Printfunktion
Fra : Simon

Dato : 24-10-04 17:17

Kære community,

Er der nogle der kan hjælpe mig med at lave en printfunktion?
Hvilken kode skal man bruge til at lave en knap som automatisk
printknap uden at skulle op i gardinerne osv.?

På forhånd tak!

/Simon

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-10-04 18:04

Simon skrev:

>Er der nogle der kan hjælpe mig med at lave en printfunktion?
>Hvilken kode skal man bruge til at lave en knap som automatisk
>printknap uden at skulle op i gardinerne osv.?

<form>
<input type="button" value="Print" onclick="window.print()">
</form>
--
Knud

Fra : Simon

Dato : 24-10-04 21:43

> <form>
> <input type="button" value="Print" onclick="window.print()">
> </form>

To spørgsmål:

1. Skal det være en knap-knap? Kan man ikke bruge en gif-fil er
en stump tekst? Og hvordan gør man så det?

2. Printer denne form hele den aktuelle side eller kun det man pt
ser i browseren? Altså, hvis den aktuelle side indeholder en lang
tekst, vil denne så blive printet ud a-z?

På forhånd tak!!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-10-04 22:03

Simon wrote:

> [...]
> ser i browseren? Altså, hvis den aktuelle side indeholder en lang
> tekst, vil denne så blive printet ud a-z?

Læs her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/printud.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-10-04 22:09

Simon skrev:

>1. Skal det være en knap-knap? Kan man ikke bruge en gif-fil er
>en stump tekst? Og hvordan gør man så det?

Tekst:

Billede:

<form>
<input type="image" src="billede.jpg" value="Print"
onclick="window.print()">
</form>

>2. Printer denne form hle den aktuelle side eller kun det man pt
>ser i browseren? Altså, hvis den aktuelle side indeholder en lang
>tekst, vil denne så blive printet ud a-z?

Ja.

--
Knud

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 24-10-04 18:04

Simon wrote:
> [...]
> Hvilken kode skal man bruge til at lave en knap som automatisk
> printknap uden at skulle op i gardinerne osv.?

Det er bedre om du lager et eget stilark for
"print". Dette linker du til på samme måte som til
stilarket for "skjerm" - legg dette mellom <head>
og </head>:
<link rel="stylesheet" href="blue.css"
type="text/css" media="screen">
<link rel="stylesheet" href="print.css"
type="text/css" media="print">
Bruk navnene på dine egne stilark. På denne måten
kan du definere hva du vil ha printet ut på siden,
og i hvilket format. Folk vet hvor knappen for
"print" er i deres browser, ingen grunn til å
legge inn en ekstra knapp.

--
Inger Helene Falch-Jacobsen
http://home.online.no/~ingerfaj/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-10-04 06:11

Inger Helene Falch-Jacobsen wrote:

> [...]
> vil ha printet ut på siden, og i hvilket format. Folk vet hvor knappen
> for "print" er i deres browser, ingen grunn til å legge inn en ekstra

Spørgeren har lige tydeligt gjort dig opmærksom på at han synes det er
besværligt at nå frem til printknappen ("uden at skulle op i gardinerne
osv") og så skriver du at "folk" godt ved hvor deres printknap er.

Overfortolker jeg dit svar, eller implicerer du i dit svar at folk også
kender deres browser godt nok til at kende genvejene i den? - jeg synes
spørgeren med tydelighed viser at det sidste ikke er tilfældet for
"folk". Vi kan så vende tilbage til den efterhånden gamle debat om om vi
skal lære folk at bruge deres browser, eller lave interface på
hjemmesiden så de bliver fri. Det sidste virker absurd, men er
efterhånden standard, ikke mindst hvad "top" (en funktion som kan løses
med Ctrl+home i de browsere jeg kender) og "print" angår.

Lige præcis print synes jeg kan have en berettigelse som link til en
version hvor man med javascript eller serverside scripting gør mere for
brugeren end CSS kan i dagens explorer-versioner.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phoenix - Danish folk-music up front - <http://www.phonixfolk.dk/>
The Hans Christian Andersen Center <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 25-10-04 10:01

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> version hvor man med javascript eller serverside scripting gør mere for
> brugeren end CSS kan i dagens explorer-versioner.

