HVilket udstyr skal der bruges til trådløs~
Fra : Mikael

Dato : 02-11-04 22:47

En af mine bekendte har lige nu alm. bredbånd fra TDC, med
et kabel fra modem til pc.
Han vil gerne have installeret trådløs netværk, så ungernes computere
også kan komme på Internettet, og så de kan spille mod hinanden
Desuden skal printeren deles, så den også kan bruges af alle, uden
hans pc skal være tændt.

Hvilket udstyr skal han bruge, så det er godt og stabilt, uden det
koster hans bondegård!
Han ser helst, at de trådløse netkort forbindes til usb og altså ikke
interne netkort.

Mikael
mj38@mail.danmark
Lav danmark om til dk i min mail

Fra : Jens

Dato : 02-11-04 23:37

"Mikael" <mj38@mail.danmark> skrev i en meddelelse

> Hvilket udstyr skal han bruge, så det er godt og stabilt, uden det
> koster hans bondegård!
> Han ser helst, at de trådløse netkort forbindes til usb og altså ikke
> interne netkort.

Afhænger af hvad huset er lavet af, og hvor langt der er fra AP til pcèr

Mvh Jens

Fra : Mikael

Dato : 02-11-04 23:45

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> Afhænger af hvad huset er lavet af, og hvor langt der er fra AP til pcèr
>
> Mvh Jens
> --

Huset er lavet af alm. mursten og der er vel ca. 30 m. fra AP til
den pc, der står længst væk.

--------
Mvh

Fra : Jens

Dato : 03-11-04 07:53

"Mikael" <mj38@mail.danmark> skrev i en meddelelse

> Huset er lavet af alm. mursten og der er vel ca. 30 m. fra AP til
> den pc, der står længst væk.

30 meter er langt for et trådløst netværk, især indendørs, meget langt.

Hvis det er muligt, er et kabel at foretrække, det giver højere hastighed.

Printeren kan tilsluttes en printserver, som kan fås løs, eller indbygget i
en router.
Trådløse netkort skal nok være usbdongle typen, så man kan placere den bedst
muligt for signalet.

Mvh Jens

Fra : Jan V.

Dato : 03-11-04 07:57

> Huset er lavet af alm. mursten og der er vel ca. 30 m. fra AP til
> [...]

Min erfaring med AP'er (1 x DLink og 1 x Linksys) er at du aldrig får den
til at række 30 m i et murstenshus, med murstensvægge.

Derhjemme privat har jeg med et DLink problemer med at række over 10-15
meter gennem 2 stk murstensvægge.

Og på arbejdet, hvor vi har et Linksys og kun har gips vægge, tror jeg at
det maks rækker omkring 20-25 meter - men så er vi også nede på 1 mbit/s i
hastighed.

Jeg har så prøvet derhjemme med Linksys'en og det gav da et lidt bedre
signal, så det afhænger også af AP'et.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 03-11-04 08:03

"Jan V." <jv@REMOVE THISdgm-sdg.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har så prøvet derhjemme med Linksys'en og det gav da et lidt bedre
> signal, så det afhænger også af AP'et.

Det afhænger af alt fra AP, netkort, og hvordan jernarmeringen sidder i
murene.
En gibsvæg har en metalskinne for hver hlve meter ca...., en mustens ydervæg
har en masse murbindere.

Men det kan jo som regel løses med eksterne antenner, og en god tålmodighed.

Mvh Jens

Fra : Mikael

Dato : 03-11-04 18:37

> [...]
> "Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> Huset er lavet af alm. mursten og der er vel ca. 30 m. fra AP til

Jeg har lige talt med ham og de 30 m. var vist skudt lidt over målet!
Nu har han målt det op og fået det til ca. 12 m i lige linie gennem
2 murstensvægge.
Er der en der kan sætte navn på det udstyr der ville være bedst?

Mvh
Mikael

Fra : Jens

Dato : 03-11-04 20:56

"Mikael" <mj38@mail.danmark> skrev i en meddelelse

> Er der en der kan sætte navn på det udstyr der ville være bedst?

Det er der sikkert mange der kan.
Et bud er Linksys wrt54g med til hørende pci eller usb netkort.

Mvh Jens