besvarelse af formmail
Fra : jesper skjønnemand

Dato : 09-10-04 15:53

Jeg er ved at lave en tilmeldeformular med formmail. Alt virker
fint: Felterne ser ud som ønsket, fejlmeddelelser og takkesider
kommer frem, og jeg modtager en e-post med indholdet af de
udfyldte felter.

Det, jeg "mangler", er at sende en e-post til den person, som
netop har udfyldt skemaet med sin e-post adresse.

Kan jeg løse denne sidste del af opgaven med noget ekstra kode i
min formmail?

Formularen ser sådan her ud:

<form name="formmail" action="/cgi-bin/formmail/formmail.cgi"
method="post">
<input type=hidden name="recipient" value="rager@ingen.dk">
<input type=hidden name="subject" value="TILmelding">
<input type=hidden name="required" value="email">
<input type=hidden name="redirect"
value="http://minside.dk/tilmeld_tak.php">
<input type=hidden name="missing_fields_redirect"
value="http://minside.dk/tilmeld_fejl.php">
<input type="text" name="email" class="felt" value="din e-post
adresse"><input type="submit" name="ok" class="knap"
value="tilmeld mig">
</form>

links og url'er i koden er fiktive (sikkerhed)

På forhånd tak og venlige hilsener fra

Jesper Skjønnemand

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : L[x]

Dato : 09-10-04 17:54

jesper skjønnemand wrote:

> Det, jeg "mangler", er at sende en e-post til den person, som
> netop har udfyldt skemaet med sin e-post adresse.
>
> Kan jeg løse denne sidste del af opgaven med noget ekstra kode i
> min formmail?

Det kan du, mig bekendt, ikke via html. til det skal du bruge noget
serverside scripting så som asp eller php. I php vil det kunne gøres ved
at requeste indholdet af input feltet email, ved hjælp af $_post eller
$_request, og derefter sende en mail til brugeren ved hjælp af php's
mail funktion. Der er ikke voldsomt mange ben i det. Tak evt. et kig i
asp eller php gruppen, der er sikkert mange tråde vedrørende netop dette.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 10-10-04 09:04

Hvis du nu kan benytte dig af PHP på dit websted, vil jeg anbefale dig
at gøre det.

F.eks.

<?php

if(isset($_POST['email'])) {
   // Sender en mail til dig
   mail('rager@ingen.dk', 'Tilmelding', 'Bruger tilmeld med mail:
'.$_POST['email'], 'From: Min Side <noreply@minside.dk>');

   // Sender en mail til den tilmeldte bruger
   mail($_POST['email'], 'Tilmelding hos minside.dk', 'Tak for din
tilmelding', 'From: Min Side <noreply@minside.dk>');

}elseif(!isset($_POST['email'])) {

echo '
   <form method="post" action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'">
   <input type="text" name="email" class="felt" value="din e-post adresse" />
   <input type="submit" name="ok" class="knap" value="Tilmeld mig" />
   </form>
   ';
}

?>

Sværerer er det ikke.... Men referer til
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php for at finde ud af mere om PHP
og dets muligheder. De fleste udbydere bruger PHP/ASP i dag.
Ligeledes kan du benytte dig af en database til at holde styr på dine
medlemmer istedet for du skal gøre det manualt hver gang du får en
tilmelding eller framelding.

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-04 12:36

Hvis den formmail du bruger er fra Matt's Script Archive
http://www.scriptarchive.com/formmail.html skulle du forholdsvis nemt
indsætte noget ekstra kode i formmail.cgi der sender en mail til modtageren.
Hvis du ikke har adgang til at ændre i cgi-scriptet, men evt. kan køre egne
cgi scripts, kan du jo bare downloade scriptet og kører det i din egen
version. Det er en god ide at ændre scriptets navn, da der er så mange
spammer der afsøger webservere for formmail.cgi for at se om der er nogen
der bruger en gammel version eller som er kommet til at åbne det så man kan
sende mails til andre. Det nummer lavede jeg engang, og der blev sendt 13000
spam mails i løbet af en weekend inden jeg opdagede det..

Der findes også nogle formmail kloner i php, og der kan du jo overveje at
ændre scriptet så recipient i html koden ikke skal indeholde den fulde
e-mail adresse.. Så en spammer ikke harvest'er din adresse. Jeg har selv
modificeret et php script så jeg bare skal skrive "mailbox_navn" som
receipient og så tilføjer scriptet automatisk "@mitdomæne.dk".

Fra : Inger Helene Falch-J~

Dato : 15-12-04 23:42

jesper skjønnemand wrote:
> [...]
> netop har udfyldt skemaet med sin e-post adresse.
>
> Kan jeg løse denne sidste del af opgaven med noget ekstra kode i

Kan du bruke php på dine sider?
Jeg har laget en oppskrift som du finner her:
http://home.no.net/ingernet/tutorial2.php
Samme skjema brukes her:
http://home.no.net/ingernet/cont.php

--