hjælp til opløsning
Fra : Mark

Dato : 26-10-04 12:56

hej

jeg har et problem med at min site kun kan tage opløsninger
1280x1024 og derover. Hvordan kan jeg få lavet sådan at jeg også
kan tage mindre opløninger såsom for.eks. 800x600 pixel ?

mvh Mark

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-10-04 13:01

Mark wrote:

> jeg har et problem med at min site kun kan tage opløsninger
> 1280x1024 og derover. Hvordan kan jeg få lavet sådan at jeg også
> kan tage mindre opløninger såsom for.eks. 800x600 pixel ?

Du kan starte med at give os adressen til sitet, så vi kan se, hvad
problemet er.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spam med filtre i Outlook Express

Fra : Mark

Dato : 26-10-04 13:37

hej!

Siden er ikke konstrukturet helt endnu. Dette er kun en test-side til
den rigtige. Det jeg gerne ville have svar på er, hvis du går ind på
min side først, derefter går du ud og tager din opløsning på for.
eks. 800x600 pixel. Nu skulle siden ikke være i center mere, men
istedet for er det kun det halve man ser af den + designet er for
stort.

link:

http://www.sitepalace.com/eXist/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-10-04 14:46

Mark wrote:

> http://www.sitepalace.com/eXist/

Nu har andre svaret på dit problem, så lad mig nævne noget andet.

Det er et meget flot billede, du bruger som baggrundsbillede. Men er du
sikker på, at det egner sig som netop baggrundbillede? Hvis du skal have
tekst henover, vil den i hvert fald blive svær at læse.

Og så kan du med fordel komprimere billedet. I øjeblikket fylder det 230
KB, hvilket tager cirka et halvt minut at hente med et almindeligt
modem. Dette fylder kun en trediedel: http://80.196.130.137/blokke2.png
(hvilket dog stadig er meget for et baggrundsbillede).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt Internet Explorer mod spyware

Fra : Mark

Dato : 26-10-04 13:39

hej!

[...]

Hvordan kan jeg lave det sådan, så det er tilpasset alle opløsninger
?

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-10-04 14:14

Mark wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> stort.
>
> Hvordan kan jeg lave det sådan, så det er tilpasset alle opløsninger

En god start vil være at sætte doctype og charset på, således at du har
mulighed for at det du har lavet indtil nu er valid kode.
position: absolute mener jeg heller ikke at du skal bruge.
Prøv at få lidt inspiration i html.dk´s tutorials eller på
hjemmesideskolen, begge er kanonsteder når man skal have hjælp til sine
sider.

PerR

Fra : Mark

Dato : 26-10-04 14:43

Det har du fuldkommen ret i, at (position: absolute) ikk er den bedste måde
at bruge. Align var muligheden ja, men det kan jeg ikke bruge særlig godt,
da jeg kun ved hvordan man sætter noget direkte i midten med table
(align=center) valign="middle").Ellers var det en god ide. Tables er jeg
ikke så god til. Div bruger jeg istedet. Har heller ikke programmeret i
særlig lang tid. Hved du eventuelt en måde at fjerne scroll fra en side,
Hvor siden ikke låser sig til en bestemt opløsning (for eks. 1280x1024 px)
?

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 26-10-04 15:53

On 26 Oct 2004 13:42:41 GMT, Mark <shapes0202@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> særlig lang tid. Hved du eventuelt en måde at fjerne scroll fra en side,
> Hvor siden ikke låser sig til en bestemt opløsning (for eks. 1280x1024

Der er ikke noget galt i at bruge div til design frem for tables,
tværtimod.
Jeg forstår ikke hvad det er du er ude på med position:absolute;
andet end at du har 2 billeder der skal ligge ovenpå hinanden og ligne ét
baggrundsbillede.
Hvis du istedet lavede det til ét billede i dit grafikprogram og så brugte
det som baggrundsbillede, så kan du fjerne alt position:absolute;.
Den måde hvorpå du centrere siden, giver ikke så meget mening prøv dette:
body {
margin:0 auto;
text-align:center;
}

..site {
text-align:left;
}

Nu du bruger xhtml bør du også have en standardsættende doctype.
F.eks:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Læs mere her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
<http://www.html.dk/artikler/00036/>

Derudover er det ikke så pænt at bruge <br /> til at placere sit indhold.
Hvis det er en footer du vil have rykker ned. Så lav en <div id="footer">
hvor det er i, og placer den så med css.

--
Ryan Kristensen

Fra : Mark

Dato : 26-10-04 16:44

Hej

Tak for jeres gode råd. Som sagt er jeg ikke så god endnu til at programmere,
men det kommer nok hen af vejen. Næste gang skal jeg nok begrunde mig bedere,
når jeg spørger om noget her på html.dk.

Fra : from south

Dato : 26-10-04 20:40

Hej Mark.
"Mark" <shapes0202@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedere,
> når jeg spørger om noget her på html.dk.
[snip]

Mark, du taler ikke med html.dk, du snakker til en nyhedsgruppe.
Du skal tage et par timer på www.hjemmesideskolen.dk den kan hjælpe dig
meget, jeg mener meget.
Html.dk er også en fin side, men Erik forklarer altså bedre, ja sådan er
det bare. Mvh Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-10-04 13:58

Hej Mark!

> jeg har et problem med at min site kun kan tage opløsninger
> 1280x1024 og derover. Hvordan kan jeg få lavet sådan at jeg
også
> kan tage mindre opløninger såsom for.eks. 800x600 pixel ?

Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er det dit stylesheet, det er
galt med...

body {
background:url(Untitlekk.jpg);
margin:0px;

scrollbar-face-color: #009050;

position:absolute;

margin-left:18%;
margin-right:14%;
margin-top:10%;
margin-bottom:10%;

}

Du har - så vidt jeg ved - fastlåst baggrunds-billedet i en
bestemt størrelse samtidig med at du ikke tillader scroll på
siden (se andet sted i din kilde!)....
Men jeg kan naturligvis tage fejl...

Dennis Munding
Webmaster
http://mundings-memorial.dk/
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/

Fra : Mark

Dato : 26-10-04 14:08

hej!

tak for tippet!
du har muligvis ret, da jeg har fjerne scroll fra siden(den
normale).

Fra : from south

Dato : 26-10-04 20:49

Hej Dennis.
"Dennis Munding" <webmaster@mundings-memorial.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
>
> Du har - så vidt jeg ved - fastlåst baggrunds-billedet i en
> bestemt størrelse samtidig med at du ikke tillader scroll på

Dennis, snup også et par timer på www.hjemmesideskolen.dk
Dit råd til en nybegynder gør ham da helt rundt på gulvet, sorry skulle
være i koden. Mvh Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-10-04 21:14

Dennis Munding wrote:

> Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er det dit stylesheet, det er
> [...]

Ikke noget der, der kan afstedkomme en alt for stor bredde på en hjemmeside

> Du har - så vidt jeg ved - fastlåst baggrunds-billedet i en
> bestemt størrelse samtidig med at du ikke tillader scroll på
> siden (se andet sted i din kilde!)....

Det har ikke noget som helst at sige. Et baggrundsbillede har den størrelse,
det har. Man kan ikke definere det anderledes. Og er billedet større end
sidens indhold kan dække i en given browserbredde, giver det ikke vandret
scroll - man ser bare ikke resten af baggrunden.

Mark, prøv at kigge lidt på disse sider:

http://www.hjemmesideskolen.dk/layout/size.asp
http://www.html-faq.dk/2015.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk