Koder til gennemsigtige bokse?
Fra : Jan Kristensen

Dato : 29-10-04 02:05

Er der nogen, der ved, hvilke koder jeg skal skrive for at kunne gøre
en boks med fyldfarve gennemsigtig. Så baggrundsbilledet kan ses
igennem den boks. Og...kan det da overhovedet lade sig gøre..? Eller
har nogen en bedre løsning til rammer(Ikke tabeller-tak!)?
F.eks... kan det lade sig gøre at lave lodrette linier(som spalter)?
--
J.B.K.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-04 09:18

Jan Kristensen skrev:

> Er der nogen, der ved, hvilke koder jeg skal skrive for at kunne gøre
> en boks med fyldfarve gennemsigtig.

Jeg går ud fra at du mener den skal være delvis gennemsigtig - så
baggrundsbilledet kan ses, men det får farve fra boksen.

Den egenskab du efterlyser kaldes opacity - men den er er desværre ikke
understøttet specielt ensartet i forskellige browsere. Det er dog muligt
at sætte opacitet rimeligt ved at kombinere forskellige
browserspecifikke metoder. Her er en ren css-løsning:

<http://www.quirksmode.org/css/opacity.html>

En googling på "opacity css browser support" giver mange flere sider -
her er fx en der udnytter png-formatets mulighed for transperans
samtidig med at den fikser problemet med IE's manglende understøttelse
af png-transperans: <http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Kristensen

Dato : 30-10-04 01:41

Idet jeg takker for dit svar, kan jeg nu fortælle, at jeg selv
fandt ud af en metode med bokse og kanter - uden fyldfarve.
Men, jeg vil da i hvert fald tjekke de links, du har beskrevet.

NB: Og så skal jeg ellers nok huske at læse på

Mvh. J.B.K.