Kulørt scrollbar
Fra : Anne Petersen

Dato : 25-10-04 17:05

Jeg mener jeg har sat ind i mit stylesheet hvad der skal til, men
alligevel får jeg ikke kulørte scrollbars på nedenstående side,
så jeg ville blive glad for et lille hint.

pft
Anne
http://www.stevebacic.com/filmog.shtml

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 17:18

"Anne Petersen" <amap@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> ..... jeg ikke kulørte scrollbars på nedenstående side,
> så jeg ville blive glad for et lille hint.

Du skal kun definere eet <body> element (du har 2) Det er sikkert det der
forvirrer browserne.

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 17:20

"Jesper Frandsen" <invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal kun definere eet <body> element (du har 2) Det er sikkert det der
> forvirrer browserne.

I din CSS fil altså

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-10-04 17:24

Jesper Frandsen skrev:

>Du skal kun definere eet <body> element (du har 2) Det er sikkert det der
>forvirrer browserne.

Hvor ser du de to <body> på
http://www.stevebacic.com/filmog.shtml ?
--
Knud

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 17:51

> Hvor ser du de to <body> på
> http://www.stevebacic.com/filmog.shtml ?

I CSS filen.

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-10-04 19:16

Jesper Frandsen skrev:

>I CSS filen.

Betyder ikke noget, medmindre de konflikter (f.eks. at man
angiver color på begge), så vinder den sidste.
--
Knud

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 20:10

> Betyder ikke noget, medmindre de konflikter (f.eks. at man
> angiver color på begge), så vinder den sidste.

Okay - Ja man lærer jo noget nyt hver dag

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-10-04 17:22

Anne Petersen skrev:

>Jeg mener jeg har sat ind i mit stylesheet hvad der skal til, men
>alligevel får jeg ikke kulørte scrollbars på nedenstående side,
>så jeg ville blive glad for et lille hint

Du bruger en doctype, der sætter IE i standard mode og så skal
det sættes på html og ikke body, dvs, det skal være

html
{
scrollbar-face-color: #413259;
scrollbar-shadow-color: #413259;
scrollbar-arrow-color: #ffffcc;
scrollbar-highlight-color: #ffffcc;
scrollbar-track-color: #b49e77;
scrollbar-3dlight-color: #b49e77;
scrollbar-darkshadow-color: #000000;
}
--
Knud

Fra : Anne Petersen

Dato : 25-10-04 18:01

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du bruger en doctype, der sætter IE i standard mode og så skal
> det sættes på html og ikke body, dvs, det skal være

> [...]
<snip>
> scrollbar-darkshadow-color: #000000;
> }

Tak Knud - det var det der skulle til - og efter ændringen er der så
også kun en body definition, så I havde nok begge ret.

Så skal jeg lige have lavet/rettet nogle flere sider, så vender jeg
frygteligt tilbage i ris&ros.

mvh
Anne

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 25-10-04 17:31

Anne Petersen wrote:
> [...]
> alligevel får jeg ikke kulørte scrollbars på nedenstående side,
> så jeg ville blive glad for et lille hint.

Du må enten fjerne din doctype (ikke anbefalt)
eller la være å prøve å forandre på dine
besøkendes scrollbar (bedre).

--
Inger Helene Falch-Jacobsen
http://home.online.no/~ingerfaj/

Fra : Anne Petersen

Dato : 25-10-04 17:51

Inger Helene Falch-Jacobsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du må enten fjerne din doctype (ikke anbefalt)
> eller la være å prøve å forandre på dine
> besøkendes scrollbar (bedre).

Hvis jeg nu lover ikke at lave om på deres cursor? Den blå standard
farve passer ikke så pænt - og desuden vil jeg gerne se det virke, så
jeg prøver lige de indkomne forslag - tak, gutter og sorry, Inger

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 18:07

Anne Petersen skrev:

> Den blå standard farve passer ikke så pænt

Hvad er det for en blå standard farve du her tænker på?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Anne Petersen

Dato : 25-10-04 18:12

Martin Johansen [6000] wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad er det for en blå standard farve du her tænker på?

Det er jo nok bare den standardfarve jeg selv har på IE - men nu
får allel forhåbentlig den brune scrollbar jeg fik sat op.

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 25-10-04 18:43

Anne Petersen wrote:

> men nu
> får allel forhåbentlig den brune scrollbar jeg fik sat op.

Ikke de som ikke bruker Internet Explorer!

Fra : Anne Petersen

Dato : 25-10-04 20:11

Inger Helene Falch-Jacobsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ikke de som ikke bruker Internet Explorer!

Jo, de som bruger IE5.5 og nyere.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-04 11:40

Anne Petersen skrev:

> Jo, de som bruger IE5.5 og nyere.

Det var også hvad Inger (lidt kryptisk) skrev. Bemærk dobbeltnegationen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 19:15

Anne Petersen skrev:

> Det er jo nok bare den standardfarve jeg selv har på IE - men nu får

Nåhh okay

Tænk på at ikke alle bruger IE - jeg vidste faktisk ikke den var blå.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-10-04 20:11

Martin Johansen [6000] wrote:
> Nåhh okay
>
> Tænk på at ikke alle bruger IE - jeg vidste faktisk ikke den var blå.

