flere bg-images, hvordan?
Fra : Tidemann

Dato : 03-11-04 14:39

Hej
Jeg synes bestemt at have læst et sted, at man kan have flere
background -image tilknyttet body.
Nu har jeg ledt hele formiddagen og kan ikke finde den side! Er der
nogen der ved hvor jeg kan læse om det? Eller fortælle mig hvordan jeg
gør det?

Jeg vil gerne have to på siden, med repeat-y, men kan det overhovedet
lade sig gøre?

Hvis man har mange små billeder på en side, er det så bedre at lave et
stort billede og bruge som baggrund, eller have x antal div?

mvh Marianne
--
ps. undskyld mine sjuskede indlæg, jeg
kan ikke få OE til at skrive som jeg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-11-04 16:10

Tidemann wrote:
> Jeg synes bestemt at have læst et sted, at man kan have flere
> background -image tilknyttet body.

Hverken body eller noget andet enkelt-element i en hjemmeside kan have mere
end et baggrundsbillede.

> Jeg vil gerne have to på siden, med repeat-y, men kan det
> overhovedet lade sig gøre?

Hvis du lægger det ene billede ind som baggrund i body - "top left repeat-y"
og derefter lægger en absolut positioneret div i højre side af dit dokument,
kan du i denne div lægge det andet baggrundsbillede - "top right repeat-y".

Du skal så huske at give denne div en passende padding-right, så teksten
ikke kliner sig op ad browservinduets højre kant - det er grimt.

> Hvis man har mange små billeder på en side, er det så bedre at lave
> et stort billede og bruge som baggrund, eller have x antal div?

Skal det bruges som baggrund, ville det nok være det simpleste at lægge
billederne sammen i et stort billede - det giver næppe mere materiale at
hente, men det kræver meget mindre kildekode i dit dokument.

> ps. undskyld mine sjuskede indlæg, jeg
> kan ikke få OE til at skrive som jeg
> ønsker.

Det kommer med øvelsen. Du er først lige begyndt at bruge det medie. Flere
af vi andre har gjort det i mange år. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Tidemann

Dato : 03-11-04 23:39

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse

> [...]

teksten
>ikke kliner sig op ad browservinduets højre kant - det er grimt.

Ikke om jeg fatter det! Jeg kan sagtens lave den div, men jeg kan
_ikke_
få repeat til at virke medmindre jeg sætter en højde på, eller skriver
padding 35% ell. lignende.
f.eks. sådan:

.boks {
position: absolute;
top: 20px;
right: 0px;
background-color: none;
background-image: url(mappe/blade1.gif);
background-repeat: repeat-y;
width:100px;
padding: 35% 1px;
voice-family: "\"}\"";
voice-family: inherit;
margin-right: 0;
margin-top: 0;
}
Det er vel ikke meningen? Repeat-y skal jo gentage i højden!
Og jeg kan ikke sammenfatte det i en linie som dette: "top right
repeat-y"
det virker ikke i min FP.

Åhh, hvorfor skal det være så svært? .((

> [...]
at
>hente, men det kræver meget mindre kildekode i dit dokument.

Det vil jeg gøre så, der er _mange_ billeder! ;)

>Det kommer med øvelsen. Du er først lige begyndt at bruge det medie.
Flere
>af vi andre har gjort det i mange år. ;)

Jo, men hvis jeg bare kunne få den Quote-fix ting til at virke, ville
det måske hjælpe lidt. Og lige meget hvordan jeg indstiller OE ser det
herrens ud.
Mine indlæg ser mildes talt frygtelige ud hvis jeg læser dem på TDC
siden.
Ikke for det, det gør jeg jo ikke mere, men andre gør måske ;0)

Mvh marianne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-11-04 11:56

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev

> [...]
> _ikke_
> få repeat til at virke medmindre jeg sætter en højde på, eller skriver

Det er nok til dels min fejl. Du skal selvfølgelig have et indhold, som kan
lave noget højde i den div. Baggrundsbilledet alene kan ikke gøre det. Et
baggrundsbillede fylder ikke i dokumentflowet, det er der bare - i
baggrunden.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Tidemann

Dato : 04-11-04 12:46

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>lave noget højde i den div. Baggrundsbilledet alene kan ikke gøre det. Et
>baggrundsbillede fylder ikke i dokumentflowet, det er der bare - i

;0))

Kan du måske fortælle mig en anden ting? Efter at jeg lavede om på noget
padding i #indhold, vil min venstre background-images ikke stoppe igen. Den
går først væk når jeg peger på "Design by". Jeg havde ellers stoppet den med
en border på footeren, men det virker ikke mere!

Det kan ses her:
> http://www.mariannes.frac.dk/ <

Mvh. Marianne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-11-04 13:23

> [...]

> med
> en border på footeren, men det virker ikke mere!

Border på footer kan ikke blokere for et bgimage i body. Men det kan en
baggrundsfarve i footer.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Tidemann

Dato : 04-11-04 16:49

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
>Border på footer kan ikke blokere for et bgimage i body. Men det kan en
>baggrundsfarve i footer.

Jeg har baggrundsfarve på også! Problemet er i #indhold, der har jeg en
"margin-bottom -20px;" for ellers laver Opera forskydning i teksten?
Kan jeg omgå det på andre måder, for det er her problemet opstår. Det er i
IE det er galt.
Hvis jeg fjerner -20px; er det ok med repeat-y i IE men _ikke_ med teksten
i Opera.

mvh Marianne