varmetransmission
Fra : Star.1

Dato : 28-10-04 20:10

Skal beregne den tilførte effekt til vandet i fordamperrørerne i en
vandrørskedel. Jeg vil bruge formlen
Q = A [m2] * K [w/m*°C] * DTmiddel [°C]

A er et udtryk for hedefladensareal, men hvilket areal er dette, og hvordan
beregnes det? Røret er 405m langt, dy er 46mm, og di er 30mm

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 29-10-04 22:25

"Star.1" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse news:4181440a$0$33745$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> A er et udtryk for hedefladensareal, men hvilket areal er dette, og hvordan
> beregnes det? Røret er 405m langt, dy er 46mm, og di er 30mm

450*2*Pi*0,046 m^2

Fra : C. Jensen

Dato : 30-10-04 04:33

Den Fri, 29 Oct 2004 23:24:36 +0200. skrev Carsten Troelsgaard:
> 450*2*Pi*0,046 m^2

Lige to spørgsmål: hvorfor 450, når røret er 405 meter langt? Og
hvorfor 2 * Pi * 0,046? Skal det ikke kun være Pi * 0,046?

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 31-10-04 17:19

"C. Jensen" <pjnews@fjernes-primrose.dk> skrev i en meddelelse

> Lige to spørgsmål: hvorfor 450, når røret er 405 meter langt?

Godt spørgsmål, Jeg bliver dig svar skyldig

> Og
> hvorfor 2 * Pi * 0,046? Skal det ikke kun være Pi * 0,046?

Cirkel areal =Pi*r^2
Cirkel omkreds = 2*Pi*r

r = 0,046 m

Cylinderareal = Cirkel omkreds * højde

højde = 405 m

Carsten

Fra : Star.1

Dato : 31-10-04 19:35

Har fundet løsningen, min kærer lære skrev forkert på tavlen det er længden
af røret og ikke arealet der skal indsættes. Så passer enhederne også!
Men ellers tak for hjælpen