Det er den heller ikke default. Det er kun fordi Anne har sat sin Window
sådan op.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-04 13:53

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er den heller ikke default. Det er kun fordi Anne har sat sin Window
> sådan op.

Okay. Jeg måtte da lige tjekke. IE i Linux er ihvertfald ikke ret meget
blå så det stemmer vist meget godt det du bekræfter.

Fra : inga schmidt

Dato : 25-10-04 19:39

Anne Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg mener jeg har sat ind i mit stylesheet hvad der skal til, men
> alligevel får jeg ikke kulørte scrollbars på nedenstående side,
> så jeg ville blive glad for et lille hint.

Det er ikke valid kode, og det virker kun i IE.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Anne Petersen

Dato : 25-10-04 20:15

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er ikke valid kode, og det virker kun i IE.

Så længe koden ikke ligefrem ødelæger noget i andre browsere, kan jeg
godt leve med at den ikke er valid. Det er trods alt ikke et site jeg
bliver betalt for at lave.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-10-04 21:15

inga schmidt skrev:

>Det er ikke valid kode, og det virker kun i IE.

Opera understøtter også farvede scrollbars (om end det er som
default er slået fra).

Så vidt jeg ved er det også understøttet i Konqueror
(linuxbrowser).
--
Knud

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-10-04 14:14

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Så vidt jeg ved er det også understøttet i Konqueror (linuxbrowser).

Korrekt.

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-10-04 09:06

Hej Inga!

> Det er ikke valid kode, og det virker kun i IE.

Men det kan det blive, hvis det laves som inline-css...!

<!--[if IE]>
body {
overflow-y:hidden;
scrollbar-base-color:#6699cc;
scrollbar-arrow-color:#000000;
scrollbar-highlight-color:#000000;
}
<![endif]-->

Her er det godt nok stilet til IE, men det validerer 100% i W3C's "Jigsaw"
(CSS-validering)....

Du er velkommen til at teste min påstand - du må gerne validerer de sider,
der står i min signatur - de har begge ovenstående kode - og de validerer
100%!! (Takket være Erik Ginnerskov!!)

Hilser pænt på Erik....

Dennis Munding
Webmaster
http://mundings-memorial.dk/
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-04 11:36

Dennis Munding skrev:

> Men det kan det blive, hvis det laves som inline-css...!

Nej - det bliver ikke mere eller mindre validt af at blive lagt inline.

> <!--[if IE]>

Ovenstående er en conditional comment til IE. Den fortolkes af IE
(Windows) som en if-sætning (og da kriteriet herover bare er "IE" vil
alle windowsudgaver af IE læse den efterfølgende kode.

Alle andre browsere - incl. W3's validator-robot - ser imidlertid bare
starten på en kommentar. Indholdet af kommentarer bliver ikke valideret.

> Her er det godt nok stilet til IE, men det validerer 100% i W3C's "Jigsaw"
> (CSS-validering)....

Jep - men det er fordi koden skjules for alle andre end IE - inkl.
validatoren. Det er en god løsning, ingen tvivl om det - hvis man har
kode der netop kun skal ses af IE/Win, er en conditional comment meget
ofte det bedste valg. Man skal bare ikke tro at man ved at flytte kode
ind i en conditional comment kan ændre på om den er valid eller ej.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : inga schmidt

Dato : 29-10-04 13:10

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej Inga!

> Men det kan det blive, hvis det laves som inline-css...!

Hvorfor skulle det pludselig blive valid kode, fordi det laves inline? Er du
sikker på, du har forstået det rigtigt?
--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 29-10-04 13:59

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Jeg ville faktisk svare på Jens' indlæg, men det er ikke muligt. Jens, kan du
ikke prøve at trykke 'besvar' til dit eget indlæg og fortælle, om det ser
mystisk. Ud over indlægget, kommer der en hel masse kode, og det er ikke muligt
at nå ned til 'send' knappen???

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-04 15:25

inga schmidt skrev:

> [...]
> mystisk. Ud over indlægget, kommer der en hel masse kode, og det er ikke muligt

Jeg gætter på at det er en fejl i html.dk (kombineret med en fejl i IE).
Problemet er nok at conditional'en (If IE) bliver læst af IE som en kode
i stedet for bare at være en del af teksten til indlægget.

Jeg har ingen problemer med at besvare indlægget i Dialog (jeg har ikke
sendt mit svar, men editoren kommer op med et nyt indlæg præcis som når
jeg svarer på ethvert andet indlæg.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-10-04 16:58

Dennis Munding wrote:
> Hej Inga!

> Men det kan det blive, hvis det laves som inline-css...!
>
> <!--[if IE]>
> body {
> overflow-y:hidden;
> }
> <![endif]-->

Det er ikke inline-css, det er et internt stylesheet. Inline-css er noget
som f.eks. dette:

.... altså en stump css-kode, der er indlejret i et html-elements starttag.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk