Browsere - Opera
Fra : Dennis Munding

Dato : 10-10-04 11:47

Hej Nyhedsgruppe!

Jeg ved ikke, om det er det rigtige sted, jeg henvender mig, men
nu prøver jeg alligevel....

Jeg har testet og valideret begge mine hjemmesider i IE6.0, men
da jeg er blevet bekendt med, at flere og flere skifter browser,
er jeg så småt begyndt at "snuse" lidt til de nye browsere...

Mit første nye "bekendtskab" er "Opera", men jeg har lidt svært
ved at greje alle de nye muligheder, som den byder på. Sidder der
en derude et eller andet sted, som har god forstand på Opera, så
vil jeg meget gerne høre fra dig/jer...

En anden ting er, at mine sider ikke ser ud, som de skal i Opera
set i forhold til IE....
Bl.a. har min <#top> pludselig fået gennemsigtig baggrund,
hvilket er ret upraktisk, når man scroller på siden...
Her kunne jeg godt bruge lidt viden om modificering til
Opera-browseren....

På forhånd mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Dennis Munding
Webmaster
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/
http://mundings-memorial.dk/
skovaa_munding@mail.dk (Hvis din besvarelse er meget uddybende,
så skriv til denne mail-adr., så vi skåner Nyhedsgruppens
server!!)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-10-04 14:17

Dennis Munding <webmaster@mundings-memorial.dk> writes:

> Jeg ved ikke, om det er det rigtige sted, jeg henvender mig, men
> nu prøver jeg alligevel....

Det er ikke helt ved siden af :)

> er jeg så småt begyndt at "snuse" lidt til de nye browsere...

Godt initiv.

> Mit første nye "bekendtskab" er "Opera", men jeg har lidt svært
> ved at greje alle de nye muligheder, som den byder på.

Bare bliv ved. Efter et par måneder bliver du afhængig og kan aldrig
bruge andre browsere. Uhm ... jeg mener ... jeg kan da holde op når
som helst ... tror jeg.

> Sidder der en derude et eller andet sted, som har god forstand på
> Opera, så vil jeg meget gerne høre fra dig/jer...

Lige præcist hvordan du bruger browseren, hører nok hjemme i
dk.edb.internet.software.browser
(som jeg ikke læser, men jeg er sikker på at der er nogen der gør,
ellers kan du tjekke Opera Softwares forummer via deres hjemmeside).

> En anden ting er, at mine sider ikke ser ud, som de skal i Opera
> set i forhold til IE....

Lad os holde fast ved at de ikke ser ud som du forventer. Når det
er Opera mod IE, så vil jeg sætte mine penge på at de ser ud som
de *skal* (jvf standarder) i Opera, og forskelle skyldes at IE
er en klutz.

> Bl.a. har min <#top> pludselig fået gennemsigtig baggrund,
> hvilket er ret upraktisk, når man scroller på siden...

Jeg regner med at du henviser til
<URL:http://mundings-memorial.dk/>

Her sætter du først og fremmest IE i quirks mode med din
<!-- Quirk on -->
men andre browsere vil ikke blive snydt af det, og viser siden
som standarderne kræver. Jeg foreslår at du fjerner den
linje og lader IE gå i standards mode. Så kan du få siden
til at se rigtigt ud, og det vil sandsynligvis også virke
i andre browsere også.

Angående den gennemsigtige baggrund, så er default for et
block-elements background-color "transparent".
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/colors.html#background-properties>
og det forslåede default-stylsheet for HTML ændrer ikke på
det for et div-element:
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/sample.html>
Derfor vil et div-element i Opera have transparent baggrund.
Hvis du ikke ønsker det, så kan du tilføje

#top { background-color:inherit; }

til dit stylesheet.

> Her kunne jeg godt bruge lidt viden om modificering til
> Opera-browseren....

Opera er en yderst standard-overholdende browser, så det er sjældent
du skal bruge viden om Opera *specifikt*. Du skal bare følge
standarderne for HTML og CSS, så virker det fint i både Opera, Mozilla
og Safari. Så bliver du nok nødt til at lave lidt finpudsning for at
få det til at se rigtigt ud i IE også.

[email]
> (Hvis din besvarelse er meget uddybende,
> så skriv til denne mail-adr., så vi skåner Nyhedsgruppens
> server!!)

Nyhedsgrupper er beregnet til offentlig debat, og den smule tekst
der fremkommer ved et almindeligt, endda meget uddybende, svar er
for intet at regne i forhold til trafikken i de binære grupper.
Det er ikke noget du skal være bekymret over.

Der er heller ikke nogen enkelt server for en nyhedsgruppe. De
forskellige Usenet-servere har mange (helst alle :) nyhedsgrupper i
sig, og de udveksler så indlæg med hinanden.

Jeg kan se at du skriver via HTML.dk's web-interface til
nyhedsgrupperne. Du kan også med fordel bruge et dedikeret
program til at læse nyhedsgrupper (det gør de fleste).
Forte Agent eller XNews er vist meget brugte (personligt
bruger jeg noget der køre inde i EMACS-teksteditoren :).

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 14:29

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> men andre browsere vil ikke blive snydt af det, og viser siden
> som standarderne kræver. Jeg foreslår at du fjerner den

Det nytter ikke, Lasse. Den kodelinje *skal* være der. IE *skal* sættes i
quirks-mode, ellers vil den ikke fastholde topbaren i toppen af
browservinduet, når siden scrolles. Ja, IE er en skod-browser.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-10-04 15:19

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> Det nytter ikke, Lasse. Den kodelinje *skal* være der. IE *skal* sættes i
> quirks-mode, ellers vil den ikke fastholde topbaren i toppen af
> browservinduet, når siden scrolles.

Man kan godt få noget til at sidde fast i toppen og bunden i
CSS1Compat-mode. Det eneste jeg ikke lige kunne få til at virke,
var at width:100% på top og bund fik dem til at ligge hen over
scrollbaren:
---
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>Example</title>
#top, #bot {
padding: 1em;
font-size: 1.5em;
background: black;
color:white;
position: fixed;
line-height: 1em;
}
#top {
right:0px;
top: 0px;
left: 0px;
}
#bot {
right:0px;
bottom: 0px;
left: 0px;
}
body {
margin-top: 4.5em;
margin-bottom: 4.5em;
}
p {width:1em;}
<!--[if IE]>

html, body {
margin-right: 0px;
margin-top: 0px;
height: 100%;
overflow: hidden;
}

body {
overflow: auto;
}
#indhold {
padding-top: 4.5em;
padding-bottom: 4.5em;
}
#top, #bot {
position:absolute;
}

<![endif]-->
</head>
Noget tekst i toppen
<h1>Resten af siden</h1>
eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad
minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut
aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in
reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla
pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in
culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.</p>
Og noget i bunden.
---

> Ja, IE er en skod-browser.

Ingen diskussion på det punkt :)

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 15:51

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Man kan godt få noget til at sidde fast i toppen og bunden i
> CSS1Compat-mode.

? - og hvad var formålet med den alert, du smed ind?

> Det eneste jeg ikke lige kunne få til at virke,
> var at width:100% på top og bund fik dem til at ligge hen over
> scrollbaren:

Forklarer jeg længere nede.

> [klip]
> #bot {
> right:0px;
> bottom: 0px;
> left: 0px;
> }

.... måtte jeg ændre til bottom:-1px; for ikke at få et hul undet footeren i
IE. Kunne eventuelt lægges ned i det IE-specifikke stylesheet.

> <!--[if IE]>
> [klip]
> #top, #bot {
> position:absolute;
> }

Ved at tilføje width:93%; fik jeg top og footer til at gå hen til, men ikke
overskygge scrollbar

> <![endif]-->

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-10-04 16:14

Hej Lasse!

