CSS: Hvordan inddele denne side med CSS?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-10-04 07:23

Jeg er igang med at renovere en gammel side, og ønsker at bruge CSS så meget
som muligt.

http://www.dyrevelfaerd.dk/indgangsfil.html

Jeg har en tom margin i begge sider, som jeg ønsker skal tilpasse sig
browseren, f.eks. 15% i begge sider, så der bliver 70% tilbage til indholdet
i midten.

Selve indholdet (de 70%) skulle gerne bestå af en venstrestillet menu (gerne
stillestående ved scroll) og tekst og billeder til højre herfor.

Jeg har kigget på både www.html.dk og www.hjemmesideskolen.dk, men jeg kan
ikke overskue hvad der lige nøjagtig passer til mit behov.

Menuen vil jeg iøvrigt gerne have lagt ud i en fil for sig selv, da
mouseover-snadsket fyldet temmelig meget. Vi flytter om nogen tid til et
"moderne" webhotel med adgang til det hele, men indtil videre er min eneste
mulighed(?) at lægge menuen ud i en *.js og så inkludere denne med et
javascript. Kan det lade sig gøre at inkludere krabaten i en boks eller en
spalte eet eller andet sted på siden, så designet bliver som ønsket ovenfor?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 27-10-04 08:01

Kurt Hansen wrote:

> Jeg har en tom margin i begge sider, som jeg ønsker skal tilpasse sig
> browseren, f.eks. 15% i begge sider, så der bliver 70% tilbage til indholdet
> i midten.

Ja altså med css skriver du for at centrere dit indhold:

body {
padding:0;
margin:0;
text-align:center;
}
#side {
padding:0;
margin: 0 15% 0 15%;
text-align:left;
}
> [...]
>
> Jeg har kigget på både www.html.dk og www.hjemmesideskolen.dk, men jeg kan
> ikke overskue hvad der lige nøjagtig passer til mit behov.

Det kommer også helt og holdent an på om du vil beholde dit tabellayout
eller om du vil gå tabelløs vejen. der er en masse diskussion her i
gruppen om hvad man skal gøre. Hvis du vil føle dig på sikker grund, så
bruger du en tabel udelukkende som skelet til det udvendige og alle
menuer med lister. Og sørger for at overskrifter er med headings (h1-2-3
etc.) og kun bruger tabeller ellers hvor det er pinedød nødvendigt! du
kan se en masse omkring tabelløse designs på hjemmesideskolen.dk eller
endnu bedre på www.webdesign101.dk under punktet design. Der er en
hulens masse læsestof om hvordan og hvorledes.

> [...]
> spalte eet eller andet sted på siden, så designet bliver som ønsket ovenfor?

Det er lidt et helvede (har selv prøvet det med at lægge menuen i et
javascript engang), men kan godt lade sig gøre som du siger. (jeg siger
bare document.write('') for hver enkelt linje i menuen!) I har ikke
adgang til alm. SSI eller server side include? Selvom man ikke har
asp/php adgang så har man ofte adgang til ssi alligevel. og det er bare
at pille koden som du anvender ud af designet - erstatte det med enten
dit javascript-include eller en include kommando (du kan søge på ssi
eller serverside include på google så vil der komme myriader af svar.)

Claus

Håber det hjælper!

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 27-10-04 08:41

On Wed, 27 Oct 2004 09:00:40 +0200, Claus Jacobsen <No@spam_atall.dk>
wrote:

> Ja altså med css skriver du for at centrere dit indhold:
>
> body {
> padding:0;
> margin:0;
> text-align:center;
> }
> #side {
> padding:0;
> margin: 0 15% 0 15%;
> text-align:left;
> }

text-align virker kun på inline elementer, at det virker i IE skyldes en
fejl i dens fortolkning. - Og hvis du benytter standardmode, så virker det
heller ikke i IE6.

Den rigtige måde at centrere på er:
body {
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

Men da IE5 ikke har nogen standardmode, så er man nødt til at hacke den
med text-align:center;
Så:
body {
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
}

#side {
text-align:left;
}

--
Ryan Kristensen

Fra : Tidemann

Dato : 27-10-04 12:56

Kig evt. her < http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/index.php >

> Menuen vil jeg iøvrigt gerne have lagt ud i en fil for sig selv,

Og her for menuer: < http://www.burmees.nl/menu/ >
meget dejlig og nem at gå til!

Mvh Marianne