Hei Jesper,
Jeg forsto at Simon ville ha en knapp, men jeg ga
*min* mening - at *jeg* ikke synes det er
nødvendig. Jeg forstår likevel ikke helt dette med
"opp i gardinene", det er jo bare å trykke på en
knapp som har bilde av en printer? Jeg har skjult
print-knappen i min browser, men jeg tror ikke
"folk flest" gjør det. Hvis knappen som Simon
lager gjør bruk av Javascript, så er man avhengig
av at brukeren har dette på i sin browser. Men
"folk" har nok Javascript aktivert...
Det er nok bare jeg som ikke er "folk"! Jeg synes
det er unødvendig å ha link til en "printervennlig
versjon", den printervennlige versjon bør være den
man får når man skriver ut siden! Jeg er like
oppgitt over "til toppen"-linkene som man ser på
sider rundt omkring!

Vanligvis kopierer jeg tekst fra en side og limer
den inn i Notisblokk og redigerer den der, fordi
det ofte er mye på siden som jeg ikke vil ha med
på en utskrift! Jeg liker også å forhåndsvise
siden før jeg printer den ut, i de tilfellene jeg
velger å skrive ut siden som den er (håper du
skjønner hva jeg mener). Hvilke begrensninger
mener du CSS har i dette tilfellet?

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-10-04 23:54

Inger Helene Falch-Jacobsen <Inger@neseblod.invalid> skrev:

> Jeg forsto at Simon ville ha en knapp, men jeg ga
> *min* mening - at *jeg* ikke synes det er
> nødvendig.

Det er fint at du giver din mening, og det er da rigtigt at
alle browsere har en knap til udskrivning.

> Jeg forstår likevel ikke helt dette med
> "opp i gardinene"

Med "op i gardinerne" menes at man skal op i menuen Filer =>
Udskriv, vælge printer, og derefter klikke på Udskriv. Her det
nemmere bare at klikke på et link eller en knap i browseren.

> det er jo bare å trykke på en
> knapp som har bilde av en printer?

Ja, så nemt er det faktisk.

> Jeg har skjult print-knappen i min browser,
> men jeg tror ikke "folk flest" gjør det.

Det tror jeg heller ikke at folk gør generelt - jeg kunne aldrig
finde på at skjule så vigtig en ting som at udskrive.

> Hvis knappen som Simon lager gjør bruk av
> Javascript, så er man avhengig av at brukeren
> har dette på i sin browser.

Det har du helt ret i - man kan ikke lave sådan en knap uden.

> Jeg synes det er unødvendig å ha link til en
> "printervennlig versjon", den printervennlige
> versjon bør være den man får når man skriver
> ut siden!

Helt enig!
Det er jo bare at slukke for det er ikke skal udskrives, se
http://html-faq.dk/2012.asp

> Jeg er like oppgitt over "til toppen"-linkene som
> man ser på sider rundt omkring!

Klart! Her er det bare at bruge tastaturet og trykke på Page Up
eller Home for at komme til toppen af siden. Der er dog mange
der ikke vil slippe musen, eller slet ikke kender eksistensen af
den funktionalitet på tastaturet - de bruger scrolbaren eller scrollhjulet
for at komme til toppen af siden - det har jeg set mange gange.

> Vanligvis kopierer jeg tekst fra en side og limer
> den inn i Notisblokk og redigerer den der, fordi
> det ofte er mye på siden som jeg ikke vil ha med
> på en utskrift!

Jeg gør det på samme måde - de fleste sider er alt for brede til
at blive udskrevet på normal vis.

> Jeg liker også å forhåndsvise siden før jeg
> printer den ut

Jeg bruger også Vis udskrift før jeg udskriver noget - af bitter
erfaring.

> i de tilfellene jeg velger å skrive ut siden som
> den er (håper du skjønner hva jeg mener).

Jeg har i hvert fald forstået hvad du mener - jeg kæmper for
det samme.

> Hvilke begrensninger mener du CSS har i dette
> tilfellet?

Ingen!
Det drejer sig kun om at lave sin side så fleksibel at den ikke
har en fast bredde. Det kan gå med en fast bredde på den
side der skal vises på skærmen - her kommer bare en vandret
scrollbar, men den kan ikke bruges til noget som helst på et
stykke papir. Her forsvinder de ord der ikke er plads til på
udskriften - og udskriften er derfor ubrugelig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk