Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Mikroskop-foto
Fra : Soeren Pedersen

Dato : 15-05-01 22:37

Hej alle

Jeg vil gerne tage nogle billeder af en pick-up, i ved, sådan en gammel
sag som er beregnet til at afspille grammofonplader

Det er en lille diamantspids (omtrent 0,2mm*0,2mm), som er monteret på
et lille metalrør omtrent 7mm langt. På billedet vil jeg gerne vurdere
overfladebeskaffenheden på den lille diamantspids, f.eks om der kan ses
slidspor i overfladen. Jeg tror jeg skal bruge en forstørrelse på mindst
50x

Hvor kan jeg gå hen og få lavet sådan et fotoarbejde ?

Mvh

Søren P.

Fra : Thomas F. Pedersen

Dato : 18-05-01 20:53

Hvis du ikke kender nogen som har et mikroskop med påmonteret kamera kan det
godt blive lidt dyrt, da det jo som regel er noget der bliver gjort på
timepris. Du kan ringe og spørge FORCE-instituttet hvad de skal have for
det. Jeg ved ikke hvor du bor, men det billigste alternativ jeg kan komme på
er nok Metallurgisk Institut på DTU. Hvis du skal vurdere slidspor, skal du
måske en smule højere op i forstørrelse, men et stereomikroskop skulle vel
kunne klare det.

mvh
Thomas

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 23-05-01 09:05

Du kan købe en lille dims så man kan montere et kamera pået microskob, og et
microskob selvfølgelig.
det kan godt blive en lidt dyr ting, hvis man ikke eller har noget at bruge
det til.

Det er dog ikke voldsomt dyrt, så mange skoler har sansynligvis et microskop
der kan klare det og har de også en fotolærer der har været lidt snu kan de
også montere et kamera.

Så prøv at ringe til nogle skoler i nærheden og kom til at tale med foto-
eller fysik lærrer

Eler ring til nogel fotografer, det kan jo være. Du kan også prøve at
kontakte nogle foto klubber, det kan jo også være der skullle være en der
havde noget grej til det.
Jeg så engang nogle billeder i et fotoblad hvor en Læge der var foto amatør
havde taget billeder igennem microskop.
Eller Biolog foreninger, der kunne også være en chance.