Fra frames til css, lidt problemer.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 21-10-04 22:05

Hej i gruppen
Jeg er i gang med at genopbygge en side der indtil videre er lavet i frames,
denne har en bremme hele vejen rundt som er elastisk de rigtige steder,
hvorved centerframen tilpasser sig som sådan nogle jo gør.
Nu forsøger jeg så at lave det samme i css, med en div med overflow i
midten, men problemet er så at jeg bliver nødt til at give denne nogle
dimensioner, så jeg har forsøgt mig med at give den højde 100% og ingen
bredde men passende margener i siderne, dette går meget fint indtil jeg vil
forsøge at give passende margen for oven og forneden, så bliver siden enten
for høj eller andet går galt afhængig af browser.
Er jeg virkeligt tvunget til at angive højden i % så det kan gå i 800*600 og
så have lidt luft for oven og for neden i højere opløsninger eller er der
noget jeg overser?
Så kort: Kan jeg lave en div med scroll der fylder hele browservinduet og
har fast margen på alle sider.

Mvh
Peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-04 23:50

Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev:

> Nu forsøger jeg så at lave det samme i css, med en div
> med overflow i midten

Det er ikke nemt at få det til at se fuldstændig ud som i frames,
så det også fungerer i alle browsere. Erik har dog gjort et godt
forsøg på http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

> Så kort: Kan jeg lave en div med scroll der fylder hele
> browservinduet og har fast margen på alle sider.

Det kan du godt, men du skal være forberedt på at det kan give
en masse problemer - også med hensyn til udskrivning.

Jeg ville bare lave siden på normal vis, og slukke for det ting der
ikke skal med på udskriften - se http://html-faq.dk/2012.asp!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Anskjær

Dato : 23-10-04 11:29

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er ikke nemt at få det til at se fuldstændig ud som i frames,
> så det også fungerer i alle browsere. Erik har dog gjort et godt

Havde jeg faktisk allerede set for noget tid siden, men havde glemt den et
øjeblik.

> [...]
> en masse problemer - også med hensyn til udskrivning.
>
> Jeg ville bare lave siden på normal vis, og slukke for det ting der

Udskrift havde jeg slet ikke tænkt på, men det bliver kun det der nu er
indholdsframen der er relevant at få udskrevet, så under alle omstændigheder
ville jeg slukke for alt andet.
Jeg havde selv kigget på denne her:
http://www.fu2k.org/alex/css/frames/pixels
Løsningen er efter min mening pænere, der kommer ikke de 2 px fnidder i
bunden når der scrolles, hvor scrollbaren har jeg nok ikke noget forhold
til. Men den fungerer ikke i Mac IE 5 og Opera før 7, det gør Eriks, så det
er nok det der gør udfaldet.
Tak for hjælpen.

Mvh
Peter