MS Windows
briani 27239
Systemgendannelse med XP SP1
Fra : Lone Groes

Dato : 02-11-04 14:35

Hej gruppe

Jeg er absolut "ikke-nørd"

Har ledt her i gruppen, samt på ms-sider og google så godt jeg kunne, men
fandt ikke svar på dette problem:

Hvis jeg vil gendanne via systemgendannelse (som godt nok laver div.
kontrolpunkter!) får jeg flg. besked:

*Gendannelsen blev ikke udført. Computeren kan ikke gendannes til
(x dato og tidspunkt). Der er ikke udført nogen ændringer på computeren.*

Jeg har haft pcén lidt over et år, og har ikke haft brug for syst.gendannelse
(så vidt jeg lige husker!) - så jeg ved ikke om det er noget nyt! Men jeg ville
godt ha´det virkede inden jeg lægger SP2 ind. (bruger ikke ms-autoupdate!)

Jeg har et andet problem der er opstået fornyligt, - aner ikke om der er nogen
sammenhæng, men måske er der det for nogen af jer (det var da det begyndte
jeg først forsøgte at gendanne, uden held!)

Problemet er: normalt åbner jeg IE mens jeg er offline (bruger 56K modem!)
- herefter skriver jeg en url i adr. feltet, trykker shift eller klikker med musen - og
IE kalder selv op og finder siden. Det gør den ikke mere! Nu får jeg beskeden
"Siden kan ikke vises. Den side du søger efter er ikke tilgængelig....etc."
Jeg må så oprette forbindelse 'manuelt' - og når opkaldsforbindelsen er åbnet,
kan jeg klikke på urlen, og siden hentes.

XP er løbende blevet opdateret, jeg bruger Panda, Spampal, Spybot, AdAwere -
også alle opdaterede. Har prøvet at deaktivere syst.gendannelse og tjekke for
virus og bots i fejlsikker tilstand - ingenting dukkede op!

Mon der er nogen af jer der har nogen bud?

Så et sted at der måske kunne være noget med disken hvis systemgendannelse
ikke funger......men det ved jeg ikke hvordan jeg tjekker, og maskinen kører jo
ellers derudaf og er fra april 2003. Det eneste der kunne indikere noget i den
retning er når jeg defragger. Efter en defrag viser det visuelle billede at der stadig
er 'tynde hvide streger i det blå felt' (dvs. ledig plads) - færre end ved defragstart,
men de er der. Synes jo den burde 'cleare/pakke' så der kun var rene blå felter?

Håber nogen har nogen idéer til hvad det kan være / hvad jeg kan gøre!

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 02-11-04 14:55

"Lone Groes" skrev i en meddelelse

> Efter en defrag viser det visuelle billede at der stadig
> er 'tynde hvide streger i det blå felt'

Genstart, og gentag defrag. Prøv evt en god alternativ defragger, fx O&O
Defrag 2000 Freeware (win2k/xp):

http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=139

Mvh John

Fra : Lone Groes

Dato : 02-11-04 17:52

> Genstart, og gentag defrag. Prøv evt en god alternativ defragger, fx O&O
> Defrag 2000 Freeware (win2k/xp):
> http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=139

Ok, tak for tippet!
Har prøvet begge dele.
Nu kender jeg jo ikke O&O billedet. Men når jeg forsøgsvis defragger med
O&O - og derefter lader den alm. defrag analysere - viser den stadig tynde
hvide striber i det blå. Har også prøvet at deaktivere syst.gendannelse og så
defragge m.O&O - og tjekke billedet m. alm.defraganalyse - ingen ændring.
(har genstartet ind imellem som du skriver!)

Så......? Andre idéer?

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 02-11-04 18:42

> [...]

> O&O - og derefter lader den alm. defrag analysere - viser den stadig tynde

Hehe... du har da vist et skarpt blik :)

Du skal blot klikke på den grønne pil på O&O, og så lade den køre. Først
analyserer den, derefter defragger den, og så kommer et nyt vindue, når den
er færdig. (Hele processen tager 10-15 minutter på min bedre halvdel's
puter) De røde felter er 'de grimme', og bør være væk efter defrag. De hvide
gør ingen 'skade', er blot ledig diskplads.

