Hmm, er Mozilla Firefox ikke det samme som~
Fra : Marianne Tidemann

Dato : 26-10-04 01:52

Hej igen
Undskyld min utålmodighed, men

> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:
>Din side vises ikke korrekt i min Mozilla, for eksempel er menuen med
>Foredrag, Kurser osv. placeret oven på noget af teksten. Desuden vises
>footeren ikke.

Er der andre der ser det samme ?

Mvh Marianne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-10-04 02:31

Marianne Tidemann wrote:

> Undskyld min utålmodighed, men

Og jeg undskylder fordi, jeg har overset dine tidligere indlæg.

Mozilla Firefox er en letvægtsudgave af Mozilla - de bygger på samme
html-fortolker, så siderne skulle gerne se ens ud i de to, hvis de
ellers er nogenlunde lige gamle.

Efter du har rettet valideringsfejlene vises siden korrekt her. Jeg
bryder mig ikke om, at du lader teksten fylde hele spaltebredden, men
det er en anden historie. Måske du skulle prøve at bede om kommentarer
til det meget luftige layout i news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros.

Med hensyn til printproblemet: Når det ikke virkede at placere
javascripthenvisningerne i en <div class="noprint"></div>, så skulle du
i stedet kunne placere div'er inden i de to javascripter, der hvor
menuerne udskrives til skærmen. Husk at lave en sikkerhedskopi af
javascripterne, inden du begynder at prøve dig frem, og spørg evt. om
hjælp i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside.

> Er der andre der ser det samme ?

Og til sidst: i stedet for at lave en ny tråd, burde du have skrevet i
den gamle tråd. Det er nærmest umuligt for deltagerne herinde at svare
på, om de ser det samme som mig, når de ikke kan gå tilbage i tråden og
se din hjemmesideadresse (http://www.mariannes.frac.dk). Eller for den
sags skyld, de spørgsmål jeg her svarer på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Artikler om hvad nyhedsgrupperne er for noget:

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-10-04 08:16

Hej Kim!

[SNIP]

> Måske du skulle prøve at bede om kommentarer
> til det meget luftige layout i news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros.

En meget god idé...

[SNIP]

> [...]
> se din hjemmesideadresse (http://www.mariannes.frac.dk). Eller for den
> sags skyld, de spørgsmål jeg her svarer på.

Og her kan jeg så lære dig noget, Kim!!
Hvis det er meningen at udenforstående skal kunne se en omtalt side ved
hjælp af et link, så skal man IKKE sætte () omkring, som du har gjort i
ovenstående!! Ellers virker linket ikke!
Et link skrives således:

http://www.mariannes.frac.dk/

men hvis du absolut vil have parentes omkring, er det MEGET VIGTIGT, at du
laver mellemrum mellem parentesen og linket - således:

( http://www.mariannes.frac.dk/ )

Dennis Munding
Webmaster
http://mundings-memorial.dk/
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 08:31

"Dennis Munding" <webmaster@mundings-memorial.dk>

> ...så skal man IKKE sætte () omkring, som du har gjort i
> ovenstående!! Ellers virker linket ikke!

Det virker da fint her selvom paranteserne står op af linket !

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-10-04 08:44

Hej Jesper!

[SNIP]

> Det virker da fint her selvom paranteserne står op af linket !

Har du klikket på de links, som jeg skrev, eller var det på det
link, som Kim skrev??

Hvis det var det sidste, så må det være min browser eller pc'er,
som fejler noget....
Og så beklager jeg naturligvis...

Men jeg kan ikke åbne links, når der er inkluderet en parentes!

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 09:02

"Dennis Munding" <webmaster@mundings-memorial.dk> skrev i en meddelelse

> Har du klikket på de links, som jeg skrev, eller var det på det
> link, som Kim skrev??

Det var det link som Kim skrev.

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-10-04 09:48

Dennis Munding wrote:

> Og her kan jeg så lære dig noget, Kim!!

Nånå...

> Hvis det er meningen at udenforstående skal kunne se en omtalt side ved
> hjælp af et link, så skal man IKKE sætte () omkring, som du har gjort i
> ovenstående!! Ellers virker linket ikke!

Min gamle Netscape 2.02 fra 1997 har ingen problemer, og som Jesper
skriver, virker det også i OE. Men der er åbenbart problemer, når man
bruger en hjemmeside til at læse nyhedsgrupper.

Har du prøvet at benytte en rigtig nyhedslæser? Vi fik lokket Marianne
til at prøve, og hun synes, det er meget lettere. Måske det også er
noget for dig? Hvis du bruger Windows har du allerede en nyhedslæser,
med hensyn til opsætning og brug af den så prøv at tjekke:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-oe-nyhedsgrupper-trin.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør browseren bedre med aktive bogmærker (bookmarklets).

