Mørkeræd (dammit!!)
Fra : Hans B.

Dato : 03-11-04 16:03

Hej NG

Victor (Cairn, 17 mdr.) har hele tiden haft store problemer med skud og
fyrværkeri. Jeg har prøvet det meste, d.a.p.(pheromoner) og auretius, men
uden held. Hvis jeg sætter Auretius på på laveste lydstyrke oghan er ude i
have. Selv når jeg næppe kan høre det, rejser han ørerne og går ind i sin
kurv, og kommer ikke ud mere den dag. Et geværskud i det meget fjerne, giver
samme reaktion. D.a.p. har ikke hjulpet, så nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg
skal gøre.

Nå, men overskriften siger jo noget andet, fordi:

For 3-4 aftner siden var vi ude på aftenturen. Vi mødte een af hans
legekammerater og han var absolut ikke interesseret. Han kravlede bare ind
under buskene og sad og kiggede. Jeg måtte "hive" ham ud og resten af turen
prøvede han bare at komme ind under buskene igen. Da vi næsten hjemme
stormede ahn ind, satte sig i sin kurv med rejse ører og kiggede ud i
luften. Dér blev han så til den blev lyst. Under turen bestod vores kontakt
meget af at han ville op og hvis jeg prøvede at snakke med den anden hund,
hoppede han op måske jalouisi (?).

De sidste par aftner virker han mere og mere nervøs på vores aftenture. Det
har han ALDRIG været før. Der har ikke været nogen skræmmende situationer
eller fyrværkeri. Der er ingen påviselig årsag til hans angst.

Kan han være møkeræd? Hvorfor kommer det pludseligt? Og går det over igen?
Kan jeg træne ham på nogen anden måde end at gå ud i mørket?

Det er jo ikke let i på en årstid hvor mørket og det kommende fyrværkeri i
aftentimerne og jagt i dagtimerne er herskende.

Det er faktisk synd for ham og jeg vil gerne hjælpe ham, ved bare ikke helt
hvordan.

På forhånd tak

Hans

Fra : fam. Ager

Dato : 03-11-04 18:07

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aftentimerne og jagt i dagtimerne er herskende.
>
> Det er faktisk synd for ham og jeg vil gerne hjælpe ham, ved bare ikke

----------------------------------

Hej hans!

Det lyder underligt, hvis du mener at han ikke har oplevet noget der har
skræmt ham i mørket...
Ebbe, min nu 3 årige cairn har jo en jern psyke... der er ikke meget der kan
vælte ham af pinden..skulle lige være vores ene ragdoll kat... nå, men han
kan også tè sig om aftenen, når han er ude i haven, han farer rundt til
tider, og gør tilsyneladende af ingenting, og det er kun når det er mørkt..
men kun i perioder, men der er ingenting hvis vi er ude at gå tur i mørket.
kun når han render rundt for sig selv og sin "lillebror" boxerhvalp.

Jeg vil råde dig til at lægge dine ture når det er mørkt, er han til
bestikkelse, så fyld lommen med noget lækkert til turen, og lad være med at
ynke ham, men snak opmuntrende til ham. Bare det at man går og småsnakker
med sig selv, kan virke beroligende på hunden.
måske kunne du følges med en anden der har hund?, det kunne måske få victor
på andre tanker?!

mvh. Marie

Fra : ST

Dato : 05-11-04 19:45

> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Hans
> JA- det var et godt råd du fik, alier dig med en en ejer af en skudfast
hund gerne en jagthund og lad dem følges ad, det er bedst hvis de 2 hunde
kender hinanden på forhånd.
mvh Susanne