> Man kan godt få noget til at sidde fast i toppen og bunden i
> CSS1Compat-mode. Det eneste jeg ikke lige kunne få til at virke,
> var at width:100% på top og bund fik dem til at ligge hen over
> scrollbaren:
> ---
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> [...]
&gt; <style type="text/css">
&gt;
&gt; html, body {
&gt; margin-right: 0px;
&gt; margin-top: 0px;
&gt; height: 100%;
&gt; overflow: hidden;
&gt; }
&gt;
&gt; body {
&gt; overflow: auto;
&gt; }
&gt; #indhold {
&gt; padding-top: 4.5em;
&gt; padding-bottom: 4.5em;
&gt; }
&gt; #top, #bot {
&gt; position:absolute;
&gt; }
&gt;
&gt; </style>
&gt; <![endif]-->
> [...]
> pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in
> culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.</p>

Undskyld jeg nævner det, men hvis det er nødvendigt at ligge så meget CSS i
hver fil, så er det jo ikke meget bevendt med en ekstern CSS-fil, som jo i
princippet skulle gøre det meget nemmere....???
Eller er der noget, som jeg har misforstået her??

> Ingen diskussion på det punkt :)

Det er desværre den, jeg kender bedst - som ca. 90 % af Jordens
computer-ejere....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 16:34

Dennis Munding wrote:
> [...]

> CSS-fil, som jo i princippet skulle gøre det meget nemmere....???
> Eller er der noget, som jeg har misforstået her??

Den kan jeg godt svare på. Selvfølgelig kan det lægges eksternt. Lasse lagde
det bare internt til det viste eksempel - for at få alt med i et hug.

> Det er desværre den, jeg kender bedst - som ca. 90 % af Jordens
> computer-ejere....

IE er da udmærket til at browse med. Men den dur ikke som primær monitor,
når man udvikler sider. Dertil er den alt for fejltolerant og overholder
ikke i tilstrækkelig grad standarderne.

Det er erfaringsmæssige bedre at starte i Opera eller Mozilla og så lave de
sidste tilretninger til IE. Det giver i sidste ende mindre arbejde og færre
hovedbrud.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-10-04 16:10

Hej Lasse!

> Det er ikke helt ved siden af :)

Oki!

> Godt initiv.

Tak!

> Bare bliv ved. Efter et par måneder bliver du afhængig og kan aldrig
> bruge andre browsere. Uhm ... jeg mener ... jeg kan da holde op når
> som helst ... tror jeg.

Jeg prøver...

> [...]
> (som jeg ikke læser, men jeg er sikker på at der er nogen der gør,
> ellers kan du tjekke Opera Softwares forummer via deres hjemmeside).

Tak for tippet...

> [...]
> er Opera mod IE, så vil jeg sætte mine penge på at de ser ud som
> de *skal* (jvf standarder) i Opera, og forskelle skyldes at IE

Skal jeg ikke kunne sige, da jeg er nybegynder...

> Jeg regner med at du henviser til
> <URL:http://mundings-memorial.dk/>

Du regner rigtigt...

> [...]
> linje og lader IE gå i standards mode. Så kan du få siden
> til at se rigtigt ud, og det vil sandsynligvis også virke

Har ladet mig fortælle, at det skal være sådan, da IE ellers ikke vil lade min
topbar være hvor den er, når man scroller...

> [...]
> Derfor vil et div-element i Opera have transparent baggrund.
> Hvis du ikke ønsker det, så kan du tilføje

Tak - det virkede!!

> [...]
> standarderne for HTML og CSS, så virker det fint i både Opera, Mozilla
> og Safari. Så bliver du nok nødt til at lave lidt finpudsning for at

Det skal jeg nok!

> [...]
> for intet at regne i forhold til trafikken i de binære grupper.
> Det er ikke noget du skal være bekymret over.

Oki! Det lader jeg så være med at være...

> [...]
> Forte Agent eller XNews er vist meget brugte (personligt
> bruger jeg noget der køre inde i EMACS-teksteditoren :).

Tror bare jeg nøjes med at bruge HTML's interface.... Det kan jeg finde ud af -
trods alt!??!

Nu virker siden fint både i IE og i Opera!! Mange tak for hjælpen!!

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 10-10-04 16:18

Dennis Munding wrote:

> Tror bare jeg nøjes med at bruge HTML's interface.... Det kan jeg finde ud af -
> trods alt!??!

Ok nu skal jeg passe på for det begynder at blive offtopic :)

Men det er nu ikke svært at bruge en newsreader. Det er lidt ligesom at
bruge et email program.