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-10-04 10:05

Hej Kim!

> Nånå...

Åbenbart ikke...

> Min gamle Netscape 2.02 fra 1997 har ingen problemer, og som Jesper
> skriver, virker det også i OE. Men der er åbenbart problemer, når man
> bruger en hjemmeside til at læse nyhedsgrupper.

OE?? Den browser kender jeg ikke...

> [...]
> noget for dig? Hvis du bruger Windows har du allerede en nyhedslæser,
> med hensyn til opsætning og brug af den så prøv at tjekke:

Har forsøgt mig, men jeg opgav - synes det er meget nemmere på denne måde
(IE->HTML.dk->Nyhedsgrupper) - fremfor at skulle åbne Outlook hver gang...

Men tak for tippet...

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 26-10-04 10:33

> [...]
> noget for dig? Hvis du bruger Windows har du allerede en nyhedslæser,
> med hensyn til opsætning og brug af den så prøv at tjekke:

Ja, det er _meget lettere_, men jeg kunne da godt have brugt det link
lidt før ;0))
Jeg havde lidt problemer med at finde ud af det, men det gik da!

Jeg har bare problemer med at skrive de rigtige steder, for hvis jeg
kigger på:
< http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/gruppe/dk.edb.internet.webdesign.html

ser mine indlæg noget sjusket ud. Men det er vel noget med at lade > være
både før og efter det jeg besvarer ??

Der er også flere indlæg jeg ikke kan se på tdc i forhold til her, så de
må være
langsomme til at opdatere!

Så Dennis, jeg vil råde dig til at bruge Outlook Ekspress.

Mvh Marianne

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-10-04 10:34

Hej Marianne!

[SNIP]

> Så Dennis, jeg vil råde dig til at bruge Outlook Ekspress.

Tak for tippet, men som nævnt før, så har jeg opgivet Outlook til fordel for
en browser....

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-10-04 10:48

Hej Marianne!

[SNIP]

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-10-04 11:06

Marianne Tidemann wrote:

> ser mine indlæg noget sjusket ud.

Din OE indsætter tre mellemrum i starten af hver linje. Jeg ved ikke
hvorfor, men du kan sandsynligvis få hjælp til at ændre på opsætningen i

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Styr musikken på computeren med iTunes

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-04 12:16

"Marianne Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev:

> Jeg har bare problemer med at skrive de rigtige steder, for hvis jeg
> kigger på:
> < http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/gruppe/dk.edb.internet.webdesign.html
> ser mine indlæg noget sjusket ud.

Ja, det gør de.

>Men det er vel noget med at lade > være både før og efter det jeg besvarer ?

Citattegnet > skal stå *helt* til venstre ved citater. Der må
ikke være mellemrum før. Kik efter i din opsætning at du ikke er
kommet til at bede om " >" i stedet for ">".

Derudover skal du lave en tom linje efter hvert stykke citat og
igen efter din egen kommentar. Så kommer der lidt mere luft i
teksten så den bliver overskuelig. Desuden risikerer du ikke at
din kommentar 'hopper op' og blander sig med citatet hvilket er
ret forvirrende.

> Der er også flere indlæg jeg ikke kan se på tdc i forhold til her, så de
> må være langsomme til at opdatere!

Det kan man ikke konkludere. Der er mange ting der spiller ind.

--
Bertel

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 26-10-04 12:56

> Citattegnet > skal stå *helt* til venstre ved citater. Der må
> ikke være mellemrum før. Kik efter i din opsætning at du ikke er
> kommet til at bede om " >" i stedet for ">".

Der er nogle valgmuligheder: Mime og Uuencode samt nogle andre.
Jeg kan ikke vælge " >" men, ">" , "l" og ":" og så ombrydning inden
afsendelse.

> [...]
> teksten så den bliver overskuelig. Desuden risikerer du ikke at
> din kommentar 'hopper op' og blander sig med citatet hvilket er

OK, jeg prøver ;0)

Marianne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-04 17:19

Jeg lod lige det her citat stå så du kan se at der er to
mellemrum før dit citattegn.

> Der er nogle valgmuligheder: Mime og Uuencode samt nogle andre.
> Jeg kan ikke vælge " >" men, ">" , "l" og ":" og så ombrydning inden
> afsendelse.

Så forstår jeg ikke hvordan de to mellemrum er fremkommet. Prøv
evt. at spørge i
<news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express> om
hvordan du slipper af med dem.
Der er i øvrigt tre mellemrum i starten af hver af dine egne
linjer. Det må der gerne være, men det kunne være der var en
sammenhæng.

Problemet er at en del programmer er sat op til at farve citater
anderledes end normal tekst, og den fidus virker ikke hvis der
står et mellemrum der hvor der skal stå et citattegn.

> OK, jeg prøver ;0)

Det står meget bedre nu.

--
Bertel

Fra : Michael Foged

Dato : 26-10-04 18:12

On Tue, 26 Oct 2004 18:19:22 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Problemet er at en del programmer er sat op til at farve citater
> anderledes end normal tekst, og den fidus virker ikke hvis der
> står et mellemrum der hvor der skal stå et citattegn.

Ikke helt korrekt. Min news-reader (PAN) kan godt markere det som citat.

Michael Foged

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-04 18:32

Michael Foged skrev:

> Ikke helt korrekt. Min news-reader (PAN) kan godt markere det som citat.

Min ligeså.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-10-04 18:53

Michael Foged skrev:

>Ikke helt korrekt. Min news-reader (PAN) kan godt markere det som citat.

Det kan Agent som bl.a. Bertel og jeg bruger også gøre, men det
er ikke en default indstilling,
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-04 19:09

Michael Foged skrev:

>Ikke helt korrekt. Min news-reader (PAN) kan godt markere det som citat.

Okay, så tager jeg lige pedantstøvlerne på:

Hvis der står et mellemrum der hvor dit program forventer et
citattegn, så kan det heller ikke vise det korrekt - eller hur?

Men jeg forstod godt din pointe. Imidlertid vil jeg hellere få
folk til kun at citere på én eneste måde. Der er intet vundet ved
at man bruger forskellige stilarter, og opsætningen af ens
læseprogram kunne hurtigt blive træls hvis der var den samme
mangfoldighed som der er på andre områder.

Og så er det vist på tide at futte til dk.admin.netikette som jeg
også følger.

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-04 11:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Min gamle Netscape 2.02 fra 1997 har ingen problemer, og som Jesper
> skriver, virker det også i OE. Men der er åbenbart problemer, når man
> bruger en hjemmeside til at læse nyhedsgrupper.

Dialog har heller ikke problemer, men principielt er jeg enig med Dennis
i at man skal være varsom med tegnsætningen omkring links. Man kan enten
vælge at have blanktegn (mellemrum, ny linje o.l.) på begge sider af et
link, eller også kan man bruge vinkler (fx <http://www.dr.dk>).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-04 17:20

Dennis Munding skrev:

> Og her kan jeg så lære dig noget, Kim!!

Må jeg så lære dig noget? Se nedenfor

> [...]
> ved hjælp af et link, så skal man IKKE sætte () omkring, som du har
> gjort i ovenstående!! Ellers virker linket ikke! Et link skrives

Linket virker fint her uden problemer.

> http://www.mariannes.frac.dk/

Også en mulighed.

> men hvis du absolut vil have parentes omkring, er det MEGET VIGTIGT, at
> du laver mellemrum mellem parentesen og linket - således:

Det er ikke meget vigtigt. Se ovenfor.

Hvilken client bøvler sådan pga. en parantes?

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 26-10-04 09:50

> Og jeg undskylder fordi, jeg har overset dine tidligere indlæg.

Øh, det er min egen fejl tror jeg :)
Det er noget med at jeg _ikke_ har brugt outlook men ie/tdc at skrive
fra!

> [...]
men
> det er en anden historie. ..............(snip)

Jeg vil kigge på det, jeg har justify på <p> måske jeg skulle ændre det.
Men er bange for at få problemer med linie ombrydningen!

> [...]
> javascripterne, inden du begynder at prøve dig frem, og spørg evt. om
> hjælp i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside.

Det prøver jeg!

> [...]
> se din hjemmesideadresse (http://www.mariannes.frac.dk). Eller for den
> sags skyld, de spørgsmål jeg her svarer på.

Sorry, jeg var træt og glemte linket :,(
og så er jeg "lidt" utålmodig og det irriterede mig at siden _ikke_ var
(eller er) ok.
Og så har der været lidt problemer med at folk ikke kunne se mine indlæg,
da jeg har brugt IE og ikke Outlook Ekspress.

Mvh Marianne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-10-04 17:12

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> i at man skal være varsom med tegnsætningen omkring links. Man kan enten
> vælge at have blanktegn (mellemrum, ny linje o.l.) på begge sider af et

Og så vil jeg lige reklamere for den notation der er anbefalet af
appendikset i RFC1738 (den der definerer URL'er):
<URL:http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc1738.html>

/L