-09-04 23:15

> Er det dodge tool du tænker på? Kan du anbefale nogle parametre ?
>
> MVH Tommy

Ja/nej - "dodge tool" er slikkepinden, den lysner, neden under den
ligger hånden med hul i "burn tool" den gør det mørkere. Sæt den til
ca 5% og arbejd dig langsomt frem til et naturligt resultat og arbj i
mellem og skygge området, ikke i højlys området, da det så blir gråt
og flat..Det er nemt at arbejde med, men svært at forklare (syns jeg)
Hvis du har CS kan du også bruge higlight/shaddow adjustment, et
smart nyt værktøj, skal også bruges med måde.. -max-

Fra : Tommy Jensen

Dato : 29-09-04 06:11

On Wed, 29 Sep 2004 00:14:38 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Hvis du har CS kan du også bruge higlight/shaddow adjustment, et
>smart nyt værktøj, skal også bruges med måde.. -max-

Jeg forsøger, shadow/highlights kender jeg men har primært brugt den
til at frembringe detajler fra skygge områder ikke omvendt.

MVH Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-09-04 09:21

> Jeg forsøger, shadow/highlights kender jeg men har primært brugt den
> til at frembringe detajler fra skygge områder ikke omvendt.
>
> MVH Tommy

Aahaa så har du det bedste til gode, den blir du glad for.. -max-

Fra : Tommy Jensen

Dato : 29-09-04 17:17

On Wed, 29 Sep 2004 10:21:04 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

>Aahaa så har du det bedste til gode, den blir du glad for.. -max-

Jeg kan se hvad du mener, har lige prøvet. Bør jeg ikke anvender et
layer så jeg kan nøjes med at justere enkelte dele?

MVH Tommy

Fra : Tommy Jensen

Dato : 29-09-04 19:21

wrote:

> [...]
>Hvis du har CS kan du også bruge higlight/shaddow adjustment, et
>smart nyt værktøj, skal også bruges med måde.. -max-

Så har jeg prøvet at at gøre grenen lidt mørkere, det er nok ikke
perfekt endnu men det er da bedre synes jeg.

http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo040918lioncub2a.jpg

Herligt som man lærer nye ting i PS der kan rette op på fejl foretaget
af enten kamera eller personen bag

MVH Tommy

Fra : Peter Rongsted

Dato : 28-09-04 22:16

> [...]

>fordi kameraer går i sleep mode.
>
>Her er eet af de første billeder jeg har taget med 20D

Jeg så lidt på nogle af de andre billeder på din site. Jeg faldt over
dette UK_London_031229_062.JPG. Jeg har ikke så meget at sige om
billedet, med det er taget med et meget fleksibelt objektiv. Der står at
du har brugt et 18-55mm @ 135mm!

Peter

Fra : Tommy Jensen

Dato : 29-09-04 06:10

On Tue, 28 Sep 2004 23:16:08 +0200, Peter Rongsted
<nulldev@rongsted.dk> wrote:

> [...]
>dette UK_London_031229_062.JPG. Jeg har ikke så meget at sige om
>billedet, med det er taget med et meget fleksibelt objektiv. Der står at

Ja godt gået ikk? Jeg retter det ved lejlighed, scriptet der
loadede billed data ind gætter ikke altid rigtig med hensyn til
hvilket objektiv der er anvendt.

MVH Tommy