Farve alias i CSS?
Fra : Kim Noer

Dato : 04-10-04 17:26

Davsen der ..

Kan man (nemt) lave et farve alias og så bruge det hele vejen igennem
CSS'et? Jeg tænker specifikt på at kunne sætte f.eks #minDarkColour =
#000000 og #minBrightColour = #FFFFFF et sted i CSS, og så bruge alias'et
til alle de steder der skal have de respektive farver.

Kan man det i selve CSS dokumentet, eller skal man ud i noget script?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-04 17:55

Kim Noer wrote:

> [...]
> #000000 og #minBrightColour = #FFFFFF et sted i CSS, og så bruge
> alias'et til alle de steder der skal have de respektive farver.

Det ville nok være smartere med .mindarkcolour og .minbrightcolour, så kan
de definitioner genbruges på mange elementer på din side:

..mindarkcolour {
background:#000;
color:#fff;
}
..minbrightcolour {
background:#fff;
color:#000;
}

Så skal du bare lave f.eks. dette:

<dic class="mindarkcolour">Noget hvid tekst på sort baggrund</div>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kim Noer

Dato : 05-10-04 13:57

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message

> Det ville nok være smartere med .mindarkcolour og .minbrightcolour,
> så kan de definitioner genbruges på mange elementer på din side:
> <dic class="mindarkcolour">Noget hvid tekst på sort baggrund</div>

Problemet er så at hvis jeg f.eks. vil sætte font-size til noget andet i
lige den div, så skal jeg til at omkrense den med en ny div, eller andet
tag - eller hvad?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-04 21:26

Kim Noer wrote:

> Problemet er så at hvis jeg f.eks. vil sætte font-size til noget
> andet i lige den div, så skal jeg til at omkrense den med en ny div,
> eller andet tag - eller hvad?

Det er da ikke nødvendigt. Du laver bare en passende klasse i css:

..tyve {
font-size:20px;
}

Hvorefter du laver denne lille udvidelse af din div:

<dic class="mindarkcolour tyve">Noget hvid tekst på sort baggrund i 20 px
størrelse</div>

Tag et nærmere kig på denne side:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-10-04 18:10

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> writes:

> Kan man (nemt) lave et farve alias og så bruge det hele vejen igennem
> CSS'et?

Nej. Heller ikke svært.

> Kan man det i selve CSS dokumentet, eller skal man ud i noget script?

Hvis du vil sådan noget, så skal du bruge server-side scripting
(eller, i absolut desperation, javascript) til at generere
stylesheet'et, og så have farverne i script-variable.

/L

Fra : from south

Dato : 04-10-04 18:41

Hej Kim.
"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til alle de steder der skal have de respektive farver.
>
> Kan man det i selve CSS dokumentet, eller skal man ud i noget script?

Var det ikke lettere på de steder, hvor du ikke gad se på #000 og #FFF.
At skrive color: # minBrightColor?
Color kan du skrive i body, så gælder det hele dit site. Skal den så
være på en anden måde et enkelt sted, så ret det der, det må da være den
letteste måde. Eller har jeg misforstået hvad du mente? Mvh Knud