Hvis du bruger Windows kan du hente en populær nyhedslæser her:
http://www.forteinc.com/main/homepage.php

Det eneste du egentlig skal for at bruge den er at sætte en server op.
Enten har din internetudbyder en server, ellers kig her:
http://news.sunsite.dk/

Der viser de klart og tydeligt hvordan du sætter programmet op.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-04 18:38

Dennis Munding wrote:

> Tror bare jeg nøjes med at bruge HTML's interface.... Det kan jeg finde ud af

Der findes andre nyhedslæsere end ovennævnte. Du har garanteret allerede
en installeret, og du ved sikkert også i store træk, hvordan den bruges.
Outlook Express indeholder en nyhedslæser, og på nedenstående adresse
kan du læse, hvordan du indstiller og bruger den:

http://kimludvigsen.dk/tips-internet-oe-nyhedsgrupper-trin.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-10-04 18:52

Kim Ludvigsen skrev:

>Der findes andre nyhedslæsere end ovennævnte. Du har garanteret allerede
>en installeret, og du ved sikkert også i store træk, hvordan den bruges.

Selvom jeg også anbefaler at bruge en newsreader, så kan man dog
også bruge f.eks. http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/ [1] til at
få adgang til nyhedsgrupper på nogenlunde samme måde som hos
html.dk, hvis man føler sig mere tryg ved det.

[1] Man behøver ikke være TDC-kunde for at kunne bruge servicen.
--
Knud

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-10-04 02:11

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> ? - og hvad var formålet med den alert, du smed ind?

Blot at demonstrere at det faktisk var standards mode der blev brugt :)

> Ved at tilføje width:93%; fik jeg top og footer til at gå hen til, men ikke
> overskygge scrollbar

Men hvis du gør browseren smallere vil 93% overskygge dele af scrollbaren.
/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-10-04 13:35

> Men hvis du gør browseren smallere vil 93% overskygge dele af
> scrollbaren.

Det var en tilpasning til et 800px bredt browservindue. Hvor mange bruger
dem endnu mindre?

Et eller andet sted skal man nødvendigvis sætte ballancepunktet mellem at
top og bund bliver brede nok og at de ikke overlapper scrollbaren. Du kan
tilsvarende se, at hvis du ser samme side i 1024x768, vil top og bund ikke
nå helt hen til scrollbaren.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-10-04 13:04

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Bare bliv ved. Efter et par måneder bliver du afhængig og kan aldrig
>bruge andre browsere. Uhm ... jeg mener ... jeg kan da holde op når
>som helst ... tror jeg.

Ja, det er ikke svært. Jeg holder op flere gange daglig

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-10-04 00:38

Dennis Munding <webmaster@mundings-memorial.dk> posting:

> [...]
>ved at greje alle de nye muligheder, som den byder på. Sidder der
>en derude et eller andet sted, som har god forstand på Opera, så

En del muligheder er oplistet her:
http://akira.ruc.dk/~cbh/c/hvorforOpera.html
http://www.opera.com/features/
-- og ellers giver hjælpen i Opera (F1) et fint overblik.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-10-04 11:32

Hej Lasse, Erik, Thomas, Kim, Knud, Christian samt alle andre
interesserede.....

Hvorom alting er, så er det nu lykkedes mig at få begge mine sider -

http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/

og

http://mundings-memorial.dk/

til at se "normal" ud i Opera-browseren osse.... Med og uden jeres
hjælp!

Med al respekt for jeres engagement udi webdesign-kunsten, så er der
efter min mening sommetider lidt for meget af slagsen på disse sider!

Jeg ved godt, at dette er en nyhedsgruppe, men hvorfor kan man ikke
bare nøjes med korte præcise svar??

Det ville gøre det meget lettere for den, der spørger....

Ikke at jeg vil virke utaknemmelig - jeg undrer mig bare....

Og jeg er meget glad for den hjælp, jeg nu engang har fået af jer
herinde.

Men nu kan I jo se resultatet i Opera, og så give jeres mening til
kende, hvis I har lyst....

M.h.t. til nyhedslæsere, så befinder jeg mig fint med at logge ind på
HTML hver gang...
Det andet (at installere et program) synes jeg er totalt spild af
harddisk-plads!!
Men tak for tippet alligevel.... (Måske det er fordi, jeg ikke er
komplet nørd - endnu...)

Hold jer muntre!!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-10-04 12:01

Dennis Munding skrev:

> Jeg ved godt, at dette er en nyhedsgruppe, men hvorfor kan man ikke
> bare nøjes med korte præcise svar??

Velkommen til usenet Sådan er det bare - folk skriver af lyst og
uden at få penge for det. Derfor kan man ikke forvente at man altid får
svar på den måde man foretrækker det.

> Det ville gøre det meget lettere for den, der spørger...

Måske - men det ville måske også mindske noget af entusiasmen blandt dem
der svarer. I modsætning til egentlige supporttjenester er der ikke
nogen klar adskillelse mellem dem der spørger og dem der svarer - alle
kan fungere som både spørgere og svarere. Det gode ved den opbygning er
at man kan lære af hinanden - og at man kan lære ved at lære fra sig.
Det mindre gode kan så være at man som spørger ikke er garanteret et
brugbart svar.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-04 12:54

Dennis Munding wrote:

> M.h.t. til nyhedslæsere, så befinder jeg mig fint med at logge ind på
> HTML hver gang...
> Det andet (at installere et program) synes jeg er totalt spild af
> harddisk-plads!!

Som skrevet, du har ganske givet allerede en nyhedslæser installeret.
Outlook Express indeholder en nyhedslæser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spam med filtre i Outlook Express.
http://kimludvigsen.dk

Fra : jopa

Dato : 11-10-04 13:24

Dennis Munding skriblede bla følgende:

> Jeg ved godt, at dette er en nyhedsgruppe, men hvorfor kan man ikke
> bare nøjes med korte præcise svar??
> Det ville gøre det meget lettere for den, der spørger....

Det er mit indtryk at de fleste med få undtagelser giver korte præcise svar.
Der findes så dem jeg kalder newsgruppe surfere.
Det er dem der abbonerer på en hulens masser nyhedsgrupper, og skriver i dem
alle måske ikke så meget med det formål at ville hjælpe med konkrete ?
som det du efterlyser, og bla denne gruppe er beregnet til.(min mening)

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-10-04 17:04

"jopa" <j@jp-web.invalid> writes:

> [...]
> alle måske ikke så meget med det formål at ville hjælpe med konkrete ?
> som det du efterlyser, og bla denne gruppe er beregnet til.(min mening)

Jamen, det gør vel så mig til en newsgruppe-surfer.

Jeg er så nyhedsgruppebruger af den gamle skole, som holder på at
nyhedsgrupperne er *diskussionsgrupper*. Jeg er altså ganske uenig med
dig i at denne gruppe er specielt beregnet til konkrete svar. Hvis man
får nogle af dem, så er det da fint, men det er ikke et krav.

Mit primære mål med at læse og skrive i nyhedsgrupper er at blive
klogere. Jeg kan ikke selv bruge korte svar til noget, så derfor er
jeg selvfølgelig heller ikke motiveret for at give dem.

Jeg vælger også de spørgsmål jeg svarer på, ud fra at jeg tror jeg kan
lære noget af at finde svaret (og at jeg har tid den dag,
selvfølgelig). Hvis spørgsmålet således er interessant, så er der også
en god chance for at der kan blive en smule debat ud af det, og det
kan vi jo kun allesammen blive klogere af :).

Jeg svarer altså ikke (kun) for at hjælpe den der spørger (selvom det
selvfølgelig luner lidt når det lykkes), men også for min egens skyld:
for at blive klogere ved at finde et svar, og endnu klogere ved at
få kritik på det fra andre. Til det har jeg ikke fundet noget der
er bedre end nyhedsgrupper.

Jeg siger ikke at det er den eneste måde at bruge nyhedsgrupper på.
Lang fra. Og der skal være plads til alle (der kan holde sig inden for
fundatsen[1]). Men jeg er også sikker på at jeg ikke er den eneste der
har denne tilgangsvinkel. Og uden de lange svar og diskussioner vi har
haft gennem tiden, så ville mange af os ikke være kloge nok til at
svare på de spørgsmål der kommer :)

/L
[1] Hvilket dette indlæg jo fejler, så derfor Followup-To til
dk.admin.netikette, hvor man diskuterer hvordan man skal bruge
nyhedsgrupperne.