Tabel
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-05-01 22:37

Kan det ikke lade sig gøre at lave en tabel så der ikke er tom plads
mellem cellerne, når den ses i IE4?
Eller er det bare mig, der ikke kan finde den rigtige formel?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-05-01 23:20

On Tue, 15 May 2001 23:37:10 +0200, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Kan det ikke lade sig gøre at lave en tabel så der ikke er tom plads
>mellem cellerne, når den ses i IE4?
>Eller er det bare mig, der ikke kan finde den rigtige formel?

- Pede
Professionel nørd

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 15-05-01 23:57

Peter Brodersen skrev:

Jeg kan ikke få det til at virke da.

Jeg skal bruge en tabel med 64 kolonner, og med Opera kan den sagtens
være på min 800X600 skærm, men jeg så den på samme opløsning med IE4,
og der fylder den det dobbelte.

Rammer og streger er væk, men der er et lille mellemrum, hvor stregen
skulle have været.

Jeg bruger:
TABLE {
   cellpadding: 0px;
   cellspacing: 0px;
   font-size: 0.4em;
   font-family: Verdana, Arial, sans-serif;
   border: 0px;
   padding: 0px;
   border-spacing: 0px;
   text-align:center;
   background-color:transparent;
}

Tabellen kan lige nu ses på:
http://www.aner.dk/anetavler/kaj-tavle01.htm

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-05-01 00:37

On Wed, 16 May 2001 00:57:11 +0200, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Jeg kan ikke få det til at virke da.
[..]
>http://www.aner.dk/anetavler/kaj-tavle01.htm

Ikke? Når jeg prøver at kopiere den HTML-fil lokalt, og så i "<table>"
tilføjer bare "cellspacing=0", så kan jeg se en forskel. Tilføjer jeg
ydermere "cellpadding=0", så ser det ud til at spille helt fint; i
hvert fald i MSIE5 og MSIE5.5 (der også havde problemer uden
"cellspacing=0 cellpadding=0").

Det lader således til at det ikke er nok bare at have det i CSS'en.

Jeg har smidt en kopi på:
http://stock.ter.dk/anetavle.htm
.... hvor jeg kun (udover at smide en <base href...> ind, fordi filen
nu ligger et andet sted) har ændret:
til

... og det lader til at spille helt fint.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-05-01 01:36

Peter Brodersen skrev:

>Det lader således til at det ikke er nok bare at have det i CSS'en.

Der var det. Det skal filme' udenfor CSS for at virke.
Det er ikke helt magen til i IE4, men absolut tilfredsstillende.

Takker ærbødigst.

Fra : mola

Dato : 16-05-01 11:06

Du skal sætte classes på dine celler i stedet for på tabeller. Dette
eksempel virker fint i IE5.5, Netscape 6 og Opera 5 (ja, de er sågar
fuldstændig identiske):

<STYLE TYPE="text/css">
td {font-size:7px;width:10px;padding:0px}
..white {background-color:#ffffff}
..gray {background-color:#999999}
..blue {background-color:#000099}
..red {background-color:#990000}
</STYLE>

<TABLE BORDER="0" CELLSPACING="0" CELLPADDING="0">
<TR>
<TD CLASS="white">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="white">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="red">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="white">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="blue">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
</TR>
<TR>
<TD CLASS="blue">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="blue">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="red">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="blue">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="white">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="red">&nbsp;</TD>
<TD CLASS="gray">&nbsp;</TD>
</TR>
</TABLE>

Og så er det i øvrigt en meget tung opgave du har sat dig selv på.... Er det
ikke nemmere at forevise det ønskede vha et stykke grafik der er betydeligt
nemmere at manipulere end alle disse celler?

mola

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-05-01 13:57

mola skrev:

>Og så er det i øvrigt en meget tung opgave du har sat dig selv på.... Er det
>ikke nemmere at forevise det ønskede vha et stykke grafik der er betydeligt
>nemmere at manipulere end alle disse celler?

Det kan jeg ikke helt gennemskue. Det er jo meningen, at alle celler,
der indeholder personer (de blå og røde) skal linke til personernes
beskrivelser.
Bliver det ille svært at lave 80? link i grafikken?

Fra : mola

Dato : 16-05-01 19:25

> [...]
> --
> Kaj Svenningsen
>
> Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Jeg havde ikke gennemskuet, at de enkelte celler skulle indeholde links. Det
mener jeg ikke at have læst noget om.

Men hvis der skal stå bare en lille smule i de enkelte celler så er jeg
sikker på at du får problemer med sidebredden, medmindre du allerede har
kalkuleret med dette (og den dermed følgende scrollbar), eller vil bruge
<title> som navigationsinstrument?

Og jeg ville nok også forsøge at undgå et map med 80+ links (og ethvert
andet map, medmindre det er nødvendigt). Der er dog sikkert
anbefalelsesværdige programmer der kan generere et sådant, men her er jeg
ikke den rette til at give råd.

mvh
mola

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-05-01 20:25

mola skrev:

>Jeg havde ikke gennemskuet, at de enkelte celler skulle indeholde links. Det
>mener jeg ikke at have læst noget om.

Det har jeg ikke nævnt før, da det ikke var relevant for felternes
størrelse.

>Men hvis der skal stå bare en lille smule i de enkelte celler så er jeg
>sikker på at du får problemer med sidebredden, medmindre du allerede har

Fidusen er, at der ikke skal stå noget, der kommer bare noget frem som
<TITLE>, når du peger med musen, og samtidig linker det til en tekst i
en slægtsbog.
Egentlig vil tabellen kun give overblik over anernes indbyrdes
placering, og dels være en alternativ indholdsfortegnelse til bogen.

>Og jeg ville nok også forsøge at undgå et map med 80+ links (og ethvert
>andet map, medmindre det er nødvendigt). Der er dog sikkert

Det vil vist også være lettere at ændre i en tabelcelle, når nye
oplysninger dukker op, end at tilføje nye linkområder i et
grafikområde.
Jeg kender i hvert fald slet ikke nok til det fine map-halløj endnu.