Menu adgang
Fra : Erik Richard

Dato : 02-11-04 23:41

Hej

Findes der et værktøj ala 'Othermenu' - en ekstra 'æwlemenu' - til OS X,
så man kan lægge sine favoritter ind dér som henvisninger - udelukkende
til programmer - altså istedet for at skulle ned i dock'en eller ind i
'Vavoritter'?

Alternativt - Hvordan pokker lægger man en henvisning til 'Favoritter'
ind i AppleMenu? - Jeg synes ikke, jeg kan finde nogen steder, hvor man
kan det...

mvh. Erik Rihcard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-11-04 00:47

Erik Richard wrote:
> [...]
> så man kan lægge sine favoritter ind dér som henvisninger - udelukkende
> til programmer - altså istedet for at skulle ned i dock'en eller ind i

Nu kender jeg ikke det program som du omtaler, men jeg vil tro at du kan
anvende "HimmelBar"
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21200

> Alternativt - Hvordan pokker lægger man en henvisning til 'Favoritter'
> ind i AppleMenu? - Jeg synes ikke, jeg kan finde nogen steder, hvor man
> kan det...

Hvad system er det du taler om 10.28 eller 10.3 ? Der er nemlig en del
forskel.....men hvis du går ind i "Finder" så kan du trække en genvej af
din "Applications" mappe ned i din dock. Prøv nu at holde din mus nede
på denne genvej et sekund så kommer der faktisk en menu med dine programmer.
Du kan gøre det samme med andre mapper...
Det er ikke lige det samme som du søger, men måske du kan bruge det ??

http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/mulighed.jpg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 03-11-04 09:02

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> Du kan gøre det samme med andre mapper...
> Det er ikke lige det samme som du søger, men måske du kan bruge det ??

Anede ikke at man kunne dette, men jeg fandt da ud af at man også kan
ctrl+klikke fremfor at vente et sekund.

--Martin

Fra : Erik Richard

Dato : 03-11-04 19:58

Hej Henry

Henry Lerche Madsen wrote:

> Nu kender jeg ikke det program som du omtaler, men jeg vil tro at du kan
> anvende "HimmelBar"
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21200

Det er lige netop sådan noget, jeg er ude efter! Det ser ud til, at dens
funktionalitet ligner meget det gamle 'Now Menu' til System 7.1 - 7.5.5.

'Othermenu' er en udvidelse en mellemting mellem en INIT og en CDEV -
eller en blanding af et kontrolpanel + en udvidelse til System 7.5 - OS
9.2.2, som laver en ekstra æblemenu i højre side af arkivlinien, hvor du
får direkte adgang til alle dine diske, removables, CD'er samt 'seneste
programmer / dokumenter / mapper' + en masse små plugins, der kan bruges
til mange formål, - bl.a. lave henvisninger, der placeres direkte i
valgt mappe, sætte/ændre RAM tildeling til programmer, vise CPU forbrug,
koble QuickKeys o.m.m.. Jeg har brugt OM lige siden ver. 0.92, som var
første release. Den er lavet af James W. Walker, som er den samme, der
har lavet hele brugerfladen til Nisus Writer til klassisk OS.

> [...]
> Du kan gøre det samme med andre mapper...
> Det er ikke lige det samme som du søger, men måske du kan bruge det ??

Det er 10.3.5 - build et-eller-andet-83, altså absolut seneste opdatering.

Det med mapper i dock'en fandt jeg ud af ved et tilfælde, hvor jeg ikke
fik puttet en mappe i papirkurven, så den lagde sig bare pænt og
nydeligt ved siden af papirkurven..

Grunden til, at jeg foretrækker i topmenuen, er, at jeg jo bruger
ZoomView hele tiden, og hvis jeg skal ned i dock'en hver gang, får jeg
problemer med nakken, da jeg skal bøje hovedet så langt ned for at ramme
den rigtige ikon. - Jeg véd, at andre svagtseende har lidt det samme
problem, så det er for at undgå at få alt for mange myoser i nakken...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard

Dato : 04-11-04 01:45

Hej Henry

'Himmel' - det er lige netop løsningen! Den er langt mere avanceret end
hvad jeg ellers nogensinde har prøvet til OS 9.x - inkl. Othermenu.