Mvh John

Fra : Lone Groes

Dato : 02-11-04 20:55

>De hvide gør ingen 'skade', er blot ledig diskplads.

Den omdefinerer de fragmenterede (røde) blokke til compressed el.
exclusively locked (blå/pink) - det ser jo ok ud! Ingen 'røde' blokke efter
defrag.

De 'hvide striber' ser jeg (uden brug af lup eller læsebriller når jeg efterflg.
lader mit _gamle_ defragprogram køre en analyse på drevet. Men OK - hvis
du siger det ikke er noget problem med hvide striber.....så skulle det jo være
i orden!

Hmmm....men systemgendannelse virker stadig ikke........

--
vh Lone

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-11-04 16:34

Lone Groes wrote:
> [...]
> Det gør den ikke mere!
> Jeg må så oprette forbindelse 'manuelt' - og når
> opkaldsforbindelsen er åbnet, kan jeg klikke på urlen,

Kontrolpanel -> Internetindstillinger -> Forbindelse
-> Hak i enten "Brug altid standardforbindelsen" eller
"Ring op, når der ikke findes en netværksforbindelse"
afhængig af behovet.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lone Groes

Dato : 02-11-04 18:19

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Kontrolpanel -> Internetindstillinger -> Forbindelse
> -> Hak i enten "Brug altid standardforbindelsen" eller
> "Ring op, når der ikke findes en netværksforbindelse"
> afhængig af behovet.

Yes! Du skal ha´en medalje. Det virker )
Hvordan filen .......... Sgi da sært .......den stod på 'Ring aldrig....'
men det har jo da virket hidtil? Ret mystisk. Hmmm.....

Men nu virker IE. Så har jeg ét problem mindre!

Tusind tak for dén!

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 02-11-04 18:54

"Lone Groes" skrev i en meddelelse

> Hvordan filen .......... Sgi da sært .......den stod på 'Ring aldrig....'
> men det har jo da virket hidtil? Ret mystisk. Hmmm.....

Kan evt være 'kommet' med en Microsoft-opdatering... skal muligvis hindre,
at 'dial-up snavse-programmer' kan logge på uden din godkendelse.

"... Dialers are small programs which reconfigures your dial-up number to a
premium rate number. If you use a dial-up modem to connect to your isp you
are at risk. Premium rate numbers can cost you hundreds in just a few days!
...."

Scanning med Ad-Aware SE er et godt værn mod dial-up programmer og meget
andet 'snavs'.

Mvh John

Fra : Lone Groes

Dato : 02-11-04 20:55

> Kan evt være 'kommet' med en Microsoft-opdatering... skal muligvis hindre,
> at 'dial-up snavse-programmer' kan logge på uden din godkendelse.

Tak for info! Det gir mening!

>Scanning med Ad-Aware SE er et godt værn mod dial-up programmer og meget
> andet 'snavs'.

Jeg har kun AdAware - men den nye Pandaversion reagerer på dialup-programmer!

--
vh Lone

Fra : John

Dato : 02-11-04 22:13

"Lone Groes" skrev i en meddelelse

> Jeg har kun AdAware - men den nye Pandaversion reagerer på
dialup-programmer!

Glimrende! Men support for Ad-Aware 6 stopper:

"... The plan is that support for Ad-Aware 6 is to be phased out the first
week of November. ..."

Hele siden:
http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showtopic=50526&st=0&#entry346273

Den nye Ad-Aware SE er også gratis, og kan hentes fx her:
http://www.snapfiles.com/get/adaware.html

Mvh John

Fra : Lone Groes

Dato : 02-11-04 23:11

> Den nye Ad-Aware SE er også gratis, og kan hentes fx her:
> http://www.snapfiles.com/get/adaware.html

Den kigger jeg da lige på. Tak skal du ha´!

