Margin og padding på relative mål
Fra : Troels Jensen

Dato : 20-10-04 22:59

Jeg er ved at designe en side. Alt indholdet ligger i en div (A), som så
igen indeholder to div'er: en venstrestillet menu (B) og selve sidens
tekst (C).

Jeg vil gerne kunne ændre bredden på div A uden at skulle ændre på en
masse andre tal. Derfor bruger jeg relative værdier (i %). Div B får 20%
af bredden, Div C får 80%.

Men det er umuligt at sætte margin og padding i absolutte størrelser
uden at ødelægge det hele. Grunden er, at margin og padding ikke regnes
med i målene, uanset om det er relative eller absolutte. Det synes jeg
er dybt ulogisk. Er der en speciel grund til det?

Kan jeg gøre et eller andet smart, så jeg kan inkludere margin og
padding i de 20 og 80%? Helst ikke med en ekstra div inden i hhv B og C.
Det bliver simpelthen for forvirrende...

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-10-04 04:32

Troels Jensen skrev:

> Jeg er ved at designe en side. Alt indholdet ligger i en div
> (A), som så igen indeholder to div'er: en venstrestillet menu
> (B) og selve sidens tekst (C).

Har du et link til den? Det er meget lettere at hjælpe hvis man kan
se en konkret side.

Se evt. siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

> Jeg vil gerne kunne ændre bredden på div A uden at skulle
> ændre på en masse andre tal. Derfor bruger jeg relative
> værdier (i %). Div B får 20% af bredden, Div C får 80%.

Bruger du float eller positionering? (et link til siden havde
afklaret det, men nu spørger jeg alligevel). Uanset hvad bør du
nøjes med at tildele en bredde til B og så lade C få resten (med
float sker det automatisk - med positionering kan man bruge left-
padding på C til at undgå overlab.

> Men det er umuligt at sætte margin og padding i absolutte
> størrelser uden at ødelægge det hele. Grunden er, at margin og
> padding ikke regnes med i målene, uanset om det er relative
> eller absolutte.

Note - IE i quirksmode regner padding (men ikke margen) ind i
bredden. Det løser ikke dit problem, men det er værd at huske på at
netop beregningen af bredde med eller uden padding (og border) er
et af de områder hvor der er forskel på visningen i forskellige
browsere og forskel på visningen i standard- og quirksmode
(IE/Opera).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-10-04 09:20

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Har du et link til den? Det er meget lettere at hjælpe hvis man kan
> se en konkret side.

Det havde jeg ikke før, men nu er den her:

<http://www.test.simonnielsen.com/default.asp>
<http://www.test.simonnielsen.com/style/style.css>

(.menu og .text ligger inde i .mainbox. Det er disse tre, det handler
om...)

> [...]
> nøjes med at tildele en bredde til B og så lade C få resten (med
> float sker det automatisk - med positionering kan man bruge left-

Jeg bruger float. Problemet er, at når jeg lader .menu få 20% af bredden
og ikke definerer bredden på .text, så kommer min include-fil ikke med i
Mozilla. Men den er der i IE - tjek selv.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk