css - lektion 12
Fra : Sonja Hornsyld

Dato : 05-10-04 12:43

Jeg har kørt alle forgående lektioner igennem med held, men her
sker der ikke spor. Hvad gør jeg mon galt? Skal jeg begynde med
nogle helt nye sider, eller kan man lave denne øvelse i
fortsættelse af de andre afsnit. Der burde komme en firkant med
orange indhold ikke? Altså efter det øvrige jeg har på siden, det
skal vel ikke omslutte det andet jeg har lavet?

Mvh.
Sonja

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 05-10-04 13:02

Sonja Hornsyld skriblede bla følgende:
> [...]
> orange indhold ikke? Altså efter det øvrige jeg har på siden, det
> skal vel ikke omslutte det andet jeg har lavet?

Hej Sonja

Du befinder dig rent faktisk i en offentlig newsgruppe der omhandler
webdesign.html.

Jeg kunne forestille mig at du fejlagtigt tror du befinder dig i et lukket
forum på www.html.dk

Dine indlæg poster du via html.dk's interrface hvorefter de udsendes til
nyhedsgrupperne.

Når du skriver om nogle problemer vedr nogle lektioner så skal vi gætte os
til hvad du mener.

Håber du forstår hvad jeg siger ellers må Jonas Astrup nok engang
forsøge at forklare det.

ps når i tilmelder jeg på html.dk er der så ikke en forklaring på hvordan i
tilgår nyhedsgrupperne så vi herinde kan slippe for at skulle gøre det
gentagne gange

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-10-04 13:04

jopa uttered:
> ps når i tilmelder jeg på html.dk er der så ikke en forklaring på hvordan i
> tilgår nyhedsgrupperne så vi herinde kan slippe for at skulle gøre det
> gentagne gange

Det gode er at html.dk sætter en standardsignatur på, så man kan
filtrere alle de indlæg fra når man er blevet træt af dem...

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-04 21:08

Kristian Thy wrote:

> Det gode er at html.dk sætter en standardsignatur på, så man kan
> filtrere alle de indlæg fra når man er blevet træt af dem...

Det ville da være synd for de brugere af html.dk's tilgang til
nyhedsgrupperne, der godt kan finde ud af at de ikke skriver til html.dk

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Sonja Hornsyld

Dato : 05-10-04 13:30

> [...]
> tilgår nyhedsgrupperne så vi herinde kan slippe for at skulle gøre det

Beklager hvis jeg har gjort noget galt men jeg har forstået på følgende, som
er et uddrag fra HTML side:

Kort sagt: brug nyhedsgrupperne til at stille spørgsmål til andre, eller til
at svare på andres spørgsmål.

Jeg kan forstå at jeg måske skulle have spurgt mere konkret, at det drejede
sig om boks modellen.

Eller mener du at jeg slet ikke har lov til at spørge om sådan noget i det her
forum?

Fra : jopa

Dato : 05-10-04 13:41

Sonja Hornsyld skriblede bla følgende:

> Beklager hvis jeg har gjort noget galt

Hej Sonja det er derfor jeg skriver indlægget.

> Jeg kan forstå at jeg måske skulle have spurgt mere konkret, at det
> drejede sig om boks modellen.

Jamen Sonja hvad er boks modellen ? det ved jo kun dem der befinder sig på
www.html.dk
Vi andre tilgår nyhedsgrupperne via eks Outlook expres eller anden
newsreader.

> Eller mener du at jeg slet ikke har lov til at spørge om sådan noget
> i det her forum?

Jo da du skal spørge om alt det du lyster og du vil også få svar herinde.
I øvrigt velkommen til denne gruppe
Du skal blot være klar over at flertallet ikke aner hvad eks boksmodellen er
for noget, så hvis vi skal til at svare konkret kræver det at vi alle skal
ind og kigge på www.html.dk

Ved ikke om du har helt forstået nu ellers læs denne
http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp

Du befinder dig der i forvejen.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-04 14:25

jopa skrev:

> Jamen Sonja hvad er boks modellen ? det ved jo kun dem der befinder sig på
> www.html.dk

Øh - nej. Boksmodellen (som den bør skrives) er en ret central del af
css, og det behøver man på ingen måde befinde sig på html.dk for at
vide.

Du kender den måske bedre på engelsk - box model - men den danske
betegnelse skulle ikke være svær at oversætte.

Definitionen af boksmodellen kan ses her:
<http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html>

Til Sonja: Som Ryan skrev, havde det været en god ide med et link til
den tutorialside du henviste til. Det er også altid en god ide at give
et link til det man selv har arbejdet med (altså den side du ikke kan få
til at virke). Det er meget lettere at vurdere hvad der kan være galt,
hvis man kan se siden online.

Lasse Reichstein Nielsen har skrevet nogle gode råd til hvordan man gør
det let for andre at hjælpe sig selv i nyhedsgrupperne om webdesign. De
kan findes her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jopa

Dato : 05-10-04 14:35

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla følgende:

> Øh - nej. Boksmodellen (som den bør skrives) er en ret central del af
> css, og det behøver man på ingen måde befinde sig på html.dk for at
> vide.

Personligt ved jeg godt hvad box modellen er , men den lektion hun direkte
refererer til findes jo på html.dk
Jeg gider da ikke, for at svare på ? at skulle gå ind på html.dk og checke
deres tutorials.

Min pointe er/var og det ved du godt, at forklare Sonja hvorledes hun tilgår
newsgrupperne.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-04 14:57

jopa skrev:

> Personligt ved jeg godt hvad box modellen er ,

Godt - så er der jo heller ikke grund til at skrive at det kun er folk
på html.dk der ved hvad boksmodellen er.

> men den lektion hun direkte refererer til findes jo på html.dk

Ja. Vi kan godt blive enige om at det første indlæg Sonja sendte var
uheldigt fordi der ikke blev angivet en adresse på den tutoriallektion
der blev henvist til.

Men jeg kan ikke forstå din kommentar til Sonjas andet indlæg. Hun skrev
bl.a.:

   "Jeg kan forstå at jeg måske skulle have spurgt mere konkret,
   at det drejede sig om boks modellen."

Det er jo fuldstændig korrekt. Hvis hun havde skrevet at spørgsmålet
drejede sig om boksmodellen i stedet for bare at skrive lektion 12, så
ville spørgsmålet da stå væsentligt klarere.
Derfor forstår jeg ikke at du efterfølgende skriver:

   "Jamen Sonja hvad er boks modellen ? det ved jo kun dem der
   befinder sig på www.html.dk"

> Jeg gider da ikke, for at svare på ? at skulle gå ind på html.dk og checke
> deres tutorials.

Hvis spørgsmålet drejer sig om forståelsen af en tutorialside - og der i
øvrigt linkes til den i indlægget - kan jeg ikke se nogen problemer.

> Min pointe er/var og det ved du godt, at forklare Sonja hvorledes hun tilgår
> newsgrupperne.

Jeg kan sagtens se din intention - jeg synes bare du var lovligt hurtig
ude med riven. Og så mener jeg det er decideret vildledende når du
skriver at "flertallet ikke aner hvad eks boksmodellen er for noget".

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jopa

Dato : 05-10-04 15:36

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla følgende:

> Jeg kan sagtens se din intention - jeg synes bare du var lovligt
> hurtig ude med riven.

Hold nu op med dit flueknepperi.
Jeg har fattet din pointe, men en anden gang så svar hende/spørgeren i
stedet for at vejlede mig.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Sonja Hornsyld

Dato : 05-10-04 16:26

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla følgende:

Hej igen

Tak for både ris og gode råd.

Jeg har fundet fejlen/problemet, som var at der ikke var vist et eksempel
på hvad jeg skulle skrive i mit html dokument. Så snart det blev indføjet
fungerede det hele.

Og jeg har læst alle sider med gode råd. Skal prøve at følge det hele, men
det er ret nyt for mig - det hele.

Fra : jopa

Dato : 05-10-04 17:04

Sonja Hornsyld skriblede bla følgende:

> Og jeg har læst alle sider med gode råd. Skal prøve at følge det
> hele, men det er ret nyt for mig - det hele.

Fint nok Sonja
Du har da i det mindste forstået mit råd der forøvrigt blev givet af godt
hjerte

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 05-10-04 17:31

Sonja Hornsyld <sonja.hornsyld@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>på hvad jeg skulle skrive i mit html dokument. Så snart det blev indføjet

Og så en rose til Sonja - Det er som i dit indlæg her, god skik på
nyhedsgrupperne at melde tilbage når man har løst problemet.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-04 09:35

Sonja Hornsyld wrote:

> Tak for både ris og gode råd.

Hvor er det dog rart at se din håndtering af kritikken. Mange i din
situation farer i blækhuset og forstår ikke, at de fleste af os gerne
vil hjælpe. Også selvom vi indimellem kan virke påståelige og gå op i
detaljer, der kan virke inderligt ubetydelige.

> Og jeg har læst alle sider med gode råd. Skal prøve at følge det hele, men
> det er ret nyt for mig - det hele.

Hvis du ikke har mistet modet på nyhedsgrupperne, kan jeg anbefale dig
at bruge en rigtig nyhedslæser i stedet for en hjemmeside. Du får et
meget bedre overblik over indlæggene, og du får adgang til mange flere
nyhedsgrupper end for eksempel html.dk tilbyder. Du kan læse lidt om,
hvad nyhedsgrupperne er for noget på
http://kimludvigsen.dk/tema-nyhedsgrupper.html, hvor du blandt andet
også kan finde hjælp til at sætte Outlook Express op som
nyhedsgruppelæser.

Og vi plejer altså at være meget mere hjælpsomme og flinke, end du måske
føler, vi har været i denne tråd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-04 14:24

jopa skrev:

> Hold nu op med dit flueknepperi.

Det er ikke din afgørelse.

> Jeg har fattet din pointe, men en anden gang så svar hende/spørgeren i
> stedet for at vejlede mig.

Det vil sige du må godt vejlede andre, men andre må ikke vejlede dig?

Du har slynget om dig med betegnelser som fatsvag, fjolser og
flueknepperi i tråden her. Det er en dårlig strategi hvis man gerne vil
tages seriøst. Deltråden her startede med din påstand om at boksmodellen
kun kendes af dem der befinder sig på html.dk. Det er ikke korrekt -
hvad du utvivlsomt selv er klar over. I stedet for bare at sige at det
var en smutter, bruger du så en masse energi på at fortælle hvad du
gider og ikke gider.

Som Thomas Jespersen og Erik Ginnerskov har nævnt andetsteds i tråden er
det uheldigt hvis et forkert svar ikke bliver rettet. Der er normalt
ikke grund til at gøre noget større ud af det.

Jeg sætter opfølgning til netiketten. Denne tråd har fyldt nok i
html-gruppen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-04 17:58

jopa skrev:

>Jeg gider da ikke, for at svare på ? at skulle gå ind på html.dk og checke
>deres tutorials.

Så lad være. Der er nogle kvalificerede folk her der godt gider.

Der er ikke noget i vejen for at spørgere forudsætter et vist
niveau af (mere eller mindre) almen viden.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 05-10-04 18:41

Bertel Lund Hansen skriblede bla følgende:

> Der er ikke noget i vejen for at spørgere forudsætter et vist
> niveau af (mere eller mindre) almen viden.

Er du fatsvag ?
Humlen er for mig at vi ikke befinder os på www.html.dk men i en offentlig
tilgængelitg nyhedsgruppe.

Jeg er da bedøvende ligeglad når det gælder hvor mange kvalificerede folk
der findes der kan svare på spørgsmål
Min pointe var/er at vi ikke befinder os på html.dk, så fat det mand.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-04 10:27

jopa skrev:

>Er du fatsvag ?

Nej.

>Humlen er for mig at vi ikke befinder os på www.html.dk men i en offentlig
>tilgængelitg nyhedsgruppe.

Og?

>Min pointe var/er at vi ikke befinder os på html.dk, så fat det mand.

Hvorfor er det vigtigt for dig? Hvis spørgerens indlæg ikke
passer dig, så lad være med at svare på det. Hvor svært kan det
være?

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 06-10-04 11:26

Bertel Lund Hansen skriblede bla følgende:

> Hvorfor er det vigtigt for dig? Hvis spørgerens indlæg ikke
> passer dig, så lad være med at svare på det. Hvor svært kan det
> være?

Jo men det irriterer mig en del at dem der tilgår news fra html.dk ikke
gider læse
http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp
før de poster.

Mener forøvrigt ikke at jeg gjorde andet end at jeg vejledte vedkommende.
At det ikke passede bla dig er jo så ærgeligt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-04 12:48

jopa skrev:

>Mener forøvrigt ikke at jeg gjorde andet end at jeg vejledte vedkommende.

Det gjorde du i dit første svar som jeg fandt alt for omfattende
(da du ikke besvarede spørgsmålet), men i øvrigt ikke
kommenterede.

Da Sonja så specificerede at det drejede sig om boksmodellen,
blev du lidt utilfreds. Det havde været bedre om du havde holdt
din mund på det tidspunkt.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 06-10-04 13:17

Bertel Lund Hansen skriblede bla følgende:

> Da Sonja så specificerede at det drejede sig om boksmodellen,
> blev du lidt utilfreds. Det havde været bedre om du havde holdt
> din mund på det tidspunkt.

Du skriver at hvis der er indlæg jeg ikke bryder mig om kan jeg blot
ignorere dem.
Hvorfor gør du egentlig ikke det samme med mine.
Hvad er forskellen på dig og mig udover jeg ikke er særlig intelligent.
Indrømmet.

Erindrer engang for noget tid tilbage at jeg bad dig lade være med at
kommentere mine indlæg og i stedet komme med et konkret bud til spørgeren
hvortil du svarede at du intet havde .

Kunne du foranlediges til at undlade at kommenterer mine indlæg eller endnu
bedre at putte mig i dit kill filter

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-04 15:59

jopa skrev:

>Du skriver at hvis der er indlæg jeg ikke bryder mig om kan jeg blot
>ignorere dem.
>Hvorfor gør du egentlig ikke det samme med mine.

Fordi du i dit indlæg kritiserede en uerfaren skribent på en
uhensigtsmæssig måde.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 06-10-04 16:57

Bertel Lund Hansen skriblede bla følgende:

> Fordi du i dit indlæg kritiserede en uerfaren skribent på en
> uhensigtsmæssig måde.

Kritiserede hmm mon ikke nærmere vejledte.
Nå men lad det nu ligge vi kommer ingen vegne med denne tråd.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 05-10-04 13:45

On 05 Oct 2004 12:30:25 GMT, Sonja Hornsyld
> [...]

> som
> er et uddrag fra HTML side:
>
> Kort sagt: brug nyhedsgrupperne til at stille spørgsmål til andre, eller

Læs evt. denne side - specielt afsnittet "Gælder der nogle regler for
nyhedsgrupperne?":
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

> Jeg kan forstå at jeg måske skulle have spurgt mere konkret, at det
> drejede
> sig om boks modellen.

Du kunne have givet et link til siden:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion12.asp>, så havde det været lettere.
Dette burde give en orange firkant på 200x500px med en sort kant omkring:
orange;"></div>
Ellers er du nok nødt til at uploade et eksempel på hvad du har gjort.

> Eller mener du at jeg slet ikke har lov til at spørge om sådan noget i
> det her
> forum?

Jo det skulle der ikke være noget problem i.

--
Ryan Kristensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-10-04 17:44

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.com> writes:

> Dette burde give en orange firkant på 200x500px med en sort kant omkring:
> black;background: orange;"></div>

Og bare lige for at hænge sig i en detalje, så er "orange" ikke et
gyldigt farvenavn i CSS 2.
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/syndata.html#color-units>

Det bliver det i CSS 2.1 ("nu med orange"), som desværre stadig ikke
har opnået status som "Recommendation" fra W3C.
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#color-units>

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-10-04 19:35

"jopa" <j@jp-web.invalid> writes:

> Bertel Lund Hansen skriblede bla følgende:

> Er du fatsvag ?

Det tror jeg ikke der er nogen tvivl om at Bertel *ikke* er.

> Humlen er for mig at vi ikke befinder os på www.html.dk men i en offentlig
> tilgængelitg nyhedsgruppe.

Det er vi godt klar over at vi gør. Hvis det er din eneste pointe, så
har du ikke presenteret den særlig præcist.

Bertels pointe, som jeg forstod den, var at selv om vi ikke befinder
os på HTML.dk, så ved vi godt hvad boksmodellen er, og vi er også i
stand til at gå ind og se på HTML.dk's lektion 12, hvis vi altså får
at vide at det er det det handler om.

> Jeg er da bedøvende ligeglad når det gælder hvor mange kvalificerede folk
> der findes der kan svare på spørgsmål
> Min pointe var/er at vi ikke befinder os på html.dk, så fat det mand.

Det virker meget bedre at tale pænt til folk. :)

/L

Fra : jopa

Dato : 05-10-04 20:02

Lasse Reichstein Nielsen skriblede bla følgende:

> Det virker meget bedre at tale pænt til folk. :)

En af årsagerne til at jeg ikke i lang tid har beskæftiget mig synderligt
med denne gruppe er netop
at der er nogle enkelte fjolser der i stedet for selv at bidrage med noget
sidder og analyserer
de svar andre kommer med, for tænk hvis der var et punkt hvor de kunne
hovere med en rettelse eller score lidt billige point.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-10-04 21:27

On Tue, 5 Oct 2004 21:01:35 +0200, "jopa" <j@jp-web.invalid> wrote:

> [...]
>de svar andre kommer med, for tænk hvis der var et punkt hvor de kunne
>hovere med en rettelse eller score lidt billige point.

Dem har jeg ikke mødt den tid jeg har været her. Bevares hvis jeg
eller andre skriver noget forkert bliver det rettet. Det er vel kun
godt?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-04 21:47

Thomas Jespersen wrote:

> Dem har jeg ikke mødt den tid jeg har været her. Bevares hvis jeg
> eller andre skriver noget forkert bliver det rettet. Det er vel kun
> godt?

Jeg ville sige det sådan: Det er direkte uhensigtsmæssigt, hvis et forkert
svar får lov at stå uimodsagt. Det vil resultere i, at spørgeren ikke får
det rigtige svar eller står i den tro, at både det rigtige og det forkerte
er lige rigtigt.

Har selv måttet tåle et drag over nakken i ny og næ. Men det må jeg så bare
lære af og rette min opfattelse. Men ingen sure miner af den grund. ;)

Men jeg får da også hjælp, når jeg selv har brug for det - hvilket dog mest
er i client- og serversidegrupperne.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : jopa