--
vh Lone

Fra : Lone Groes

Dato : 03-11-04 20:16

> Den nye Ad-Aware SE er også gratis, og kan hentes fx her:
> http://www.snapfiles.com/get/adaware.html

Bingo, så er den skiftet - og er kørende!
Tak for tippet

Det hjalp nu ikke noget på puterens evne til systemgendannelse.
Jeg gad vide om nogen af ms-opdateringerne kan ha´lavet
ged i noget dér også.....men det er jo ikke sådan 'bare lige' at udskifte
opdateringer med et 56K modem indtil en evt. 'synder' dukker op

--
vh Lone

Fra : Jørgen

Dato : 02-11-04 21:54

"Lone Groes" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> felter?
>
> Håber nogen har nogen idéer til hvad det kan være / hvad jeg kan gøre!

Hej Lone
Efter min mening kan du ikke bare slå systemgendannelse til og fra som det
passer dig.
Gendannelsespunkterne er sikkert derved sat ud af kraft, eller passer ikke
til den nuværende systemkonfigurering.
Prøv at slå systemgendannelsen til og start med at lave et genoprettelses
punkt. Du skal sørge for, at du har afsat nok plads til
genoprettelsespunkterne. Prøv derefter om du nu kan lave en genoprettelse.
Det er jo også muligt, at det er nødvendigt, at disable spamkiller og
lignende.
De hvide streger, der bliver tilbage ved defragmenteringen er helt normalt
ved XP.
Hilsen
Jørgen

Fra : Lone Groes

Dato : 02-11-04 23:44

"Jørgen" <jjgas@galnet.dk> skrev i en meddelelse news:htShd.8046$CZ5.2690@news.get2net.dk...

> [...]
> passer dig.
> Gendannelsespunkterne er sikkert derved sat ud af kraft, eller passer ikke

? Nu er det jo heller ikke sådan at jeg leger 'switch-on - switch-off' bare for sjov
Hvorfor skulle det kontrolpunkt der dannes ikke svare til systemkonfigureringen?
Er det ikke bl.a. det der gemmes i et gendannelsespunkt?

> [...]
>Prøv derefter om du nu kan lave en genoprettelse.
> Det er jo også muligt, at det er nødvendigt, at disable spamkiller og

Jeg har faktisk forsøgt at gøre netop det du siger - fx. deaktiveret syst.gendannelse,
disablet spamkiller og avprogram - aktiveret syst.gendannelse igen.....så den selv
lavede et kontrolpunkt, - og et par timer senere har jeg så skabt et kontrolpunkt til
- igen med disablet spam/av.....og har så forsøgt at få den til at bruge det første
genoprettelsespunkt. Men den vil ikke....og det er ikke diskplads den mangler!
(skyderen er sat på 7200 MB....så det er måske snarere for meget?)

Jeg ved ikke hvordan de to programmer i grunden skulle kunne forstyrre en
systemgendannelse - men det faldt mig ind som en mulighed. Hvorfor foreslår
du det?

> De hvide streger, der bliver tilbage ved defragmenteringen er helt normalt
> ved XP.

OK - så er det udelukket fra fejllisten.

--
vh Lone

Fra : Jørgen

Dato : 03-11-04 14:16

> [...]
>
> Jeg ved ikke hvordan de to programmer i grunden skulle kunne forstyrre en
> systemgendannelse - men det faldt mig ind som en mulighed. Hvorfor

Hej Lone
Nej - det har du jo nok ret i.
Jeg så for nogen tid siden et indlæg, hvor man forklarede, hvorfor et
gendannelsespunkt evt. ikke blev godkendt.
Det gik altså ud på, at noget i systemkonfigurationen ikke mere stemte
overens med tilstanden ved oprettelsen af punktet. Derfor anbefaledes
manuelt at oprette disse punkter ved de mindste manuelle ændringer. Det, at
man eventuelt har nogle programmer disablet på et sådant tidspunkt - kan det
opfattes som en ændring? - det var noget i den retning, jeg havde i
tankerne. Jeg har selv MacAfee's spamkiller - jeg synes den til tider
opfører sig mærkeligt.

Hilsen
Jørgen

Fra : Lone Groes

Dato : 03-11-04 20:18

"Jørgen" <jjgas@galnet.dk> skrev i en meddelelse news:wS4id.1213$uX4.513@news.get2net.dk...

> [...]
>den retning, jeg havde i tankerne. Jeg har selv MacAfee's spamkiller - jeg
>synes den til tider opfører sig mærkeligt.

Hmm...ved winupdates skaber den jo normalt selv et nyt kontrolpunkt,
og hvis jeg tilføjer eller fjerner et program plejer jeg også at lave et nyt
punkt manuelt før og efter, for at have muligheden for at fortryde hvis ikke
ændringen fungerer. (haha - spildt krudt.....når det nu alligevel ikke virker

Det kan jo sgisme ikke passe at der skal lukkes ned på div. kørende
processer for at systemgendannelse kan virke - puteren laver jo selv
kontrolpunkter med alt kørende! Hmmm...medmindre selvfølgelig at nogle
programmer er 'korrupte' på en eller anden måde, det kan du ha ret i!

Og hvis det er nødvendigt at disable et program gemmer puteren vel bare
en kode på at 'det her progr. er disablet ved kontrolpunkt dato/tid' mon ikke?

Er din Mac Afee hentet på nettet? Du ku jo prøve at fjerne den og hente den
igen så. Jeg fik en masse bøvl og ballade sidst jeg opgraderede Panda - det
viste sig at det var fordi den var hentet på Pandas spanske side - og der var
noget galt med en virtuel driver. Den gik helt 'banzai' med at ville ringe op til
nettet i tide og utide - og lavede kludder i oe´s visninger og filkomprimeringen.
Efter fjernelse og ny hentning + install har den bare virket!

--
vh Lone

Fra : Lone Groes

Dato : 04-11-04 18:23

> [...]
>
> *Gendannelsen blev ikke udført. Computeren kan ikke gendannes til
> (x dato og tidspunkt). Der er ikke udført nogen ændringer på computeren.*

Har netop prøvet at gendanne m. systemgendannelse i 'fejlsikret tilstand'
Det virker skisme!!

Så: hvad kan det være i den 'alm. tilstand' der gør at den ikke kan gendanne?
Den åbner jo alle programmer i den 'fejlsikrede' tilstand........ - så hvad er det
i grunden den _ikke_ åbner? Mon det er noget jeg kan fjerne?

Nu har jeg jo desværre ladet puteren slette alle tidligere punkter...så jeg kan ikke
gå tilbage til et punkt før den dato hvor jeg opdagede den ikke virkede i den
'almindelige tilstand'. Har kørt regcleaner......så hvad kan jeg ellers gøre?

Anyone?
--
vh Lone

Fra : Henning

Dato : 05-11-04 21:55

> [...]

den
> 'almindelige tilstand'. Har kørt regcleaner......så hvad kan jeg ellers

Før jeg indstallere større program ændringer, laver jeg et specielt her og
nu
gendannelsestidspunkt, den metode har indtil nu virket for mig.
Udover regclean, bruger jeg et program der hedder: Registry Mechanic, som
fjerner andre henvisninger som reg.clean ikke finder, kører man forskellige
cleaning programmer finder det ene noget det andet ikke gør, nogle fjerner
henvisninger til "temp" biblioteker, der kun oprettes når diverse programmer
har brug for det, og som sådan egentlig er valide nok.

Når man kører nogle reg.clean programmer, oprettes et gendannelsespunkt,
og hvis der er for mange sådanne punkter, er der ikke plads nok i
gendannelses
filen til at bevare alle disse punkter. Pladssen der bestemmer hvor stor en
del af
harddisken der skal bruges til system gendannelse betinges af
indstillingerne
for dette under egenskaber for harddisken. ( Sådan som jeg har fået det
forklaret)

MVH
Henning

Fra : Lone Groes

Dato : 06-11-04 14:16

"Henning" <h2m@spamnejtakmadsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Før jeg indstallere større program ændringer, laver jeg et specielt her og
> nu gendannelsestidspunkt, den metode har indtil nu virket for mig.

