MP3 fil på hjemmesiden
Fra : S.M

Dato : 05-10-04 20:51

Hvordan gør jeg det muligt at besøgende kan klikke på et ikon, og så
starter en mp3 fil at afspille, samt et andet link hvor de kan
downloade sangen ned til egen maskine

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-04 21:00

S.M wrote:
> Hvordan gør jeg det muligt at besøgende kan klikke på et ikon, og så
> starter en mp3 fil at afspille, samt et andet link hvor de kan
> downloade sangen ned til egen maskine

Et simpelt link til mp3-filen skulle få browseren til at starte den
afspiller, der måtte være installeret på den maskine.

Hvis du zipper mp3-filen, vil et simpelt link til zipfilen starte download.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 05-10-04 21:44

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Et simpelt link til mp3-filen skulle få browseren til at starte den
> afspiller, der måtte være installeret på den maskine.

Det er nu ikke helt korrekt. I mange udgaver af eksempelvis Win XP
popper der en dialogboks op, hvor man kan vælge at gemme eller åbne
filen.

Men til S.M.: Hvis du finder ud af det, vil jeg gerne vide det - er også
ved at arbejde med MP3-filer på en side.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-04 16:27

Troels Jensen wrote:

> Det er nu ikke helt korrekt. I mange udgaver af eksempelvis Win XP
> popper der en dialogboks op, hvor man kan vælge at gemme eller åbne
> filen.

I samme dialogboks kan man så sætte et mærke ved, at Windows skal huske det
valg, man gør. Fremover vil alle mp3'er straks blive afspillet, hvis det er
det valg man har foretaget første gang.

Med en zip kan afspilning naturligt ikke startes, så filen kan kun gemmes.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 07-10-04 19:25

> [...]

> valg, man gør. Fremover vil alle mp3'er straks blive afspillet, hvis det er

Men det er jo ikke sikkert, man vil det. Det kan jo være, man gerne vil
have valget hver gang.

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 21:56

"S.M" <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ...og så
> starter en mp3 fil at afspille, samt et andet link hvor de kan
> downloade sangen ned til egen maskine.

Nu er det ikke for at spille hellig, men hvis det ikke er din egen
komponeret musik som man skal kunne afspille og downloade, så vær lidt
varsom da KODA er ude med riven efter den slags, du skal nemlig betale
afgifter for at have den slags tilgængelig på din side, medmindre det, som
sagt er din egen musik, eller at Mp3 filen er af så dårlig kvalitet (under
128 kbps) og af så kort varighed at den kun anses for en lydprøve.

Du kan evt. kigge her: http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Troels Jensen

Dato : 05-10-04 23:04

> [...]

> sagt er din egen musik, eller at Mp3 filen er af så dårlig kvalitet (under
> 128 kbps) og af så kort varighed at den kun anses for en lydprøve.

Tja, min kammerat, som jeg laver siden for, har i hvert fald sit på det
tørre, da det er hans egen musik. Men ja, S.M. skal have det i
baghovedet, for det kan blive dyrt...

--
Mvh.

Troels Jensen
http://www.troelsweb.dk

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 07-10-04 23:40

S.M <stonefox58@hotmail.com> skrev:
> Hvordan gør jeg det muligt at besøgende kan klikke på et ikon, og så
> starter en mp3 fil at afspille, samt et andet link hvor de kan
> downloade sangen ned til egen maskine

Angående det med at afspille, så hørte jeg om en der lavede en .m3u-fil
(afspilningsliste-fil) med en reference (fuld url) til .mp3-filen, men om
det løser dit aktuelle problem er jeg ikke klar over.

Angående det med at downloade kan man sætte HTTP-headeren
content-disposition, hvilket tvinger de fleste browsere til at vise en
download-boks. Det kræver dog at man får et serverscript til at streame
filen. Det lyder måske bøvlet, men så galt er det nu heller ikke. Prøv at
spørge i en af serverside-grupperne.

Mvh.
Bjarke