Valg af charset
Fra : Troels Jensen

Dato : 06-10-04 21:49

Hvad er forskellen på

1252">

og

charset=iso-8859-1">

?

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-04 22:17

Troels Jensen skrev:

> charset=windows- 1252">

Det er windows' standard tegnsæt.

> charset=iso-8859-1">

- og det her er vesteuropæisk standard.

Pånær nogle få specialtegn er de to tegnsæt helt ens
(se fx <http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-1>)

På en webside vil jeg ikke anbefale at bruge windows-1252, da den
formentlig ikke er fuldt understøttet på andet end windows-
computere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 06-10-04 23:16

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> På en webside vil jeg ikke anbefale at bruge windows-1252, da den
> formentlig ikke er fuldt understøttet på andet end windows-
> computere.

Jeg er overbevist... Tak for svaret.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 07-10-04 09:32

Troels Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg er overbevist... Tak for svaret.
>
> --

Det er vistnok også kun ISO en der validerer..

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-04 09:44

Per Rasmussen skrev:

> Det er vistnok også kun ISO en der validerer..

Nej - man kan fint validere med windows-1252.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-04 16:44

> Nej - man kan fint validere med windows-1252.

Men som du selv var inde på, fatter Mac, OS2 og Linux ikke en meter.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-10-04 19:52

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

[windows-1252]
> Men som du selv var inde på, fatter Mac, OS2 og Linux ikke en meter.

Det behøver ikke være et problem. Hvis browseren er nogenlunde ny, så
konverterer den sandsynligvis til Unicode internt, og browsere på
andre operativsystemer kan sagtens have en windows-1252-tabel bygget
ind ved siden af iso-8859-1-tabellen.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-04 20:35

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> [...]
> konverterer den sandsynligvis til Unicode internt, og browsere på
> andre operativsystemer kan sagtens have en windows-1252-tabel bygget

Du mener, at browsere på andre platforme betragter windows-1252 som en
defacto-standard, de understøtter? Personligt ville jeg ikke løbe an på, at
andre browsere end IE5.2/Mac ville kunne klare det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-10-04 21:12

> [...]

> defacto-standard, de understøtter? Personligt ville jeg ikke løbe an på, at
> andre browsere end IE5.2/Mac ville kunne klare det.

Mozilla har forstået windows-1252 mindst siden Milestone 4
<URL:http://www.mozilla.org/projects/seamonkey/release-notes/m4.html>
Opera 7 forstår windows-1252 (ved ikke om Opera 6 gør, men sikkert)
<URL:http://www.opera.com/docs/specs/#text>
Begge disse browsere findes på flere platforme. Tegnsæt-understøttelse
er ikke afhængigt af operativsystemet.

Jeg er sikker på at Safari også forsår det, men jeg kan ikke lige
finde en reference.

HTML-Tidy forstår windows-1252:
<URL:http://tidy.sourceforge.net/docs/quickref.html#char-encoding>

Jeg er sikker på at jeg kan blive ved :)

Hvis man alligevel *skal* forstår Unicode (fx via UTF-8-kodning
eller &#1236;-lignende entiteter), så arbejder man nok med
Unicode internt.

Når man så skal oversætte fra iso-8859-1 til Unicode, så bruger
man bare en tabel med 256 indgange, en for hver mulig værdi i
8-bit-kodningen iso-8859-1. Så er det ikke det store arbejde
at lave en anden tabel for windows-1252, som også er en 8-bit-
kodning.

/L

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-10-04 22:26

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:
> Så er det ikke det store arbejde
> at lave en anden tabel for windows-1252, som også er en 8-bit-
> kodning.

<brok>
Jo, det er svært, hvis man ikke har tabeller mellem et givent tegnsæt og
unicode. Det er netop det jeg skal bruge og har ledt og ledt, men kan ikke
finde det for særligt mange (kun hvis man har god tid til at læse tabeller,
kan man finde de mest brugte tegnsæt). Det er godt nok lidt OT lige her, men
ville altså lige pointere at det ikke er nemt at finde (efter min mening i
al fald). Intet open-source eller properitær projekt, der har til formål at
mappe unicode-nr. for en lang række tegnsæt. Om programmørene bag diverse
browsere så har en eller anden hemlig reference skal jeg ikke kunne udtale
mig om. Eller er det virkelig noget man nemt kan komme i nærheden af? Gid
der fandtes en eller anden database med en tabel a la "tegnsæt navn", "tegn
nr.", "unicode nr."
</brok>

Mvh.
Bjarke

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-10-04 01:25

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> writes:

> [...]
> al fald). Intet open-source eller properitær projekt, der har til formål at
> mappe unicode-nr. for en lang række tegnsæt.

Google er din ven:
<URL:http://search.cpan.org/~mschwartz/Unicode-Map-0.112/Map.pm>
<URL:http://www.nihongo.org/snowhare/utilities/modules/unicode-maputf8/>
(hvis Perl er acceptabelt)

Her er vist også noget, ikke at jeg forstår det:
<URL:http://oss.software.ibm.com/icu/charset/>

Og her:
<URL:http://cad.ntu-kpi.kiev.ua/multiling/ml-docs/>
("Char set description" ser ud til at være tabeller).

> Om programmørene bag diverse browsere så har en eller anden hemlig
> reference skal jeg ikke kunne udtale mig om.

<URL:http://www.mozilla.org/docs/refList/i18n/addcharset.html>
(Selve tabellerne er nok i kildeteksten, som kan downloades).

/L