På ét punkt er de ens, - bortset fra, at OM kræver en genstart, - og det
er mht. automatisk opdatering af listerne...

Så jeg kan roligt anbefale 'Himmelbar'..!

...Jeg tror lige, jeg skal prøve, om jeg kan finde en brugt CodeWarrior
til OS X, så jeg kan få ændret skriften. Himmelbar bruger som de andre
menuer også Lucida Grande, og hvis den skal bruges som et generelt
hjælpeværktøj for svagtseende, så er det nødvendig med at kunne ændre
skriften til fx. Charcoal 12p eller 14p.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-11-04 10:12

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Alternativt - Hvordan pokker lægger man en henvisning til 'Favoritter'
> ind i AppleMenu? - Jeg synes ikke, jeg kan finde nogen steder, hvor man

Man kan noget med "biblioteksinstrukser" og en mappe der hedder
"scripts"; kan ikke helt huske fremgangsmåden. Men i den mappe der
hedder "scripts" ("brugernavn"-"library"-"scripts") ligger nogle
programhenvisninger jeg ikke vil have i docken. Og oppe i menulinjen,
til højre, er der så et "script-ikon", og når man klikker her, kommer en
menu ned med programmerne. Synes dog den er langsommere end dokken.

v.h
Martin

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-11-04 11:06

> [...]

> Alternativt - Hvordan pokker lægger man en henvisning til 'Favoritter'
> ind i AppleMenu? - Jeg synes ikke, jeg kan finde nogen steder, hvor man

DragThing lader dig oprette docke med præcis det indhold du ønsker.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Erik Richard

Dato : 03-11-04 20:16

Hej Mogens

Det er jeg klar over, men DragThing konflikter med NisusWriter Express
og Mariner Write X 3.6.3.

- Og så kan jeg tilføje, at DT heller ikke er for glad for TypeIt4Me X,
men om det er DragThing eller TypeIt4Me, der har problemet, har vi ikke
rigtig kunnet finde ud af endnu... Hver for sig virker de udmærket, men
sammen, går der ged i det med både MSWD X 10.x, Mellel 1.7.x (ikke
Mellel 1.8.x), NisusWriter Express 2.x, Mariner Write X 3.6.3 og Z-Write
X 1.5.x samt Lightway Texteditor X.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-11-04 20:56

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Mogens

> Det er jeg klar over, men DragThing konflikter med NisusWriter Express
> og Mariner Write X 3.6.3.

konflikter hvorledes? Det bør ikke kunne lade sig gøre da programmer
under OSX lever i deres egen hukommelsesrum.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-11-04 20:55

> [...]

> så man kan lægge sine favoritter ind dér som henvisninger - udelukkende
> til programmer - altså istedet for at skulle ned i dock'en eller ind i

må jeg anbefale en database basseret løsning: Lauchbar

Jeg er ret sikke på at det er det mest anvendte >FUI addon til OSX,
især hvis man ser på hvilket GUI add-ons der bruges permanent. med
launchbar kan du tilgå ALT fra ævle+S

Diverse løsninger med fast indhold er alt for ufleksible på moderne
computere der indeholder 100 vis af programmer og hundrede tusinde af
filer.

> Alternativt - Hvordan pokker lægger man en henvisning til 'Favoritter'
> ind i AppleMenu? - Jeg synes ikke, jeg kan finde nogen steder, hvor man
> kan det...

det gør man ikke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-11-04 22:50

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> må jeg anbefale en database basseret løsning: Lauchbar

> Jeg er ret sikke på at det er det mest anvendte >FUI addon til OSX,
    sikker GUI add-on

stavekontrol Mich strejker vist stadig surt man selv skal gøre
sine indlæg læselige...