Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til selvhjælp
Fra : Jane K.

Dato : 27-09-04 23:18

Hej i gruppen

Sikken masse spændende læsning og hvor lære man meget, MEN jeg vil lære
endnu mere og har derfor
brug for lidt information fra gruppen.

Jeg har tænkt mig at investerer i Canon D20, jeg skal bruge en linse som
skal bruges til udendørssport, så som
vandskisport, motocross altså hvor sportsudøverne er
temmelig svær at komme tæt på. Har i nogle gode forslag ?

Ligeledes leder jeg efter nogle bøger hvor jeg kan lære
de grundliggende ting om hvad f.eks. 4.5-5.6 USM står for
og hvad er forskellen på 3.5-4.5 og f.eks. 4.5-5.6.
Jeg er temmelig opsat at sætte mig grund ind i sagerne før jeg kaster
en "formue" hos en fotohandler og at jeg ikke får købt katten i sækken.

Al hjælp og information modtages med kyshånd
MVH
Jane

P.S. nogle gode links med lærdom er mere end velkommen

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 27-09-04 23:56

Hej Jane...

Du kan evt. starte med at kigge her :

http://www.photozone.de/2Equipment/canonFAQ.htm

http://photonotes.org/articles/beginner-faq/

Mvh.

Torben.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-09-04 00:00

> [...]
> vandskisport, motocross altså hvor sportsudøverne er
> temmelig svær at komme tæt på. Har i nogle gode forslag ?

Mit umiddelbare bud på et objektiv vil være en telezoom i området 80-200
eller noget med længere brændvidde, og med en så hurtig blænde som du har
råd til (se nedenfor omkring blænde). Action kræver, at du har en hurtig
lukkerhastighed på kameraet.

> [...]
> Jeg er temmelig opsat at sætte mig grund ind i sagerne før jeg kaster
> en "formue" hos en fotohandler og at jeg ikke får købt katten i sækken.

Blænden er et udtryk for, hvor meget lys der kommer ind til filmen eller
sensoren på dit kamera. Den beskriver, hvor stort hullet som lyset passerer
gennem er, og det afhænger af objektivets brændvidde og diameter..
Skalaen er opbygget logaritimisk i følgende skala:
1 ; 1,4 ; 2 ; 2,8 ; 4 ; 5,6 ; 8 ; 11 ; 16 ; 22 ; 32 ; 45 ...
For disse tal gælder det, at jo lavere tallet er, jo større er hullet og jo
mere lys kommer der gennem objektivet. Arealet på blændeåbningen er stor ved
de små tal, og lille ved de store. For hvert trin på skalaen bliver
blændeåbningen halveret.
Blændetallet angives ved følgende betegnelse f/blændeværdi
En anden ting blænden har indflydelse på, er dybdeskarpheden af billedet. Jo
mindre blænde (større tal) jo større dybskarphed får du.

Blænden har betydning for lukkerhastigheden på dit kamera. Når blænden
bliver et trin mindre, vil der kun komme halvt så meget lys ind på filmen
eller sensoren. Derfor skal du, hvis du blænder ned, kompensere for dette,
ved at halvere din lukkerhastighed. Et eksempel på dette kunne være:
Et billede hvor du har blænde f/5,6 og en lukkerhastighed på 1/2000 sekund.
Du vil hellere have lidt mere dybdeskarphed og blænder ned på blænde f/8. Da
lyset er halveret, skal du kompensere og lukkerhastigheden skal derfor være
1/1000 sekund i stedet.

Af gode bøger kan nævnes de forskellige fotobøger fra forlaget Politikken og
denne side
http://www.fotoportal.dk/artikler/hvilken_blaende_og_lukkertid_er_bedst.aspx
forklarer også lidt omkring emnet.

Held og lykke med projektet.

MVH
Thomas

Fra : Frederik Thorup

Dato : 28-09-04 00:04

Jane K. wrote:

> [...]
> vandskisport, motocross altså hvor sportsudøverne er
> temmelig svær at komme tæt på. Har i nogle gode forslag ?

Til et kvalitetskamera burde du investerer i noget kvalitets glas. Hvis du
intet har nu, så kunne følgende være en god ide:

17-40 f4L ca 6kkr og 70-200 f4L til ca 5kkr

Skulle du være RIG så kig på:

24-70 f2,8L ca 10kkr + 100-400 f4,5-5,fL IS USM ca 11kkr!

Priserne er baseret på tyske internet forretninger, de vil være lidt dyrere
herhjemme.

> Ligeledes leder jeg efter nogle bøger hvor jeg kan lære
> de grundliggende ting om

Gå på biblioteket

> hvad f.eks. 4.5-5.6 USM står for
> og hvad er forskellen på 3.5-4.5 og f.eks. 4.5-5.6.

Det er egenligt ret simpelt. Jeg tager et eksempel, forsimplet.

Tag en EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM som det står i canons katalog

EF betyder det passer på en EF fatning, dvs alle moderne canon.

28-135mm er brændvidden. Hvor meget du kan ændre perspektiv, så du kommer
tættere på noget eller "længere væk". Ofte kaldet ZOOM, hvilket er forkert,
men folk forstår ofte hvad der menes.

f/3,5-5,6 er blænden. Altså hvor meget lys der kan komme igennem opjektivet.
Jo mindre tal, jo større blænde, jo bedre. Desværre er det dyrt og tungt at
få en stor blænde. Fx en f2,8. At der står 2 tal betyder at blænden er
forskellig mellem de to yderste brændvidder. Der forsvinder altså en del af
lyset når der zoomes ind med opjektivet.

IS betyder billidstabiliseret. Den fjerne mindre rystelser når du tager
billedet.

USM betyder at opjektivet er hurtigt til at forkuserer. Det vil være en
rigtig god ide til dit 20D, da det er lavet til at kunne fokuserer hurtigt.

> Jeg er temmelig opsat at sætte mig grund ind i sagerne før jeg kaster
> en "formue" hos en fotohandler og at jeg ikke får købt katten i
> sækken.

Skal du have noget kvalitets glas,men du ikke kan/vil betale de store
priser. Så prøv at kigge efter kopi-glas. Fx har jeg en Tamron 28-75 f2,8
som jeg er meget glad for. Den fås for lidt over 4kkr i DK og er
skarp+lysskarp. Desværre er fokuseringshastigheden lidt langsommere end
canons USM, men det er prisen også...

LINKS jeg syntes er gode:
http://www.fotoportal.dk/artikler/
http://luminous-landscape.com/

MVH
Frederik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-09-04 11:42

Frederik Thorup wrote:
> [...]
> 17-40 f4L ca 6kkr og 70-200 f4L til ca 5kkr
> Skulle du være RIG så kig på:
> 24-70 f2,8L ca 10kkr + 100-400 f4,5-5,fL IS USM ca 11kkr!

Eller evt. Sigma 70-200 f2.8 EX, det er et herligt objektiv.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Frederik Thorup

Dato : 28-09-04 13:39

Hans Joergensen wrote:

> Eller evt. Sigma 70-200 f2.8 EX, det er et herligt objektiv.

Sikkert, jeg listede bare det _jeg_ ville have købt.

(Hvis jeg havde pengene)

MVH
Frederik

Fra : Reidar Solberg

Dato : 28-09-04 12:00

> P.S. nogle gode links med lærdom er mere end velkommen

Ta en titt på: http://www.fototips.no

mvh Reidar

Fra : Jane K.

Dato : 28-09-04 17:29

Sikken en masse dejlig læsning at komme hjem til, så er det bare med
at få printet ud for hukommelsen er ikke hvad den har været

Som en skrev "hvis du er rig" *SMIL* næ ikke just, men jeg har
droppet en hobby for at gå over til en ny. Min gamle hobby
var min motorcykel som jeg går og venter på skal blive solgt,
de priser i nævner får mig ikke til at falde ned af stolen, for
havde regnet med at skulle af med små 25.000,- til 30.000,-
Og jeg vil have det bedste til nævnte formål for de penge, og
efter hvad i beskriver skulle det ikke være helt umuligt.

Så var der også en af jer der skrev "gå på biblioteket" *GRIN*
ja ja den er feset ind, men kunne personen der skrev dette måske
anbefale nogle gode fotobøger ?

Kom i tanke om at jeg faktisk havde købt Politikens "praktisk digital
fotografering"
så klokken blev mange i går.

TUSINDE tak for jeres hurtige og uddybende svar, jeg vil bruge tiden
indtil min motorcykel er solgt til at surfe på nettet efter jeres
anbefalinger.

MVH
Jane