Ja - det havde jeg jo også gjort.....(uden iøvrigt at have haft brug for at 'gå
tilbage' indtil her fornylig!). Men læste mig til at evt. 'snavs' kunne gemme sig i
et gendannelsespunkt, og da jeg ville undersøge om det var noget 'snavs'
der gav mig problemerne, slettede jeg alle tidl. gendannelsespunkter!

> [...]
> henvisninger til "temp" biblioteker, der kun oprettes når diverse programmer
> har brug for det, og som sådan egentlig er valide nok.

Hmmm......det program jeg bruger hedder RegCleaner, - tror du der er nogen
idé i at prøve at 'cleane' med et andet program?

De problemer jeg fik, der gjorde at jeg (efter at have kørt div. bot/adware og
onlinescannere) forsøgte at gendanne, kan lokaliseres til en dag hvor jeg
dels opgraderede Panda, og dels forsøgte at downloade en mega-driver til
min HP-printer (som de skriver er vigtig før insatll af XPsp2). Belært af dét
dropper jeg for fremtiden at foretage flere forsk. ændinger samme dag! Det
gør det for indviklet at fejlfinde, - specielt når det tilsyneladende har lavet
blokeringer af mine muligheder for at anvende systemgendannelse.

Med dwld. af HP-driveren fulgte åbenbart et eller andet 'smart' program, som
efterfølgende forsøgte at fortsætte den afbrudte hentning hver gang jeg gik på
nettet. Og samtidig forsøgte Panda med jævne mellemrum at gå på nettet når
jeg var offline. Jeg er som sagt ikke nogen pc-nørd, - og troede jeg havde fået
et eller andet 'snavs' på maskinen der nu prøvede at kalde op..... men kunne
ikke finde noget.

På HPsiden stod forklaret at man efter dwld. og install af driveren skulle tømme
/fjerne diverse mapper og filer, hvilket jeg gjorde (selvom dwld. jo ikke var
fuldendt). Jeg tømte også de forskellige tmp/temp-mapper. Det stoppede den
aktivitet der ellers havde været mht. at fortsætte dwld. fra HP.

Men Panda forsøgte tilsyneladende stadig at ringe op - hvilket jeg ikke kunne
greje. Så jeg lagde ZoneAlarm ind i et forsøg på at lokalisere _hvad_ det var
der gik på nettet.....og udfra dens meldinger, (uha - som ikke pc-nørd er Z.A
noget af en udfordring!) og lang tids søgning på google fandt jeg frem til andre
der havde tilsvarende problemer, og at det var en virtuel driver i den hentede
Panda der var korrupt. Altså blev alt Panda-relateret fjernet. Og jeg hentede
den nye version - som der ikke har været problemer med.

Jeg har efterfølgende fjernet ZoneAlarm igen, da jeg er for u-nørdet til at lure
hvad jeg skal svare når den vil vide om det og det program el.sære filnavne må
gå på nettet.......(hvad i alverden skal fx. mit wordprogram på nettet for, eller
spool-ditten og datten???)

_Finale_: kan det være noget af det fra HP, og måske også fra ZoneAlarm jeg
ikke har fået fjernet ordentligt - som laver bøvl i systemgendannelsen mon?
Og hvordan finder jeg ud af det?

> [...]
>af indstillingerne for dette under egenskaber for harddisken. ( Sådan som jeg

'RegCleaner' virker på den måde at den lokaliserer, og oplister forskelligt
som den mener kan fjernes - og så er det op til en selv at vælge ud hvad der
skal fjernes. Der laves ikke gendannelsepunkter med mindre man selv gør det
manuelt. Skaber 'Registry Mechanic' selv gendannelsespunkter? fjerner den ting
uden at spørge?

Ja - pladsen til systemgendannelse kan indstilles under: 'Egenskaber for
system' -> 'Systemgendannelse' -> 'Indstillinger'. Hvis man har pladsproblemer
kan man begrænse antallet af gemte systemgendannelser ved at mindske
den mulige plads.

--
vh Lone

Fra : Lone Groes

Dato : 06-11-04 14:34

"Henning" <h2m@spamnejtakmadsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Såvidt jeg kan se er kun en del af mit svarindlæg blevet sendt??? Hvorfor mon
nu det?

Anyway - her er resten af det: