HTML kursus
Fra : Merete

Dato : 01-11-04 23:14

Er der nogen af jer der har prøvet dette kursus? - og i så fald,
er det noget der kan anbefales?

På forhånd tak

Merete S.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 02-11-04 00:28

Merete skriblede bla følgende:
> Er der nogen af jer der har prøvet dette kursus? - og i så fald,
> er det noget der kan anbefales?

http://www.html-kursus.dk/html-kursus.asp
Hvis kurset er af samme standard som hjemmesiden hvor det tilbydes så har
jeg ikke fidus til det.

Siden er kodet med dreamweaver og med gammeldavs ikke valid kode.
Ikke særlig smart visitkort.

--

Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-11-04 17:38

jopa <j@zora.invalid> skrev:

> http://www.html-kursus.dk/html-kursus.asp
> Hvis kurset er af samme standard som hjemmesiden hvor
> det tilbydes så har jeg ikke fidus til det.

Heller ikke her. De skriver endda under web.rådgivning at det
har lært af deres fejl siden 1995

> gammeldavs ikke valid kode. Ikke særlig smart visitkort.

Enig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-11-04 06:16

Merete wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen af jer der har prøvet dette kursus? - og i så fald,
> er det noget der kan anbefales?

> På forhånd tak
>
> Merete S.

Jeg har heller ikke fidus til det, især når man giver kursus i html,
så burde ens egen side være korrekt kodet, og der er mange fejl på
bare kursussiden.
Prøv istedet det tutorial der ligger på html.dk eller gå ind på
hjemmesideskolen.dk
De 2 steder kan du finde meget stor hjælp..

PerR

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 02-11-04 08:21

Merete wrote:
> Er der nogen af jer der har prøvet dette kursus? - og i så fald,
> er det noget der kan anbefales?

> På forhånd tak
>
> Merete S.

hmm det virker til kun at bestå af en person, nemlig Kenneth Nielsen!
Det skal dog siges, at jeg ikke ved hvad han har lavet, men hvis han har
undervist på Jensens og hos Caslon, jamen så er der i hvert fald et
minimum af kvalitet. Jeg ser Jensens bureau som et af de bedste steder
til at uddanne sig indenfor webbranchen. En meget høj procentdel af
deres elever får arbejde kort tid efter. Man kan sige meget om Caslon,
men det har igennem en del år været et af de førende uddannelsessteder
med private kurser. Desuden er de certificerede Adobe Undervisere, og
der kræves i hvert fald noget kunnen at blive det.

Man kan altid diskutere hvorvidt manden har grafisk talent, men det
kommer jo også mere an på viden og undervisningsevnerne.
Det kommer vel også an på hvad man er interesseret i. Hvis der er
mulighed for det ville jeg nok gå efter Jensens Bureau istedet.
www.jensens.dk

Claus

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-11-04 11:03

Claus Jacobsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Det kommer vel også an på hvad man er interesseret i. Hvis der er
> mulighed for det ville jeg nok gå efter Jensens Bureau istedet.

Når man på siden går ind og læser hvad kursisterne siger om ham og hans
undervisning, så kan det undre en at der ikke er nogen der siger noget
kritisk, men de er jo nok sorteret fra.
Men hvad kan man egentlig lære på et 2 dages dreamwiever kursus, hvis man er
helt ny i området.

PerR

Fra : Merete

Dato : 02-11-04 21:12

Tak for svar til alle. Jeg burde nok have uddybet mit spørgsmål. Jeg kender
Kenneth Nielsen som har firmaet, da jeg tidligere har haft ham som
underviser. Hvis du har høje tanker om Jensens så tror du skal give Kenneth
alle roserne Han er den bedste underviser jeg nogen sinde er stødt på og
jeg har derfor ingen betænkeligheder ved hverkken ham eller hans hans
faglige kompetencer - det jeg egentlig var ude efter, var om indholdet af
kurset er fyldestgørende. Indeholder det dét man får brug for? Kan man lære
HTML på 2 dage?

Mvh.
Merete

Fra : jopa

Dato : 02-11-04 21:50

Merete skriblede bla følgende:
> Indeholder det dét man får brug for? Kan man lære HTML på 2 dage?

Det indebærer at underviseren selv ´mestrer det

--

Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-11-04 22:07

jopa wrote:

> Det indebærer at underviseren selv ´mestrer det

Hvilken han tydeligvis ikke gør:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.html-kursus.dk%2Fhtml-kursus.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-11-04 22:53

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> Hvilken han tydeligvis ikke gør:
>
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.html-kursus.dk%2Fhtml-kursus.asp

Det er da meget sjovere med

http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.submit.dk&warnings=yes&spider=yes

.... så kan man også se alle fejlene.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-11-04 23:08

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er da meget sjovere med
>
> http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.submit.dk&warnings=yes&spider=yes
>
> .... så kan man også se alle fejlene.

Stop det er til at få dårlige nerver af at kikke på.

PerR

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-11-04 23:31

Per Rasmussen <jeg@skalgivedig.dk> skrev:

> Stop det er til at få dårlige nerver af at kikke på.

Det var bare for at illustrere hvor dårligt sådan noget kan
laves

Se i øvrigt mit svar til Erik!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-11-04 23:27

> Hvilken han tydeligvis ikke gør:

Gid kursusudbydere ville læse lidt med med her for at være på
forkant med udviklingen.

Vi ser jo gang på gang at kursusudbydere lige netop i dette
fag selv har meget dårlige hjemmesider (sidst var det Tietgen-
skolen) - og kurser der slet ikke lever op til det vi skal lave i
dag.

Jeg kan derfor godt forstå at vi i denne gruppe skal bruge mange
ressourcer for at rette op på folks kode - de siger jo: "Jamen,
sådan har jeg lært det i skolen - og har betalt 6000 kroner for
et kursus på 2 dage - så må de jo have ret."

Det er lige så vanskeligt at overbevide en der har læst en bog
eller et hæfte. Når først det står på tryk, så er det lov - og læseren
kigger ikke på udgivelsesdatoen som det første.

Har læseren først fået sin hjemmeside til at fungere efter et
forslag i en hæfte - det kan være en meget fancy javascriptmenu -
er det næsten umuligt at fravriste læseren den mulighed at
javascriptmenuen i netop det hæfte kun kan bruges i IE, og at
det i øvrigt kan laves med ganske almindelig html der kan læses
af alle browsere.

Det er sådan noget vi fortsat er udsat for, takket være bøger,
hæfter og ikke mindst kursusudbydere med dårlige hjemmesider.

Hvad skal vi gøre ved det - er der nogen der har et forslag?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-11-04 06:48

Allan Vebel wrote:

> [...]

> dag.

> Hvad skal vi gøre ved det - er der nogen der har et forslag?

Jeg har desværre kun dårlige erfaringer med forsøg på at påvirke rette
vedkommende i den rigtige retning. Jeg har kun oplevet arrogante
bemærkninger om, at *deres* målgruppe kun bruger IE, så webmaster er totalt
bedøvende med, om det fungerer i andre browsere og om det er valid kode.

De er end ikke modtagelige for det argument, at de som udbydere af kurser i
emnet er moralsk forpligtet til at have netop den slags helt fremme på
forkanten. ;(

Men måske en massiv bølge af protester fra mange eksperter kan rokke dem i
deres tyrkertro på egen ufejlbarlighed?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 03-11-04 07:57

Hej Allan

Allan Vebel wrote:
> Det er lige så vanskeligt at overbevide en der har læst en bog
> eller et hæfte. Når først det står på tryk, så er det lov - og læseren
> kigger ikke på udgivelsesdatoen som det første.

Og udgivelsesdatoen behøver ikke engang at være til meget hjælp. I hvert
fald ikke når det gælder danske JavaScript/DHTML bøger. To eksempler fra
2004:

http://www.rockland.dk/show.asp?post=163
http://www.rockland.dk/show.asp?post=167

Jeg gad godt vide om det er en generel tendens for danske bøger? Jeg
kunne mægtigt godt tænke mig titler på *danske* bøger om HTML og
JavaScript som er værd at anbefale folk der ikke vil have engelske bøger.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-11-04 08:14

Stig Nygaard wrote:

> http://www.rockland.dk/show.asp?post=163
> http://www.rockland.dk/show.asp?post=167

Stig lige et spm.

Køber du bøgerne fra Amazon? Eller er der rent faktisk mulighed for at
købe nogle af dem i DK? Når jeg sådan går en tur igennem GAD så er det
småt med rigtigt gode bøger om emnet. Det er typisk enten monsterbøger
(the complete guide to ...) eller småhæfter som lige er strikket sammen
for en 20'er.

(indrømmet, jeg har faktisk ikke rodet så meget med deres online butikker!)

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-11-04 22:26

Merete <starr@ofir.dk> skrev:

> Kan man lære HTML på 2 dage?

Nej! Til html hører også hele css-siden, og det er for
omfattende et materiale at lære på 2 dage.

Du skal igennem hjemmesidens grundopbygning, lære
alle <tags> at kende, lære at lave links, lister, tabeller og
lægge billeder ind (med alle de faldgruber det nu kan give)
- og så er der selve formateringen med css.

Du kan måske lære et wysiwyg-program at kende med
rimelighed på 2 dage, men her lærer du næppe noget om
html og css.

Jeg kender faktisk en dame der har været på Caslons html-
kursus på 2 dage - og hun var mere forvirret bagefter end da
hun startede. Hun kom aldrig i gang med at lave hjemmesider
bagefter - hun var skræmt fra vid og sans.

Det er bedre at lære html og css over en vinter. Start med et
par libris-hæfter eller de mange tutorials der ligger på nettet,
og spørg eksperterne her hvis du går i stå, eller skal have
hjælp til noget helt specifikt der driller i en enkelt browser - du
skal ikke være bange for at spørge - vi har alle været lige meget
begyndere engang.

Jeg kunne i hvert fald aldrig finde på at anbefale et caslon-kursus
på 2 dage til 6000 kroner - se lige hvad de lover:

http://www.caslon.dk/sw798.asp

De skriver:

<citat>
På kurset gennemgår vi de grundlæggende koder i
HTML-sproget, men vi ser også på mere avancerede
elementer som tabeller, formularer og frames. Desuden
introduceres CSS (Cascading Style Sheet), som
bruges i sammenhæng med HTML-sider.
</citat>

De underviser stadig i hvordan man laver frames, selv om alle andre
fraråder det på grund af alle de ulemper det har - og css er stadig
kun en introduktion, selv om det i dag er en meget vigtig brik i
webudvikling.

Derfor giver jeg ikke en skid for sådan noget - de vil kun trække
penge ud af folk.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-11-04 23:06

> [...]
> alle roserne Han er den bedste underviser jeg nogen sinde er stødt på og
> jeg har derfor ingen betænkeligheder ved hverkken ham eller hans hans

Blår i øjnene.

- det jeg egentlig var ude efter, var om indholdet af
> kurset er fyldestgørende. Indeholder det dét man får brug for? Kan man lære
> HTML på 2 dage?

Nej det kan man ikke.
Man kan lære det grundlæggende og lave meget "flade" hjemmesider, men man
bliver aldrig udlært html-smed. Det er en lang læringsproces resten af ens
web-smed tid.

PerR

Fra : inga schmidt

Dato : 02-11-04 17:25

Merete wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen af jer der har prøvet dette kursus? - og i så fald,
> er det noget der kan anbefales?

Næppe - deres side validerer ikke, hvad der vel burde være
minimumskrav til en side, der udbyder kursus i html.
Tag en tur på www.hjemmesideskolen.dk - det er både godt og gratis.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk