CSS-validering?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-04 16:32

Jeg har (igen!) forsøgt at 'opgradere' én af mine web-sider til
css/xhtml.
Den validerer OK som xhtml - men CSS vil ikke validere, angiveligt
grundet manglende 'correct document parse tree'!
'Fejlspecifikationen' forekommer imidlertid så uoverskuelig, at jeg ikke
kan se, *hvor* jeg skal sætte ind - kan nogen give et skub i den rigtige
retning? :)

Se venligst:
http://www.oyfss.dk/opslag1.htm

(Der er iøvrigt (mindst) ét problem mere: I Netscape vises navnene under
'Pokalvindere 2003' én linie for højt - dette er ikke tilfældet i
Internet Explorer; hvad kan jeg gøre ved dét?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 16:31

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

>CSS vil ikke validere

Jeg har prøvet at sætte http://www.oyfss.dk/opslag1.htm ind i W3C`s
validator og den validerede da !!

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-04 17:16

Jesper Frandsen <invalid> wrote:

> Jeg har prøvet at sætte http://www.oyfss.dk/opslag1.htm ind i W3C`s
> validator og den validerede da !!

Så har jeg ikke udtrykt mig tydeligt nok! :)
Det var *CSS*-validering, der mislykke(de)s!

Prøv i stedet:

http://jigsaw.w3.org/css-validator/

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-04 18:03

Hans Henrik Hansen skrev:

>Jeg har (igen!) forsøgt at 'opgradere' én af mine web-sider til
>css/xhtml.
>Den validerer OK som xhtml - men CSS vil ikke validere, angiveligt
>grundet manglende 'correct document parse tree'!

Du bruger slet ikke et separat CSS-ark, så der er ikke noget CSS
at validere.

Hvis du forsøger at validere et HTML-ark som CSS, skal det
naturligvis give en million fejl.

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-04 17:37

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
> Du bruger slet ikke et separat CSS-ark, så der er ikke noget CSS
> at validere.

Ikke ubetinget korrekt: For neden angiver 'løvsaven' faktisk noget
CSS-kode, den finder OK!

> Hvis du forsøger at validere et HTML-ark som CSS, skal det
> naturligvis give en million fejl.

Nå, jeg troede godt, man kunne have CSS i 'head'-delen!?
CSS-validatoren skriver faktisk også, at man *først* skal
(x)html-validere!(?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 17:39

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, jeg troede godt, man kunne have CSS i 'head'-delen!?
> CSS-validatoren skriver faktisk også, at man *først* skal
> (x)html-validere!(?)

Det kan man også godt, validatoren på W3C går vist bare ud fra at du har et
eksternt stylesheet og ikke et internt, derfor beder den om valid (x)html
før CSSèn kan valideres korrekt.

Ret mig hvis jeg tager fejl.

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Per Rasmussen

Dato : 12-10-04 18:24

Jesper Frandsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> eksternt stylesheet og ikke et internt, derfor beder den om valid (x)html

Der tager du fejl, for hvis man går ind og validerer (x)html først, så på den
side man får frem, er der et link hvis man vil validere sin CSS, og den tager
det uanset om det ligger internt eller externt.
Når du har valideret koden, kan du se de validerede nedenunder, og det er
identisk med det der ligger på siden..

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-04 18:47

Per Rasmussen <jeg@skalgivedig.dk> wrote:
> [...]
> det uanset om det ligger internt eller externt.
> Når du har valideret koden, kan du se de validerede nedenunder, og det er

Tak - så er jeg (igen) mere rolig! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-04 18:45

> [...]
> eksternt stylesheet og ikke et internt, derfor beder den om valid (x)html

Ja, det ville jeg også meget gerne vide - jeg har netop læst en længere
(lære)bog om xhtml, hvor alle css-eksempler var 'interne'!(?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 18:49

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det ville jeg også meget gerne vide - jeg har netop læst en længere
> (lære)bog om xhtml, hvor alle css-eksempler var 'interne'!(?)

Som jeg skrev: interne stylesheets går også i validatoren, dog er det min
erfaring at validatorene er lige så finurlige som hjemmesidesnedkeri i sig
selv, og der er altså forskel på hvordan man validerer fra tid til anden.

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-10-04 17:40

Hans Henrik Hansen skrev:

>Jeg har (igen!) forsøgt at 'opgradere' én af mine web-sider til
>css/xhtml.
>Den validerer OK som xhtml - men CSS vil ikke validere, angiveligt
>grundet manglende 'correct document parse tree'!

Din css validerer da fint.
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.oyfss.dk%2Fopslag1.htm&usermedium=all
--
Knud

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-10-04 17:49

Hans Henrik Hansen wrote:
> Jeg har (igen!) forsøgt at 'opgradere' én af mine web-sider til
> css/xhtml.
> Den validerer OK som xhtml - men CSS vil ikke validere, angiveligt
> grundet manglende 'correct document parse tree'!

enten på grund af forskellige valideringsformer, eller fordi du har
gjort noget i mellemtiden, validerer den fint nu:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?text=body+%7B%0D%0A+%09margin-left%3A+50pt%3B+margin-right%3A+50pt%3B%0D%0A%09background-image%3A+url%28%22images%2Fwater003.jpg%22%29%3B%0D%0A%7D%0D%0A%23boks1+%7B%0D%0A%09position%3Aabsolute%3B%0D%0A%09top%3A200pt%3B%0D%0A%09left%3A50pt%3B%0D%0A%7D%0D%0A%23boks2+%7B%0D%0A%09position%3Aabsolute%3B%0D%0A%09top%3A200pt%3B%0D%0A%09left%3A300pt%3B%0D%0A%7D%0D%0Ah1+%7B%0D%0A%09color%3A+%230000FF%0D%0A%7D%0D%0Ah3%2C+p+%7B%0D%0A%09color%3A+%23FF0000%3B%0D%0A%7D%0D%0Ah4+%7B%0D%0A%09color%3A+%23000000%3B%0D%0A%7D&usermedium=all>

Jeg har sat koden fra head-sektionen ind i
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/#validate-by-input>

- det er ikke optimalt at være nødt til at gøre sådan for at validere
CSS, men jeg kan da også se at
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.oyfss.dk%2Fopslag1.htm&usermedium=all>
virke ligeså glimrende - måske _har_ du ændret på det i mellemtiden? Det
kan også formuleres som et spørgsmål om hvad du gjorde, hvor den ikke
validerede?

> (Der er iøvrigt (mindst) ét problem mere: I Netscape vises navnene under
> 'Pokalvindere 2003' én linie for højt - dette er ikke tilfældet i
> Internet Explorer; hvad kan jeg gøre ved dét?)

oprigtigt talt så synes jeg det er en ret mærkelig dokumentstruktur du
har lavet, med en definition-list (<dl>) vil du kunne stille det noget
mere stabilt og elegant op.

Det der går galt lige nu, er at Netscape ikke tildeler de to <br />
efter hinanden samme højde som din h3 i venstre boks. Den mest stabile
løsning - hvis du vil beholde boks-opsætningen - er nok at have h3'en
udenfor boksen.

Jeg synes i øvrigt du misbruger h4 til noget som nærmere er brødtekst.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phoenix - Danish folk-music up front - <http://www.phonixfolk.dk/>
The Hans Christian Andersen Center <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-04 18:45

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:
> Jeg har sat
> koden fra head-sektionen ind i
> <http://jigsaw.w3.org/css-validator/#validate-by-input>

OK - dén metode kendte jeg ikke.

> [...]
> k%2Fopslag1.htm&usermedium=all> virke ligeså glimrende - måske _har_ du

Næh!? Mystikken består for mig (nu) i, at siden ganske rigtigt validerer
'by URL'- hvorimod samme fil *ikke* validerer 'by File Upload'!??

> Det kan også formuleres som et spørgsmål om hvad du gjorde, hvor den ikke
> validerede?

Forsøgte som sagt 'by File Upload'!

> oprigtigt talt så synes jeg det er en ret mærkelig
> dokumentstruktur du
> har lavet, med en definition-list (<dl>) vil du
> kunne stille det noget
> mere stabilt og elegant op.

Jamen til nu har jeg jo osse bare prøvet mig frem - så tak for idéen!
> Jeg synes i øvrigt du misbruger h4 til noget som nærmere er
> brødtekst.

OK da, jeg prøver mig (yderligere) frem! :)
(Se venligst bort fra 'ombrydnings-finurligheder' i den citerede tekst!)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen Hans

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-10-04 18:43

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Næh!? Mystikken består for mig (nu) i, at siden ganske rigtigt validerer
> 'by URL'- hvorimod samme fil *ikke* validerer 'by File Upload'!??

Det hjælper at læse hvad der står på siden :)
<URL:http://jigsaw.w3.org/css-validator/>

---
Validate by URI

Enter the URI of a document (HTML with CSS or CSS only) you would
like validated:
Address:
---
og
---
Validate by File Upload

Choose the document you would like validated (CSS files only):
Local CSS file:
--
Altså HTML- eller CSS-filer til URI-metoden, men kun CSS-filer til Upload.

I toppen står der også:
---
Note: If you want to validate your CSS style sheet embedded in an
(X)HTML document, you should first check that the (X)HTML you use is
valid.
---
Den skulla altså også forstå XHTML.

/L

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 12-10-04 19:02

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote:
> Det hjælper at læse hvad der står på siden :)
> <URL:http://jigsaw.w3.org/css-validator/>

Tja, sådan er det jo (næsten) altid - så tak for manuduktionen! :))

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen