Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PS CS Camera Raw 2.3 for 20D ejere
Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-09-04 06:46

Så har Adobe frigivet v2.3 af Camera Raw som understøtter cr2 raws fra
Canon EOS 20D. Det står godt nok ikke listet som officielt
understøttet men PS kan åbne filerne og konvertere dem.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2609

MVH Tommy

Fra : rosenauer.dk

Dato : 27-09-04 07:30

> [...]
> Canon EOS 20D. Det står godt nok ikke listet som officielt
> understøttet men PS kan åbne filerne og konvertere dem.

Fantastisk :) .. - er ved at være træt af at køre på en hacket udgave af den
gamle :') - forunderligt de ikke havde den klar ved launchtime af kameraet!

/Martin - http://rosenauer.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-09-04 10:17

Tommy Jensen skrev:

> Så har Adobe frigivet v2.3 af Camera Raw

De har samtidig også udgivet DNG (Digital NeGative), som er et
nyt format til arkivering af digital raw-data.

Mere info på: <http://www.adobe.com/products/dng/main.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N/A

Dato : 27-09-04 10:38

Fra : Thomas Corell

Dato : 27-09-04 10:38

Jens Bruun wrote:

> Hvorfor dog et nyt format? TIFF løser da opgaven til UG med kryds og slange.

Uden iøvrigt at tage stilling til formatet, er åbenlyse fordele jo:

- et fælles raw-format, i dag er det jo producent specifikt. Et
dugfriskt eksempel ville være at folk med 20D'ere ikke skulle vente på
at der blev skrevet raw-converter(plugins)
- mindre filer, et 5 Mpxl med 12 bit sensor indeholder ~60 Mbit (~7.5
MB) data, og et 5 Mpxl 8bit TIFF fylder ~15 MB. Strengt taget skal du
vælge 16bit TIFF, for ikke at smide informationer væk, dermed ~30 MB

Eneste ulempe jeg kunne frygte, er hvis Adobe laver det til en lukket
eller licenseret standard.

--
Don't waste space

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 10:54

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> Uden iøvrigt at tage stilling til formatet, er åbenlyse fordele jo:

Du var for hurtig til mig. Jeg slettede mit indlæg efter to minutter, da
jeg - efter lidt nærlæsning af Adobes papirer - egentlig godt kan se visse
fordele.

> Eneste ulempe jeg kunne frygte, er hvis Adobe laver det til en lukket
> eller licenseret standard.

Ja, og i følge Adobe selv, har _ingen_ endnu taget formatet til sig, men lad
os nu se...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-09-04 11:39

Jens Bruun wrote:
> [...]
> jeg - efter lidt nærlæsning af Adobes papirer - egentlig godt kan se visse

Jeg bruger en news-server der ikke efterkommer cancel's (det gør google
i øvrigt heller ikke).

Men nu er vi så off-topic, så fut relevant sted hvis du vil fortsætte
debat om cancel's..

--
Don't waste space

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-09-04 10:51

Thomas Corell skrev:

> Eneste ulempe jeg kunne frygte, er hvis Adobe laver det til en
> lukket eller licenseret standard.

Så ryger hele ideen med formatet jo, så det tvivler jeg stærkt
på at de gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : AS

Dato : 27-09-04 18:15

Den er god nok også til ejerer af andre kameraer.
Den er officielt listet fra i dag.

Fra : rosenauer.dk

Dato : 28-09-04 11:29

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse
> Den er god nok også til ejerer af andre kameraer.
> Den er officielt listet fra i dag.

Enig - og alene af den grund at den supporterer det nye DNG format gør den
generelt brugbar..

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk