Vibrationer ved lave omdrejninger
Fra : Lars

Dato : 02-11-04 13:43

Hejsa,

Min bmw 530dA 2002 er begyndt at vibrere når motoren går i tomgang eller
meget lave omdrejninger (op til cirka 1000 omdr). Når omdrejningstallet
stiger herover forsvinder det fuldstændig. Det er kraftigt nok til at det
mærkes tyderligt i rat og kabine som helhed. Står man ud og lytter til
motoren lyder den normalt, ligesom der er i øvrigt ikke er noget at bemærke
i optræk eller andet.

Umiddelbart virker den til at gøre det primært når motoren er kold, men det
forekommer også når den er driftsvarm. Ind imellem går den også helt korrekt
i tomgang uden nogen vibrationer.

Hvis man med gearvælgeren i P eller N giver forsigtigt gas bliver
vibrationerne kraftigere op til cirka 1000 omdr hvorefter de brat
forsvinder. Tilsvarende med bilen i gear. Så problemet er ikke afhængigt af
om motoren er belastet af at trække bilen i gang eller om den er i gear.

Nogen forslag til hvad det dog kunne tænkes at være?

** Lars

Fra : Olesen

Dato : 02-11-04 18:12

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> Min bmw 530dA 2002 er begyndt at vibrere når motoren går i tomgang
eller...
> Nogen forslag til hvad det dog kunne tænkes at være?

En simpel plade som vibrerer ?
Prøv at trykke forskellige steder i motorrummet
mens den 'larmer'. Måske motorhjelm, noget ved køleren ?